×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای دریابست، یعنی کمک حفظ ذخایر آبزیان و پایداری صیادی

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،عبدالرسول دریایی با اشاره به اجرای طرح دریابست  در هرمزگان و دیگر مناطق ساحلی کشور و دنیا گفت: این طرح از سنت های صیادان هم است که از حیث علمی نیز مورد تائید پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته بی شک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

صیادان بهره برداران اصلی اجرای طرح دریابست

دریایی از صیادان به عنوان  بهره برداران اصلی اجرای طرح دریابست یاد کرد و خاطر نشان شد: دست آوردهای سازنده ای اجرای طرح دریابست بدون شک نقش بسزایی در افزایش صید و صیادی دارد و امید داریم همانطورکه بیشترین فایده اجرای این طرح برای صیادان است، بیشترین مشارکت را نیز در این مهم صیادان داشته باشند.
وی دریابست را نتیجه همفکری گروهی در کمیته مدیریت صید در استان با برنامه‌ریزی‌ها، هماهنگی‌ها و دیدگاه‌های کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس ودریای عمان ،جامعه صیادی، دریانوردان،مراجع علمی، شورای تامین و ….خواند.
در زمان اجرای دریابست تامین ماهی از استان های همسایه صورت می گیرد

مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: در راستای اجرای موفق طرح دریابست همه هماهنگی های لازم با نهاد ها و دستگاه های ذی ربط بویژه قرار گاه امنیت غذایی صورت می پذیرد و حتی در جهت تامین ماهی و آبزیان در روزهای دریابست با استان های همسایه در جهت تامین آبزیان خوراکی رایزنی لازم صورت گرفته است.

دریایی رایزنی با قرار گاه امنیت غذایی جهاد کشاورزی ؛نیروهای نظامی و انتظامی و …. جهت ممانعت از خروج ماهی در این ایام از استان و همچنین تسهیل ورود آبزیان خوارکی به استان در این ایام را از اقدامات و برنامه های شیلات استان برای اجرای طرح دریابست در هرمزگان خواند.

نگاهی به مزایای اجرای طرح دریابست،دریابست فرصتی برای تنفس دریا

وی حفاظت از مولدین و نوزادان آبزیان در صیدگاهها (بهار و پاییز فصول تخمریزی آبزیان)،  کاهش فشار صید و جلوگیری ازفعالیت صیادان غیرمجاز، اجرای عدالت جهت سهم دهی به صیادان قانونی، کاهش آلودگی دریا و ایجاد شرایط آرامش در صید گاهها، فرصت مناسب جهت تعمیرات ادوات و شناورهای صیادی جهت افزایش راندمان، افزایش راندمان صید بعد از اجرای طرح، کاهش مصرف سوخت بعنوان سرمایه ملی ،ترمیم ذخایر و فرصتی جهت احیای نسل انواع آبزیان و …را از اهم مزایا اجرای این طرح خواند.

دریابست فقط مختص استان هرمزگان و ایران نیست

مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه اجرای طرح دریابست فقط مختص هرمزگان و ایران نیست گفت: اجرای این طرح در استان های خوزستان و بوشهر و  …صورت گرفته است و حتی در برخی از کشورها مانند کره جنوبی زمان انجام این طرح بسته به شرایط به بیش از ۳۰۰روز نیز رسیده است.

دریایی با بیان اینکه بدون شک کاهش صید و صیادی در هر مقطع زمانی می توانند برای آبزیان مفید باشد و نقش بسزایی در بازسازی و حفظ ذخایر دارد تصریح کرد : دریابست و اجرای آن در ابتدای پائیز و در تاریخ یاد شده با مشورت جامعه صیادی، اقدامات کارشناسی و نظر پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است.

اثرات ناشی از دریابست برای همه آبزیان است نه تنها میگو

وی افزود : با توجه به نزدیکی فصل صید میگو،ممکن است تصور شود اجرای طرح دریابست تنها برای اثر گذاری در فصل صید میگو و برای این آبزی باشد در حالی که با جرای این طرح همه آبزیان و به کل اکوسیستم دریایی فرصت تنفس و بازسازی خود را می یابد.

مدیرکل شیلات هرمزگان دریابست را ضرورتی لازم برای احیای همه ذخایر آبزیان خلیج فارس خواند و گفت: کاهش منابع آبزیان خلیج فارس در دهه‌های اخیر به دلیل افزایش آلودگی‌های دریا، تخریب زیستگاه‌ها بر اثر فعالیت‌های صنعتی  و بویژه برداشت و صید بی رویه باعث شد تا برای احیای این منابع طرح “دریابست” در استان هرمزگان و سایر استان‌ها و پیرو ابلاغ رسمی سازمان شیلات ایران و مصوبات شورای تامین استان انجام خوان شد و در این خصوص همه همکاری خواهند گرد

سایر اقدامات شیلات هرمزگان در راستای حفاظت و تقویت ذخائر ژنتیکی آبزیان

دریایی با اشاره به اهمیت حفاظت و تقویت ذخائر ژنتیکی آبزیان ،  اعمال دریابست مقطعی و طولانی ،رهاسازی و بازسازی دخائر آبزیان، ایجاد زیستگاههای مصنوعی،جلوگیری و ممانعت از آلودگی  خوریات و بهسازی خوریات و زیستگاههای آبزیان را از اهم اقدامات و برنامه های شیلات استان هرمزگان در این زمینه خواند.

تشکیل “ستاد اجرای دریابست “در شیلات هرمزگان

دریایی با تائید اینکه پژوهش‌ها و تحقیق‌ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی فایده‌مندی این طرح را تایید کرده است گفت: امید داریم با اجرای موفق این طرح در استان هرمزگان شاهد بهره مندی دریا و صیادان از مزایای اجرای این طرح باشیم.

مدیرکل شیلات هرمزگان از تشکیل “ستاد اجرای دریابست “در شیلات هرمزگان با ریاست مدیر کل شیلات استان و دبیری معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان در اداره کل شیلات هرمزگان خبر داد و گفت: این ستاد به منظور هرچه موفق تر برگزار شدن دریابست در استان هرمزگان تا پایان این طرح به صورت منظم تشکیل جلسه، برنامه ریزی و اقدام لازم را خواهد داشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.