×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مرکز ملی آمار به اطلاعات یک خانوار، ورود پیدا نمی‌کند/ مردم به مرکز آمار ایران بی‌اعتماد هستند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با ذکر این نکته که برای یک استنتاج کلی باید از جزء به کل رسید، اظهار داشت: مرکز آمار ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از آمارهای جزئی استنتاج‌های کلی می‌کنند و به اطلاعات یک خانوار ورود پیدا نمی‌کنند؛ برای مثال میانگین بیکاری در جامعه اهمیت دارد نه اینکه کدام خانوار بیکار دارد.

 

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، صالح دریانورد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان در نشست صمیمی  با اصحاب رسانه به مناسبت هفته آمار و برنامه ریزی، ضمن ابراز خوشنودی از حضور فعال جوانان در عرصه رسانه، اظهار داشت: بعضا تحلیل‌ها و مقالات خبرنگاران استان را پیگیری می‌کنم که پیشرفت و کیفیت در کار این افراد به وضوح مشهود است و بعضاً توان رقابت با خبرنگاران در سطح ملی را دارند.

صالح دریانورد با بیان این نکته که در هفته آمار و برنامه‌ریزی طرح‌های مختلفی در حوزه آمار اجرا خواهد شد، گفت: اطلاعات و داده‌هایی تولید و جمع آوری می شود که این داده‌ها می تواند مبنای تصمیمات عقلانی و خردمندانه باشد.

وی افزود: این سرشماری‌ها که اطلاعات آحاد جامعه را از هر حیث جمع‌آوری می‌کنند در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مدیریت می‌شوند و در سطح جامعه مورد پژوهش قرار می‌گیرند و عموماً مبنای تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی استان نیز می‌باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با بیان این نکته که برای تدوین برنامه‌ای در راستای حل مشکلات دانش‌آموزان استان، باید بدانیم که چند دانش‌آموز در استان وجود دارد و جمعیت این تعداد تا سالیان آینده به چه مقدار خواهد رسید، تصریح کرد: این برنامه هنگامی می‌تواند یک برنامه علمی و تاثیرگذاری باشد که داده‌های جمع آوری شده در حوزه آمار واقعی و غیر سوری باشند.

دریانورد با بیان این نکته که آمار یک علم است و به هیچ عنوان آمار سازی صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: شیوه هایی که در حوزه آمار استفاده می‌شود عموما شیوه‌های علمی است که مبنای جمع‌آوری داده‌ها قرار می‌گیرند و این داده‌ها بر اساس علم آماری جمع‌آوری می‌شوند.

وی با بیان این نکته که عملی که در حوزه مرکز آمار ایران و در حوزه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان صورت می‌گیرد دارای اعتبار علمی است، اذعان کرد: مرکز آمار ایران یک مرکز اداری و یک مرکز سیاسی نیست بلکه یک مرکز ملی جمع‌آوری داده است که فارغ از تفکرات سیاسی که ممکن است در سطح جامعه سیال باشد و نوسان داشته باشد، مرکز آمار ایران در مقاطع مختلف همواره کار خود را انجام داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با ذکر این نکته که مرکز آمار ایران همواره مستقل عمل کرده است، خاطر نشان کرد: داده‌های مرکز آمار ایران پایه تصمیم‌گیری‌های کشوری و همچنین تفسیر و تحلیل وضعیت کشور است.

دریانورد بیان داشت: رسانه‌ها و فعالان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی از این آمار در مقالات و تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند و حتی پژوهشگران در دانشگاه‌ها نیز در پژوهش‌های خود از این آمار استفاده می‌کنند و به این آمار استناد می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با بیان اینکه مرکز جمع آوری داده در هر کشوری وجود دارد، تصریح کرد: حتی کسانی که نقدهایی به سیاست دولت دارند به تنها آماری که استناد می‌کنند، آمار مرکز آمار ایران یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

دریانورد با ذکر این نکته که مرکز ملی جمع‌آوری داده در هر کشوری وجود دارد، خاطر نشان کرد: در مقیاس کوچکتر یعنی استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه جمع‌آوری داده را انجام می‌دهد و در واقع سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بازوی مرکز آمار ایران در حوزه جمع آوری اطلاعات در استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با اشاره به این نکته که مرکز امار ایران به دنبال نوین سازی شیوه جمع اوری داده است، اذعان کرد: نظام جمع آوری داده نیاز به بازبینی و استفاده از شیوه‌های نوین دارد تا شیوه‌های جمع‌آوری داده در مقاطع زمانی مختلف را به یک جمع‌آوری داده مستمر و پیوسته تبدیل ‌کند.

دریانورد ادامه داد: در واقع آمارها باید ثبتی محور باشند و ما بتوانیم هر زمان تغییرات داده را ثبت کنیم و در سطح جهانی این اطلاعات پخش شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان اظهار داشت: در بحث جمع‌آوری آمار، تنها متدولوژی، بکارگیری روش‌های علمی و استفاده تجهیزات نوین کافی نیست.

