×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
بودجه دانشگاه‌ها متناسب با تورم افزایش نیافت

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،محمدعلی زلفی گل دوشنبه شب در نشست خبری، که در سالن جلسات دانشگاه هرمزگان برگزار شد، بیان داشت: به جای رشته‌های موازی در استان‌ها باید تنوع رشته‌ها را داشته باشیم البته رشته‌هایی که مرتب با نیازها و مزیت‌های نسبی استان‌ها باشد.

وی ادامه داد: سؤال‌هایی که توسط خبرنگار ایرنا پرسیده شد مانند ساماندهی مؤسسه‌های آموزش عالی، رشته‌ها، توسعه رشته‌ها متناسب با مزیت‌های نسبی هر منطقه جزو برنامه‌های آموزش عالی و از وظایف وزارت علوم است.

وی اضافه کرد: البته برای تأسیس گروه، دانشکده، دانشگاه و رشته شرایط خاصی باید رعایت شود که کار سختی است، به خصوص در زمینه علوم طبیعی که نیاز به کارگاه آزمایشگاه دارد شرایط سخت‌تر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استانداردهایی در وزارت علوم برای اینکه رشته در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری تأسیس شود وجود دارد مانند وجود حداقل سه عضو هیات علمی برای تأسیس رشته در مقطع کارشناسی، پنج عضو هیات علمی برای کارشناسی ارشد و ۶ عضو هیات علمی برای تأسیس رشته در مقطع دکتری که برای ارشد باید دانشیار و برای دکتری باید استاد هم باشد، ساده ترین مسیر رعایت استانداردهای حداقلی است.

زلفی گل بیان کرد: در خصوص همسان سازی در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده و ان‌شاءالله بزودی اجرایی می‌شود البته در خصوص کم و کیف آن نیاز است هیات دولت تصمیم های لازم را بگیرد.

وی ادامه داد: قانون ملاک عمل خواهد بود و هر چه قانون باشد را اجرا می‌کنیم، در جمهوری اسلامی قوانین چون براساس شرع انور است رعایت نکردن قانون نه تنها جرم بلکه گناه هم است، بنابراین از قانون تمکین می‌کنیم و هر چه قانون بگوید آن را اجرا می‌کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در همین نشست و در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیات علمی با موضوع همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هم گفت: خبر رسانی در خصوص کارهای انجام شده در اینگونه موارد را در سطح رسانه‌ها و مطرح کردن و چالش ایجاد کردن را درست نمی‌دانم و به همین سبب در این زمینه صحبت نکردم.

زلفی گل افزود: پرداختن به این‌گونه موارد و بیان آن‌ها در سطح عمومی جامعه به ضرر اعضای هیات علمی بود و هست، هر چه بیشتر به آن بپردازیم نتیجه عکس خواهد داشت چون در جامعه اینگونه نگریسته می‌شود که فردی با ۴۰ میلیون ریال زندگی می‌کند و فرد دیگری ۲۰۰ میلیون ریال حقوق می‌گیرد و هنوز هم طلب کار است.

وی اشاره کرد: این نوع نگاه را مد نظر قرار دهید، حال بگویید وی در ۳۵ سالگی وارد عرصه فعالیت شده است و کسی که اکنون ۵۰ میلیون ریال دریافتی دارد در ۱۸ سالگی وارد عرصه کار و اشتغال شده و ۲ سال هم خدمت وظیفه انجام داده است و ۱۵ سال زودتر وارد عرصه کار شده و صاحب زندگی شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به هر حال جامعه نمی‌پذیرد به همین دلیل سعی کردم در این زمینه صحبت نکنم چون شأن اعضای هیات علمی بالاتر از این است که این مسائل را در عرصه عمومی طرح کرد.

وی تصریح کرد: بهترین راه را این دانستم که با سکوت مسائل را پیگیری کنیم و اکنون هم که خبرنگار ایرنا سؤال کرد تنها یک جمله در پاسخ گفتم، به نظرم شأن اعضای هیات علمی به گونه‌ای است که نباید معیشت آن‌ها جنبه عمومی پیدا کند چون بسیاری دنبال آن هستند که جایگاه و شأنیت اعضای هیات علمی را پایین بیاورند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشتک آنان به نحوی موضوع را طرح می‌کنند که عامه مردم می‌گویند این‌ها افراد زیاده‌خواه هستند و یا تقاضای شان بالاست، دیگر نمی‌گویند فردی که دانشجوی دکترا تربیت می‌کند با یک راهنمایی و طرح خود مشکل صنعتی را برطرف می‌کند.

همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی موجب تقابل بین ۲ وزارتخانه شده است

زلفی گل اشاره کرد: از سویی پرداختن به این‌ها موجب تقابلی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت ایجاد شود که شده است و موارد متعدد و مشکل‌های حدیده‌ای که علنی کردن و پرداختن به آن‌ها به جایگاه و شأنیت اعضای هیات علمی آسیب وارد می‌کند و تقابل هایی ایجاد می‌کند.

وی اشاره کرد: دوگانگی و تقابلی بین یاوران علمی و اعضای هیات علمی از دوره‌های قبل ایجاد شده است و یاوران هیات علمی می‌گویند من دکترا دارم و فلانی هم دکترا دارد پس چرا این اندازه اختلاف حقوق وجود دارد.

زلفی گل اظهار داشت: موضوع را پیگیری می‌کنیم اما گزارش نمی‌کنیم که چگونه درحال پیگیری هستیم، پنجم اردی‌بهشت معاونم در دیوان محاسبات کشور نشستی برای همین موضوع داشت و مطمئنم اگر این‌ها علنی و مطرح شود به اعضای هیات علمی آسیب می‌زند.

دانشگاه‌ها می‌توانند به توسعه سواحل مکران کمک کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌ها در خصوص توسعه سواحل مکران می‌توانند ۲ کار در زمینه‌های پژوهش و فناوری و دیگری در زمینه آموزشی انجام دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: آن‌ها در خصوص آموزش می‌توانند رشته‌های مرتبط با دریا، دریانوردی، اقتصاد دریا و گردشگری و سایر رشته‌های مرتبط با توسعه سواحل را تاسیس کنند و در زمینه مسائل پژوهشی و فناوری هم پارک‌های علم و فناوری و هم دانشگاه‌ها می‌توانند نقش آفرین باشند.

زلفی گل خاطر نشان کرد: در بحث اقتصاد دریا، شیلات و کشاورزی می‌توان با تشکیل هسته‌های فناور در مراکز رشد افراد صاحب ایده را جذب و حمایت و نوآوری و فناوری را در زمینه ظرفیت‌های سواحل نهادینه کرد.

سازمان برنامه و بودجه، بودجه دانشگاه‌ها را متناسب با تورم افزایش نداد

وی همچنین در ادامه به موضوع بودجه دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: متأسفانه با گسترش ویروس کرونا دانشگاه‌ها به مدت ۲ سال تعطیل بودند و به همین سبب مسوولان سازمان برنامه و بودجه فکر می‌کردند به دلیل نبود دانشجویان هزینه دانشگاه‌ها کاهش می‌یابد و آن‌ها تنها مساله حقوق دارند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: از همین‌رو افزایش بودجه دانشگاه‌ها را متناسب با تورم لحاظ نکردند که نتیجه آن مشکل هایی است که مراکز آموزش عالی با آن‌ها روبه‌رو هستند و از پس هزینه‌هایشان بر نمی‌آیند.

زلفی گل افزود: برای کاهش اثرهای این وضعیت ۲ راهکار وجود دارد یکی از طریق لایحه بودجه‌ای است که هر ساله به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که باید در آن تمهیدهای لازم را برای اعتبارها در حد نیازهای دانشگاه‌ها دیده شود.

وی ابراز داشت: ‌کار دیگری که می‌توان پیگیری کرد تا مقداری از مشکل ها کاسته شود ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و تقویت در آمدهای اختصاصی دانشگاه هاست که در این بخش هم محدودیت‌ هایی وجود دارد و لازم است استاندارها، شوراهای شهر و شهرداران، دانشگاه را از خود بدانند.

