×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز ماراتون انتخابات 1400 از هرمزگان

مسعود شکیبا_ تجارت جنوب، سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور وعلی لاریجانی ریاست خانه قانونگذاری کشور را می توان مهمترین رویداد سال 97 استان تا کنون قلمداد کرد.

سفری که هر دو در آذرماه اتفاق افتاد و طرح های زیربنایی و مهم اقتصادی یا به بهره برداری رسید یا آغازشد. جهانگیری پس از نیم قرن دوری از زادگاه خود به منطقه محروم کوشاه احمدی سفرو سپس در نشست فعالان اقتصادی که حواشی مختلفی به همراه داشت شرکت کرد. وی درادامه به منطقه ویژه رفت و از کارنامه اقتصادی فریدون همتی پرده برداشت. نیروگاه استراتژیک هرمزبا سرمایه گذاری هلدینگ غدیر، خط انتقال گاز، افتتاح فاز نخست آبشیرینکن 100هزارمترمکعبی، آبشیرینکن وخط انتقال آب به استانهای مرکزی بخشی از این پروژه ها بود. اسحاق جهانگیری نیز مثل علی لاریجانی پس از سفری دو روزه هرمزگان را به مقصد تهران ترک کرد. هفت روز پس از خداحافظی جهانگیری از استان، لاریجانی در 27آذرماه به همراه نمایندگان استان وارد بندرعباس شد و به شرق رفت و در شورای اداری در قلب مکران شرکت کرد. سپس عازم خمیر شد تا کلنگ آغاز عملیات اجرایی اسکله خمیر را بر زمین بزند. سپس به ملاقات بزرگان شیعه و سنی در بندرلنگه رفت و در ادامه پس از بازدید از پروژه نیکسا (پرورش ماهی در قفس ) به بندرعباس آمد و همانند سفر رقیب احتمالی آینده خود به دیدار فعالان اقتصادی رفت.
نمایندگان استان در تمام سفر لاریجانی را همراهی کردند و عدم حضور سیده فاطمه ذوالقدر احتمال حضور وی بعنوان کاندیدای احتمالی را درهرمزگان ضعیف کرد. درهر دو سفر رسانه ها پای ثابت گلایه از رفتارهای صورت گرفته شدند.
حاشیه ها در سفر جهانگیری بیش از لاریجانی بود. عکس ملاقات اسحاق جهانگیری با خاله اش در روز اول خبرساز شد و سخنان و اظهار نظرهای یک حسابدار که مدعی بود 4200 پرسنل دارد؟! نیز بازتاب گسترده ای در رسانه ها و فضای مجازی داشت و حاشیه آخر دفاع از عملکرد و حضور دکتر همتی توسط معاون اول بود که موجب شد گمانه زنی های رفتن استاندار 59ساله هرمزگان را باطل کند. جدای از دستاوردهای اقتصادی، زیربنایی و توسعه ای هر دو سفر در میان تحلیلگران سیاسی انتخاباتی تفسیر شد سفر دو کاندیدای احتمالی را می توان آغاز ماراتون نفس گیر انتخابات 1400 نامید. چرا که علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری به عنوان نمایندگان دو جریان فکری اصلاح طلب و اصولگرا سالهاست در تلاش براي كسب كرسي رياست جمهوري هستند.
این دو سفر استانی به نوعی آغاز سفرهای استانی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که هرچه سطح مشارکت اجتماعی مردم در آن بالاتر باشد میزان احتمال موفقیت اصلاح طلبان بیشتر خواهد بود و بلعکس. چرا که اصولگراها طیف حامیان سنتی خود را همیشه دارند و کاهش و پایین آمدن حضور مردم معمولا به زیان اصلاح طلبان خواهد بود. اصولگرایان اما در این میان دغدغه عبور از فیلترشورای نگهبان را ندارند و اما اصلاح طلبان در صورت عدم امکان نامزدی از گزینه هایي مثل لاریجانی و رحمانی فضلی حمایت ميکنند تا جریان فکری پایداری بالا نیاید.
یعنی این احتمال وجود دارد که در صورتی که اسحاق جهانگیری و رفقایش نتوانند وارد عرصه ی انتخابات شوند به سراغ رقیب اصولگرای خود بروند زیرا آن ها لااقل درمورد احمدی نژاد موضع یکسان دارند.
در هر حال این که علی لاریجانی به شرق و غرب و مرکز استان سفر می کند ملاقات های بزرگ مردمی شکل می دهد و تلاش دارد تا چهره به چهره با مردم هرمزگان سخنان آنان را بشنود می تواند کلید خوردن حضور او در انتخابات آینده باشد. جهانگیری نیز تلاش کرد تا اینگونه وانمود کند که هرمزگانی است و از زادگاهش آغازگر انتخابات آینده باشد.
پروژهای مهم را افتتاح و با بازتاب ملی و بین المللی سفرش در رسانه ها عزم خود را نشان دهد. بسیاری بر این باورند که نقش استاندار هرمزگان در این که هر دو نفر(لاریجانی-جهانگیری) شروع کننده این حرکت بودند بسیار حائزاهمیت است.
ارتباطات ملی دکتر همتی و فضای کار و تلاش خود زمینه این اقدام را بیش از پیش فراهم کرد و حضور دو شخصیت تراز اول کشور موفقیتی برای او محسوب می شود. انتخابات سال آینده مجلس و نقش ثروت و قدرت در آن می تواند دورنمای روشن تری از انتخابات ریاست جمهوری را نشان دهد.
وقتی احزاب قوی در کشور حضور ندارند تا شخصیت سازی کنند این شخصیت ها هستند که به جای احزاب و تشکل ها و گروه ها خود را نشان داده و حرکت می کنند.
باید منتظر ماند و دید اتفاقات غیر منتظره و عملکرد آینده رییس مجلس شورای اسلامی و معاون اول رییس جمهور و اطرافيانشان چه اثری در افکار عمومی و کاندیداتوری آنان خواهد گذاشت و آیا خبر حضور حجت الاسلام رییسی در ۹ دی که ظاهرا به دلیل کسالت وی کنسل شد باز هم اعلام کاندیداتوری فرد دیگری از هرمزگان برای ریاست جمهوری بود.
مخلص کلام این که موج انتخابات ۱۴۰۰ به جای آن که از تهران به سایر نقاط کشور باشد از هرمزگان و استان های جنوبی به سوی پایتخت سراريز خواهد بود.