×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
باند بزرگ جاعلان مدارک تحصیلی در هرمزگان به ۴۳ سال حبس محکوم شدند

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،مجتبی قهرمانی ظهر چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران در خصوص جزئیات این پرونده متذکر شد: با اعلام گزارش سربازان گمنام امام زمان (عج) در خصوص کشف و انهدام یک باند بزرگ جعل مدارک تحصیلی، پرونده ای در دستگاه قضایی استان هرمزگان تشکیل شد و پس از سیر مراحل قانونی، رسیدگی به اتهامات ۱۰ نفر از متهمین این پرونده دائر بر جعل صدها مدرک تحصیلی در دستور کار محاکم شهرستان بندرعباس قرار گرفت.

قهرمانی افزود: با توجه به مستندات پرونده، پس از انجام عملیات دقیق اطلاعاتی و انتظامی و ورود غافلگیرکننده مأمورین ویژه به مخفیگاه این باند، سرکرده و دیگر اعضای اصلی شبکه جعل مدارک تحصیلی، دستگیر و از مرکز فعالیت آن‌ها تعداد ۴ هزار و ۷۲۸ مدرک تحصیلی جعلی و شبیه سازی شده به همراه مهر جعلی ادارات دولتی همچون آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی کشف و ضبط شده است.

این مقام قضایی بیان کرد: بنابر گزارشات موجود در پرونده، مأموران با اشراف دقیق اطلاعاتی و در روند پیچیده تحقیقات خود دریافتند که با یک باند بزرگ و زنجیره‌ای مدارک تحصیلی که در سطح گسترده‌ای فعالیت کرده و تمامی استان‌های کشور را عرصه اقدامات مجرمانه خود قرار داده است، مواجه هستند.

وی اضافه کرد: متهم اصلی و سرشبکه باند مذکور با نام اختصاری (ی–ز) در جریان اقرارهای صریح خود با اعتراف به جعل و شبیه سازی بیش از ۶۵۰ مدرک مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین معرفی دیگر همدستان خود که با نفوذ در ادارات مختلف دولتی و مراکز آموزشی در عملیات جعل و صدور مدارک جعلی با وی مشارکت می‌کرده اند، پرده از عمق فعالیت‌های تبهکارانه این شبکه بزرگ جعل برداشت و جزئیات تازه‌ای از سوءاستفاده مجرمان از نقایص موجود در سیستم صدور مدارک تحصیلی را به نمایش گذاشت.

‌رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین ابراز داشت: پس از استماع اقاریر متهم (ی –ز) در رابطه با معرفی دیگر اعضای شبکه مذکور، بلافاصله به دستور مرجع قضایی و با اقدام سریع نیروهای ویژه اطلاعاتی و انتظامی، محل سکونت و اختفای این افراد، شناسایی و متهمین به صورت شبانه و طی عملیاتی غافلگیرکننده دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: سرشبکه این باند جاعل با اخذ مبالغ کلان از افراد، به جعل مدارک دیپلم و مهارت‌های صادره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اقدام کرده و در ازای هر پرونده بین شش و نیم تا ۲۹ میلیون تومان بنا به نوع مدرک جعل شده، دریافت کرده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: متهم دیگر این پرونده با نام (ع –ج) از مهره‌های کلیدی این شبکه جعل بوده که به جهت تسلط بر سیستم‌های رایانه ای به ویژه شبکه ثبت نمرات دانش آموزان، نسبت به ثبت نمرات غیرواقعی و صدور مدارک جعلی برای افراد با سرشبکه باند همکاری مستمر داشته است و پس از اخذ مبالغی در زمینه صدور گواهینامه های جعلی مهارتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرده که از نامبرده نیز تعداد قابل توجهی مهر تقلبی و اسناد و مدارک جعلی کشف و ضبط شده است.

این مقام قضایی اظهار داشت: در جریان بازرسی از محل سکونت سردسته این باند جاعل و دیگر همدستانش یک عدد هارد کامپیوتر نیز کشف شده است که حاوی مشخصات صدها نفر از افراد متقاضی مدارک جعلی، معرفین آنها و میزان مبالغ اخذ شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یکی دیگر از شگردهای این باند را سوءاستفاده از آرم و علائم سازمان های دولتی بیان کرد و گفت: همچنین در اماکن مذکور تعداد قابل توجهی مدارک تحصیلی جعلی مربوط به مقاطع مختلف تحصیلی به همراه تعداد زیادی تصاویر کارت ملی، شناسنامه و کارنامه تحصیلی افراد متقاضی و اسناد مالی مربوط به ثبت مبالغ دریافتی و میزان بدهکاری متقاضیان کشف و ضبط شد.

وی افزود: از ویژگی های خاص این پرونده، شناسایی تمامی اعضای باند از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) و همچنین تعقیب و محاکمه اعضای این باند بدون شکایت اولیه شاکیان خصوصی و با اعلام جرم است که این امر موید اهتمام ویژه قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی به مقابله با مظاهر فساد و صیانت از حقوق عامه است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با بیان اینکه اعضای این باند علاوه بر جعل مدارک تحصیلی با عناوین اتهامی دیگری چون کلاهبرداری، پرداخت رشوه و تحصیل مال از طریق نامشروع نیز محکوم شده اند، تصریح کرد: با تکمیل روند تحقیقات و ختم مراحل دادرسی پس از رسیدگی به اعتراضات متهمین و استماع دفاعیات آنها، شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۰۴۰۲۹۰۰۰۲۹۰۲۵۴۳، محکومیت متهمین این پرونده در مجموع به تحمل ۴۳ سال و ده ماه حبس تعزیری و شلاق و رد مال و پرداخت جزای نقدی معادل ارزش عرفی مال اخذ شده در حق دولت را تأیید کرده است.

قهرمانی با اشاره به اینکه رای دادگاه قطعی بوده و غیرقابل اعتراض می باشد، تأکید کرد: علاوه بر صدور حکم مجازات برای محکومین در این پرونده، حکم به معدوم شدن اسناد مجعول نیز صادرشده است که در مرحله اجرای رأی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.