×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
دستگاه‌های اجرایی موظفند بازوی فعالین اقتصادی باشند

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، محمدعلی امانی زاده در نشست با سرمایه‌گذاران جزیره کیش که با حضور پاکزاد مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مریدی مدیرکل امور مالیاتی استان، سعیدی مدیر جدید گمرکات استان و مدیران بانک‌های استان هرمزگان، در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص مسائل و مشکلاتی که سرمایه‌گذاران در جزیره کیش عنوان کردند موضوع به مقام عالی وزارت منعکس شد و وزیر دستور اکید مبنی برحل این موارد در استان دادند.

وی تاکید کرد: هم سازمان مالیاتی و هم بانک‌ها مصمم هستند و با جدیت به دنبال حل مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاران در این شرایط هستند.

نماینده وزیر ادامه داد: در شرایطی که ما با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی مواجه هستیم دستگاه های اجرایی موظف هستند و وظیفه خود می‌دانند که بازوی سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی باشند و بتوانند چرخ اقتصادی کشور را به گردش در بیاورند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان هرمزگان بیان کرد: هدف ما رفع مشکلات مناطق آزاد است و مناطق آزاد جزوی از استان هرمزگان هستند.

نماینده وزیر تصریح کرد: هدف از برگزاری این جلسه تعامل سازنده میان بانک‌ها و سرمایه‌گذاران برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار است و امیدوارم با مطرح شدن مسائل و مشکلات و تصمیم‌گیری در خصوص این مسائل بتوانیم قدمی در راستای تقویت بخش خصوصی برداشته شود.

 

هر شغل در کشور یک تنفس و هر بیکاری یک بمب است

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان هرمزگان نیز اظهار داشت: جا دارد از اقای امانی زاده بابت اینکه با یک شناخت و برنامه ریزی دقیق شرایط تشکیل این جلسه را فراهم کردند قدردانی کنم و امیدوارم با این نشست ها بتوانیم یک باب جدید را فتح کنیم.

مسعود پاکزاد گفت: کیش و قشم بخشی از هویت و فرهنگ جدانشدنی استان هرمزگان محسوب می‌شود‌ و هدف ما این است که مناطق آزاد در راستای کارکرد اصلی و واقعی خودشان حرکت کنند.

وی ادامه داد: درشرایط تحریم ظالمانه قرار داریم و این نشان دهنده این است که ما باید مدیرانی با شرایط فعلی کشور داشته باشیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان تشریح کرد: هزینه ایجاد شغل برای دولت بین 300 تا 700 میلیون تومان است که در صنعت پتروشیمی این رقم به دو میلیارد تومان می‌رسد اما بخش خصوصی با سرمایه‌ای بسیار کمتر شغل پایدار برای منطقه ایجاد می‌کند این تفاوت میان بخش خصوصی و دولتی وجود دارد.

پاکزاد خاطرنشان کرد: خواهش من این است که مشکلات خود را  دسته‌بندی کنید و بر اساس اولویت با استانداری هرمزگان مکاتبه کنید تا اشنالله بتوانیم تک تک مواردی که مد نظر شما است پیگیری شود.

وی بیان کرد: درخواست ما از شما این است که شما سرمایه‌گذاری خود را از کیش به کل استان هرمزگان توسعه دهید و تلاش کنید که تمرکز حساب‌هایتان در بانک‌های استان هرمزگان باشد که این موضوع به بانک‌های استان بسیار کمک می‌کند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان افزود: یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد همین کارگروه رفع موانع تولید است که الان به یک عنوان قانون درآمده است و لازم‌الاجرا است. ریاست این کارگروه شخص استاندار هستند که به معاون اقتصادی تفویض شده است و بنده نیز به عنوان ناظر این کارگروه هستم.

پاکزاد تشریح کرد: معتقدم بانک‌های استان بر اساس یک نجابت حرکت می‌کنند و همکاری بسیار خوبی با ما داشته‌اند و یک تعامل بسیار خوبی بین تیم اقتصادی و بانک‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به این نکته تنها راه نجات کشور عبور از اقتصاد دولتی است، تصریح کرد: متوسط سرمایه‌گذاری در کره‌جنوبی 90 ثانیه است. درخواست سرمایه‌گذاری در کره‌جنوبی به صورت آنلاین انجام می‌شود و تمام استعلامات با هم لینک هستند به همین دلیل به راحتی و در کمترین زمان توانایی شخص را در انجام فعالیت‌های اقتصادی تشخیص می‌دهند

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: 60 تا 70 درصد واردات و صادرات کشور در استان هرمزگان صورت می‌گیرد و این استان اندازه شش استان درآمد دارد.

