×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
مردی که آسیبهای ما به طبیعت را جبران می‌کند

غلامعباس شمس‌الدینی: گفتگو با مردی که  به طور میانگین روزی یک و نیم اصله درخت کاشته است آنقدر جذاب هست که فراموش کنی به عنوان خبرنگار باید زمان را دردست بگیری ، عبدالله ارندید را می گویم متولد 1346که بنا به اقتضای زندگی فقط تا دوره راهنمایی (متوسطه دوره اول ) تحصیل کرده است . او بی تردید صدمات مردم به طبیعت را جبران می کند .مردی که تا به امروز 17600متر از محلات شهر بستک را سبز کرده است . درختان گل ابریشم ،تمر هندی ، نخل ، سپستان و درختان سازگار با آب و هوای گرم و خشک هرمزگان را زیر نظر کارشناسان فضای سبز شهرداری کاشت می کند . انتشار یک کلیپ در فضای مجازی مبنی بر اینکه دیگر نمی خواهد با ناملایمات برخی مسئولان کنار بیاید و از تحقق آرزویش (بستک سبز ) دست خواهد کشید ، موجب شد تا با او گفتگو کنم .گفتگویی جذاب و خواندنی است .باید متعجب بود.مانع تراشی بر سر راه  مردی که تاوان آسیب یک جامعه به طبیعت را می پردازد و با کمک مردم ، نهادها و خیرین می خواهد زادگاهش را در گرمترین منطقه جنوب به سبزترین منطقه تبدیل کند با عقلانیت در تضاد است .این گفتگو را تقدیم به دوستداران طبیعت و مردم نیک اندیش هرمزگان به ویژه شهرستان بستک می کنم .

عبدالله ارندید هستم متولد 1346بستک ،متاهل و دارای 4فرزند که تا دوره راهنمایی تحصیل  کرده ام .علاقه مند به انجام کار خیر بودم اما توان مالی نداشتم که مدرسه یا درمانگاه یا مرکز عام المنفعه بسازم بهمین بخاطرایده ایجاد محله سبز به ذهنم خطور کرد . سال 1396بود یکروز نزد شهردار بستک رفتم و به او گفتم می خواهم پارک بسازم ، محله سبز ایجاد کنم لبخندی زد و گفت نه  امکانات و تجهیزات داریم نه اعتبار که بتوانیم انجام دهیم . گفتم ماشین آلات دارید کمک کنید زمین محله ام را تسطیح کنم و پارک را ایجاد کنم . گفتگوی من با شورا و شهرداری مشروط به اینکه مصالح را خودم تهیه کنم موفقیت آمیز بود هر چند برای به دست آوردن رضایت آنان خیلی تلاش کردم حتی گاهی با برخی اعضای شورا بحث و جدل می کردیم و در گروههای مجازی از آنان انتقاد می کردم .

سال 96اولین درخت را کاشتم

شهروند سبز بستک می گوید توان مالی تامین مصالح را نداشتم لذا در مسجد محله از مردم خواستم کمک کنند تا محله سبز ایجاد شود .36خانواده هر یک 100هزار تومان کمک کردند .وقتی کلنگ اولین پارک محله را به زمین زدم خیلی ها آنرا باور نمی کردند . ولی نیت من خیر بود و خدا هم کمک کرد .به مصالح فروشیها و بلوک زنیها مراجعه کردم و از آنان مصالح مورد نیازبا تخفیف گرفتم .شورا و شهرداری زمین را تسطیح کردند ، دست به دامن خیرین ، ادارات ونهادها شدم که در تامین تجهیزات پارک همکاری کنند . یک خیر جناح علاوه بر تجهیزات 15میلیون تومان کمک کرد ،شهردار جناح هم حمایت نمود .سال 1396اولین درخت را کاشتم .و با تامین 300 اصله نهال از شورا و شهرداری بستک  بلافاصله با کمک اهالی استارت محله سبز را زدیم  . مسئله آبیاری نهال های کاشته شده با توجه به خشکسالی ها و گرمای طاقت فرسا دغدغه مهمی برایم بود . صبح ها از ساعت 2صبح تا 8با گاری و ظروف بیست لیتری نهال ها را مشروب میکردم این روند شش ماه ادامه داشت .اولین پارک بیش از 2000متری محله آماده می شد که از شهردار و مسئولین دعوت کردم از این پارک بازدید کنند . درختان قد کشیده بودند و من در پوست خود نمی گنجیدم .رویاهایم محقق می شد و محله سبز در شهرستان شناخته می شد . اولین پارک را به نام من نامگذاری کردند . از شهردار و شورا درخواست لوله و کف کش کردم.پس از شش ماه تحمل سختی بالاخره با تامین کف کش و لوله مسئله آبیاری درختان مرتفع شد .

