×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حکومت ۱۶ ساله آقای رییس به روایت یک روزنامه!

حواشی تخلفات در اتاق بندرعباس پایان ندارد، هیچکس هم تاکنون علیرغم اطلاع  رسانی و شفاف سازی پاسخگوی اعتراضات نمایندگان بزرگترین تشکل بخش خصوصی نیست، آنگونه که چهارتن از هیات رییسه اتاق بندرعباس پس از محرز شدن تخلفات رییس اتاق می گویند: اعتبار این افراد هم خدشه دارشده و جایگاه اتاق به شدت تنزل پیدا کرده به گونه ای که مسوولان استانداری هرمزگان هم حاضر به شرکت در برنامه های این اتاق نیستند. از سویی مدعی هستند تمام تلاش خود را برای پرهیز از رخداد هرگونه حاشیه انجام دادند اما رییس اتاق حاضر به کناره گیری و شفاف سازی نبوده تا این حاشیه ها کنار برود و هیات رییسه ناچارشدند ضمن اتمام حجت با رییس اتاق و درخواست از وی برای حضور در نشست خبری به شفاف سازی بپردازند. نشست خبری چهارتن از عضوهیات رییسه با رسانه های محلی هرمزگان بازتاب گسترده ای داشت و خبرنگاران یکی از روزنامه های کشوری با حضور در اتاق بندرعباس به طور مفصل به جزییات این مورد پرداخته است که در ادامه می آید:

پارلمان بخش خصوصی کشور در حالی همواره نسبت به گسترش فساد و اداره دولت آن هم به صورت ملوک‌الطوایفی اعتراض داشته که این معضلات به بدنه بخش خصوصی نیز راه یافته است‌‌. رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که این روزها قبح فساد از بین رفته و این معضل به صورت سازمان یافته در حال گسترش است اما غلامحسین شافعی به عنوان متولی امور بخش خصوصی کشور از این موضوع بی خبر است که اتاق بازرگانی برخی شهرستان‌ها از جمله بندرعباس به تخت سلطنت شخصی تبدیل و علاوه بر اداره ملوک‌الطوایفی این اتاق، هر تخلفی را نیز در آن جایگاه متحمل می‌شوند‌‌. به طوری که بخش خصوصی واقعی باید در این اتاق‌ها تاوان ناکارآمدی عده‌ای خاص را پس دهد‌‌. البته رییس اتاق بازرگانی ایران بارها بر رعایت کدهای اخلاقی در بخش خصوصی کشور تاکید کرده اما بررسی‌های خبرنگار «جهان‌صنعت» از پشت پرده ماجرای برخی اتفاقات در اتاق بازرگانی بندرعباس که چند وقتی است دهان به دهان می‌شود، حاکی از آن است که اتاق بازرگانی ایران از عدم رعایت اخلاق‌محوری در اتاق‌های بازرگانی کشور اطلاعی ندارد و حتی در مواقع حساسی همچون آستانه انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی، حرکتی سریع در راستای نظارت و شفاف‌سازی انجام نمی‌دهد‌‌. ارتباط نزدیک با واردات ۱۲۶۲ خودروی لوکس به کشور، استفاده شخصی و خانوادگی از منابع مالی اتاق بازرگانی بندرعباس، ایجاد رابطه استخدامی در بیمه تامین اجتماعی به وسیله اتاق بازرگانی، صدور کارت عضویت برای اقوام نزدیک و‌.‌.‌‌. تنها بخش کوچکی از تخلفات رییس فعلی اتاق بازرگانی بندرعباس است که حدود دو ماه پیش گزارش آن به همراه مستندات و مدارک معتبر به اتاق بازرگانی ایران ارسال شده اما با این حال تا این لحظه، اتاق ایران در این خصوص موضع خاصی را اتخاذ نکرده و حتی یکی از اعضای هیات‌رییسه را برای انجام بررسی‌های لازم به هرمزگان نفرستاده است‌‌. از این‌رو با توجه به اینکه ماجرای تخلف در اتاق بازرگانی بندرعباس به موضوعی جنجالی برای رسانه‌های کشور تبدیل شده، تیم خبری «جهان‌صنعت» به بندرعباس آمد تا از نزدیک از صحت و سقم مسائل مطرح شده باخبر شود‌‌. بر اساس آنچه پس از پیگیری‌های فراوان از سازمان صنعت، معدن، تجارت و گفت‌وگو با هیات رییسه اتاق بازرگانی استان به دست آمد، احتمال می‌رود که رییس اتاق بازرگانی بندرعباس در حال حاضر به صورت غیرقانونی در این مسند فعالیت می‌کند و طبق قانون و مستندات، کارت بازرگانی وی باطل است‌‌. این در حالی است که با توجه به واردات ۱۲۶۲ خودروی لوکس با کارت بازرگانی خدمتکار منزل محمدامین صباغی‌زاده و همچنین پیشینه نامناسب یکی از فرزندان وی در حوزه واردات خودرو، وی همچنان حاضر به پذیرفتن تخلفات انجام شده نیست و علاوه بر اصرار برای حفظ پست فعلی، یکی از پسران خود را نیز به عنوان مشاور عالی اتاق بازرگانی استان تعیین کرده و وی را برای حضور در انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی وارد عمل کرده است‌‌. با این حال مشخص نیست که به چه دلیل تاکنون اقدامات لازم از سوی پارلمان بخش خصوصی برای روشن شدن ماجرای تخلفات رییس اتاق بندرعباس انجام نشده است‌‌. در ادامه پشت پرده تخلفات اتفاق افتاده در اتاق بازرگانی بندرعباس را از زبان اعضای هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق این استان و همچنین دبیر مستعفی اتاق بندرعباس می‌خوانید.