پاکزاد اظهار داشت: هرمزگان درواقع ایران کوچک است یعنی پتانسیل‌های زیادی از جمله  کشاورزی، معدن، صنعت، دریانوردی و گردشگری در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر شغل در کشور یک تنفس و هر بیکاری یک بمب است، اذعان کرد: در بحث تردد ماشین‌های مناطق آزاد در سطح استان که مطرح شد اگر اجرایی شود می‌تواند باعث تغییر چهره شهر شود و به رونق گردشگری نیز کمک کند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری بیان کرد: ایده تردد ماشین‌های مناطق آزاد در کل سطح استان از هرمزگان بود که دوستان در استان‌های دیگر عجله کردند و این کار را شروع کردند اما هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است.

پاکزاد در پایان گفت: آمادگی داریم تا مواردی که مد نظرشماست را پیگیری کنیم. ما وظیفه خودمان می‌دانیم که در کنار شما باشیم .

 

بخشش سود در تبصره ماده 16 مصوب نشده است

رئیس شورای هماهنگی بانک های استان هرمزگان نیز اظهار داشت: بانک ها به عنوان بازوی اقتصادی وظیفه دارند همواره کنار سرمایه‌گذاران باشند اما باید توجه داشت که سرمایه‌دار با سرمایه‌سوز متفاوت است.

عبدالله آبسواران گفت: بانک به عنوان یک مشارکت کننده اقتصادی کنار سرمایه‌گذار است. شخصی که با 80 تا 90 درصد از سرمایه بانک سرمایه‌گذاری کند سرمایه‌سوز است اما شخصی که با 50 درصد آورده از بانک وام دریافت می‌کند و بانک با این شخص برای انجام فعالیت اقتصادی شریک می‌شود سرمایه‌گذار است.

وی با ذکر این نکته مدیریت در سرمایه‌گذاری بسیار مهم است، افزود: برای مثال در همین بندرعباس سرمایه‌گذارانی وجود دارند که در این شرایط ارزی نه تنها فعالیت آن‌ها متوقف نشده است بلکه موفق شده‌اند که تمام بحران‌ها را نیز پشت سر بگذارند و هیچ بدهی به سیستم بانکی نداشته باشند.

رئیس بانک ملی استان هرمزگان با اشاره به این نکته که کیش نشان‌دهنده وجود مدیریت صحیح در سرمایه‌گذاری است، گفت: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و قطعا در شورای پول و اعتبار افراد فقهی و نماینده مقام‌معظم رهبری وجود دارند. در این شورا در خصوص مسائل بانکی ازجمله مقدار سود پرداخت و دریافت از افراد تصمیم‌گیری می‌شود بنابراین مطابق شرع و اسلام در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اظهار کرد: بانک‌ها از شش درصد جریمه تاخیر قابل بخشش برخوردار هستند که به طور معمول در هنگام تسویه‌حساب این مقدار بخشیده می‌شود.

آبسواران با بیان اینکه ما هم تمایل داریم تسهیلات چهار درصد به سرمایه‌گذاران بدهیم، تصریح کرد: آیا مردم حاضر هستند که منابع خود را نزد بانک‌ها با چهار درصد سود به صورت سپرده قرار دهند؟ هنگامی که بانک سود سپرده را به مردم 18 درصد می‌دهد نمی‌تواند وام با سود چهار درصد بدهد.

رئیس شورای هماهنگی بانک ها استان هرمزگان با بیان اینکه باید همه از جمله تمام دستگاه های اجرایی باید در این شرایط کمک کنند، اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی نیز باید به سرمایه‌گذاران کمک کنند، آیا این سرمایه‌گذار بعد از به سرانجام رسیدن کارش حمایت می‌شود یا خیر؛ بسیاری از بدهکارها بانکی کسانی هستند که بعد از دریافت تسهیلات و بعد از تولیدات دچار مشکل شده‌اند.

