×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
بندرعباس؛ کریدور ترانزیتی قرقیزستان برای ارتباط با شانگهای

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان در نشست با «دنیر امان گلدی‌یف» معاون اول نخست وزیر قرقیزستان که در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به معاون اول نخست وزیر قیرقیزستان گفت: نگاه ما به قیرقیزستان نگاه به یک کشور دوست است و آمادگی داریم گام‌های عملی در راستای توسعه و رفاه بین دو کشور برداشته شود.

وی تصریح کرد: از جمله سیاست های کلان دولت سیزدهم، توسعه و شکوفایی اقتصاد دریاپایه با رویکرد توسعه دیپلماسی دریایی با کشورهای همسایه و منطقه است.

دوستی، با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه ایران و قرقیزستان گفت: علاوه بر مبحث ترانزیت، دو کشور می‌توانند در مواردی همچون تجارت، سرمایه‌گذاری طرفین در دو کشور، کشاورزی و صادرات دانش فنی و مهندسی ایران به قرقیزستان همکاری کنند.

استاندار هرمزگان با اشاره به امکان توسعه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان اضافه کرد: جمهوری قرقیزستان می‌تواند کریدور ترانزیتی ایران از مسیر بندرعباس به حوزه شانگهای نیز باشد.

«دنیر امان گلدی‌یف» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان نیز در این دیدار با بیان اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری در بندرشهید رجایی هستیم، گفت: درحال مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس هستیم که امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

وی اظهارداشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری قیرقیزستان از دیرباز تا کنون دوستانه و صمیمانه بوده است.

«دنیر امان گلدی‌یف» ابرازامیدواری کرد، این ارتباط تجاری و دوستانه بین ایران و قیرقیزستان در سال‌های آینده قوی‌ و محکم تر شود.

معاون اول نخست وزیر قیرقیزستان از برگزاری این نشست مهم بین المللی و “میزبانی شایسته استان هرمزگان و مدیران بندر شهید رجایی از هیات قیرقیزستانی نیز قدردانی کرد” و با اشاره به ظرفیت بالای همکاری دو کشور در زمینه ترانزیت گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های عظیمی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا دارد؛ این درحالی است که قیرقیزستان به دریا دسترسی ندارد اما می‌توان با استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی و دریایی بندرشهید رجایی و با استفاده از توافقات موجود با چین، ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه، این ظرفیت را توسعه داد.

امان گلدی‌یف با اشاره به عضویت قرقیزستان در اتحادیه گمرکات و منطقه مشترک اقتصادی متشکل از بلاروس، قزاقستان و روسیه، بیان داشت: این اتحادیه فرصتی مناسبی است که هیات سرمایه‌گذار ایرانی در استان هرمزگان نیز از ظرفیت‌های قیرقیزستان در تعاملات تجاری خود استفاده کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات و نشست‌های روز گذشته خود با وزیران اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی ایران در تهران ابراز داشت: در این نشست موضوعات مختلفی از جمله تجارت، سرمایه گذاری مشترک، راه‌اندازی کارخانه‌های تجاری بازرگانان ایرانی و قیرقیزستانی، ایجاد صندوق مشترک مالی دو کشور و سرمایه‌گذاری طرفین در ایران و قرقیزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی بازدید از بندر شهید رجایی و آشنایی با ظرفیت‌های تجاری آن را فرصت مناسبی برای طراحی راهکارهای گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف برای سرمایه گذاران قیرقیزستانی دانست و خاطرنشان کرد: درحال مذاکره با ازبکستان و ترکمنستان برای تبادل تجاری از مسیر بندرعباس هستیم که امیدواریم این مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.

معاون اول نخست وزیر قیرقیزستان با بیان اینکه استفاده قرقیزستان از ظرفیت های بندرعباس، توسعه همکاری در حوزه کشاورزی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های فنی و مهندسی قرقیزستان مهم‌ترین موضوعات مورد توجه طرفین است، افزود: در نشست با وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کردیم که صندوق مشترک توسعه اقتصادی به منظور حمایت از پروژه‌های مشترک دو کشور تاسیس شود.

وی ادامه داد: نقاط مشترک همکاری دو کشور بسیار زیاد است و باید گفت امکان تولید انواع محصولات با مشارکت طرف ایرانی وجود دارد و همچنین در خصوص راه‌اندازی کارخانجات محصولات لبنی نیز پتانسیل بسیار خوبی در قرقیزستان وجود دارد که جلب مشارکت طرف ایرانی را می‌طلبد.

«علی‌رضا محمدی کرجی‌ران»، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی مبسوط از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر شهید رجایی به هیات قیرقیزستانی، آخرین دستاوردهای عملیاتی بندر شهید رجایی و طرح های توسعه ای این بندر را تشریح کرد.

وی با اشاره به وجود 53 کیلیومتر شبکه ریلی، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از 140 میلیون تن کالا در سال و وجود بیش از 50 محوطه خدمات کانتینر و کالا در بندرشهید رجایی، بیان کرد: در این بندر انواع کالاهای تجاری تخلیه و بارگیری می‌شود اما بیشترین علت شهرت این بندرتجاری به توانمندی های ترابری کالاهای کانتینری است و پیشرفته ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین با اشاره به مزایا و قابلیت‌های این بندر در پهلودهی کشتی‌ها با بالاترین آبخور نسبت به سایر بنادر کشور  گفت: در ادامه روند اجرایی پروژه فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، پست دوم اسکله کانتینری متناسب با شناور طرح به طول 900 متر شامل اجرای عملیات بتن ریزی عرشه اسکله، تکمیل عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه، نصب ملحقات اسکله با پیشرفت فیزیکی 94 درصد و همچنین اراضی متناظر در پسکرانه به مساحت 44 هکتار شامل تکمیل عملیات بلوک چینی محوطه و تکمیل عملیات اجرای ساختمان‌ها و تاسیسات مرتبط با محدوده پروژه(پیشرفت فیزیکی 80 درصد)، به عنوان مجموعه اقداماتی است که تا پایان سال 1400 مدنظر قرار دارد.

کرجی ران خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون، افزون بر 2 میلیون و 800 تن کالا از گمرک شهید رجایی از طریق امارات، هند، کره جنوبی و چین به قیرقیزستان ترانزیت خارجی شده که عمده این کالاها شامل دارو، لوازم یدکی و لوازم التحریر بوده است.

شایان ذکر است، معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و داریی جمهوری قیرقیزستان و هیات همراه روز یکشنبه 23 آبان از امکانات و زیرساخت‌ها و محوطه‌های بندر شهید رجایی بازدید کردند.

در این بازدید “خسرو سرایی” مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی، وزیر حمل و نقل قیرقیزستان و مقاماتی از بخش های دولتی و خصوصی این کشور وی را همراهی می‌کردند.

بندر شهید رجایی نیمه اول آبان ماه سال جاری نیز میزبان “گددام دارمندرا “، سفیر جمهوری هندوستان بود.

برچسب ها :