×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
کتاب “نوشخندهای تمثیل” با موضوع ضرب المثل های بومی هرمزگان منتشر شد

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، ایمان خواجویی در این خصوص اظهار کرد: نوشخندهای تمثیل روایت 10 هنرمند تصویرساز استان ، از ضرب المثل های بومی مردم هرمزگان است  که در پس هر کدام از این ضرب المثلها، حکایت و داستانی پندآموز نهفته است.

وی افزود: در این کتاب 47 ضرب المثل بومی استان هرمزگان با لطافت طبع و ذوق هنرمندانی همچون مهری لشکری، مطهره پلاسی، عارفه دهقانی، بابک اسماعیلی، پگاه امیری، فاطمه رستم زاده، هانیه سلیمانی، نسترن محسنی، میترا نوریان و نسرین عرب سیار تصویرسازی و منتشر شده است.

ایمان خواجویی بیان کرد: نوشخندهای تمثیل با توجه به نیازهای استان هرمزگان در زمینه معرفی فرهنگ بومی، حفظ میراث معنوی و انتقال باورهای فرهنگی به ویژه فرهنگ فولکلور تولید شده است با این امید که دستمایه تلاش آیندگان قرار گیرد.

در مقدمه این کتاب که به قلم استاد علی رضایی محقق و پژوهشگر هرمزگانی نوشته شده، آمده است:

  درخت فرهنگ هر ملتی از دو چشمه سیراب می شود، آنکه از دل و جان مردم عامه می جوشد و دیگری که از قلم دانش می تراود .زبان زدها یا مثل ها برگهای این درخت تناورند که ململ تن شاخه ها می شوند و آن را به بار می رسانند. رنگ های این برگها نشان از آن چشمه ها دارند.اگر سایه روشن‌های رنگ بر مدار پختگی بگردد، نشان از قلمی گرم و گیرا دارد و اگر ساده و بی پیرایه رخسار کند، روایتگر ساده دلی و پاکبازی راوی خود است.

نوشخندهای تمثیل، حاصل تلاش و تکاپوی ذهن و قلم هنرمندان تصویرساز حوزه هنری استان هرمزگان است که با شناخت از رسالت هنرمندانه خود، با قلمی طناز، این مثل ها را از پستوی ذهن ها بیرون کشیده تا با کرشمه اندیشه به تماشا گذارند.

 

منبع: اسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.