واردات خودروهای لوکس

به گفته نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی بندرعباس، طی ماه‌های اخیر تخلفاتی در اتاق بازرگانی بندرعباس رخ داده که هیات‌رییسه اتاق بازرگانی این استان را در نظر مردم و رسانه‌ها بد جلوه داده است‌‌. از این‌رو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی که پس از بررسی‌های لازم به تخلفات رییس اتاق بازرگانی بندرعباس یقین پیدا کرده است، بر آن شد تا شفاف‌سازی لازم را در این خصوص انجام دهد‌‌. مهرداد بازرگان گفت: شواهد حاکی از آن است که ۱۲۶۲ خودروی لوکس خارجی گران‌قیمت از قبیل لندکروز، تام فورد، تویوتا، بی‌ام‌و و‌.‌.‌‌. تنها به وسیله یک کارت بازرگانی در سال ۹۲ تا ۹۳ وارد کشور شده که هیچ یک از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی و مسوولان مربوطه از نحوه صدور این کارت بازرگانی اطلاع نداشتند‌‌. به گفته وی، نکته جالب توجه این است که این کارت بازرگانی به اسم خانم «ت» که خدمتکار منزل رییس اتاق بازرگانی بندرعباس است و هیچ سابقه‌ای در تجارت ندارد، صادر شده است‌‌.

نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی بندرعباس بیان کرد: مراحل صدور این کارت بازرگانی در کمیته صدور کارت اتاق بازرگانی استان مورد بررسی قرار نگرفته و هیچ یک از اعضای هیات‌رییسه از صدور آن اطلاعی نداشتند تا اینکه پس از انتشار اخبار واردات خودروها از سوی مسوولان سازمان صنعت استان، ما به بایگانی اتاق بازرگانی مراجعه و مشاهده کردیم که تمام مسائلی که مطرح شده، صحت دارد‌‌. بازرگان به بدهی‌های مالیاتی این پرونده اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هیچ خبری از خانم «ت» نیست و سازمان دارایی نمی‌داند باید به دنبال چه کسی برای این منظور بگردد چرا که این خانم تنها خدمتکار منزل صباغی‌زاده بوده و آه در بساط ندارد‌‌. از این رو باید گفت که صدور این کارت بازرگانی بی‌برنامه نبوده و از قبل استفاده ابزاری از خانم «ت» برای انجام تخلفی بزرگ مد نظر قرار گرفته است‌‌.

 

سابقه پسر رییس

نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی بندرعباس به بازداشت پسر رییس اتاق بازرگانی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تخلفاتی که با کارت خدمتکار منزل صباغی‌زاده انجام شده، پسر وی نیز اواخر دی‌ماه ۹۶ به جرم واردات خودرو که نواقصی را به همراه داشته دستگیر شد اما در آن زمان رییس اتاق بندرعباس از اعضای هیات‌رییسه درخواست کرد جرم پسر را به پای پدر ننویسند تا مسائل روشن شود‌‌. وی همچنین با توجه به انتقادهای دیگری که در مورد عملکردش به عنوان رییس وجود داشت، به اعضا قول داد که پس از تعیین تکلیف این موضوع از اتاق بازرگانی خداحافظی کند اما در اردیبهشت سال‌جاری که آب از آسیاب افتاد، صباغی‌زاده مسائل گذشته را کتمان کرد و با قدرت بیشتری بر مسند ریاست تکیه زد‌‌.