بعد از پارک اول ، پارک نخل را کلید زدم ،در محله حاجی آباد هم احداث یک زمین فوتبال را پیگیری نمودم از هم محله ای ها خواهش کردم هرخانواده یک درخت را مقابل منزلش بکارد و نگهداری کند . به لطف خدا و همراهی مردم امروز ایده محله سبز به بستک سبز تبدیل شده است . مردم واقعا همکاری کردند ، خیرین حمایت کردند شورا و شهردای بستک در دوره قبل همراهم بودند و از همه آنها سپاسگزارم که ایده بستک سبز را محقق می کنند

2200نهال را در بستک کاشته ام  

ارندید در خصوص دلایل ناامیدی و انتشار کلیپ پایان فعالیت در تحقق بستک سبز با تاسف از این اتفاق گفت : بعد از روی کار آمدن شورای اسلامی ششم به آنها مراجعه کردم و توضیح دادم که محله سبز با کاشت درختان محقق شده می خواهم با لطف خدا ، همت مردم و همکاری  مسئولین بستک سبز را تحقق بخشیم .متاسفانه بهانه هایی برای عدم همکاری مطرح می شد .می گفتند درختهای کاشته شده سد معبر ایجاد کرده است ،یا درختان کاشته شده مناسب نیستند ، بهانه های متعددی مطرح می شد  در صورتی که کارهای من با نظارت کارشناسان و زیر نظر شهرداری انجام گرفته است .من برای تامین برق پارکها نزد وزیر نیرو رفتم و با گریه از او خواستم در تامین برق پارکها دستور لازم را صادر کند . در سفر استاندار به بستک با لباس کار به گلزار شهدا رفتم و از  اوخواستار حمایت شدم .شب قبل از سفر استاندار بعضی تماس گرفتند و از من خواستند که با استاندار ملاقات نکنم عرض کردم چرا نباید با مسئولین دیدار کنم ؟ ولی با ایشان دیدار کردم و به استاندار گفتم اگر حمایت کنید انشاالله بستک به عنوان شهرستان سبز هرمزگان معرفی خواهد شد.تا الان بیش از 2200درخت کاشته شده ، 4پارک احداث و یک زمین فوتبال احداث گردیده و می خواستم  این اقدام همچنان ادامه داشته باشد .   من بدنبال افزایش مشارکت مردم در حفظ طبیعت و محیط زیست هستم . انگار بعضی ها نمی خواهند این فرهنگ گسترش یابد .بعضی از من می خواهند آنها را تبلیغ کنم .حرفهایش که به اینجا رسید انگار می خواست موضوعی را پنهان کند .متوجه تغییر لحنش شدم . به او گفتم واقعا چرا بعضی همکاری نمی کنند . شما یک کار بزرگ را انجام می دهید درحالیکه اگر این مقدار درخت مثمر را برای خودتان کاشت کرده بودید الان یکی از ملاکین  بزرگ منطقه می شدید اما برای ما و نسل آینده تلاش می کنید چرا باید مخالفت بشود ؟

اسباب بازی نیستم که بازی ام بدهند

این فعال محیط زیست گفت : بعضی انتظار دارند از این کار بهره برداری تبلیغاتی کنند . به من می گویند وقتی فعالیتی انجام می دهی تماس بگیر تا ما هم بیاییم و شما از ما تشکر کن . مگر من اسباب بازی هستم که بازیم بدهند . اینها در باد تبلیغات انتخاباتی خوابیده اند .به اینها گفتم من سیاسی کاری بلد نیستم مردم بدون عکس هم عملکردها را قضاوت می کنند .آنهابه من گفتند که اگر همکاری نمی کردیم بسیج برای کاشت درخت به شما کمک نمی کرد یا ما کمک کردیم با استاندار و مسئولین دیدار داشته باشید یا ما عامل ارتباط شما با خیر بوده ایم و حرفهایی از این دست که برای من عجیب بود .

