×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
واگذاری دانشکده علمی کاربردی فرهنگ و هنر بندرعباس به بخش خصوصی/ از مصوبه‌ی شورای عالی اداری غافلگیرشدیم

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، محمد علی اخوان با اشاره به بازدید خود از مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر ادامه داد: صحبت‌های اولیه صورت گرفت و امیدواریم که خود افرادی که درآنجا کار می‌کنند یک هیات موسس را تشکیل دهند تا این مرکز از طریق اداره کل ارشاد و وزارت ارشاد به کارکنان خود این مرکز واگذار شود.
وی افزود: در دی ماه سال 96 ما با یک مصوبه‌ای از سمت شورای عالی اداری غافلگیر شدیم که با یک اقدام بی‌سابقه‌ای مصوبه‌ای را در واقع به تصویب رساند که بر اساس آن تمامی مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی بعد از دی ماه 96 مجاز به پذیرش دانشجو نبودند و باید تا شهریور 98 دانشجوهای موجود را فارغ‌التحصیل کنند و در نهایت یا به بخش خصوصی واگذار شود یا هم که تعطیل شود.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: این مورد مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرد دلیلش هم این بود که مراکز خوب ما عمدتا مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرائی بودند که باری را هم به دولت اضافه نمی‌کردند بلکه دانشگاه، تنها از ظرفیت‌های خالی آن دستگاه استفاده می‌کرد.
محمد علی اخوان افزود: نتیجه این تعطیلی در سطح کشور این شد که ما از بهمن 96 که دیگر مجاز به پذیرش دانشجو در مراکز وابسته به دستگاه اجرائی نبودیم 380 مرکز دیگر دانشجو پذیرش نکرد؛ بنابراین 560 مرکز در سطح کشور وجود دارد که دانشجو می‌گیرد.
وی با بیان این نکته که این تصمیم منجر شد که مراکز ما در استان‌ها به هم بخورند و تعدادی از این مراکز حذف و یا متوقف بشوند اظهار داشت: مصوبه شورای عالی اداری، مصوبه‌ای بود که بدون کار کارشناسی انجام شد و بدون اینکه نظری از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی خواسته شود تصویب شد.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: تنها استدلالی که سازمان اداره استخدامی داشت این بود که این مراکز بار مالی را بر دوش دولت ایجاد می‌کنند در حالی که با توجه به دریافت شهریه در این مراکز اصلا بدینگونه نیست.
محمد علی اخوان اذعان کرد: در قانون اساسی قانونگذاری در بحث آموزش عالی بسیار خوب دیده شده است و حتا مرجع قانونگذاری که در دانشگاه‌ها و وزارت علوم و وزارت بهداشت داریم از مجلس شورای اسلامی هم برتر است.
وی افزود: ما شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که این شورا به موازات مجلس شورای اسلامی است؛ این شورا به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و روسای سه قوه عضو آن هستند.ولیکن شان آموزش عالی را پایین آوردند و در شورای عالی اداری همچنین تصمیمی گرفته شد.

