×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آقای دکتر جهانگیری، استان شما رتبه برتر فقر و رتبه نخست درآمد گمرکات کشور را دارد!

سخنی با یک مقام عالی جنوبی در کشور؛ آقای دکتر جهانگیری، استان شما رتبه برتر فقر و رتبه نخست درآمد گمرکات کشور را دارد!

ساعاتی پیش خبری براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از آمار سال 1395 که آذرماه امسال منتشر شده در فضای مجازی هرمزگان بازتاب گسترده ای داشت.
بر مبنای این گزارش، هرمزگان با 22.1 درصد بعد از استان‌های سیستان ‌و بلوچستان (38.3%)، کرمان (32.9%)، گلستان (30.7%) و قم (29.9%)، بالاترین میزان جمعیت زیر خط فقر مطلق را داشته است.
هرمزگان به عنوان استان اقتصادی، تجاری و صنعتی رتبه نخست درآمد گمرکات را طی سالیان متوالی به خود اختصاص داده است از طرفی رتبه پنجم درآمد مالیاتی، مدال افتخاری است که بر گردن مدیران این دستگاه ها در کشور می درخشد! امروز آمارها و پژوهش ها چهره واقعی این عروس بزک کرده را نشان داد!

به راستی چرا نمایندگان در ادوار مختلف با وجود نفوذ سیاسی در دل بهارستان نتوانسته اند در جذب درآمدهایی که به خزانه واریز می شود تاثیرگذار باشند؟

چرا هرمزگان در حوزه آموزش، بهداشت، درمان، محیط زیست، مسایل شهری و نهایتا فقر در حالی که زنجیری با قفل زنگار بسته ای بر دست و پا دارد و رتبه های نخست و برتر درآمد زایی هر مهاجری را مجذوب خود کرده است در وضعیت خوبی قرار ندارد؟

جناب آقای دکتر جهانگیری، معاون محترم رییس جمهور!
شما چه خود را هرمزگانی بدانید و چه کرمانی! درد مشترکی از برچسب فقر بر پیشانی استانمان نقش بسته؛ دردی که می دانم در دوران کودکی به خوبی آن را در شمال این استان لمس کرده اید!
پیشاپیش حضورتان را خیر مقدم می گویم، اما نگرانم که اگر از پشت هتل هرمز گذر کنید بوی تعفن فاضلاب و خورها آزارتان دهد، محله چاهستانی های امروز را اگر دیدید که با همتی بلند در حال تغییر است، ده ها محله دیگر بندرعباس درگیر انواع آسیب های اجتماعی هستند!

طرح های توسعه ای آب شیرینکن هم نتوانسته عطش تشنگی بچه های شرق استانم را بخواباند و طرح احداث عریض ترین جاده ساحلی شرق بندرعباس هم نگذاشته مرگ و میر و در آتش سوختن هم استانی هایم را درجاده جاسک فراموش کنم. غصه رتبه های برتر ایدز، طلاق، مصرف مشروبات الکلی،اعتیاد، ازدواج کودکان و…همچنان بر دل مادران ساحل نشینان است. نمی خواهم بیش از این از دردهای این استان بگویم که خوب می دانید چه بر سر مردم ما آمده است! غرب شهر بندرعباس سکه بر روی سکه غلت می خورد اما جاده دسترسی به بزرگترین بندر ایران و صنایع این منطقه هنوز جان می گیرد.

آقای دکترجهانگیری، محبوب اصلاح طلبان!
ماهیگیر شهر ما از روش محاسبه خط فقر که برای هر خوشه نیز بر اساس تعیین خط فقر خوراکی و محاسبۀ هزینۀ غیرخوراکی در محدودۀ فقر براساس ضریب انگل است، چیزی نمی داند او فقط می داند گرگورهایش را بی فایده در دریا رها می کند.
مرزنشین ما که قاچاقچی نامیدنش هم، نمی داند خوشۀ اول 1 میلیون 109 هزار تومانی، خوشۀ دوم 983 هزار تومانی، خوشۀ سوم 1 میلیون و 365 هزار تومانی و خوشۀ چهارم 2 میلیون و 76 هزار تومانی چیست که استان هرمزگان را در خوشه یک قرار داده است! او کانینرهای قاچاق را با چهار کیسه برنج هندی مقایسه می کند که در خورجین موتورش از میناب تا بندر به مکافات عبور می دهد.

کودکان حاشیه نشین ما در مناطق شهری نمی دانند در خوشه‌های مختلف بین 30 تا 40 درصد جمعیت کمتر از 2100 کالری در روز مصرف غذایی دارند! آنها مادرانشان را برای پاک کردن ماهی پر انرژی می دانند.
آمده است که خانوارهای فقیر برای تأمین هزینه‌های ضروری غیرخوراکی (در همان سطح فقیرانه)، از کیفیت سبد خوراکی خود می‌زنند و این آغاز دردی است که بیماران ما را به سمت یزد و شیراز هدایت می کند.
بیش از یک چهارم خانوارهای شهری و بیش از 18 درصد خانوارهای روستایی هرمزگان فقیرند.
یعنی حدود 65هزار و 457 خانوار شهری و 41 هزار 777 خانوار روستایی هرمزگان در فقر مطلق به سر می برند، یا به عبارتی 469 هزار و 91 نفر افراد فقیر استان در هرمزگان زندگی می کنند. شاید به این دلیل است که تنها در راس دولت فقط یک جهانگیری داریم و درخانه ملت یک آشوری!

امید است حضور پر برکت شما، دستان مدیران توانمند هرمزگان را به مناصب کشوری گره بزند وحداقل مدیران هرمزگانی را در سطوح عالی به تعداد انگشتان دست بشماریم باور کنید در این زمینه فقر نداریم!

فاطمه رکن الدینی- فعال رسانه ای

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.