×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر مساجد هرمزگان

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، این آیین که با استقبال پرشور اهالی روستای سرباران و روستاهای همجوار در فضای در مسجد علی ابن ابیطالب(ع) برگزار شد، « اسلام خواجه یی » سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان، « سعید عبدلی » رییس حوزه هنری استان، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی امام جمعه میناب، بهرامی معاون سیاسی امنیتی فرماندار، مصطفی کریمی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان و رنجبر معاون اجتماعی بسیج ناحیه میناب، رییس شورای شهر میناب و جمعی از اصحاب رسانه این شهر حضور داشتند.

تلاوت زیبای قاری نوجوان عضو کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین حضرت علی(ع) آغازگر این آیین بود که مورد تشویق حاضران قرار گرفت و سپس شرکت کنندگان شاهد پخش تیزری از روند برگزاری جشنواره همراه با تصاویری از اجرای نمایش های راه یافته به مرحله رقابتی این رویداد هنری بودند.

پخش سرود جمهوری اسلامی که شرکت کنندگان نیز آن را همخوانی کردند، نوبت به پخش سخنان گهربار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) رسید که در این هنگام سکوتی مطلق فضا را فرا گرفت و همه با جان و دل به فرامین راهگشای پیر و مراد خویش گوش فرا دادند.

جشنواره تئاتر کانون های مساجد روستایی سال آینده به صورت استانی برگزار می شود

اسلام خواجه یی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در حاشیه برگزاری این آیین در گفتگو با خبرنگاران ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ۱۸ گروه نماشی از کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان میناب آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که ۱۲ اثر به مرحله بازبینی و در نهایت ۹ اثر شامل پنج اثر از روستای سرباران، روستاهای حاجی خادمی، شهمرادی، حاجی آباد و دهو و محلات شیخ آباد و سجادیه هر کدام یک اثر به بخش رقابتی این رویداد راه یافت.

وی با بیان اینکه ۷ گروه در روز ۲۲ بهمن در شبستان مسجد علی ابن ابیطالب(ع) روستای سرباران اجرا داشتند، افزود: دو اثر نیز عصر روز ۲۳ بهمن در محوطه این مسجد اجرا شد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان ادامه داد: آشنایی نوجوانان و جونان با آموزه های دینی قرآنی از طریق هنر نمایشی، شناسایی و کشف، جذب، پرورش و تربیت هنرمندان مسجدی، فراهم نمودن زمینه جهت رقابت هنرمندان کانون های فرهنگی هنری و معرفی آنها و همچنین ایجاد زمینه‌ رشد و اعتلای هنری گروه‌های نمایشی کانون های مساجد از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی با بیان اینکه از سال آینده این جشنواره در سطح استانی برگزار می شود، تصریح کرد: کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین حضرت علی(ع) روستای سرباران این ظرفیت را دارد که جشنواره تئاتر مساجد را در سطح و تراز ملی برگزار کند.

سپس عبدالله زارعی که اجرای این آیین را بر عهده داشت جای خود را به فاطمه شبگردی یکی از معلمان روستای سرباران داد تا بخش تجلیل از بازیگران نمایشی که از این روستا به جشنواره ملی تئاتر درسی که به میزبانی شهرستان میناب در حال برگزاری است، را اجرا کند که نحوه اجرای پرانرژی و محکم وی مورد تشویق شرکت کنندگان قرار گرفت.

وی خطاب به مسئولان شرکت کننده در این آیین خواستار پیگیری آنان برای احداث فضای آموزشی مناسب و استاندارد برای دانش آموزان این روستا که هم اکنون سه مقطع تحصیلی در یک مدرسه فرسوده و تخریبی در حال تحصیل می باشند، شد.

تک نوازی مصطفی نظری از هنرمندان موسیقی عضو کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین حضرت علی(ع) بخش دیگری از این آیین مفرح و به یادماندنی بود.

هنرمندان مسجدی ارزش های دینی را در قالب های زیبای هنری به مخاطبان انتقال می دهند

سپس نوبت به سخنرانی حجت الاسلام دکتر ابراهیمی، امام جمعه شهرستان میناب رسید که وی اظهار کرد: معرفی شدن میناب به عنوان پایتخت تئاتر درسی کشور بیانگر هنرمندی مردمان این خطه است.

وی با بیان اینکه هنر زیباست و هنر نمایشی از جهاتی از سایر ابزار هنری زیباتر می باشد، به سخنی از امیر مومنان حضرت علی(ع) اشاره کرد و افزود: مضمون این سخن این است که کارهای زیبا و خوب را زیبا انجام دهید و هنر وسیله ای است که می تواند معارف و آموزه های دینی را زیباتر نشان دهد.

