×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
آتش‌سوزی به عنوان تهدید جدی در کمین مراتع و جنگل‌های هرمزگان است

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،سید محمد نور موسوی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به گرمای هوا در آغاز فصل تابستان در هرمزگان، اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن گرما و خشکی هوا و وجود پوشش علفی و خشک در عرصه‌های منابع طبیعی، رعایت موارد ایمنی در راستای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع از سوی همگان ضروری است.

وی اضافه کرد: پیشگیری از حریق در عرصه‌های ملی و طبیعی به عنوان ساده‌ترین اقدام نیازمند مشارکت فعال همه مردم با هدف حفاظت از سرمایه‌های ملی است و در این راستا بهره برداران و جوامع محلی، گردشگران و عموم مردم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع اجتناب کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده غالب حریق‌های حادث شده در جنگل‌ها و مراتع استان در خارج از ساعات کاری اداری و روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات اتفاق می‌افتد.

موسوی اضافه کرد: دامداران، کشاورزان، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی برای تفریح و یا کار حضور دارند از روشن کردن آتش در طبیعت بخصوص مناطق حساس جنگلی و مرتعی جدا خودداری کنند.

وی افزود: از آنجایی که بعدازظهرها وزش باد شدت یافته در این زمان نیز به هیچ عنوان آتش روشن نکنند و جهت پخت و پز از لوازم مرتبط و اجاق گاز استفاده کنند؛ در صورتی که مجبور به روشن کردن آتش هستند حتماً با رعایت فاصله از درختان اطراف محل، گیاهان علوفه‌ای خشک شده را از محل مورد نظر آتش دور کرده و در پایان با اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک کنند.

موسوی تاکید کرد: مردم با مشاهده کمترین دود یا آتش سوزی بلافاصله از طریق شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ و۱۳۹ با مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان تماس بگیرند و با رعایت کلیه تدابیر حفاظتی لازم تا رسیدن مأموران اطفا حریق از گسترش آتش جلوگیری نمایند و در اطفا حریق مشارکت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری هرمزگان یادآور شد: شهرداری‌ها و دهیاران از آتش زدن زباله‌ها خودداری کرده و در صورت اتخاذ این تصمیم با رعایت اقدامات ایمنی، پوشش گیاهی اطراف سایت زباله را به عرض مناسب از علوفه و گیاهان خشک پاک کنند.

وی با اشاره به اقدام اشتباه برخی از کشاورزان در آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع تاکید کرد: آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات برابر قانون جرم محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی در پایان از عموم مردم هرمزگان خواست ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان امانتی برای آیندگان، گزارش تخریب، تصرف، قطع درختان جنگلی و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

گفتنی است بیش از یک میلیون و ۸۶ هزار هکتار اراضی هرمزگان مربوط به جنگل با گونه‌های کرت، آکاسیا کنار کهور ایرانی، تج و چهار میلیون و ۹۰ هزار هکتار نیز مراتع است که بشدت نیازمند صیانت و حفاظت است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.