وی تاکید کرد: هر خانواده‌ای دوست دارد تمام امکانات را برای رشد فرزندان خود مهیا کند و می‌خواهد تمام زندگی اش را صرف فرزندانش بکند، مسوولان استان‌ها و شهرها هم باید به دانشگاه به عنوان محلی که فرزندانشان را رشد و ارتقاء می‌دهد بنگرند و تا جای ممکن با قدرت سیاسی و امکانات خود آن را مورد حمایت قرار دهند تا فرزندان‌شان از رفاه و آسایش بیشتری برخوردار شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مشکل رفت و آمد بین دانشگاه هرمزگان در ۹ کیلومتری شرق شهر بندرعباس با این شهر، گفت: اگر دانشگاه بخواهد اتوبوس برای ایاب و ذهاب دانشجویان خریداری کند نیاز به راننده و شرایط خاص خود دارد مانند تأمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری و غیره که در نتیجه آن هزینه‌های دانشگاه به شدت افزایش می‌یابد که این با توجه به توان مالی دانشگاه‌ها مقدور نیست.

وی افزود: بنابراین به عزم فرا بخشی برای حمایت از دانشگاه‌ها نیاز است و در خصوص بودجه هم سعی می‌کنیم در حد توان و بودجه در اختیار از دانشگاه هرمزگان حمایت کنیم.

زلفی گل همچنین در پاسخ به سؤال دیگری گفت: در خصوص استفاده از نیروهای متخصص هرمزگان در ابعاد ملی به حوزه کاری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چندان ارتباط پیدا نمی‌کند.

۶۵ درصد دانشجویان دانشگاه هرمزگان خوابگاهی هستند

وی خاطر نشان کرد: از نظر ظرفیت خوابگاهی دانشگاه هرمزگان بالاترین درصد پوشش ظرفیت خوابگاهی را با حدود ۶۵ درصد دارد که در کشور بی‌نظیر بوده و هیچ دانشگاهی چنین سطح پوششی ندارد، این دانشگاه ۹ بلوک خوابگاهی با ظرفیتی افزون‌بر ۲ هزار نفر دارد که یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور از نظر ظرفیت خوابگاهی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امیدواریم با مدیریت جدید و کمک‌هایی که صندوق رفاه در اختیار دانشگاه قرار خواهد داد و کمک‌هایی که خیران انجام می‌دهند و اقدام‌هایی که دانشگاه انجام خواهد داد خوابگاه‌های آن هم جزو بهترین خوابگاه‌های کشور باشند.

۳۶ میلیارد ریال در امور رفاهی به دانشگاه هرمزگان کمک شد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص حمایت‌های رفاهی از دانشگاه هرمزگان گفت: تنها در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، ۳۶ میلیارد ریال به این دانشگاه در امور رفاهی کمک شده و این درست است که خوابگاه‌ها رتبه سه دارند اما در پی تبدیل آن‌ها به رتبه یک هستیم.

زلفی گل افزود: قانون درسال جاری نسبت به سال‌های گذشته ۲ ظرفیت خوبی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده که یکی ماده هفت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که پیوست فرهنگی آن در وزارت علوم نوشته می‌شود و به محض اینکه خاتمه یافت دانشگاه‌ها اجرای آن را آغاز خواهند کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت دیگر ماده هشت است که مجلس بودجه خوبی در اختیار ستاد ملی جمعیت قرار داده است و ان‌شاءالله سهم وزارت علوم که مشخص شد از این ظرفیت در تمام دانشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد، همچنین از تبصره ۱۴، ۵۰ میلیارد ریال برای امور رفاهی دانشجویان دانشگاه هرمزگان در نظر گرفته شده است و به محض اینکه محقق شد در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ۴۰ میلیارد ریال هم در اختیار پارک علم و فناوری قرار خواهد گرفت که ان‌شاءالله در قسمت تبدیل علم به ثروت استفاده خواهد شد.

‌واگذاری اختیار تاسیس و ساماندهی رشته‌ها به استان‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص واگذاری اختیار به استان‌ها هم به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته که تا چه اندازه می‌توان این واگذاری را انجام داد و شورای آموزش عالی بار هماهنگی جهت تاسیس رشته نیست و برای هماهنگی در زمینه قوانین و مقررات و اجرای آنهاست.

وی در خصوص نحوه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با این شورا هم بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نظام مدیریتی خاص خود را دارد و بحث واگذاری اختیار تاسیس و ساماندهی رشته‌ها در استان‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.