×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خور شهناز دراولویت ساماندهی خورهای بندرعباس

در شهر بندرعباس، برای هدایت آب‌های روان سطحی و همچنین جلوگیری از ایجاد سیلاب در اثر باران‌های فصلی از خور استفاده می‌شود که متاسفانه به دلیل کم توجهی مسئولان این خورها به مکانی برای تجمع فاضلاب‌ها و حشرات موذی و حتی معتادانِ بی‌خانمان و به یکی از مشکلات مهم مردم شهر بندرعباس تبدیل شده است که در زمان سفر رئیس جمهورنیز به این مهم اشاره شد.
خورهای بندرعباس وضعیت بسیار بدی را برای سیمای این شهر ایجاد کرده‌اند که قطعا هیچ توریستی طاقت و تحمل دیدن این وضعیت را ندارد؛ این در حالی است که بسیاری از فعالین حوزه گردشگری استان بر این باورند که از این خورها می‌توان برای ایجاد مکان‌های تفریحی در راستای جذب گردشگر استفاده کرد.
وجود زباله در خورها و ماندن آب‌های راکد در جوب‌ها وضعیت اسف باری را برای مردم بندرعباس ایجاد کرده‌ است و خورهای حامل فاضلاب شهری که به دریا منتهی می‌شوند، علاوه بر کاستن از زیبایی سیمای شهر بندرعباس، باعث ایجاد بوی بسیار نامطبوعی در محلات و منطقه‌هایی می‌شود که در مسیر این خورها قرار دارند.
اشتباهات مهندسی گذشته مانع اجرای طرح هاست
معاون عمرانی استاندارهرمزگان در گفتگو با خبرنگارتجارت جنوب آنلاین گفت: طرح های اولیه ساماندهی خورها به دلیل مشکلات ناشی از اشتباهات مهندسی گذشته و هزینه بر بودن طرح منتفی و در حال حاضر ساماندهی خوراز دریا تا پل شهناز در دست مطالعه قرار دارد که تا پایان آبان نتایج کلی و جزیی این طرح به سرانجام می رسد.
رضا مدرس تصریح کرد: جهت اجرای طرح اولیه الزامات فنی و مالی زیادی بر پروژه مترتب می شد که پس از بررسی هزینه فایده مشخص شد در صورت اجرا جز طرح های ناقصی قرار می گرفت که بی سرانجام می شد.
وی اظهار کرد: به طورمثال برای اجرای طرح اولیه براساس مطالعات و الزامات فنی ومهندسی از هر طرف خور باید 55متر تملک اراضی و املاک می شد که در اجرا به بن بست ختم می شد بنابر این ناگزیر گزینه دومی در دستور کار گرفت.
معاون عمرانی استانداربا بیان اینکه مشکلات خورهای شهر بندرعباس تنها خورگورسوزان وشیلات نیست خاطرنشان کرد: در شهر چند خور دیگر از جمله خورسورو، خور داماهی و خور سنگ‌کن نیز باید تعیین تکلیف می شد که دراین راستا نخستین اقدام انجام شده تعیین تکلیف، متولی بهره‌برداری بود.
مدرس افزود: دستگاه‌هایی ادعای متولی بهره‌برداری از خور را داشتند اما در زمان کار اجرایی طرف مقابل را متولی می‌دانستند.
وی ادامه داد: تقریبا هشت ماه گذشته صورت جلسه‌ای با حضور شهرداری و مدیرعامل آب‌منطقه‌ای نوشته شد که در آن متولی ساماندهی و بهره‌برداری خورها شهرداری باشد و وظیفه ساماندهی خورهای بندرعباس به شهرداری محول شد.
وی تاکیدکرد: به شرکت آب منطقه‌ای و منابع طبیعی نیز تکلیف شد به عنوان کمک هر کدام مطالعات لازم را جهت ساماندهی هر یک از خورها را انجام دهند.
معاون استاندار هرمزگان تمرکز بیشتر بر روی ساماندهی خور شیلات و خور گورسوزان عنوان کرد و افزود: قرار بود در طرح اولیه از خور گورسوزان از ابتدای دریا تا بالا دست آب پمپاژ شود به سایر خورها سرازیر شوند اما باتوجه به تجربه ناموفق شهرداری در پمپاژ آب به خور شیلات چند سناریوی جدید برای این خور در نظر گرفته شد.
