×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
الزام کارفرمایان به ثبت اطلاعات کارگران در سامانه کار واشتغال کیش

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،محمدعلی جلایر مشاور مدیرعامل و مدیر کار و خدمات اشتغال درآیین گرامیداشت روز جهانی کارگر و تجلیل از کارگران نمونه و کارگاه های منتخب ایمنی، بهداشت و حقوق کار که در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی برگزار شد یکی از وظایف مدیریت کار و خدمات اشتغال را مساله رسیدگی به دعاوی کار و حل اختلاف برشمرد و گفت: یک بخش اختلافات در سطح جامعه حقوقی و جزایی بوده که در دادگستری و شوراهای حل اختلاف حل و فصل می شود و بخش دیگر مربوط به اختلافات حقوق کار است که در مدیریت کار و اداره کار مورد رسیدگی قرار می گیرد.

جلایر با بیان این که شاهد روند کاهشی در تشکیل پرونده های حل اختلاف در کیش مواجه هستیم اظهار کرد: در سال ۹۸، در حوزه حل اختلاف تعداد هزار و هشت پرونده داشتیم که این تعداد در سال ۹۹ به ۶۳۴ و در سال ۱۴۰۰ به تعداد پانصد و ۵۴ پرونده رسیده و نزدیک به ۴۷ درصد از این پرونده در جزیره کیش کاهش یافته است.

مشاور مدیرعامل و مدیر کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش افزود: از پانصد و ۵۴ پرونده ای که در سال ۱۴۰۰ تشکیل شده یکصد و بیست و هفت پرونده منجر به سازش و تعداد رای های صادره یکصدو ۴۵ پرونده به اجرای احکام رسیده که این مهم بیانگر همزیستی مسالمت آمیز جامعه کارگری با جوامع صنفی و کارفرمایان و نگاه بلند کارآفرینان و کارآفرینان به نیروی کار است.

وی به کاهش مبلغ استیفای حقوق کارگران اشاره کرد و گفت: با توجه به تورم و افزایش حقوق که در طی سال های گذشته بوده، این مبلغ کاهش یافته است و کارفرمایان حقوق کارگران را به خوبی پرداخت کرده اند.

جلایر افزود: در صورت عدم حل و فصل این موارد به هیات رسیدگی مدیریت کار ارجاع داده می شود که این روند کاهشی را به دنبال داشته است.

محمدعلی جلایر در خصوص صدور پروانه اشتغال اتباع خارجی نیز گفت: براساس عملکرد موجود در کل کشور، حدود ۵ هزار پروانه کاراشتغال اتباع خارجی صادر می شود و قانونمندترین اشتغال این افراد در کیش وجود دارد که در سطح کشور این افراد به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند اما در کیش زمینه صدور پروانه اتباع خارجی تسهیل شده است.

مشاور مدیرعامل و مدیر کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش به طراحی سامانه صدور پروانه اشتغال اشاره کرد و گفت: افراد با مراجعه به این سامانه تقاضای صدور پروانه خود را ثبت و نیاز به مراجعه حضوری به مدیریت کار نیست.

وی در خصوص بیمه بیکاری اظهار داشت: با توجه به بیماری کرونا، در این حوزه نیز با روند کاهشی روبرو بوده و بازار کار کیش نیاز به نیروی کار مناسب است.

جلایر با تاکید بر تلاش درکاهش حوادث منجر به فوت افزود: این حوادث در سال ۹۸ پنج مورد، در سال ۹۹ هفت مورد و در سال ۱۴۰۰ به شش مورد کاهش یافته است و با توجه به این که در این سال ها روند افزایشی فعالیت پروژه های ساختمانی و کارگاهی را در کیشداشتیم خوشبختانه با شدت بازرسی کار و همکاری مهندسان ایمنی و دقت کارآفرینان و سرمایه گذاران حوادث منجر به فوت سیرکاهشی داشته است.

وی به موضوع کاریابی اشاره کرد و گفت: در زمینه کار و راهنمایی شغلی در سال گذشته ۳۱۵ نفر توسط کارفرمایان مشغول کار شدند و پیشرفت خوبی در این زمینه وجود داشته است و ۲ مجوز کاریابی ارائه شده و سامانه «اوستا کیش» می تواند رابطی برای مشاغل باشد.

جلایر تصریح کرد: در سامانه کار و اشتغال کیش حدود ۴ هزار قرارداد کار و ۱۶ هزار اطلاعات کارگران ثبت شده است و باید توجهداشت قراردادهای کار بسیار مهم بوده و به مدیران جوامع صنفی توصیه می کنم به بخش های زیرمجموعه خود در جهت ثبت قرارداد زیرمجموعه های خود تاکیدات لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به انتخابات کارگری در سال گذشته عنوان کرد: این انتخابات در کارگاه ها بیش از ۵۰ نفر و به تقاضای کارفرمایان جهت انتخاب نماینده کارگری انجام شد و ۱۴ نماینده (۷ اصلی و ۷علی البدل) در حوزه خدمات عمران، بیمارستان و شرکت آب و برق برای ۷ کارگاه برقرار و اعتبارنامه منتخب کارگران به مدت ۳ سال صادر شده و وظیفه آن کمک به کارفرما در کمیته انضباطی بوده که در صورت تخلف انضباطی به آنها رسیدگی کند.

در این مراسم اعتبارنامه نمایندگان هشت جامعه کارگری کیش اعطا و از ۶۵ کارگر، ۱۵ کارگاه و ۸ مسوول ایمنی برتر کارگاه های کیش تقدیر و تجلیل شد.

شایان ذکر است در این مراسم برخی از معاونان ومدیران سازمان منطقه آزاد کیش، حجت الاسلام حسن زاده امام جمعه کیش، شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل تسنن، سرهنگ علی اصغر جمالی فرمانده ویژه انتظامی، محسن نظرپور سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات، محمدرضا رضا نیا رییس مرکز توسعه و سلامت کیش، مصطفی نادعلی نژاد رییس بیمارستان کیش و جمعی از مدیران جوامع حضور داشتند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.