آبسواران خاطرنشان کرد: اکثر بانک‌ها حدود 80 تا 90 درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده‌اند و بسیاری از منابع بانک‌ها در اختیار افرادی است که بدهکار بانکی محسوب می‌شند.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم که یک سیاست کلی در حوزه بانک‌ها باید اعمال شود. هم به سرمایه‌گذار تسهیلات ارزان پرداخت شود  و هم از او برای جلوگیری از بروز مشکل حمایت شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک ها استان هرمزگان با بیان اینکه در بخشنامه‌های بانک مرکزی یکسان سازی شروع شده است، تشریح کرد: این یکسان سازی سود در سرزمین اصلی و مناطق آزاد شروع شده است؛ یعنی سود تسهیلاتی که در سرزمین اصلی پرداخت می‌شود همان سود هم در مناطق آزاد پرداخت می‌شود که در مناطق آزاد همانطور که معافیت‌های مالیاتی لحاظ شده است اگر سود کمتری هم لحاظ شود بسیار خوب خواهد بود.

آبسواران گفت: سقف تسهیلات بر اساس اختیارات هر بانک است این مقدار در بانک ملی استان هرمزگان 35 میلیارد است.

رئیس بانک ملی استان هرمزگان در خصوص سود مرکب خاطرنشان کرد: یک تبصره ماده 16 وجود داشت که توسط مجلس مصوب شد بانک‌های قرارداد را بر اساس قرارداد اولیه محاسبه کنند و سود و اصل را طبق قرار داد اولیه دریافت کنند و جریمه و تاخیر را ببخشند. استدلال بر این است که بانک‌ها سود را هم ببخشند در صورتی که چنین چیزی در مجلس مطرح نشده است و امکان این موضوع وجود ندارد.

 

ما مجری قانونیم

مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان نیز با بیان این نکته که ما مجری قانون هستیم گفت: بنده از زمانیکه در این استان هستم دنبال تولید بودم، هستم و سعی کردم هر یک ماه یکبار به کیش مراجعه و در هر سفر از تعدادی از واحدهای تولیدی بازدید کنم.

شاکررضا مریدی با قدردانی از استانداری هرمزگان تصریح کرد: در سفری که وزیر کشور به جزیره کیش داشتند حدود 74 مصوبه تصویب شد که دو مصوبه مربوط به امور مالیاتی در رابطه با ارتقا قشم و کیش به معاونت بود .

وی ادامه داد: بحث هیات‌های حل اختلاف‌های مالیاتی داریم و در جزیره هیات دائم مستقر شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان هرمزگان با بیان اینکه مناطق آزاد مناطق خاصی هستند بیان کرد: همه ما در این زمان وظیفه حمایت از رونق اقتصادی را داریم.

 

رئیس گمرکات استان هرمزگان نیز در این جلسه اظهارکرد: در سال 89 که عضو کنوانسیون شدیم ورود کالا به سرزمین اصلی بستگی به قوانین ملی دارد که در همین کنوانسیون نیز به ارجعیت قوانین ملی نسبت به قوانین کنوانسیون اشاره شده است.

حسین سعیدی گفت: اخیرا معاون فنی گمرک ایران منصوب شدند که در اولین صحبتی که با این شخص به عنوان رئیس گمرک داشتم مقرر شد که به زودی همراه با تیمی وارد استان هرمزگان شوند و به مدت یک هفته به بررسی مشکلات بپردازند تا بخشی از دغده‌های سرمایه‌گذاران خصوصا بخش‌های تولیدی حل شود.

وی ادامه داد: دولت در تاریخ هشتم آذرماه 96مصوبه‌ای را مبنی بر برنامه‌راهبردی و ارتقا نظام سلامت اداری تصویب کرد که ساختار مجموعه گمرکات مغایر با قانون مناطق آزاد بود که این مورد نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم این مشکل حل شود و برای سرمایه‌گذار و تولید مشکلی پیش نیاید.

 

بانک کشاورزی مشاوره می دهد

رئیس بانک کشاورزی استان هرمزگان هم اظهار داشت: با توجه با تحریم‌ها بانک های استان می‌توانند در خصوص فعالیت‌های ارزی به سرمایه‌گذاران مشورت بدهند. مشورت‌هایی در این راستا که از چه کانال‌هایی و به چه صورت پول‌های خود را وارد کنید تا برای شما و کسی که از او محصولی را خریداری می‌کنید مشکلی پیش نیاید.

مهدی جهان‌نجاتی اظهار داشت: ما برای صادر کنندگانی که در بخش کشاورزی و شیلات کار می‌کنند تسهیلاتی با سود 7 درصد داریم.

وی ادامه داد: برای فعالیت‌هایی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می‌شود.

رئیس بانک کشاورزی استان هرمزگان عنوان کرد: خوشبختانه شاهد اولین گشایش اعتباری سنگین در هفته جاری در جزیره قشم بودیم.

وی ادامه داد: توقع داریم که تمرکز حساب‌ها در سیستم بانکی باشد که اگر باشد سیستم بانکی استان همانطور که از قبل همراهی کردند در ادامه هم همراهی می‌کنند.