مدرس ادامه داد: درطرح اولیه این آب باید به صورت ثقلی یعنی بدون پمپ شدن و در اثر جزر و مد وارد خور گورسوزان می شد پس از دورزدن در سایر خورها از خور شیلات به دریا منتهی شود که برای انجام این مهم یک مدل مهندسی رودخانه نیاز بود. به گفته وی سرانجام مهندسی رودخانه به اینجا رسید که اگر ما بخواهیم حداقل دو تا سه متر آب در وضعیت جزر کامل وارد این خورشود در بالادست خورگوسوزان ( نزدیک تصفیه خانه بندرعباس) عمق کف خورباید به منفی 16 متر برسد و بسته به نوع جریان آب در آن به منفی 18 متر نیز می‌رسید تا به خور شیلات وارد شود و این عمق افزایش پیدا می‌کند تا هنگامی که به دریا برسد.
وی با تشریح این موضوع که هنگامی که عمق اولیه آن 16 متر شد و از این مقدار تنها 2 متر آب را تشکیل می دهد افزود: فاصله آب کانال تا سطح خیابان حدود 14 متر می شد بنابراجرای این طرح چندان جاذبه شهری و توریستی ایجاد نمی کرد.
مدرس در ادامه به تشریح راهکار پیشنهادی پرداخت و گفت: برای داشتن جاذبه شهری باید دو طرف خورجهت افزایش عرض خور55 مترتملک می شد و در صورت افزایش عرض خور دو اقدام دیگرهم باید انجام می شد یکی اینکه خیابانی که عبور می‌کند دو طبقه باید می شد یک طبقه که خیابان اصلی است که از کنار خور عبور می‌کند و یک طبقه هم پیاده رو در ارتفاع منفی 7 قرار می‌گرفت که فاصله پیاده رو و فضاسبز شیب‌دار تا لب آب حدود دو متر فاصله داشته باشد تا بتواند جاذبه شهری ایجاد کند.
وی اد امه داد: برای محقق شدن این امر حد فاصل هتل هرمز تا خور شهناز باید حدود 55 متر از طرفین تملک صورت گیرد چون شیبی که باید صورت گیرد شیب یک به یک است یعنی به ازای هر یک متر عمق یک متر نیز باید از کنار تملک می شد.و بر اساس هزینه فایده‌ای که در این پروژه صورت گرفت از نظر اقتصادی امکان انتقال آب به کانال گورسوزان به روش ثقلی تقریبا منتفی بود.
معاون استاندار در خصوص فاز جدیدی که در حال مطاله است گفت: در حال حاضرمطالعات اولیه روی حدفاصل دریا تا خور شهناز صورت گرفته و در حال بررسی است که فقط با تملک خیابان اطراف آن بتوان یک فضای ویژه‌تری را ایجاد کرد. از سوی دیگر استفاده از روش پمپاژ نیز در دست مطالعه است ، چون تا آخر سال پساب به محل دیگر منتقل می‌شود ولوله پمپاژ آب موجود همان محل می شود استفاده کرد که تا پایان آبان ماه نتایج مطالعات ارایه می شود.
مدرس گفت: از محل دریا تا پل شهنازعملیات خاکی و لجن برداری آن انجام خواهد شد و آب تا پل شهناردر مد منتقل شود و در جزر هنگامی که آب برمی‌گردد عمق آبی تا سه متر برسد که این روش حداقل تملک اراضی طرفین را دارد.
وی البته تاکید کرد: اجرایی شدن این طرح پس از کار مطالعاتی و برآورد هزینه آن مشخص خواهد شد چرا که یک سناریو دیگری هم مطرح است که به جای انجام این عمل در فاز اول هزینه را روی جمع‌آوری آب‌های سطحی که اطراف خور است بگذاریم که لجن‌ها به جای ریختن در داخل خور به داخل یک لوله هدایت شوند و به تصفیه خانه پمپاژ شوند.
