×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تعاملات بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی از نتایج تقویت جذب گردشگر خارجی است

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان صالح دریانورد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان در دهمین جلسه ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان، اظهار داشت: بنابر دستورات جناب استاندار موضوع جلسه پیرامون مسائل گردشگری استان انتخاب شده است و هدف این است که از هر منظری گردشگری را به تصویر بکشیم.

وی افزود: در خصوص زیرساخت‌ها وامکانات مورد نیاز و دستگاه‌های متولی در جلسه ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی بحث و گفتگو خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان با بیان اینکه گردشگری دریایی یک موضوع اساسی برای استان محسوب می‌شود، اذعان کرد: عمده گردشگرانی که وارد استان می‌شوند به طور اجتناب ناپذیری از این ظرفیت استفاده می‌کنند؛ یعنی مقصد اصلی گردشگرانی که به استان سفر می‌کنند جزایر است و باید سفر دریایی داشته باشند و به طور طبیعی از امکانات و زیرساخت‌های سازمان حمل و نقل دریایی مسافری استفاده می‌کنند.

دریانورد ادامه داد: ضمن اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در کنار ماموریت دریایی حمل و نقل مسافر، وظیفه‌های دیگری نیز در حوزه گردشگری دارد.

وی تصریح کرد: تعداد کل گردشگران خارجی در سال 94، پنج میلیون و 600 هزار نفر بوده است که در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران هدف‌گذاری، افزایش سفر گردشگران خارجی تا 20 میلیون نفر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان اظهار داشت: تعدا گردشگران داخلی در سال 94 صد و دو میلیون نفر بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال 99 یعنی در پایان برنامه‌ششم به صد و پانزده میلیون نفر گردشگر داخلی برسیم.

دریانورد با بیان اینکه جذب گردشگر داخلی اهداف مهمی دارد، تشریح کرد: نکته مهم و قابل توجه در حوزه گردشگری سهم این بخش در اقتصاد ملی، تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال است.

وی در خصوص تاثیرات تقویت حوزه گردشگری خارجی گفت: یکی از مهم‌ترین تاثیرات تقویت حوزه گردشگری خارجی، تقویت تعاملات بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی است.ارتباط گردشگران، بخش مهمی از کار دولت را در زمینه دیپلماسی خارجی حل خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان عنوان کرد: تقویت گردشگری در حوزه داخلی باعث تقویت همبستگی و انسجام ملی می‌شود که در مناطق آزاد استان این امر مشهود است؛ یعنی این آمد و رفت‌ها به نحوی همبستگی و پیوند سرزمین ما را تقویت کرده است.

دریانورد تصریح کرد: تورگردانانی در این سال‌ها پا به عرصه فعالیت گذاشته‌اند و توانسته‌اند رویکردها را تغییر بدهند.

وی افزود: در بسیاری از مناطق دور افتاده استان هرمزگان بسیار جاذبه‌های گردشگری وجود دارد و کمتر گردشگرانی به این مناطق سفر می‌کرند؛ بطوریکه حتا بیشتر مردم استان هرمزگان نیز امکان دارد که جزیره‌ای مانند فارو را ندیده باشند.

دریانورد عنوان کرد: بر اساس نتایج طرح آمار گیری از گردشگران ملی در بهار 97 که اخیرا توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، 500 خانوار نمونه از استان هرمزگان انتخاب شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد مقصد سفرها عمدتا دیدار بستگان بوده است.

وی افزود: استان هرمزگان یک استان مهاجر پذیر است و عمدتا پدر، مادرها در استان‌های دیگر زندگی می‌کنند به طوریکه 41 درصد افراد نمونه، که با آن‌ها مصاحبه شده است هدف از سفر رفتن را دیدار با بستگان ذکر کرده‌اند و تنها 8/11 درصد هدف خود را تفریح و گردش ذکر کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان در خصوص احیاء بافت کنگ، تشریح کرد: بادگیر یک آثار ملموسی است که اماراتی‌ها سعی در ثبت آن در یونسکو را داشتند که با اقدامات انجام شده از سوی ایرانیان این اتفاق رخ نداد و در نهایت بادگیر به عنوان یکی از آثار ملموس بندرکنگ به ثبت رسید.

دریانورد ادامه داد: جناب آقای دکتر همتی دستور دادند که در حفظ این بافت اعتباراتی پیش‌بینی شود اما از تهران با بیان اینکه این امر مشمول ارتقا شاخص‌های اقتصادی نمی‌شود از تامین اعتبار در خصوص احیا بافت کنگ مخالفت میشد و در نهایت با پیگیری‌هایی که استاندار در این زمینه داشتند هم در سفر رئیس جمهور و هم از محل اعتبارت استانی، اعتبارات خوبی در اختیار شهردار قرار گرفت و جا دارد از دکتر همتی به خاطر توجهشان به این موضوع مهم سپاس‌گذاری کنم.

برچسب ها :