بازرگان با بیان اینکه در حال حاضر پسر او به قید ضمانت آزاد است، افزود: با وجود اینکه فعالیت رییس اتاق و خانواده او شبهه‌برانگیز است اما وی با وجود تمام اعتراض‌ها، در حال مهندسی انتخابات است تا با وجود ناکارآمدی، برای خود رای جمع کند‌‌. از این رو این سوال مطرح می‌شود که سمت افتخاری که حتی حقوقی هم ندارد، به چه دلیل برای این فرد تا این اندازه جذاب است که دست از آن نمی‌کشد؟

 

رابطه استخدامی با اتاق!

وی به یکی از تخلفات محرز رییس اتاق بازرگانی استان اشاره کرد و گفت: در حالی که بر اساس بند یک ماده ۸ آیین‌نامه نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان، عضویت و فعالیت در هیات نمایندگان و هیات‌رییسه اتاق شهرستان و اتاق ایران افتخاری و قائم به شخص است که به دنبال آن هیچ حق‌الزحمه‌ای در ازای خدمات و ماموریت‌های اعضای هیات‌های مذکور پرداخت نمی‌شود و استخدام نیز ممنوع است، اما رییس اتاق بندرعباس با وجود ممنوعیت این موضوع، خود را به عنوان عضو استخدامی اتاق جا زده و در تامین اجتماعی برای خود سابقه درست کرده است‌‌. این در حالی است که صباغی‌زاده به عنوان رییس پیش از این پذیرفته که به صورت افتخاری آمده و نباید از منابع مالی اتاق در جهت منافع شخصی استفاده کند یا اینکه رابطه استخدامی با اتاق بازرگانی داشته باشد‌‌.

نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی بندرعباس به تبصره ۴ بند ۷ ماده ۵ اشاره کرد و افزود: اعضای هیات نمایندگان حق استخدام در اتاق بازرگانی را ندارند و این موضوع تخلفی محرز است‌‌. بر اساس این تبصره، در صورت تصدی مسوولیت هر یک از اعضای اتاق‌ها در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، عضو مذکور موظف است مراتب را ظرف مدت یک ماه جهت لغو عضویت به اتاق ایران اعلام کند‌‌. در غیر این صورت اتاق ایران کارت عضویت وی را لغو خواهد کرد‌‌. بنا بر آنچه گفته شد و طبق قانون، کارت بازرگانی رییس اتاق بندرعباس باطل است اما وی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد‌‌.

 

جلوگیری از جذب تجار کاردان

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در اتاق بازرگانی استان این است که افراد قابل و کاردان در اموری مثل صنعت، تجارت و کشاورزی جذب اتاق بازرگانی استان نمی‌شوند و برای آنها کارت بازرگانی صادر نمی‌شود چرا که رییس اتاق قصد دارد هر طور شده اعضای فعلی را برای رای آوردن خود در انتخابات مجاب کند و تمایلی به حضور افراد جدید با تفکرات جدید ندارد‌‌ چرا که این مساله برای ادامه ریاست وی ریسک دارد‌‌.

بازرگان با بیان اینکه ریاست اتاق استان، صنعتگران و تجار واقعی را دفع می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که اتاق بازرگانی شهرستان به ازای هر ۱۰۰ نفر، می‌تواند یک عضو در اتاق بازرگانی ایران داشته باشد تا مطالبه‌گری برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی استان افزایش یابد اما به دنبال منفعت‌طلبی‌های شخصی آقای رییس، در حال حاضر تنها شش عضو از اتاق بازرگانی بندرعباس در اتاق ایران حضور دارند که این موضوع اقتصاد این منطقه را به شدت با مشکل مواجه کرده و در شأن استانی با این پتانسیل و فعال اقتصادی نیست‌‌.

به گفته نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی بندرعباس، یکی دیگر از اهمال‌کاری‌های صباغی‌زاده این است که در راستای حفظ ۱۵ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی کاری انجام نداده است به این معنا که در حال حاضر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان ۱۴ عضو دارد و رییس به عنوان مجری که موظف است این موضوع را گزارش کند تا فرد جدیدی جایگزین شود، کوتاهی کرده چون از این موضوع نگران است که شاید عضو جدید همراه او نباشد و در دسته مخالفان و منتقدان عملکرد وی قرار گیرد‌.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود اینکه انتخاب و پیشنهاد یک نفر به عنوان دبیر اتاق بازرگانی به هیات‌رییسه جهت تصویب از وظایف رییس اتاق به شمار می‌رود اما رییس اتاق از شهریورماه تاکنون نسبت به انتخاب دبیر برای اتاق اقدامی نکرده است‌‌.

بازرگان به استفاده شخصی و خانوادگی رییس اتاق بازرگانی استان از اموال اتاق شامل سه دستگاه خودرو نیز اشاره کرد و گفت: این خودروها در اتاق موجود نیستند و رییس حاضر به برگرداندن آنها هم نیست چراکه نامه‌ای را از اتاق بازرگانی ایران دریافت کرده که در خصوص همه چیز به او اختیار تام می‌دهد‌‌. از این رو نسبت به ارائه اختیارات نامشروع و غیرقانونی از سوی برخی مسوولان نیز اعتراض داریم و معتقدیم که چنین موافقت‌هایی احساس تملک افراد را در اتاق بازرگانی تشدید می‌کند‌‌.

 

خبری از کمیته انضباطی نیست

به گفته وی، طبق قواعد جدید در اتاق بازرگانی اگر ۱۰ نفر از اعضای هیات نمایندگان یک نفر را استیضاح کنند، آن شخص باید از اتاق برود اما اگر تعداد منتقدان نصف به علاوه یک باشد، باید کمیته‌ای انضباطی در اتاق بازرگانی تشکیل شود که به تخلفات رسیدگی کند اما آنچه ما را مشکوک کرده، به این موضوع برمی‌گردد که با وجود ارسال گزارش تخلفات رییس اتاق بازرگانی بندرعباس که از آذر ماه به اتاق ایران فرستاده شده، هنوز هیچ پاسخ مشخصی از سوی این اتاق دریافت نشده است‌‌.

وی به بند ۶ ماده ۷ آیین‌نامه در این خصوص اشاره کرد و گفت: طبق این ماده، اگر هر یک از اعضای هیات‌رییسه اتاق‌های شهرستان در حد متعارف به وظایف خود عمل نکند یا غیبت‌های مکرر داشته باشد یا رفتاری برخلاف شئون اتاق پیشه کند و شکایتی در این زمینه از طرف اکثریت اعضای هیات نمایندگان مطرح شود، موضوع توسط اتاق ایران جهت بررسی به کمیسیون انضباطی اتاق ایران احاله و متعاقبا هیات‌رییسه اتاق ایران نظریه مشورتی کمیسیون را بررسی و در خصوص شخص مورد شکایت، اتخاذ تصمیم می‌کند‌‌.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: با این حال پس از گذشت دو ماه، اتاق ایران با وجود اینکه برخی تخلفات رییس محرز است، نسبت به موضوع موضع‌گیری خاصی انجام نداده که حاکی از بی‌تفاوتی اتاق ایران به تخلفات موجود در اتاق‌های شهرستان است‌ در حالی که ما به عنوان اعضای این اتاق خواستار این هستیم که موضوع هرچه زودتر روشن شود تا در دور جدید انتخابات نیز افراد سودجو وارد اتاق نشوند و مردم هرمزگان تاوان چنین فسادهایی را پس ندهند‌‌.

بازرگان با بیان اینکه صباغی‌زاده به عنوان کسی که تنها حق‌العمل‌کاری انجام می‌دهد و بازدهی مثبتی برای اتاق ندارد، افزود: این در حالی است که وی برای بستگان و اطرافیان خود کارت عضویت صادر می‌کند‌. ‌بنابراین عجیب نیست که با صدور کارت عضویت برای اقوام آقای رییس، بار دیگر رای‌ها به نفع وی باشد‌‌.

وی بیان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان متولی این امر باید با توجه به مدارک و مستندات موجود ابتدا قضیه بیمه را به سازمان تامین اجتماعی خبر دهد و سپس با توجه به ابطال کارت بازرگانی صباغی‌زاده بر اساس قانون، نسبت به شفاف‌سازی مابقی ماجرا اقدامات لازم را انجام دهد‌‌. این در حالی است که فعلا اتاق در این مورد سکوت اختیار کرده است‌‌.

 

جلوگیری از حیف و میل اموال عمومی

محمدرضا صفا نایب‌رییس دوم اتاق بازرگانی بندرعباس نیز در این خصوص به «جهان صنعت» گفت: هدف ما از افشاگری تخلفات در اتاق بازرگانی، جلوگیری از حیف و میل اموال عمومی است و این اقدام را وظیفه حرفه‌ای و قانونی خود می‌دانیم‌‌.

وی با اشاره به اینکه رییس اتاق بازرگانی این استان، اتاق را به منزله ارث خانوادگی خود می‌داند، افزود: حتی به این منظور یکی از پسران وی نیز برای انتخابات دوره نهم کاندیدا شده است تا در آینده در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس حضور یابد‌‌.