تبلیغات و سیاسی کاری خط قرمز من است

از آقای ارندید پرسیدم ماجرای انتشار کاریکاتور و دلخوری بعضی از مسئولین از شما چیست . (لبخندی زد ) گفت : من کاریکاتور بلد نیستم این کاریکاتور در یکی از گروههای مجازی بود من آنرا بازنشر دادم حتی با بعضی معتمدین هم تماس گرفتم این اقایان که ناراحت شدندهم دیدند ولی واکنشی نداشتند . به یکباره دیدیم در پاسخ به بازنشر کاریکاتور علیه من مطلب نوشتند و مرا مغرض و …و…  خواندند.می خواستم جوابشان را بدهم ولی گفتم شاید کار پسندیده ای نباشد . اینها بهانه است برای کارشکنی و ایجاد سد مقابل ایده بستک سبز لذا وقتی دیدم اقایان تمایلی به انجام این کار خیر ندارند ، نمی خواهند همکاری کنند و البته کارشکنی می کنند،آخرین درخت را کاشتم و اعلام کردم دیگر این کار را ادامه نمی دهم ولی از مسئولین شهرم می خواهم ایده بستک سبز را تحقق بخشند .بعضی می خواهند از این کار بهره برداری سیاسی کنند.   تبلیغات و سیاسی کاری خط قرمز من است.من راهم را ادامه می دهم فقط کارشکنی نکنند ، از من توقع نداشته باشند ستاد تبلیغات بعضی باشم . من حتی از گذاشتن تصاویر خودم ابا دارم چه رسد به اینکه بخواهم دیگران را تبلیغ کنم . هدف من پاک است اول امیدم به خداست و بعد خدمت به مردم و نسل آینده ، بدنبال اهداف سیاسی هم نیستم سواد هم ندارم که بگویند می خو.اهد فرماندار و شهردار شوم . من برای خدا و خدمت به خلق تلاش می کنم .

رسانه ها صدایم را به گوش مسئولین برسانند

گفتگوی ما به انتها می رسید و عبدالله ارندید از خاطرات سربازی در کردستان و صداقتش در خدمت نظام می گفت ، از اینکه بعضی افراد که امروز مدعی هستند زمانیکه او در کردستان از خاک وطن دفاع می کرد کودکی بودند که به کارهای کودکانه مشغول بودند .از او درباره خانواده اش پرسیدم و اینکه آیا در تحقق ایده بستک سبز  همراهش بودند؟پاسخم داد : من 4فرزند(سپسر و یک دختر ) دارم که دوفرزندم متاهل هستند، یک فرزندم خدمت سربازی را می گذراند وآخرین  فرزند پسرو6ساله   است . آنها در کاشت و آبیاری درختان کمک حالم بودند البته دخترو پسر بزرگم مستقل هستند اما واقعا همکاری داشتند . او در انتها یادآوری کرد که از مسئولین توقعی ندارم فقط انتظار دارم در تحقق مشارکت مردم در حفظ محیط زیست ، و تبدیل همه شهرهای استان به هرمزگان سبز حمایت کنند. اگر مسئولین حمایت کنند و مانع تراشی نکنند این ایده حتما عملی خواهد . از رسانه ها می خواهم صدای مرا به گوش مسئولین برسانند .

انگار دنیایی حرف داشت و قصدا نداشت این گفتگو خاتمه یابد .بغض کرده بود از ناملایماتی که سد راه تحقق ایده اش بود . براستی چرا باید کسی که همه همت خویش را برای حفظ و حراست از محیط زیست بکار بسته با رفتار های عجیب مایوس کنیم . بستک شهرستان فرهنگ و ادب پرور استان است .چنین برخوردهایی زیبنده نیست . شاید زیباتر آن است که تندیس این مرددردانه را در ورودی شهر نصب کنند و نام و یادش را برای همیشه گرامی بدارند مردی که برای فردای بهتر و محیط زیست سالم ترتلاش می کند .مگر ما در این استان چند عبدالله ارندید داریم ؟

برچسب ها :