×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
آنان که از خاک کیمیا ساخته اند…

به منطقه ی سرچاهان در 120 کیلومتری شهربندرعباس رفتیم و مهمان مردی شدیم که کوشش، توان و مهارتش او را به یکی از بهترین کارآفرینان مجموعه های برتر تولید و صادرات محصولات کشاورزی کشور تبدیل کرده است.

حسین شاه نظری که 50 سال از عمر خود را در بخش تولید و ترویج کشاورزی صرف کرده و برای کسانی  که در عرصه ی کشت و زرع به فعالیت می پردازند نامی آشنا است

می توان سرزندگی، استفاده از قدرتِ تجربه و داشتن اراده ای آهنینش را برای راه اندازی چنین مجموعه ای از روحیه اش و پویاییِ مجموعه به خوبی فهمید.

به گرمی به استقبالمان می آید و بر خلاف تصورمان حتی برای جابه جایی از ماشین استفاده نمی کند. از او میپرسم همراه ما با ماشین نمی آیید؟

می گوید من با موتور به جلو می روم و راه را نشانتان می دهم، شما به دنبال من بیایید.

 

به قسمت سردخانه، دستچین و بسته بندی محصولات مجموعه اش می رویم جایی که  نزدیک به 60 نفر مشغول به کارند.

سرگرم تماشای نحوه ی دستچین کردنِ ماهرانه ی  زنان و مردانی که در حال کار اند، می شوم، آقای شاه نظری با یکی از کارگران درباره ی نحوه ی بسته بندی صحبت و نکاتی را به او گوش زد می کند.بیرون از واحد بسته بندی دو تریلی در حال بارگیری محصولات هستند.

به اتفاق هم به یکی از گلخانه های مجموعه می رویم، در مساحتی یک و نیم هکتاری بوته های گوجه، توسط نیرو های کار به گونه ای حرفه ای  از پایین به بالا کشیده شده است و هرکس سرگرم کار چیدن و جا به جایی محصول است.

سلام و خداقوتی می گویم، چشمم به قرمزی محصولات گوجه می افتند. یکی از مهندسان  مجموعه به استقبالمان می آید و با آقای شاه نظری درباره ی چیدن محصول مشغول  گفتگو می کند، من به پای یکی از بوته ها می نشینم، دست به یکی از گوجه ای می برم و با خود  فکر میکنم برای رشد و به بار نشستن این محصول آن هم در این شرایط چه زحمت ها کشیده شده است.

مزرعه ی سبزِ گندمِ  این مجموعه، که از همان ابتدای ورود نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند از لحاظ مکانی دقیقا در کنار گلخانه ها قرار دارد، 150 هکتار زمین گندم سرسبز که فصل برداشت آن نیز از نیمه فروردین آغاز می شود.

 

بعد از بازدید از مزرعه کشت گندم، ما را به خانه باغی که در مجموعه بود دعوت کرد و فرصتی بدست آمد تا برای صرف چای رو در رو به گفتگو بنشینیم، همین جا از آقای شاه نظری مصاحبه ام  را با این سوال که آیا این محصولات ارگانیگ هستند؟ آغاز می کنم.

خیر، این ها گوجه ها طبیعی هستند نکته ای که نباید فراموش کنید این است که ارگانیک و طبیعی به یک معنا نیستند؛

محصولات طبیعی ممکن است دارای برچسب کاملا طبیعی، صد درصد طبیعی و بدون هورمون باشند به این معنی که در تولید آن ها از هیچ رنگ مصنوعی، طعم دهنده و یا نگهدارنده ای استفاده نشده است.

اما محصولات ارگانیک، دارای یک برچسب ارگانیک هستند به این معنی که در تولید محصولات ارگانیک از هیچ گونه کود شیمیایی، آفت کش، سموم، آنتی بیوتیک، هورمون و دستکاری ژنتیکی استفاده نمی شود اما محصول سالم محصولی است که در مراحل رشد در حد استاندارد کود و سم میگیرد.

سرکشی کردن از کار را بهترین راه برای موفقیت می دانم همه آدم های موفق دنیا خودشان بالای سرکارشنان هستند و به کار خود سرکشی خواهند کرد.

چقدر تولید دارید و محصولتان به کجا صادر می شود؟

سالانه پنج هزار تن  محصول تولید می شود که چهار هزار تن آن به مقصد دبی، روسیه، ارمنستان، آذربایجان و ارمنستان صادر و مابقی هم به تهران ارسال خواهد شد.

