×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خرید ۱۲ دستگاه جرثقیل حمل کانتینر برای بندر شهید رجایی به ارزش ۱۰۴ میلیون یورو

محمدرضا الهیار عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر این مطلب که سازمان بنادر و دریانوردی همه توان خود را صرف تامین تجهیزات و تاسیسات بندری از محل تولید داخل کرده است، از مذاکره با مراکز توانمند داخلی و شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: اگر نتوانیم تجهیزات یا قطعاتی را در داخل تولید کنیم، واردات انجام خواهیم داد .

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی ادامه داد: اگر تجهیزات خاصی، نیازمند خرید از خارج باشد را به سرعت وارد خواهیم کرد. در همین رابطه نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی کامل داریم تا قطعاتی که امکان تولید داخل نیست، وارد کنیم .

عضو هیت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام اینکه در چند ماه اخیر ۱۲ دستگاه گنتری‌کرین (جرثقیل حمل کانتینر از کشتی به خودرو) برای بندر شهیدرجایی، خریداری و نصب شده اند، اعلام کرد: این جرثقیل‌ها، عملیاتی بوده و منتظریم تا با حضور رئیس‌جمهور، به بهره‌برداری برسد .

الهیار ارزش خرید جرثقیل ها را ۱۰۴ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: تمامی فرآیندهای پرداختی آن انجام شده و مشکل خاصی از نظر تراکنش‌های بانکی نداشته‌ایم؛ به نحوی که در قالب گشایش LC ، این تجهیزات خریداری شده است .

به گفته وی، تجهیزات وارد شده، تولید مجموعه‌ای از کشورهای اروپایی است .

معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره پیشرفت فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی توضیح داد: فاز ۲ این طرح به طور کامل تحویل داده شده و سال گذشته بخش نخست فاز ۳ این طرح را هم آغاز کردیم .

الهیار ادامه داد: در حال حاضر، روند ساخت و ساز در فاز ۳ با پیشرفت خوبی در حال اجرا است؛ ضمن اینکه کارهای مهندسی فاز ۳ رو به اتمام بوده و فعالیت ساخت و ساز و خاکبرداری آغاز شده است. امیدواریم فاز۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد .

وی همچنین گفت: اگرچه به دلیل نوسانات قیمتی اخیر، چالش‌هایی داشته‌ایم؛ اما با کمک سازمان برنامه و بودجه و صدور بخشنامه‌های مربوطه در زمینه قیمت‌ها، بخش زیادی از مشکلات را حل کرده‌ایم و اجازه توقف طرح را نداریم .

الهیار در پاسخ به این پرسش که از زمان برجام تاکنون چه میزان خرید بین المللی انجام شده است؟ گفت: در این بازه زمانی، تجهیزات بندری برای بندر شهید رجایی و تأسیسات لایروبی برای بندر شهید بهشتی چابهار خریداری کرده‌ایم .

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه وضعیت این سازمان از لحاظ تجهیزات بندری، وضعیت مناسبی است، تصریح کرد: این موقعیت به این دلیل است که در بخش نگهداری و تأمین تجهیزات، دقت لازم را به خرج داده‌ایم و در بخش تأمین قطعات یدکی نیز از آنجایی که عمدتاً از دانش داخلی استفاده کرده‌ایم، این تجهیزات به خوبی حفظ شده است .

وی در خصوص توسعه تجهیزات بندر شهید بهشتی گفت: از محل صندوق توسعه ملی، تجهیزات بندری، جرثقیل موبایل ساحلی برای جابجایی این تجهیزات و مَکنده غلات خریداری کرده‌ایم .

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و در حال انجام مطالعات فاز ۲ این طرح هستیم .

الهیار خاطرنشان کرد: معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها، همه جنبه‌های زیرساختی و عملیاتی را شامل می‌شود؛ از همین رو، قراردادهای منعقد شده میان سازمان بنادر و تولیدکنندگان خارجی تجهیزات بندری در حال اجرا است .


انتهای پیام