×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
وقتی وزیر شوکه شد!

«نوشته‌ی غلامعباس شمس الدینی»

حال اقتصاد و معیشت جامعه بر وفق مراد نیست، این روزها انگار پدال ترمز قیمت اقلام برداشته شده و فقط پدال گاز فعال است. وزیر اقتصاد در نشست خبری در پاسخ به سئوالی که مستقیما به مجموعه او مربوط است آچمز شد.

خبرنگار از احسان خاندوزی پرسید: پراید ۳۰۰ میلیونی، دلار ۴۹ هزار تومانی گوشت شقه کیلیویی ۳۷۰ هزار تومان، و تخم مرغ شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومانی چالش‌های فکری هستند که مردم را درگیر کرده است، و عموماً در فضای مجازی کارشناسان گفته می‌شود که علت این اتفاقات تصمیمات نادرست در حکمرانی اقتصادی است. برای اصلاح شیوه‌های حکمرانی اقتصادی تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

وزیر در پاسخ گفت: «برای بخش اول سئوال در نشست بعد آن  را تکرار کنید تا من اعداد و ارقامی را بیاورم که به اصلاح تحلیل‌هایی که در فضای عمومی مطرح می‌شود کمک کند. برای پاسخ به این سئوال آماده نبودم.

«این پاسخ وزیر به سرعت در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر گردید و مخاطبان از این پاسخ ابراز تعجب کردند. انور حبیب زاده بوکانی، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: «وزیر باید پاسخگو باشد. وظیفه وزارت امور اقتصاد و دارایی در خصوص ذینفعان است و حتی در خصوص ارز هم در بخشی از کار ایشان باید برنامه ریزی کند.

در خصوص افزایش قیمت‌ها مخصوصا نرخ ارز، مدیران اقتصادی کشور و وزارتخانه‌هایی مثل صمت، جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشند. «طبیعتاً این نشست خبری با هدف پاسخ به همین دغدغه‌های فکری جامعه است. اما وقتی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در مقابل این سئوال می‌فرمایند آماده پاسخ نیستم. پس کدام متولی حوزه اقتصاد می‌تواند پاسخگوی وضع امروز جامعه و تورم افسارگسیخته باشد. کجا این حرکت شتابان تورم و افزایش نرخ ارز متوقف می‌شود؟ چه سیاست‌هایی برای کنترل شرایط اعمال شده و یا خواهد شد؟

درحالی که مجلس در همین خصوص نشست غیر علنی داشت. تیم اقتصادی دولت حضور نیافتند تا روح الامینی در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آیین‌نامه و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس به کنایه بگوید: «جایگاه و شأن مجلس مهم است. امروز آب و هوای شهر‌ها و روستا‌های کشور به واسطه گرانی ارز، سکه و طلا وضعیت خوبی ندارد.

آیا مسائل اقتصادی کشور امروز مهم‌تر است یا موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس؟ آیا درست است که ما در پشت در‌های مجلس و در جلسه غیرعلنی مطالبی را مرور کنیم که در جلسات کمیسیون‌ها و صداوسیما تکرار می‌شود. اگر دولت حواسش نیست که به نفع آنان است که برای حضور در مجلس شورای اسلامی پیش‌قدم شوند باید آن‌ها را احضار کنید تا در جلسات مجلس حضور پیدا کنند.

«علی اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: «نمایندگان در این جلسه بر این اعتقاد بودند که این نوسانات بازار ارز معلول عوامل داخلی و خارجی است که عوامل خارجی آن یعنی تحریم و نوسانات بازار جهانی تأثیر کمتری در نوسانات بازار ارز کشور دارد و عمده تأثیرات متاثر از عوامل داخلی است. نمایندگان در صحبت‌های خود ناترازی بانک‌ها و اقدام بانک‌ها در خلق پول‌ها یکی از عوامل داخلی مهم در ایجاد تورم و افزایش قیمت ارز دانستند و ناترازی بودجه نیز از علت مهم دیگر نوسانات در بازار ارز دانسته شد. همچنین نمایندگان به عدم تغییر و تحول در سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز انتقاد داشتند.»

این روزها چیزی مهمتر از قیمت دلار در کشور وجود ندارد؛ و این یعنی وزیر می‌توانست درباره هر موضوع دیگر آماده نباشد اما در این موضوع خاص، عجیب است که گفته آمادگی ندارد! کاربران شبکه‌های اجتماعی این فیلم را بازنشر کرده‌اند و گفتند که دولت حتی در توجیه هم زمین‌گیر شده و حتی نمی‌تواند کاری که بر سر اقتصاد آورده را توجیه کند!

به راستی وقتی وزیر از پاسخ به این چالش فکری عمومی می‌ماند، مردم با تغییرات و نوسانات چگونه کنار می‌آیند؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

wp-puzzle.com logo