×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
ثبت ٣٧٥ اثر تاریخی و فرهنگی هرمزگان در فهرست آثار ملی

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،سهراب بناوند در خصوص ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در استان عنوان کرد: ٣٧٥ اثر تاریخی و فرهنگی جزء آثار ملموس و ناملموس به ثبت آثار ملی رسیده که ٢٠٠ اثر، بنای تاریخی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از باب تکثر و تنوع در سطح بالایی قرار داریم به عنوان نمونه در حوزه بناهای تاریخی، کاروان‌سراها، راهدارخانه‌ها، آب‌انبارها، کانال‌های آب، خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی، مکتب‌خانه، حمام و آرامگاه‌ها ازجمله آن‌هاست. در حوزه مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و آثار و اشیای تاریخی متنوعی در اختیار داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به کمبود اعتبارات کافی در بخش میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع و اعتبارات، برنامه‌های این سازمان با چالش و مشکل مواجه می‌شود، آثار تاریخی نیاز به مرمت دارند، حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله نیز موجب آسیب و تخریب این بناها می‌شود و نیاز به بازسازی دارند و نیازهایی که در بخش‌های مختلف احساس می‌شود.

بناوند با اشاره به اینکه با این میزان اعتبارات صرفاً آثاری که در معرض خطر هستند را می‌توانیم در اولویت قرار دهیم، افزود: چنانچه منابع لازم در اختیار داشته باشیم به تمام وظایف خود به طور شایسته و طبق برنامه‌های مدون شده عمل خواهیم کرد، کم‌کاری‌هایی هم مشاهده می‌شود که ناهماهنگی‌ها و عدم همکاری بخش‌های دیگر فرهنگی در ادارات و نبود اعتبارات کافی در این قضیه دخیل بوده است.

وی با اشاره به کمبود نیرو به دلیل پایین بودن حقوق و مزایا، تصریح کرد: در سال ٨٠ به همین دلیل ٣٨ نفر از نیروها اداره را ترک کردند و انگیزه، علاقه و دغدغه فرهنگی موجب ادامه کار ما و دیگر همکاران است و افتخار می‌کنیم که بخشی از فرهنگ و سنت خودمان را حفظ و حراست می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به کم رونقی موزه مردم‌شناسی در دوران همه‌گیری کرونا، بیان کرد: در این ایام موزه مغفول واقع شده بود و بازدیدکننده‌ای وجود نداشت، کمبود و کاستی‌هایی هم در زمینه سرمایشی وجود داشت که تا حدودی مرتفع کردیم و در حال ساماندهی اوضاع موزه جهت آمادگی و حضور بازدیدکنندگان هستیم. برای پیشبرد برنامه‌های خود درخواست اعتبارات ملی و استانی کرده‌ایم تا بتوانیم کاستی‌ها را برطرف و برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

وی با انتقاد از مغفول ماندن حوزه میراث فرهنگی نزد برخی مسئولین، تقاضای همکاری بیشتر با برگزاری نشست‌های مشترک و گفتمان پیرامون این امر مهم کرد و گفت: با توجه به اهمیت مقوله فرهنگی و آثار تاریخی استان نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی ادارات است. با نصب راهنما در ابتدا و سطح شهر مردم و گردشگران را از وجود آثار تاریخی، مراکز فرهنگی، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها همچنین مراکز تجاری و تفریحی آگاه و راهنمایی کنیم. دغدغه فرهنگی در استان وجود دارد و امید همکاری و همراهی بیشتر همه مسئولین در این زمینه می‌رود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.