×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
دلواپسی والدین از آموزش حضوری و پاسخ استاندار هرمزگان

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،بهمن ۱۴۰۰ وزیر آموزش و پرورش در شورای آموزش و پرورش جنوب کرمان در منوجان بر آموزش حضوری تاکید کرد درحالیکه رئیس جمهور درنشست کمیته های تخصصی ستاد کرونا در مرداد همان سال تصریح کرد ” آموزش حضوری دانش آموزان، تا فراهم شدن زیر ساخت ها و شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد “.

نهم فروردین ۱۴۰۱ وزارت آموزش و پرورش براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بخشنامه ای را صادر و برآموزش حضوری دانش آموزان تاکید و مدیرکل هر استان را مسئول حسن اجرای این دستورالعمل معرفی نمود. با این اوصاف ذکر چند نکته ضروری است .

احدی منکر اثر بخشی آموزش وپرورش حضوری نیست اما علیرغم توصیه های دوازده گانه وزارت آموزش و پرورش نگرانی والدین کاهش نیافته است. بیشترین این نگرانی را والدینی دارند که فرزندانشان در مقطع دبستان تحصیل می کنند و صدالبته نگرانی آنها بسیار بجاست.

اولا تصور بر این است که مدارس مجهز به شرایط بهداشتی مقرر نشده اند ، درثانی کودکان دبستانی خصوصا دوره اول چگونه خواهند توانست پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند ؟
از همه مهمتر نگرانی استفاده ۵ ساعته و مداوم کودکان از ماسک تاثیرات مخربی بر سیستم تنفسی آنان خواهد داشت. کودکی که از بهمن ۱۳۹۸ تاکنون مدرسه را ندیده به یکباره با فضایی روبرو می شود که برایش قابل هضم نیست .

کلاس های پرجمعیت به ویژه در استان‌ هرمزگان که گاها به ۴۰ نفر می رسد ،سلامت آنان را تهدید می کند از دیگر نگرانی والدین است. دی و بهمن ۱۴۰۰ با تصمیم مشابهی اقدام به بازگشایی مدارس البته با شرایط خاص و جمعیت محدود دانش آموزی ، شد که نتیجه اش شیوع اومیکرون و ایجاد پیک بیماری در کشور بود .بنحوی که دبیر کمیته علمی ستاد کرونا خواستار تجدید نظر دراین خصوص شد .

شرایط بهداشتی در مدارس فراهم نیست

آنچه مسلم است اغلب معلمان بر مبنای بودجه بندی ، محتوای کتب درسی را به صورت مجازی ارائه کرده اند و کمتر از دوماه به پایان سال تحصیلی باقی مانده است. حال این پرسش مطرح است که در این مدت کوتاه چرا باید خطر را چاشنی تصمیمی کرد که طبیعتا نتایج آموزشی و پرورشی درخشانی عاید نخواهد شد.

کدام شرایط بهداشتی در مدارس به جز سامانه نظام مراقبت (ایران من)که ثبت مشخصات مبتلایان در آن صورت می گیرد ،مهیا شده است .

والدین بخوبی می دانند، سرویس های بهداشتی ،سرویس های آبخوری محدود و جمعیت کلاسی بسیار بالاست. با این اوصاف نگرانی والدین از وضعیت فرزندان خود به حق است؟

سخنان مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر پرداخت غرامت بستری دانش آموزان کرونایی به میزان ۱۰میلیون تومان و غرامت فوت به میزان ۱۵ میلیون تومان بسیار عجیب بود. درحالیکه والدین همه دارایی خود را در اختیار این دستگاه عظیم می گذارند ،فرزندان مهم ترین دارایی والدین هستند و در اتخاذ تصمیمات اینچنینی باید از ساده انگاری پرهیز نمود .