امام جمعه شهرستان میناب از هنرمندان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان مصداق بارز کلام امیرالمومنین(ع) نام برد و عنوان کرد: هنرمندان مسجدی معارف و ارزش های دینی را در قالب های زیبای هنری به مخاطبان انتقال می دهند.

وی ضمن قدردانی از مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد، خواستار حمایت هرچه بیشتر مسئولان استانی و کشوری از این تشکل های تاثیرگذار شد.

در این بخش از برنامه نوبت به تجلیل از دست اندرکان جشنواره رسید و از سکینه ساختمان فر دهیار، صادق کبابی و علی کبابی از اعضای شورای اسلامی، مصیب زارعی خادم مسجد و محمد زارعی دبیر جشنواره تجلیل به عمل آمد.

اجرای دو اثر با عناوین « رسول خوبی ها » و « ایران » توسط گروه همخوانی اکرام از آستانه ابوالفضل(ع) روستای شهمرادی بخش دیگری از آیتم های این رویداد بود که در پایان مورد تشویق شرکت کنندگان قرار گرفتند.

تئاتر مسجد تربیت کننده هنرمند متعهد انقلابی است

سپس سعید عبدلی زاده، رییس حوزه هنری استان هرمزگان بر روی جایگاه قرار گرفت و ضمن قدردانی از مدیریت و اعضای کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین حضرت علی(ع) و اهالی روستای سرباران، گفت: امروز شاهد جلوه ای از هنر واقعی و مردمی در این روستا هستیم.

رییس حوزه هنری استان هرمزگان، تئاتر مسجد را یکی از بابرکت ترین و ریشه دار ترین فعالیت های فرهنگی هنری و از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و افزود: تئاتر مسجد، تربیت کننده نسل هنرمند متعهد انقلابی است.

وی با اشاره به اهتمام جدی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در برگزاری این جشنواره، عنوان کرد: مسجد، پایگاه اصیل جریان تمدن اسلامی است و برکات حرکت های اصیل آموزشی، فرهنگی، هنری از مسجد به دیگر بخش های جامعه سرازیر می شود.

در این بخش نوبت به تجلیل از داوران مراحل بازبینی و پایانی رسید و حسین زاهدی، علی رحیمی شهواری و محمد اختیاری به عنوان داور بازبین و جعفر مویدی، جعفر قاسمی و شیوا قاسمی به عنوان داروان بخش پایانی تجلیل شدند.

اجرای طنازانه اسماعیل صالحی، بازیگر برجسته طنز شهرستان میناب برای دقایقی گل لبخند را بر لبان شرکت کنندگان در این آیین نشاند که با تشویق ممتد مخاطبان همراه بود.

جشنواره تئاتر مساجد پل ارتباطی و جذب کننده جوانان به مسجد است

بهرامی، معاون سیاسی امنیتی فرماندار شهرستان میناب نیز بر روی سن حاضر شد و با قدردانی از حضور حماسی و پرصلابت ملت ایران به ویژه مردم ولایت مدار و همیشه در صحنه شهرستان میناب در راهپیمایی ۲۲ بهمن، از برگزار کنندگان جشنواره تئاتر مساجد تشکر کرد و گفت: برگزاری چنین رخدادی در این برهه از زمان، کاری بس ارزشمند و مفید است.

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه هیئت داوران  سومین جشنواره جوانه ها

از تئاتر مسجد اکنون می توان به عنوان یک جریان هنری پیشرو در عرصه هنر های نمایشی یاد کرد که نقش خود را در انتقال مفاهیم ارزشمند  دینی؛ اخلاقی و مسائل اجتماعی  به درستی ایفا می کند و به عنوان بازوی محکمی در کنار علمای دینی و اهل سخن، هنرمندان عرصه نمایش هم منبر و ‌مستمع خود را برای  شناخت ارزش های الهی سوق می‌دهند.

و اما جشنواره جوانه ها این کودک سه ساله برای رشد و تعالی و تربیت در این حوزه ارزشمند و‌ موثر نیازمند آموزش هایی است تا در دوره های آینده و اوج جوانی بتواند در تقابل با رویدادهایی که در کشور برگزار می شود دوش به دوش آنها رقابت و آثاری را به بزرگترین رویداد هنر ی معرفی کند.

این واقعیتی است که  بچه های مسجد می‌توانند به آن جامه عمل بپوشانند و بخشی را به فجر اضافه کنند که منتخبین جشنواجوانه های کشور  باشند.

این اتفاق میسر نمی شود مگر اینکه جایگاه آموزش در این جشنواره ویژه دیده شود و ارتقاع سطح کیفی آثار مطابق با استانداردهای روز تئاتر کشور باشد.