مدرس یادآور شد: پساب جمع‌آوری شده تا آخر سال به مرحله استاندارد می‌رسد اما در این مرحله کنار هتل هرمز مشکل ایستگاه پمپاژوجوددارد که بوی حاصل از پساب تخلیه شده آن بسیار وحشتناک‌تر از بوی فعلی لجنهاست وحتی با ازون زنی هم پاسخ نخواهد داد و معضل بیشتری برای این محله ایجاد خواهد کرد از سویی اگر ایستگاه پمپاژهم جابجا شود باید تمام طراحی جمع‌آوری ایستگاه پمپاژ شهر بندرعباس عوض شود!
مدرس در پاسخ به این سوال که طرح ساماندهی خورها اولویت چندم طرح های شهر است گفت: یکی ازاولویت های سه گانه‌ای ابلاغ شده استاندار،بحث ساماندهی خورهاست اما مهم‌ترین نکته این است که باید مهندسی ارزش روی آن انجام شود مثلا پروژه ای که هزینه آن 200 میلیارد تومان است می‌شود که با این مقدار پول معضلات بیشترو مهمتری از شهر را حل و فصل کرد واگر اینگونه باشد این طرح در اولویت بعد قرار می گیرد.
وی درخصوص تاکید کرد: متاسفانه این پروژه در مسیراجرا هم با مشکلاتی مواجه می شود که باید راهکار لازم آن ارایه شود به طور مثال به محض اینکه در خور گورسوزان عملیات خاکی شروع شود سه تا از لوله‌های انتقال فاضلاب شهر بندرعباس که از عرض خورعبور کرده است مانع کارخواهد بود بنابر این یک سری مشکلات ناشی از اشتباهات مهندسی و فنی نیز در اجرای این طرح وجود دارد که اگر این تغییرکند باید کلا یک ساز و کار عجیب و غریب را در انتقال فاضلاب انجام داد.
معاون استاندار با بیان اینکه هر هفته در خصوص ساماندهی خورهای شهر بندرعباس جلسات مستمر برگزار می شود؛ نسخه تسکینی و موقت معضل خورها را تعیین تکلیف پسابهایی ذکر کرد که وارد خور می‌شود و قرار است تا پایان سال به نتیجه برسد.
بخشی از خورها با اعتبار بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری ساماندهی می‌شود
معاون عمرانی شهرداری بندرعباس در گفتگو با خبرنگار همشهری با بیان نکته که ساماندهی خور گورسوزان در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: مطالعات خور گورسوزان جهت ساماندهی به اتفاق استانداری در حال انجام است.
عبدالرضا بهادر اذعان کرد: فاز اول که مطالعات آن توسط مشاور در حال انجام است؛ از خور گورسوزان تا بلوار ناصرادامه دارد.
وی افزود: تا کنون برآورد هزینه از سوی مشاور اعلام نشده است اما انتظار می‌رود که تا پایان سال مطالعات مشاور به پایان برسد.
معاون عمرانی شهرداری بندرعباس تصریح کرد: هنگام ارائه طرح از سوی مشاور مشخص خواهد شد که چه مقدار و در کدام مکان‌ها از شهر باید تملک صورت بگیرد.
بهادر در خصوص علت طولانی شدن زمان اجرای طرح ساماندهی خورها تشریح کرد: از جمله دلایلی که باعث طولانی شدن اجرای این طرح شده است برآورد مالی سنگین اجرای این طرح و انجام مطالعات دقیق و حساب شده است تا یک طرح نیمه تمام دیگر در سطح شهر باقی نماند.
وی اظهار داشت: در تلاش هستیم که از طریق مشارکت بخش خصوصی این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم و بخشی از بودجه مالی آن نیز از طریق حوزه گردشگری تامین مالی خواهد شد.
به گزارش تجارت جنوب آنلاین به نظر می رسد ساماندهی خورها هم چنان از مرحله پیشنهاد و مطالعه گذر نکرده و زلف آن به مشکلات مالی و فنی گره خورده و امید است مسوولان تا پایان آبان ماه برای اجرای طرحی قابل اجرا به نتیجه مناسبی برسند.