×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
خاک استان برای کشاورزی مناسب نیست/ ممنوعیت کشت در فضای بازِ دو محصول در سال 99

علی باقر زاده همایی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر ضمن تبریک چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در حوزه محصولات زراعی از تولید 64 تن پیش از انقلاب  به یک میلیون و 700 هزار تن رسیدیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بخش جهاد کشاورزی در پیش از انقلاب به بسیاری از حوزه‌ها از جمله احداث گلخانه‌ها ورود نکرده بود، افزود: امروزه با گذشت چهل سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی به تولید 72 هزار تن در بخش گلخانه‌ای رسیده‌ایم که بهره وری آب آن نسبت به فضای باز، به میزان یک به دهکاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: عملیات زیر بنایی در حوزه اصلاح باغات در طی 40 سال به 23 هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: در مدت 40 سال پیش سیستم‌های آبیاری تحت فشار کمی در استان وجود داشت اما امروزه 68 هزار هکتار از اراضی، مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است و مبلغی بالغ بر 800 میلیارد تومان در این زمینه توسط دولت هزینه شده است.

باقرزاده همایی با بیان اینکه قبل از انقلاب صادرات کشاورزی در استان وجود نداشت، عنوان کرد: پیش‌بینی امسال برای صادرات در حوزه کشاورزی 600 میلیون دلار است که 400 میلیون دلار از این مبلغ تا کنون محقق شده است.

وی با بیان اینکه امروزه 105 صندوق در بحث صندوق های خرد وجود دارد، بیان داشت: در چهل سال گذشته 33 هزار هکتار از اراضی استان برای توسعه و آبادانی به کشاورزان واگذار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در پیش از انقلاب هیچگونه قدمی در حوزه‌ شیلات و پرورش میگو برداشته نشده بود اما امروزه سالانه 20 هزار تن تولید از مزارع پرورش میگو در استان وجود دارد.

باقری همایی اذعان کرد: در عمر چهل ساله انقلاب تولیدات ماهی در قفس استان به شش هزار تن رسیده است و در این مدت دو بندر صیادی هم تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه چهار هزار 515 شناور صیادی در استان وجود دارد، گفت: در خصوص بحث آبخیزداری  با افتخار می‌توان گفت که هفت هزار و 700 سازه توسط منابع طبیعی و آبخیز داری احداث شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بیان داشت: 68 انبار در بخش تعاونی روستایی و 57 تشکل تعاونی در این مدت در استان هرمزگان تشکیل شده است.

باقری همایی با بیان اینکه سالانه بیش از 20 هزار تن کود یارانه‌ای به کشاورزان تخصیص داده می‌شود، گفت: در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی چهار هزار و 170 هکتار آبیاری تحت فشار با اعتباری بالغ بر 705 میلیارد تومان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه شیلات هرمزگان دوازده میلیارد تومان طرح جهت افتتاح در دهه فجر دارد، تصریح کرد: جمعا 217 میلیارد تومان طرح در دهه فجر توسط کارشناسان، مدیران شهرستانی و استانی در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید و اشتغالی معادل هزار و 113 نفر به صورت مستقیم و هزار و 625 نفر به صورت غیر مستقیم در راستای افتتاح این طرح‌ها محقق خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با ذکر اینکه به ازای هر هکتار گلخانه ده نفر مشغول به کار خواهد شد، اظهار کرد: حدود 600 نفر در گلخانه‌های استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند.

باقرزاده همایی با بیان اینکه صادرات دام از کشور ممنوع است، ادامه داد: با وجود ممنوعیت ضادرات دام در کشور اما عده‌ای سودجو به صورت قاچاق اقدام به خروج دام از کشور می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان داشت: در استان هرمزگان آمار، قاچاق دام را نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه از گذشته بحث صادرات گوسفند و دام به کشورهای عربی وجود داشته است، تشریح کرد: به علت علاقه این کشورها به دام‌های ایرانی این اتفاق رخ می‌دهد و این قاچاق بیشتر در غرب کشور رخ می‌دهد

باقرزاده همایی با بیان اینکه بیش از 90 درصد گوشت مورد نیاز مردم در کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته چیزی حدود 60 تن گوشت منجمد تولید داشتیم که تنها 40 تن توزیع شد اما امسال تا الان بیش از 800 تن گوشت توزیع شده است.

وی با ذکر این نکته که بسیاری از کشت سبزی و صیفی استان با دست صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این عمل به علت شرایط خاک استان توسط کشاورزان صورت می‌پذیرد. خاک استان هرمزگان به علت وجود سنگ‌های بی‌شمار، جزء خاک‌های مناسب برای کشاورزی طبقه‌بندی نمی‌شود. عملکردهای خوب صورت گرفته به خاطر تغذیه  و بذر مناسبی است که مورد استفاده قرار می گیرد در حقیقت یک بستر هیدروپونیک را در فضای باز ساخته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با ذکر این نکته که شرایط زمین استان هرمزگان باعث شده است که نتوانیم از مکانیزاسیوم در کشت استفاده کنیم، گفت: با این وجود بیش از 90 درصد گندم استان با خطی کاری کشت می‌شود و به همبن علت مصرف گندم استان برای کشت کاهش پیدا کرده است. ضریب مکانیزاسیوم استان 1.52 است که عدد خوبی محسوب می‌شود.

باقرزاده همایی با اشاره به اینکه افزایش هزینه روی دامدار نیز تاثیر گذاشته است، تصریح کرد: سیستم تنظیم بازار در مرکز پذیرفته است که قیمت مرغ 13 هزار و 500 تومان است و ما تنها می‌توانیم با کمک‌هایی این قیمت را مقداری پایین‌تر بیاورم.

وی در خصوص بالابودن قیمت گوشت توضیح داد: دخالت قاچاقچیان باعث شده است که گوشت قیمت کاذب به خود بگیرد و دولت تصمیم دارد برای کنترل این شرایط اقدام به واردات گوشت از کشورهای دیگر کند.

باقر زاده تصریح کرد: قیمت منطقی مرغ زنده بین 9 تا 9.5 هزار تومان و قیمت منطقی گوشت زنده هم بین 25 تا 28 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در استان آب‌ موجود استاندارد لازم برای مصرف شدن در گلخانه را ندارد، اذعان کرد: گلخانه احتیاج به آب با کیفیت خوب دارد. برایحل این موضوع گزینه احداث آب‌شیرینکن وجود دارد که بسیار هزینه بر خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان داشت: کشت در گلخانه‌ها عملکرد بالایی دارد و همچنین از نظر قیمتی هم اختلاف دو برابری با کشت در فضای باز دارد.

باقرزاده همایی خاطرنشان کرد: تصمیم بر این است که از سال 99 دو محصول فلفل و خیار در فضای بسته و گلخانه‌ای تولید شوند و کشت این محصولات در فضای باز ممنوع شود.