هرمزگان به عنوان یکی از سه استان برتر کشور مقصد مسافران نوروزی بود. طبعا تصمیمات در این استان‌ها باید با درنظر گرفتن شرایط باشد. آموزش حضوری درحالیکه برخی مدارس در اختیار مسافران قرار گرفته می تواند تبعات ناخوشایندی داشته باشد .چرا که واحدهای آموزشی بلافاصله پس از خروج مهمانان نوروزی، آماده پذیرش دانش آموزان و معلمان شدند. درحالیکه مسافران ساکن در مدارس مورد تست کرونا واقع نشده اند و عملا تضمینی بر عدم آلودگی محیط آموزشگاه وجود ندارد .

با این اوصاف انتظار می رود استاندار و شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان با درایت و درنظر گرفتن شرایط ، تصمیمی مدبرانه اتخاذ نمایند.

چراکه عمده دغدغه های مردم هرمزگان این است که:
۱-امکان کنترل بهداشتی دانش آموزان خصوصآ در مقطع دبستان وجود ندارد
۲- استفاده طولانی مدت از ماسک در استان گرم هرمزگان سلامت فرزندان را تهدید می کند.
۳-شرایط بهداشتی مدارس به ویژه مدارسی که مسافر پذیر بوده اند مهیای آموزش حضوری نیست .
۴-اتخاذ تصمیمات اینچنینی با توجه به عدم واکسیناسیون بخش قابل توجهی از دانش آموزان احتمال عواقب خطرناک را منتفی نمی کند .
۵- با توجه به وضعیت موجود و درصورت عدم امکان تصمیم دیگر ،کاهش ساعات آموزشی به ویژه در مقطع دبستان ضروری است.

اما صبح امروز یکشنبه ۱۴ فروردین یعنی اولین روز از آغاز بازگشایی مدارس، استاندار هرمزگان در حاشیه آیین نواختن زنگ مدرسه رسما مواضع خود را مبنی بر الزامی شدن حضوری شدن کلاس های آموزشی اعلام کرد.

مهدی دوستی عنوان كرد: دو سال به دلیل شیوع بیماری کرونا، تقریبا تمام مسائل اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفت و اصلی‌ترین آن همین بخش آموزشی کشور بود.

وی بیان کرد: تمام تلاش ها در سطح استان و کشور این بود که کلاس آموزشی حضوری دانش آموزان شروع شود و با تصویب ستاد ملی مديريت بیماری کرونا، امروز این اتفاق افتاد.

استاندار هرمزگان خطاب به دانش آموزان گفت: فرزندان غیور و عزیز بدانید مهندسان و پزشکان و معلمان و قهرمانانان آینده کشورمان شما هستید و همه‌ی آرزوهای یک ملت شما هستید، برای آینده کشور باید به فوریت نظام آموزش حضوری را شروع کنیم و البته دغدغه‌هایی از طرف خانواده‌ها و معلمان وجود دارد که وظیفه ماست، با تمام توان آن را برطرف کنیم.

دوستی تصریح کرد: من دغدغه معلمان عزیز را درک می کنم و ان شاءلله بتوانیم در کنار یکدیگر کار آموزشی فرزندانمان را شروع کنیم.

دوستی با بیان اینکه مهمترین دارایی مملکت ما نسلی آگاه و باسواد که همه مشاغل را باید تامین کنند گفت: دانش آموزان آینده سازان مملکت هستند که علاوه به لحاظ آموزشی، ضرورت دارد مهارتهای اجتماعی و پرورشی را نیز فرا گیرند.

وی اظهار داشت: در خصوص آموزش کارهای خوبی شروع شده است، هم از بُعد تجهیز آزمایشگاه‌های استان و هم در بُعد بچه های کنکوری استان، البته ضعف‌هایی هست که باید به سرعت آن را برطرف کنیم، ما باید سطح آموزش در استان را بالا ببریم و قهرمانانی تربيت کنیم که الگو باشند و باید کار کادرسازی نیروهای استان را در همین مراکز‌ شروع کنیم تا هرمزگان در سطح ملی بدرخشد و کارهای مهمی در دستان فرزندان برومند این استان قرار گیرد و این شدنیست و با کمک شما معلمان قهرمان این سرافرازی نزدیک است.

برچسب ها :