دریانورد افزود: بخش مهمی که در انتقال داده ها اهمیت دارد مردم است؛ یعنی مردم باید به مراکز جمع‌آوری آمار اعتماد بکنند و آمار را به مرکز آمار ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منتقل کنند ولی متاسفانه مردم در بسیاری از موارد اعتماد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بعضی از مردم اهمیتی برای جمع‌آوری داده قائل نیستند، چون متوجه ابعاد داده غلط نیستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با بیان این نکته که ضرورت برنامه‌ریزی، داده است، گفت: داده‌ها در یک تصمیم‌گیری کلی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ داده‌ای به طور شخصی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دریانورد با ذکر این نکته که برای یک استنتاج کلی باید از جزء به کل رسید، ادامه داد: مرکز آمار ایران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از آمارهای جزئی استنتاج‌های کلی می‌کنند و به اطلاعات یک خانوار ورود پیدا نمی‌کنند؛ برای مثال میانگین بیکاری در جامعه اهمیت دارد نه اینکه کدام خانوار بیکار دارد.

وی افزود: از رسانه‌ها انتظار داریم که بین ما و مخاطبین در ترویج فرهنگ آماری شفاف‌سازی کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان گفت: اگر اطلاعات در کشور به صورت واقعی جمع‌اوری شود در نتیجه در برنامه‌ریزی‌ها نیز اطلاعات واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه آن خروجی بهتر می‌شود و تغییرات نیز قابل ارزیابی خواهد شد.

دریانورد اذعان کرد: خروجی پژوهش‌های فرهنگی و اقتصادی هنگامی می‌تواند واقعی باشد که آمارها، آمارهای درستی باشد.

وی با ذکر این نکته که یک مرکز  ملی مدیریت، جمع‌آوری و تولید این داده‌ها در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این مرکز باید خودش را مبری از جریان‌های سیاسی بداند و صرفا نگاهی ملی به مساله داشته باشد و خالص‌تر از مسائل جناحی فعالیت کند تا داده‌های آن در هر دورانی مبنای قضاوت قرار بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با بیان این نکته که دستگاه‌های جمع‌آوری داده دستگاه‌های فرابخشی، فرا زمانی و فراسیاسی هستند تصریح کرد: دستگاه‌های جمع‌آوری داده بر اساس منافع ملی شکل گرفته‌اند و تفسیر آمارها از دید هر شخص، اصل آمارها را تغییر نخواهد داد و نمی‌توان آن را انکار کرد.

دریانورد در خصوص حوزه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریز استان هرمزگان گفت: یک بخش از وظیفه برنامه ریزی، بودجه‌ریزی برای برنامه یکساله است در واقع گام‌های اولیه برای رسیدن به اهداف بزرگتر در بعد زمانی دورتر است.

وی افزود: در کشور ایران برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی پنج ساله است و در واقع بودجه یکسال از برنامه پنج ساله، تامین می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با اشاره به این نکته که برنامه‌های دراز مدت‌تری نیز وجود دارد، تصریح کرد: طرح آمایش سرزمینی برنامه‌ای است که در استان هرمزگان تدویین شده است و دانشگاه هرمزگان مجری این طرح است.

دریانورد با بیان اینکه طرح آمایش سرزمینی یافته‌های خوبی خواهد داشت، افزود: این طرح یک تصویر فضایی از چشم‌انداز 20 ساله استقرار جمعیت در استان را نشان می‌دهد و یک راهبرد و استراتژیک برای استقرار صنایع بوده و استقرار فعالیت‌ها در استان بوده است.

وی اظهار داشت: کارشناسانی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان  فعالیت دارند اگرچه افراد دارای نامی نیستند اما از صاحب نظران این حوزه محسوب می‌شوند و بسیاری از اقداماتی که در استان صورت می‌گیرد در حوزه این کارشناسان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان تصریح کرد: مقایسه زمانی این آمارها، اطلاعات بسیار مناسبی را برای استان به دست می‌دهد.

دریانورد در خصوص نحوه محاسبه نرخ بیکاری گفت: در سرشماری‌ها باید به تک تک مردم استان برای محاسبه نرخ بیکاری مراجعه ‌شود اما امکان مراجعه به تمام مردم استان هرمزگان به صورت ماهانه وجود ندارد.

وی ادامه داد: در آمار در این مواقع از روش نمونه گیری استفاده می‌شود به این صورت که تعدادی از مردم به روش علمی انتخاب می‌شوند و نتایج بدست آمده به کل جامعه تعمیم داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان اذعان کرد: مرکز  آمار ایران از روش‌های سازمان بین المللی کار استفاده میکند و این روش‌ها در تمام دنیا یکسان است یعنی آمار بدست آمده از این روش‌ها مورد قبول تمام کشورها است؛ اما این بدان معنا نیست که تمامی کشورهای جهان فقط از این روش استفاده می‌کنند.

دریانورد خاطرنشان کرد: سالانه حدود 240 قلم کالا مورد رصد قیمت قرار می‌گیرد و میانگین قیمت این اجناس برای محاسبه تورم استفاده می‌شود

برچسب ها :