×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 13 خبر
فرار مالیاتی از مصادیق پولشویی است

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، شاکررضا مریدیاظهار داشت: فرار مالیاتی، یکی از مصادیق فساد مالی و پولشویی در نظام مالیاتی است و به هرگونه تـلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مـشمول مالیات به نظام مالیاتی گفته می شود.

مریدی اظهار داشت :فرار مالیاتی منجر به ایجاد وجوهی شده کـه از نظـارت دولت پنهان نگاه داشته می شود و پولشویی یکی از مصادیق آن است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه پول شویی یکی از جرایم عمده مالی در سطح جهان محسوب مـی شـود و عبـارت اسـت از تبدیل یا انتقال یک دارایی با هدف پنهان کردن منشأ غیرقانونی آن دارایی یا کمک به هر شخصی که با چنین جرایمی سر و کار دارد.

وی گفت: فرار مالیاتی نیز یکی از مصادیق پول شویی به شمار می آید و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، فرار مالیاتی و پولشویی توامان وجود دارند. خروج ماهیت فرار مالیاتی از «تخلف» و تبدیل شدن آن به «جرم» از سال 1395 به پشتوانه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم انجام شد; از آن زمان به بعد، فرار مالیاتی از تخلف اداری خارج شده و به عنوان جرم تلقی می‌شود.

مریدی گفت: در قوانین مقابله با پولشویی نیز هدف قانون‌گذار از بین بردن جرم اصلی مثل قاچاق مواد مخدر، مفاسد اقتصادی یا فرار مالیاتی و… است؛ ولی این مبارزه از کانال مقابله با پولشویی دنبال می‌شود. به‌طور کلی شناسایی مسیرهای گردش وجوه در اقتصاد می‌تواند ماهیت فعالیت‌ها را که بابت آن پول صرف می‌شود، آشکار کند.

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان افزود: پدیده پولشویی آثار زیانبار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قابل توجهی مانند آلوده شدن و بی ‌ثباتی بازارهای مالی، بی‌اعتمادی مردم نسبت به ‌نظام مالی، تغییرات جبری و ناخواسته در تقاضای پول، تغییر شدید در نرخ بهره و درنتیجه خروج پیش ‌بینی‌ نشده سرمایه از کشور، کاهش کنترل دولت بر سیاست ‌های اقتصادی، فاسد کردن ساختار حکومت برای جوامع به همراه دارد.

وی افزود: از دیگر آثار مهم و زیانبار پولشویی، کاهش درآمدهای دولت است که به‌ صورت غیرمستقیم نیز به اشخاصی که مالیات خود را صادقانه پرداخت می‌کنند، لطمه وارد می‌کند چراکه با پنهان‌ کاری و عدم شفافیت که یکی از فرایندهای اصلی پولشویی است، گردآوری مالیات را با مشکل مواجه می‌سازد.

مریدی اظهار داشت :فرار مالیاتی را هم می ‌توان یکی از نمونه‌های پولشویی به‌حساب آورد; در بسیاری کشورها، فرار مالیاتی و پولشویی باهم وجود دارند، چراکه پولشویی یک راهکار موثر برای فرار از پرداخت مالیات است; زیرا یکی از اصولی که مجرمین برای پول‌شویی بدان توجه دارند، ممانعت از شناسایی مالک اموال و دارایی‌ها است و این امر خود یکی از دلایل اصلی فرار مالیاتی است.

وی گفت: اخذ مالیات از راه‌کارهایی است که نه‌ تنها سبب شناخته شدن بزهکاران می‌شود، بلکه درآمدهای دولت را افزایش می‌دهد. البته بانک، شرکت‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌توانند کمک شایانی به مجریان مالیاتی در اخذ مالیات نمایند.

وی گفت: همچنین اصلاح سیستم مالیاتی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با پولشویی به‌حساب می‌آید. باید توجه داشت که گریز مالیاتی با خودداری از پرداخت مالیات یکی نیست. خودداری از پرداخت مالیات بدین معناست که مالیات‌دهنده به‌گونه‌ای بتواند از پرداخت مالیات شانه خالی کند; اما گریز از مالیات به کار گرفتن شیوه‌های غیرقانونی برای دور ماندن از چشم بازرسان و مأموران مالیاتی است.

وی افزود:از سوی دیگر یکی از شیوه‌های پول‌شویی، پرداخت مالیات دارایی‌های برآمده از بزهکاری است; زیرا پرداخت مالیات موجب از میان رفتن شک و سوءظن نسبت به خاستگاه پول می‌شود. ازاین‌رو سیستم مالیاتی باید به‌گونه‌ای دقیق طراحی و اجرا شود که چنین مشکلات و دشواری‌هایی پیش نیاید.

مدیرکل امورمالیاتی هرمزگان گفت: در مبارزه با پولشویی در یک طرف سیستم بانکی شامل بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه است که با تطهیر پول نامشروع آن را به چرخه اقتصاد وارد می‌کنند.

مریدی افزود: از طرف دیگر نهادهای مالیاتی کشور است که باید برگردش معاملات و درآمدهای کلیه اشخاص در کشور نظارت داشته باشند.

وی تاکید کرد :می‌توان امیدوار بود برای مبارزه با پولشویی، به‌تدریج با افزایش رغبت عمومی و ایجاد زمینه‌های لازم درزمینه مالیات و بانکداری الکترونیک، کارایی سیستم کشف پولشویی نیز بهبود یابد.

برچسب ها :