 

قانون اداره مناطق آزاد زیر سوال رفته است

رئیس جامعه هتلدارن کیش وعضو هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاران و هتل‌داران جزیره کیش با قدردانی ازحضور مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان در کیش ابراز امیدواری کردکه این تعامل سازنده ادامه داشته باشد.

صفا اظهار داشت: جزیره کیش از نظر رونق اقتصادی نسبت به تمام مناطق آزاد در وضعیت بهتری قرار دارد اما با این وجود .پروژه‌های بزرگی در جزیره کیش متوقف شده است

 

عضو هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش با اشاره به این نکته که شرایط خاصی در کشور حاکم است گفت: در این شرایط بخش خصوصی و دولتی باید در کنار هم در یک فضای تعامل و همفکری بتواند به راه‌کارهایی برای خروج از این وضعیت پیدا کند.

احمد کتابفروش با بیان اینکه راه دیگری به جز تعامل بخش خصوصی و دولتی نداریم تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دیده شده است بحث مناطق آزاد است.

وی افزود: درخواست بنده تعیین تکلیف مناطق آزاد است و اگر قرار است مناطق آزاد به عنوان یک الگوی توسعه پذیرفته شود الزامات آن نیز باید پذیرفته شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش با بیان این نکته که سرمایه‌گذارانی که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند با چالش‌های بزرگی روبرو هستند تصریح کرد: کلیت مناطق آزاد و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد زیر سوال رفته و ناقض این قضیه دولت است. ما با یک عهد و پیمانی در مناطق آزاد و در چهارچوب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کردیم اما امروز آن مزیت‌های قانونی یا از بین رفته است و یا در حال تهدید شدن هستند.

کتاب‌فروش تصریح کرد: هرچند مناطق آزاد استقلال خودش را حفظ کرده است ولی در هر صورت کلیات آن زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی است به طور کلی ما خواستار رفع بلاتکلیفی هستیم. به صراحت اعلام می‌کنم که آماده مناظره با هر شخصی برای ذکر مزیت‌های منطقه آزاد هستم.

وی تشریح  کرد: شفافیت در عمکرد مناطق آزاد و رصد کردن این فعالیت‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی کمک به سرمایه گذاران منطقه است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش بیان کرد: بانک‌ها سیاست خود را در رابطه با مناطق آزاد مطرح کنند تا چه پکیج‌هایی را برای فعالین اقتصادی در نظر گرفته‌اند و در شرایط امروز کشور چه همکاری‌هایی را می‌توانند با بخش خصوصی داشته باشند.

کتاب‌فروش اذعان کرد: عمل به قانون پولی بانکی مناطق ازاد مطالبه ما است که در این بیست و پنج‌سال گذشته هنوز یک بند از آن قانون اجرا نشده است و اجرای بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی دیگر خواسته سرمایه‌گذاران در کیش و دیگر مناطق آزاد است.

 

تنها 30 درصد قوانین منطقه آزاد اجرا شده است

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بیش از دو دهه از تاسیس مناطق آزاد می‌گذرد و متاسفانه تاکنون تنها 30 درصد از قوانین منطقه آزاد اجرا شده و باقی قوانین ابتر باقی مانده است.

صادق‌نجفی اظهار داشت: در وهله اول برگشتن به قوانین، خواست اصلی بخش خصوصی است، در شرایط فعلی مناطق آزاد  می‌توانند بهترین سود را برای کشور داشه باشند به شرط اینکه به قوانین منطقه آزاد عمل شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در جزیره کیش بنگاه‌دار شده‌اند، تصریح کرد: بانک‌ها به جای کمک در سرمایه‌گذاری، خود به تنهایی شروع به سرمایه‌گذاری کردند.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با ذکر این نکته که سالانه 20 هزار شغل در مناطق آزاد ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تنها 30 درصد از قوانین مناطق ازاد اجرا می‌شود منطقه آزاد توانسته است که سالانه 20 هزار شغل را در این شرایط اقتصادی ایجاد کند.

صادق‌نجفی با بیان اینکه درآمد مالیاتی جزیره کیش از بیست استان کشور بالاتر است تاکید کرد: مناطق آزاد در این شرایط می‌توانند به وضعیت اقتصادی کشور کمک‌های زیادی کنند.

گفتنی است در این نشست مشکلات سرمایه گذاران مطرح و راه حل های لازم اتخاذ شد.

 

برچسب ها :