×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
شورای مشورتی نخبگان فرهنگی در استان  شکل می گیرد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین‌،حجت الاسلام علی اکبر میرزایی هرمزگان افزود: در کمیته نخبگان فرهنگی هرمزگان که از همه قشرهای نخبه استان از جمله نخبه رسانه ای، دانشگاهی، حوزوی، بانوان، ورزشی، هنری و غیره بهره می گیریم.

وی بیان داشت: نخبگان فرهنگی یا هیات اندیشه ورز استان از آدم های روشنفکر، متخصص و متعهد در عرصه علم، تجربه و شناخت نسبت به جغرافیای استان از همه لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده که این در یک اتاق فکر برای رفع مشکلات فرهنگی و ارائه راهکار استان گردهم آمده و با هم شور می کنند.

مشاور استاندار هرمزگان در امور فرهنگی اظهارداشت: یکی از فعالیت های این کمیته فرهنگی علاوه بر شناخت آسیب ها، توزیع عادلانه امکانات در عرصه فرهنگی است، چرا که یکی از دغدغه های مهم رهبرمعظم انقلاب این است که نباید کارهای فرهنگی در جمهوری اسلامی به واسطه نداشتن پول و یا امکانات متوقف شود.

وی گفت: هدف ما این است که در این استان در عرصه فرهنگی عدالت امکاناتی و رفاهی برقرار شود و در توزیع بودجه و امکانات بین دستگاه ها، سازمان و نهادها توازن ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برای انجام کارهای فرهنگی پول تنها کافی نیست ولی شرط لازم است، یادآورشد: همین رسانه ها هم به عنوان یک دستگاه فرهنگی، بدون پول و امکانات نمی توانند، فعالیت بکنند و نباید لنگ پول باشند.

کمیته نخبگان فرهنگی در تقابل با هیچ جریان و سازمانی نیست

مشاور استاندار هرمزگان در امور فرهنگی گفت: کمیته نخبگان فرهنگی استان مستقل بوده و در تقابل با هیچ نهاد، جریان و یا سازمانی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین میرزایی ادامه داد: در این راستا شورای فرهنگ عمومی که یک نهاد و جریان تثبیت شده انقلابی تاثیرگذار است و یا شورای فرهنگی که سازمان ها و ارگان ها دارند، جداگانه فعالیت خود را انجام می دهند و این کمیته نخبگان نیز در واقع یک کمک رسان و حمایت گر است.

وی بیان داشت: شکل گیری شورای مشورتی نخبگان فرهنگی هرمزگان برای این است که استاندار بتواند در فضایی به طور کامل علمی، تصمیم های فرهنگی بگیرد و باید قبول داشته باشیم که بسیاری از دستگاه ها و ارگان ها را فقط نماینده عالی دولت در استان می توانند پای کار بیاورد.

مشاور فرهنگی استاندار هرمزگان یادآورشد: در عرصه فرهنگی چند بال وجود دارد که بال اول استفاده کردن از نیروهای مومن، متخصص و باتجربه، بال دوم استفاده از امکانات و بال سوم داشتن نیروها و مدیران دغدغه مند است؛ اینکه مسوولان دغدغه و اولویت نخست شان، کار فرهنگی باشد.

همه دستگاه ها و سازمان های هرمزگان باید مشاور فرهنگی داشته باشند

حجت الاسلام میرزایی گفت: نکته بعدی که شورای نخبگان فرهنگی هرمزگان دنبال خواهند کرد این است که همه دستگاه ها، سازمان ها، ارگان ها و نهادهای استان اگر مدیر و یا معاون فرهنگی دارند که خوب است اما اگر ندارند و یا ساختار چارت کاری شان فرهنگی نیست؛ به طور حتم باید مشاور فرهنگی داشته باشند.

وی ابرازداشت: داشتن مشاور فرهنگی برای دستگاه ها تصویب و نامه آن نیز زده شده و بزودی به دستگاه های مربوط ارسال می شود که یک مشاور فرهنگی و اختیار کار داشته باشند.

مشاور استاندار هرمزگان در امور فرهنگی اظهارداشت: این کار باعث می شود که ابتدا تمام فعالیت های فرهنگی دستگاه ها و نهادهای استان را پالایش کنیم و نخبگان فرهنگی در نشستی ماهانه کارهای فرهنگی که انجام داده اند را گزارش دهند که الگویی برای دیگران باشد و هم اینکه آن جایی که ضعف دارند، با هم افزایی یکدیگر برطرف شود.

میرزایی با اشاره به اینکه کار فرهنگی باید تمام شئونات پیشرفت جامعه در آن دیده شود، گفت: باید در سازمان ها و دستگاه ها و در ذهن مدیران و افراد نخبه و تاثیرگذار جا بیاندازیم که در کار فرهنگی همه باید سهیم و دخیل باشند؛ حتی معتقدیم کسانی که در ظاهر شعارهای دولت را قبول ندارد اما آدم های نخبه، توانمند و اهل فکر هستند؛ از نقدهای منصفانه آن ها هم کمک بگیریم.