در پایان چند توصیه برای گروه های شرکت کننده در سومین جشنواره جوانه ها:

کارگردانان محترم باید به این نکته توجه داشته باشند که چهار چوب یک اثری که مبتنی بر اجرای در مسجد است لازم است به قوائد و اختیاراتی که فضای مسجد به آنها می دهد توجه ویژه داشته باشند.

کمدی ابزار خوبی برا ی جذب مخاطب می‌باشد و طبیعی است آثاری که از ژانر کمدی برای انتقال مفاهیم مد نظر خود استفاده می کنند.

بعضاً جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد اما باید مراقب باشند به ورطه لودگی نیوفتند

ضعف متن در اغلب آثار دیده می شد، پیشنهاد می کنیم ستاد برگزاری جشنواره جهت کارگاه های آموزشی در حوزه نویسندگی برای این عزیزان علاقمند اقدام نماید.

پیشنهاد می کنیم عنوان کارگردان را در ادوار دیگر این جشنواره  به مربی تغییر دهیم زیرا کار مربی با بعد از اتمام جشنواره و اجرای اثر تمام نمی شود در واقع تازه آغاز می شود و این انتقال موارد آموزشی مدام از طرف مربی برای متربی ادامه دار است.

با سپاس فراوان و آرزوی موفقیت و پیروزی برای همه شما عزیزان

بهمن ماه ۱۴۰۱

شیوا قاسمی، جعفر موئدی، جعفرقاسمی

معرفی برترین های جشنواره

در نهایت نوبت به معرفی نفرات و گروه های برگزیده رسید و هیات داوران در بخش موسیقی تنها یک انتخاب داشت و مصطفی نظری برای نمایش « حال خراب مرا ببین » به عنوان نفر برتر این بخش انتخاب شد.

هیات داوران، کلثوم غلامی از نمایش « ۵۵ دقیقه » نیز به عنوان نفر برتر بخش طراحی لباس معرفی کرد.

در بخش بازیگری مرد نیز علیرضا بهرامی از نمایش « رهایم نکنید » و محمد جواد زاهدی از نمایش « نه سیاه نه سفید، خاکستری» مشترکا سوم، محمدطاها کبابی از نمایش « رهایم نکنید » دوم و معین الدین زارعی از نمایش « خوره » اول شد.

در این بخش همچنین از محمد رحیمی از نمایش « وصیت »، مهدی زارعی از نمایش « رهایم نکنید » و عبدالله بختیاری از نمایش « نافرجام » تقدیر شد.

هیات داوران در بخش بازیگری زن به دلیل حضور ارزشمند بازیگران خانم بدون اولویت از شش بازیگرحاضر(زهره فیروزی، فائزه کمالی، حدیث زحمت کش، فاطمه حسینی، زهرا حسینی، یاسمن رنجبری) در جشنواره شایسته تقدیر دانست.

در بخش طرح و ایده نیز ابراهیم زحمت کش از نمایش « مقصر » سوم، خالد رحیمی از نمایش « وصیت » دوم و داود رمشانزاده از نمایش « به افق محل » اول شد و مسلم کبابی از نمایش « رهایم نکنید » نیز شایسته تقدیر شد.

هیات داوران در بخش کارگردانی نیز داود رمضانزاده از نمایش « به افق محل » سوم، محمد رحیمی از نمایش « وصیت » دوم و حسن کبابی از نمایش « ۵۵ دقیقه را اول معرفی کرد و همچنین محمد زارعی از نمایش « خوره » را شایسته تقدیر دانست.

هیات داوران چهارمین جشنواره تئاتر مساجد استان هرمزگان و سومین جشنواره تئاتر جوانه دو اثر « به افق محل » به کارگردانی داود رمضانزاده و « وصیت » به کارگردانی محمد رحیمی را به جشنواره آسمان هشتم که به میزبانی کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی برگزار خواهد شد، معرفی کرد.

۲ نمایش « رهایم نکنید » به کارگردانی مسلم کبابی و « ۵۵ دقیقه » به کارگردانی حسن کبابی برای اجرای عموم انتخاب کرد.

تجلیل از اعضای گروه های سرود خواهران و برادران کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین حضرت علی(ع) پایان بخش آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر مساجد استان هرمزگان و سومین جشنواره تئاتر جوانه ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی شهرستان میناب در روستای سرباران بود.

کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین حضرت علی(ع) با پتانسیل فوق العاده در رشته های فرهنگی به ویژه تئاتر و برخورداری از توان و ظرفیت میزبانی از جشنواره هایی در سطوح مختلف شهرستانی، استانی و حتی ملی، متاسفانه به دلیل بضاعت مالی اهالی روستا و عدم توجه مسئولان در یک اتاق سه در چهار متری با سقف چوب و دیوارهای ترک برداشته که نور مهتاب براحتی در آن می تابید، منشا خدمات فراوانی است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo