×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ثبت 500شرکت به آدرس یک واحد آپارتمانی

به گزارش تجارزت جنوب آنلاین،ابراهیم مرادیان در نشست با خبرنگار ما  بیان داشت:  طبق قانون دیوان محاسبات باید دی ماه  1401 گزارش تفر یغ را  تهیه و به مجلس  ارائه دهد ، ولی  اکنون شش ماه زودتر از مهلت قانونیاین کار انجام شد.

وی گفت:برخورد سریع و به موقع با تخلفات احتمالی، افزایش سرعت با حفظ کیفیت، استفاده از شبکه یاوران مردمی، راه اندازی سامانه ۱۹۸و آموزش مدیران و ذیحسابان از جمله اقدامات دو سال اخیر در دیوان محاسبات به منظور جلوگیری از بروز از فساد در دستگاهها و ضمن آن جلوگیری از انحراف مدیران در انجام وظایف‌شان بوده است.

مدیرکل دیوان محاسبات هرمزگان ادامه داد: دریاخواری و ساحل خواری و تجاوز به حریم دریا و زمین‌خواری‌ها یک شبه اتفاق نیفتاده و ضرورت دارد اولین برخورد با مسببان این تعرضات باشد و ما تأکید داریم که دستگاه‌هایی مانند شرکت آب منطقه‌ای، محیط زیست و شهرداری و … در صیانت از اموال عمومی کوشاتر باشند.

مرادیان ادامه داد: تخلفات رانتی و غیرقانونی در واگذاری اراضی ملی و دولتی در استان زیاد است که بدون فراخوان عمومی و بدون اهلیت سنجی صورت گرفته است. واگذاری‌ها خانوادگی و زمین‌های چند صد هکتاری و مفت واگذار شده که نمونه‌ای از آن را در واگذاری اراضی پرورش میگو، شاهد هستیم. در این اراضی تخلفات زیادی صورت گرفته است.

مرادیان درباره ترک تشریفات صوری و بی توجهی به قانون مزایده‌ها و مناقصه‌ها نیز در برخی واگذاری‌ها و انجام برخی پروژه‌ها در ادارات و دستگاهها نیز تأکید کرد: این قبیل تخلفات در استان تاکنون منجر به تشکیل پرونده‌های متعدد شده و به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع شده است.

دیوان محاسبات هرمزگان گفت: انتقال پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ به هرمزگان از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که منافع آن نصیب توسعه استان می‌شود که در دو سه ساله اخیر با پیگیری نمایندگان و دستگاه قضایی و اداره کل امور مالیاتی استان، پرونده‌های زیادی به استان منتقل شده و ما نیز در این زمینه کمک کرده‌ایم اما هنوز ۵۰ شرکت بزرگ که محل کارشان در استان است و در حال پرداخت مالیات خود در تهران و دیگر شهرها هستند.

نمونه این شرکت‌ها نظیر نفت فلات قاره، بهسازان صنایع خاورمیانه، حمل و نقل توکا، سازه سازان، خط دریا بندر، نفت پاسارگاد، گلدیران کیش، حکمت نوین قشم، کشتیرانی هوپاد دریا، مهندسی پناه ساز ایران، شرکت پدیدار نور قشم، شرکت بندری سینا، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت کشتیرانی بنیاد و … است.

مدیرکل دیوان محاسبات هرمزگان همچنین به بروز تخلفات متعدد در واگذاری اراضی پرورش میگو در استان اشاره و عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده ما مشخص گردید که 202 واگذاری در استان به وسعت 21 هزار و 850 هکتار صورت گرفته است که فقط 3 مورد از واگذاری‌ها با فراخوان انجام گرفته و 199 واگذاری بدون فراخوان و بدون موجود بودن اسناد و مدارک مثبته‌ای در اهلیت سنجی این واگذاری‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بعضا در واگذاری‌های صورت گرفته، معارض سنجی انجام نشده و پس از واگذاری، مطالعات زیست محیطی نیز نداشته و معارضاتی پیدا شده است. بعضا واگذاری‌ها خانوادگی بوده است و پس از گذشت مدت‌ها، پیشرفت فیزیکی هم نداشته است و ما اینها را مورد واخواهی قرار داده‌ایم تا برخی از این اراضی عودت شوند.

وی در همین زمینه گفت: حتی در واگذاری این زمین‌ها برای اراضی پرورش میگو، الزام به برگزاری فراخوان نیز داشته‌اند اما عمل نکرده‌اند. سازمان نظام مهندسی کشاورزی و شیلات باید در مورد واگذاری‌های بدون فراخوان پاسخگو باشد.مرادیان در بیان یکی دیگر از موارد فسادآلود در استان به ثبت ۱۳ هزار شرکت در کیش و ۷۲۱۵ شرکت در قشم اشاره و عنوان کرد: طبق ماده ۱۳ قانون اداره مناطق آزاد، شرکت‌ها نسبت به هر نوع فعالیتی در این مناطق از مالیات بر درآمد معاف هستند اما این اقدامات اقتصادی و درآمدهای حاصل از آن باید شفاف سازی شود. به عنوان مثال در یک مورد در قشم، ۵۰۰ شرکت به یک آدرس یک واحد آپارتمانی کوچک در یک محله‌ای ثبت شده و برخی شرکت‌ها صوری هستند به طوری که در انتهای سال، اظهارنامه مالیاتی خود را در مناطق آزاد ارائه و معافیت مالیاتی می‌گیرند.

مرادیان تأکید کرد: یکی از اقدامات ما هشدار دادن به مدیران در زمینه رعایت اقدامات قانونی است تا در آینده دچار گرفتاری‌هایی نشوند و ما از این طریق از مدیران در برابر گرفتاری‌های در آینده صیانت می‌کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.