×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خطر ابتلا به سل در هرمزگان وجود دارد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین،دکتر سرور صفا با اشاره به اینکه امروزه باور اشتباهی در بین مردم است که سل کاملا از بین رفته گفت: این باور کاملا نادرست است؛ سل یک بیماری است و می تواند کشنده باشد تشخیص به موقع و درمان به موقع آن می تواند کمک زیادی به بیمار کند.
وی ابراز کرد: سل بیماری است که بخاطر باکتری سل ایجاد می شود و باسیل از طریق تنفسی قابل انتقال است.دکتر صفا اظهار کرد: سل یک بیماری است که با صحبت کردن و حتی با آب دهان و سرفه نیز قابل انتقال می باشد ضمن اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است؛ مراحل تشخیص نیز در دسترس و رایگان می باشد.
کارشناس بیماری سل مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با اشاره به علائم بیماری و نحوه تشخیص بیماری آن بیان کرد: مهمترین علائم سل سرفه است در صورتی که سرفه طولانی باشد شاید با کووید اشتباه گرفته شود؛ اگر سرفه ها همراه با خلط باشد و بیش از ۲ تا ۳ هفته گذشته باشد باید تست سل هم انجام دهند.
صفا تصریح کرد: سرفه های شدید، تب، کاهش اشتها، درد قفسه سینه، ضعف عمومی، تنگی نفس از علایم سل است؛ خانواده ها در دوران کووید توجه داشته باشد اگر سرفه طولانی شد حتما برای تست مراجعه کنند.
وی عنوان کرد: بیمار زمانی که با علائم سل یا سرفه مراجعه می کند، سه نمونه خلط باید از آن گرفته شود یک نمونه زمانی که بیمار مراجعه کرده است و دو نمونه روز بعد که از خواب بیدار شد یا اینکه شب و نمونه دیگر صبح قبل از صبحانه که مرکز تشخیص ارجاع داده می شود که اگر باسیل در سه خلط دیده شد با ارجاع به مراکز درمان تکمیلی درمان شروع می شود که این درمانها کاملا رایگان است.
دکتر صفا از مردم خواست هنگام بروز علائم بیماری سل حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند تنها راه پیشگیری تشخیص سریع آن است؛ حدود ۱۴ روز بعد از شروع درمان این بیماری قابل انتقال نیست وقتی درمان نشود توسط فرد انتقال پیدا می کند حداقل مدت درمان ۶ ماه می باشد حتی ممکن است طولانی تر شود.
کارشناس بیماری سل مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس یادآور شد: کودکان نیز ممکن است به ویروس سل آلوده شوند لذا همه افراد امکان ابتلا دارند بچه ها یا سالمندان سیستم ایمنی ضعیفتری دارند و یا کسانی که شیمی درمانی یا دیالیز می شوند و همه کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض ابتلا به ابن بیماری هستند.
وی بیان کرد: اگر بیمار مبتلا به سل درمان نشود منجر به مرگ خواهد شد و این اتفاق ناگواری برای خانواده و جامعه می باشد؛ یک فرد آلوده به ویروس ممکن افراد زیادی را مبتلا کند ممکن است در استان حدود ۳۰۰ مورد یا حتی بیشتر در طول سال تشخیص داده شده و فرد مبتلا شده می تواند افراد زیادی را مبتلا کند چون دیر تشخیص و درمان شده است.
صفا اظهار کرد: هرمزگان جز استانهایی است که بیماری سل در آن شایع است این بیماری با توجه به قابل پیشگیری بودن و درمان بهتر است به موقع تشخیص و درمان شود.
دکتر صفا خاطر نشان کرد: در کشور روزانه ۳۰ نفر به بیماری سل مبتلا می شوند که سه نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.کارشناس بیماری سل مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس تصریح کرد: ایران نسبت به حذف بیماری سل تعهد جهانی داده و کاهش و حذف بیماری تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار وزارت بهداشت ایران است.
دکتر صفا بیان کرد: افرادی که علائم بیماری سل داشته باشند باید جهت انجام تست رایگان به مرکز بهداشت یا مراکز سلامت محلات مراجعه کنند در این مراکز سه نمونه ظرف از خلط فرد گرفته می شود و جهت بررسی های آزمایشگاهی به آزمایشگاه مرجع ارسال می شود.
وی خاطر نشان کرد: در زمان تشخیص سل درمان آن رایگان می باشد.داروهای مورد نیاز در مراکز خدمات سلامت موجود است که حداقل دوره مصرف آن ۶ ماهه می باشد این داروها به صورت ترکیبی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo