×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طرح احداث  5000 هکتار گلخانه در دستور کار قرار دارد

وزیر جهاد کشاورزی به همراه هیاتی متشکل از مدیر کل جهاد کشاورزی استان هرمزگان، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، قائم مقام سازمان شیلات ایران و مدیر کل شیلات استان هرمزگان شروع به بازدید، افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های جهاد کشاورزی کرد.

بازدید از مزرعه ۲۰۰هکتاری پرورش میگو در شور اول بندرعباس

به گزارش تجارت جنوب آنلاین وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید اظهار داشت: در سال 92 تولید میگو کل کشور 12 هزار تن بود اما امروز استان هرمزگان به تنهایی تولیدی به اندازه دو برابر تولید ملی در سال 92 دارد.

محمود حجتی گفت: با به نتیجه رسیدن طرح‌های در حال اجرا ظرفیت تولید استان دو برابر خواهد شد و به چهل هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته امیدواریم که در افق 1400 به صد هزار تن تولید در استان برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خوشبختانه صنعت تهیه خوراک میگو و میگوی مولد در داخل کشور و استان شکل گرفته است و روز به روز این زنجیره در حال کامل شدن است.

حجتی با ذکر این نکته که با افتتاح این پروژه حدود 300 نفر مشغول به کار شدند، خاطر نشان کرد: جا دارد به هرمزگانی‌ها دست مریزاد گفت که همواره در این زمینه پیشرو هستند؛ به عنوان مثال آب که یکی از محدودیت‌های کشور به حساب می‌آید که در این استان بدلیل استفاده از سیستم‌های نوین کشاورزی تشنج آبی رخ نداد.

وی با بیان این نکته که حدود 70 درصد باغات استان با سیستم نوین آبیاری می‌شود، تشریح کرد: باغات کاملا قطره‌ای است و در زراعت نیز عمدتا از سبزی و صیفی‌های کم مصرف استفاده می‌شود.

وزیر جهاد کشاوری اذعان کرد: سطح گلخانه‌های استان با سرعت رو به افزایش است و تعداد آن‌ها نسبت به چهار سال گذشته نیز دو برابر شده است و هم اکنون طرحی با مساحت پنج‌هزار هکتار را در دستور کار داریم.

حجتی اظهار داشت: در خصوص بحث آبخیزداری خوشبختانه ما مشارکت مردم، مسئولین استانی و صندوق توسعه ملی را داریم و اتفاقات مثبتی در این زمینه در حال رخ دادن است.

وی افزود: توجه مردم به بحث آبخیزداری نشان می‌دهد که مردم استان هرمزگان به خوبی قدر آب را می‌دانند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: اجرای طرح آبخیزداری نعمات زیادی را به دنبال دارد؛ حفظ “خاک” سرمایه گرانبهایی که در اختیار ما قرار دارد و پوشش گیاهی تنها بخشی از این نعمات است.

حجتی در پایان گفت: این موارد واقعا جای قدردانی دارد و بنده به نوبه خودم از این همه نوآوری، حضور، تلاش و شور مردم و مسئولین استان هرمزگان در بحث کشاورزی تشکر می‌کنم.

 

افتتاح و کلنگ زنی دو مرکز عمل آوری ماهی و میگو در بندرعباس

در ادامه این بازدیدها شرکت عمل آوری پارس آبزیان رسول (بسته بندی و فرآوری آبزیان ماهی و میگو) با اشتغال زایی مستقیم ۱۵۰ نفر در شهرک صنعتی گمبرون با متراژ ۱۷هزار و هشت متر طول با ظرفیت ۱۰۰ تن انجماد سریع در روز به بهره برداری رسید.

همچین کلنگ  شرکت عمل آوری دوهزار تنی مروارید تجارت پدیده در شهرستان بندرعباس، با سرمایه گذاری ۱۵۰میلیارد ریال و بهره وری از ۱۲۰میلیارد ریال تسهیلات  با اشتغال زایی دائمی ۱۲۵نفر و با ظرفیت شش هزار تن‌ میگو و بیش از ده هزار تن انواع ماهی به دست وزیر جهاد کشاورزی به زمین زده شد.

 

 

بازدید از کارخانه بسته بندی و فرآوری محصولات خرما

وزیر جهاد کشاوررزی در ادامه سفر خود به استان هرمزگان از شرکت کارخانه بسته بندی و فرآوری محصولات خرما (دمباز) واقع در شهرک صنعتی شماره یک بازدید کرد.

محمود حجتی در این بازدید اذعان کرد: یکی از مشکلاتی که در تولید محصولات غذایی که با آن روبرو هستیم بحث فرآوری، بازاریابی و بسته بندی محصولات غذایی بود.

وی تشریح کرد: متاسفانه در خرما علی‌رغم اینکه جزو بزرگترین تولید کننده‌های آن در دنیا محسوب می‌شویم اما همواره با مشکلات زیادی روبرو بودیم و خواهیم بود که امیدوارم در آینده با مشارکت کارآفرینان محترم و حمایت‌های دولت این مشکلات را به حداقل برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: یک بحثی که همیشه مطرح بوده این است که ما باید از مزرعه تا سفره محصولات غذایی را دنبال کنیم. یکی از مصادیقش همین کارخانه‌های بسته بندی، فرآوری و عمل‌آوری محصولات متعدد از جمله خرما است.

وی تصریح کرد: حتی خرماهایی که از نظر کیفیت در ضعیف‌ترین درجه‌بندری قرار می‌گیرند در این کارخانجات ارزش افزوده آن به نحو احسن با عمل‌آوری‌های مختلف بالا می‌رود.

حجتی ادامه داد: امروز شاهد بسته‌بندی‌های جدید و متنوعی که به طور ابتکاری برای بازار داخل و خارج تولید شده بود بودیم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در گذشته محصول خرما را به صورت خام یا نهایتا به صورت یک شیره معمولی که اغلب از روش‌های سنتی به دست می‌آمد صادر می‌شد اما امروز محصولات متنوعی از خرما را تولید و صادر می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این محصولات دارای کدهای بسته‌بندی هستند و تمام استانداردهای لازم  رعایت می‌شود و هیچگونه مشکلی برای توزیع در بازارهای جهانی ندارد.