وی گفت: ما باید همه این نکات و مسائل و جریانات فرهنگی را به معنای واقعی دنبال کنیم.

این مسوول گفت: در هیات اندیشه ورز، دنبال این هستیم که با مشورت استاندار هفت تا ۹ نفر از نخبه های استان در حوزه های مختلف را انتخاب کنیم و موضوع های مختلف مطرح شده در نشست ها را مصوب کرده و آن را پیگیری کنیم.

میرزایی ادامه داد: بسیاری از شهرهای استان هرمزگان سینما، شهربازی و سالن تئاتر و دیگر امکانات ندارد که باید ابتدا متولی آن مشخص و بودجه برای آن تصویب و به اداره مربوط ارسال شود که آن اداره باید روند اجرای کار را در بازه زمانی مشخص و تعیین شده، گزارش دهد.

ایران قوی و تغییر به نفع مردم بدون کار فرهنگی شکل نمی گیرد

مشاور استاندار هرمزگان در امور فرهنگی با اشاره به اینکه درعرصه فرهنگی با آسیب ها و معضلاتی روبرو هستیم که باید آن ها را ابتدا شناسایی کرده و بعد مبتنی بر آن کار را ارائه دهیم، گفت: ایران قوی و تغییر به نفع مردم بدون کار فرهنگی شکل نمی گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین میرزایی ابرازداشت: همه استانداران و مسوولانی که بعد از انقلاب به استان هرمزگان آمده اند به طور واقع برای این استان تلاش کرده اند اما رویکردهای دولت ها متفاوت بوده است که دولت سیزدهم برجسته‌ترین رویکردش، فرهنگی است؛ یعنی اگر رییس جمهور  بحث تغییر به نفع مردم و ایران قوی را مطرح می کنند، هر ۲ تلفیقی برای رسیدن به رشد فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به اینکه قاعدتا دولتی که رویکردش فرهنگی است، استانداران و وزرایی را با همین رویکرد برای دولت خود بر می گزیند، گفت: استاندار هرمزگان نیز همین رویکرد فرهنگی را برای استان دارند و به همین خاطر دغدغه فرهنگی زیادی را دارند.

حجت الاسلام و المسلمین میرزایی ادامه داد: یعنی در نشست های عمومی و خصوصی که داریم در برنامه ریزی هایشان این دغدغه فرهنگی را می بینیم و این است که فرصتی فراهم شده که ما بتوانیم کار فرهنگی به معنای واقعی انجام دهیم.

هرمزگان استانی با خرده فرهنگ ها و سرزمین اقوام ایرانی

مشاور فرهنگی استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان استانی است که از خرده فرهنگ ها تشکیل شده است یعنی اینکه این استان اقوام مختلفی از هرجای کشور کرد، لر، آذری، کرمانی، بوشهری، فارس و غیره را در خود جای داده که از آن به عنوان ایران کوچک یا تهران دوم یاد می شود.

میرزایی ادامه داد: هرمزگان از لحاظ فرهنگی چند ساختار دارد که می توان به وجود اقوام ایرانی، مرزی بودن و قدمت و پیشینه آن اشاره کرد.

وی گفت: نکته چهارم سابقه محرومیت مطلق گذشته استان هرمزگان است که تا قبل از انقلاب اسلامی از این استان به عنوان تبیعدگاه یاد می شد اما اکنون به برکت معجزه انقلاب مقر و مقصدی برای گردشگران شده است.

مشاور فرهنگی استاندار هرمزگان گفت: هنرمند بودن در عرصه تئاتر، موسیقی، صنایع دستی و لباس بانوان نیز بیانگرغنای فرهنگی منحصر به فرد استان هرمزگان است که به کشورهای حاشیه خلیج فارس رفته نیز صادر شده است.

وی ابرازداشت: انقلاب اسلامی توانست کارهای بزرگ سازندگی در همه استان ها انجام دهد و معتقدیم بزرگترین هنری که انقلاب انجام داد این بود که به مردم کشورمان اعتماد به نفس داد که شعار «ما می توانیم» را به منصه ظهور برسانند.

وی یادآورشد: تفاوت انقلاب اسلامی ایران با حکومت شاهنشاهی هم تنها سازندگی و ایجاد زیرساخت ها و امکانات نبوده بلکه نشان از عزت فرهنگی، عزت ملی و بین المللی دارد.

وی در پایان به جهاد تبیین اشاره کرد وگفت: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که منظور از جهاد یعنی هر حرکتی که باعث ضربه زدن به دشمن شود که در جهاد تبیین همه موظف ایم روشنگری کنیم یعنی اینکه به تعبیر رهبری مبادا دستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی تحت الشعاع مشکلات اقتصادی و گرانی ها باشد.

وی گفت: معیشت مردم حق است و باید تامین شود چون اگر معاش نباشد دین هم نیست اما باید دستاوردهای نظام برای همگان تبیین شود و بستر لازم برای انجام این کار صورت گیرد.
منبع: ایرنا بندرعباس

برچسب ها :