مجموعه چند واحد گلخانه دایر و فعال دارد و درآن ها چند نفر مشغول به کار است؟

مجموعه 15 واحد گلخانه ای یک و نیم هکتاری دارد و در هر واحد ده نفر مشغول به کارند. با اشاره نظر مرا به دو خطِ کشت گوجه جلب می کند و ادامه می دهد، ببینید هر نیرو، مسئول دو خط کشت محصول است.

 

نحوه ی جذب و بکارگیری دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مشاغل چگونه است و اینکه چرا بسیار از آنان جذب کار نمی شوند؟

فقط در کار مربوط به تخصص خودم اظهار نظر می کند مشکل عمده در بخش اشتغال کشاورزی تربیت نیروی ماهراست.

شما به کشور های زیادی که در بخش کشاورزی بسیار فعال هستند نظیر هلند سفر کرده اید  چه چیزی در سیستم کشاورزی آنجا برایتان با اهمیت تر بود؟

این مورد که اولین گام در  انجام فعالیت های کشاورزی برای آنها ابتدا پیدا کردن متخصصان امر اولویت دارد بعد طراحی پروژه و اجرا در مرحله آخر قرار می گیرد و نکته ی دیگر اینکه در جهت حرکت و تبدیل شدن از  شیوه ی کشاورزی سنتیِ رایج در گذشته به سمت صنعتی و استفاده از دستگاه ها و روش های نوین مسیر ساده تری را طی کرده اند.

 

این مجموعه از چه سالی احداث شده است و آیا در ابتدای راه فکرش را می کردید که مجموعه ای تا این حد موفق داشته باشید؟

_ (با خنده ای بر لب می گوید ) بله بگذارید خاطره ای برایتان تعریف کنم، این مزرعه از سال 74 احداث شده و  همان روزهای اول یکی از مقامات در گفتگویی از من سوال کردند که فکر می کنید این مجموعه به چه جایگاهی برسد ؟، من همان لحظه پاسخ دادم میخواهم مانند مزارع کشاورزی کشور هلند باشد چون در خاک اینجا هیچ مشکلی برای رشد و شکوفایی وجود ندارد.

10سال پیش تنها واحد زراعی در منطقه واحد مزرعه سبز ما بود، اما اکنون هفت واحد مانند ما در منطقه در حال کار هستند و این به هیچ عنوان اتفاق بدی نیست و جالب است بدانید حتی گاها نیروهای بی سواد این مزرعه با بهترین پیشنهاد در واحد های زراعی دیگر بکار گیری می شوند و من راضی هستم چون این به معنی آبادانی منطقه و کشور است.

من از این نقطه به سایر کارآفرینان استان هرمزگان، آذربایجان و سیستان و بلوچستان مشاوره می دهم و از همین جا آمادگی و علاقمندی خود را برای مشاوره به کشاورزان و کارآفرینان که نیاز به مشاوره دارند را اعلام می کنم. پس در راه رسیدن تولید به مصرف هر کس باید کار خودش را انجام دهد.

مثلا کشاورز کارش کاشت، داشت و برداشت محصول است و علم فروش و بازاریابی محصول خود را ندارد واسطه برایش این کار را انجام می دهد  در واقع واسطه  اهرمی است برای عرضه محصول به بازار است.

خرید و فروش به آگاهی خریدار و فروشنده بستگی دارد و البته انصاف و مدیریت واسطه های مابین این دو هم شرط دیگر است.

به عنوان آخرین سوال توصیه شما به جوانانی که در جستجوی کار هستند چیست؟

_ باز هم می گویم من درباره ی رشته و تخصص خودم صحبت میکنم، اگر رشته شان را دوست دارند باید تخصص و فن لازم را در آن زمینه کسب کنند زیرا اگر تخصص داشته باشند هر جای دنیا جایگاه خواهند داشت.

اگر تمامی جوانان دو نکته مهم کسب علم و عمل به آن را انجام بدهند ، یا تبدیل به نیروی ماهری خواهند شد که می تواند مشغول بشوند و یا خودشان کاری راه می اندازند.

مثلا اگر راننده ی جویای کار و دارای مهارت رانندگی تراکتور در استان وجود داشته باشد ، بلافاصله در مجموعه خود به کار میگیرم چرا که این تخصص را در مجموعه خود نیاز دارم.

حسین شاه نظری را مردی متخصص، پرانرژی، علاقمند به کار کشاورزی و البته دلسوز یافتم او نمونه ای از یک کشاورز ایرانی و ملی با تفکر و ایده های فرا ملی است.

مجموعه مزرعه سبز روز تعطیل و غیر تعطیل نمی شناسد همیشه فعال، مولد و در حرکت است در نخستین جمعه زمستانی برایش بهاری سرسبز را آرزو کردم.