وی اذعان کرد: همانطورکه دراساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است این دانشگاه در واقع یک دانشگاه ملی و سراسری است و قرار بر این است از تمامی امکانات فنی که در سطح کشور وجود دارد استفاده کند و بحث ارتباط با صنعت واقعی را که سالها در دانشگاه‌های نظری صحبتش مطرح است را عملا بین دانشگاه و صنعت برقرار کند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: این دانشگاه از سال 74-73 دانشجو پذیرش می‌کند و در سال 94 تعداد مراکز تحت پوشش این دانشگاه به هزار و 170 مرکز رسید.
محمد علی اخوان با بیان اینکه دانشگاه به صورت یک ستاد فعالیت می‌کند خاطر نشان کرد: دانشگاه مراکز را تائید صلاحیت می‌کند، این مراکز عمدتا یا وابسته به دستگاه‌های اجرائی و دستگاه‌های دولتی بودند یا هم وابسته به بخش خصوصی بودند، این مراکز به طور مستقل تحت نظارت دانشکاه اداره می‌شوند و سیاست گذاری کلی و تدوین برنامه‌های درسی، تائید صلاحیت مدرسان، تعیین رشته‌ها در سطح ستاد دانشگاه و واحدهای استانی دانشگاه که درسطح 31 استان مستقر هستند انجام می‌شود.
وی افزود: اما اجرای آموزش‌ها، مستقیما به وسیله خود مراکز به صورت مستقل تحت نظارت واحدهای استانی انجام می‌شود.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشورتشریح کرد: این تعداد مرکز که ایجاد شده است به خصوص مراکزی که در فاصله سالهای 94-84 ایجاد شده بودند آن مولفه‌های آموزشی لازم را نداشتند یعنی محیط کار واقعی نداشتند.
محمد علی اخوان تصریح کرد: از سال 95 به بعد در راستای ساماندهی به این موارد اقداماتی صورت گرفت به طوریکه در سال 96 به طور کلی 940 مرکز باقی ماند یعنی 230 مرکز عملا از دور خارج شد؛ بنابراین امروز 940 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور دانشجو دارد. این مراکز که در سطح استان‌ها وجود دارد بر اساس مزیت‌ها و ظرفیت‌های استانی ایجاد شدند تا نیروی کار ماهر را درهمان راستا تربیت کند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که بنده در این استان حضور پیدا کردم بررسی همین وضعیت بود تا ببینیم که در استان هرمزگان حدود چه مراکزی تعطیل شدند و مراکز موجود چه مشکلاتی دارند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: برآورد ما این است که از 380 مرکزی که در سطح کشور وجود دارند به طور متوسط هرکدام 10 نفر کارمند دارند یعنی به طور متوسط حدود چهار هزار نفر بلاتکلیف هستند.صحبت‌هایی با وزارت ارشاد صورت گرفته است که امیدواریم با پیگیری‌های دکترجاودان از طریق اداره کل ارشاد اسلامی، پرسنل مرکز و رئیس مرکز یک هیات موسس ایجاد کنند و این مرکز را به افراد واگذار کند و ساختمانش را نیز فرهنگ و هنر به این افراد اجاره بدهد.
اخوان اذعان کرد: باید بخش‌های دولتی و بخش‌های صنعتی که به این کار اعتقاد دارند ورود کنند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان این نکته که یک مرکز علمی کاربردی وابسته به منطقه آزاد چابهار داریم که برنامه‌های توسعه‌ای خوبی برای سواحل مکران مطرح است گفت: با توجه حمایت‌های خوب منطقه آزاد چابهار به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.
اخوان اظهار داشت: رسالت دانشگاه و مراکز علمی کاربردی در قدم اول احساس نیازهای روی زمین است یعنی ممکن است نیاز به یک کارگر ماهر در زمینه صنعت، کشاورزی، آب وهر نیازی که عینی و ملموس باشد وجود داشته باشد؛ این رسالت اصلی دانشگاه و مراکز علمی کاربردی است که متناسب با این نیازها برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه‌ریزی درسی تدوین و تنظیم کند.
وی افزود: سپس طی اجرای مراحل، این رشته‌ها را به مراکزی که تخصص این کار را دارند واگذار می‌کنیم برای مثال ما برای رشته‌های کشاورزی فقط به مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی و برای رشته‌های فنی به مراکز فنی واگذار می‌کنیم.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: اتفاقی که در گذشته افتاد و خارج از توان دانشگاه و وزارت علوم بود حذف برخی از مراکزی بودند که واقعا مورد نیاز جامعه بودند برای مثال مرکز جهاد کشاورزی ما در هرمزگان نزدیک به 250 هکتار زمین زیر کشت و حدود 17 هزار متر آزمایشگاه و کارگاه سرپوشیده دارد.
محمد علی اخوان یادآور شد: طبق بررسی که سال گذشته صورت گرفت تقریبا 84.6 فارغ‌التحصیلان مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی، خود اشتغال و کارآفرین بودند یعنی کسانی بودند که حتا در حین تحصیل یا اوقات بعد از تحصیل ضمن اینکه برای خودشان یک شغل ایجاد کرده بودند تعدادی دیگر را نیز مشغول به کار کردند.
وی با اشاره به حوضچه‌های پرورش میگو در هرمزگان گفت: کسانی که الان موضوع پرورش ماهی در قفس را پیگیری می‌کنند دانش‌آموختگان مرکز جهاد کشاورزی هستند و این فعالیت‌های مرکز جهاد کشاورزی بود که طی تصمیمی خارج از توان حذف شده است.

برچسب ها :