×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
مشکل آبرسانی به بشاگرد با کمک دولت و مجلس حل شود/ ضرورت ارتقاء نرم افزاری بنادر برای افزایش سهم هرمزگان از ترانزیت خودرو

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، مهدی دوستی استاندار هرمزگان شامگاه چهارشنبه در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هم اکنون 215 روستا در استان با تانکر آبرسانی می شود، گفت: بر مبنای اعتبارات جاری، 13 سال طول می کشد که بتوانیم مشکل آب شرب هرمزگان را حل کنیم.

وی افزود: آبرسانی به بشاگرد نیز یک موضوع مهم است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس پرونده بشاگرد در این حوزه بسته شود.

استاندار هرمزگان همچنین برای حل مشکل کمبود آب در منطقه شرق هرمزگان، گفت: در قالب طرح ساماندهی روان آب های سطحی سواحل مکران و مجتمع کردن پنج سد در حال احداث، یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب در سدهای در حال احداث شرق استان ذخیره خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: 230میلیون مترمکعب آب نیز سالیانه وارد دریای عمان می‌شود که با توجه به شرایط خشکسالی و خاک حاصلخیز و مطلوب منطقه می توان برای بخش کشاورزی و توسعه اشتغال در این منطقه گام های مؤثری برداشت.

دوستی گفت: بر اساس برآورد انجام شده در سال 99، احداث و تکمیل این سدها بدون هزینه احداث خط انتقال، نیازمند سه هزار و500میلیارد تومان اعتبار است که با توجه به شرایط منطقه ضرورت دارد در دستور کار قرار گیرد.

استاندار هرمزگان همچنین افزایش سهم بنادر شهید رجایی و غرب استان از ترانزیت خودرو به کشورعراق و کشورهای آسیای میانه را مورد تأکید قرار داد و گفت: با تعریف یک بسته نرم افزاری می توان سهم بیشتری از ترانزیت بیش از یک میلیون خودرو را به بنادر استان تخصیص داد که هم اکنون سهم بنادر هرمزگان در این بخش حدود شش درصد است.

احداث یک بندر اقیانوسی در شرق هرمزگان به مرکزیت جاسک، از دیگر درخواست های استاندار هرمزگان در این نشست بود.

سفر پربار اعضای کمیسیون عمران مجلس به هرمزگان

اما این نشست مصوباتی نیز داشت و مقرر شد با توجه به مطالعاتی که پیش از این صورت گرفته است، احداث یک بندر در شهرستان جاسک به منظور توسعه متوازن در این منطقه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی دنبال شود.

همچنین مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی زمینه پهلوگیری کشتی های نسل جدید را با توسعه زیرساخت ها در بندرشهید رجایی فراهم کند.

ایجاد اسکله تفریحی در جزیره هرمز و تمامی روستاهای جزیره قشم که قابلیت لازم را داشته باشند از دیگر مصوبات این نشست بود.

تکمیل پل خلیج فارس دیگر موضوع مطرح شده در این نشست بود که به گفته رییس کمیسیون عمران این موضوع هم اکنون توسط مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دست پیگیری است اما با توجه به شرایط نامناسب اسکله بندرلافت، مقرر شد سازمان بنادر، خدمات اولیه را در این بندر ارائه و ارتقاء ایمنی اسکله را در دستور کار قرار دهد.

تکمیل پل نخل ناخدا، تکمیل مجتمع بندری بندرخمیر و مطالعه جانمایی احداث بندر در محلی جدید در بندرلنگه یا فراهم کردن امکان پهلوگیری شناورهای با تناژ بالا در محل فعلی از دیگر مصوباتی بود که سازمان بنادر متعهد به انجام آن شد.

همچنین با توجه به قانون رعایت حریم 60 متری دریا، مقرر شد به منظور ساماندهی بافت فرسوده در حریم ساحل بندرعباس و افزایش رضایتمندی مردم، اصلاح قانون حریم 60 متری دریا با جدیت مضاعفی در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود که بر اساس گفته رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و در صورت تصویب، حریم دریا به 30 تا 35متر کاهش خواهد یافت.

تکمیل تصفیه خانه آب شهر بندرعباس، تخصیص 58میلیون مترمکعب آب از محل آب شیرینکن یک میلیون متر مکعبی برای آبرسانی به رویدر و روستاهای مسیر خط انتقال آب تا انتهای حوزه استحفاظی هرمزگان، احداث آب شیرین‌کن برای آبرسانی به روستاهای قشم، اختصاص اعتبارات محرومیت زدایی برای احداث خط انتقال 30کیلومتری برای آبرسانی به تلنگ میناب و تأمین اعتبار 70 میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای سیریک از مصوبات حوزه تأمین شرب بود.

همچنین تزریق 50میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای احداث خط انتقال 50کیلومتری آب از جاسک به روستاهای حدفاصل سیریک تا جاسک، تخصیص اعتبار 120میلیارد تومانی برای آبرسانی به بشاگرد که بخشی از آن در سال جاری و بخش دیگر در سال آینده تخصیص پیدا خواهد کرد و تخصیص 50میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات رفع تنش آبی برای آبرسانی به بستک دیگر مصوبات حوزه آب در این نشست بود.

رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و شماری از مدیران ملی و استانی، طی 2روز از پروژه های توسعه ای و زیرساخت های مهم منطقه ای و ملی در مناطق مختلف استان بازدید کردند و مقرر ش مصوبات سفر در نشست آتی کمیسیون عمران مورد بررسی قرار بگیرد.

برچسب ها :