صفا اظهار کرد: صباغی‌زاده از اتاق بازرگانی از جنبه اجتماعی و مادی در جهت منافع شخصی استفاده کرده که امکان حسابرسی آنها وجود دارد‌‌. با این حال ما دوستانه از وی تقاضا کردیم که با توجه به تخلفات محرز شده، از این سمت استعفا دهد اما این کار را انجام نداد‌‌.

وی در رابطه با مدارک جعلی مربوط به کارت بازرگانی یک بار مصرف ذکر شده، گفت: صدور کارت بازرگانی در اتاق بندرعباس پیش از این دارای شیوه‌نامه مشخصی بود به طوری که صدور کارت بازرگانی توسط کمیسیونی خاص تصویب و تایید می‌شد‌‌. این در حالی است که کارت بازرگانی خانم «ت» در این کمیسیون مطرح نشده و کارت بازرگانی صادر شده است‌‌.

 

استفاده شخصی از منابع مالی

وی ادامه داد: بر این اساس اعضای هیات‌رییسه به رییس اتاق بندرعباس در مورد تخلفات گوشزد کرده‌اند با وجود اینکه برخی تخلفات را هم در حضور اعضا پذیرفته است اما پای قول و قرار خود برای استعفا نمانده است‌‌. به گفته نایب‌رییس دوم اتاق بازرگانی بندرعباس، صباغی‌زاده در مسائل مالی اتاق نیز به صورت فردی تصمیم‌گیری می‌کند تا جایی که حتی بسیاری از منابع مالی اتاق بازرگانی در موارد شخصی استفاده شده است‌‌.

صفا افزود: ما همه مدارک و مستندات را به اتاق ایران ارائه کردیم تا اتاق بازرگانی با وی برخورد کند اما متاسفانه اتاق بازرگانی ایران در این زمینه سهل‌انگاری کرده و برای بررسی موضوع به صورت جدی وارد عمل نشده که جای بسی تامل دارد‌.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی بندرعباس پیشینه‌ای بیش از ۹۰ سال دارد، اظهار کرد: در حال حاضر این سوال مطرح است که به چه دلیل رییس اتاق بندرعباس اجازه ورود تجار، صنعتگران، کشاورزان و معدنکاران جدید را به اتاق نمی‌دهد؟ به گفته صفا، در حالی که هرمزگان نقش مهمی در اقتصاد، تجارت و صنعت ایران دارد اما در افزایش تعداد اعضا و صدور کارت بازرگانی فلج است چرا که رییس اتاق تمایلی به صدور کارت برای افراد جدید و باتجربه در اتاق ندارد‌‌. از این رو امیدواریم هرچه زودتر اتاق بازرگانی ایران به این تخلفات رسیدگی کند‌.

نایب‌رییس دوم اتاق بازرگانی بندرعباس با تاکید بر اینکه اتاق ایران باید هرچه زودتر در این خصوص شفاف‌سازی کند، گفت: این در حالی است که از آذرماه تاکنون، اتاق بازرگانی هیچ پاسخی به شکواییه هیات‌رییسه اتاق بازرگانی بندرعباس نداده است‌. صفا بیان کرد: امیدواریم هرچه زودتر دستگاه قضایی برای پیگیری موضوع وارد عمل شود چرا که با توجه به تخلفات پیش آمده و عدم شفاف‌سازی در این خصوص، دید مردم نسبت به اتاق بازرگانی استان منفی شده است‌‌.

 

خبری از خودروی تشریفاتی نیست

همچنین در ادامه سیدحمید ‌هاشمی خزانه‌دار اتاق بازرگانی بندر عباس با اشاره به خروج سه دستگاه خودروی اتاق بازرگانی استان از مجموعه بیان کرد: سه دستگاه خودروی لکسوس، کمری و ال‌۹۰ با وجود اینکه برای استفاده اتاق بازرگانی و رفت و آمد کارکنان و همچنین تشریفات در نظر گرفته شده اما در اتاق بازرگانی نگهداری نمی‌شود ‌.

وی با بیان اینکه بارها به صباغی‌زاده اعلام شده که خودروها باید به اتاق بازگردند، گفت: متاسفانه نه تنها در این خصوص هیچ ترتیب اثری داده نشد بلکه نامه‌ای از سوی مسوول استان‌ها به رییس اتاق داده شد که بر اساس آن اختیار خودروها و مسائل مالی اتاق بدون در نظر گرفتن نظر اعضای هیات‌رییسه به وی داده شده است‌‌.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی بندرعباس افزود: با وجود اینکه اتاق بازرگانی استان سه خودرو در اختیار دارد اما با توجه به فقدان این خودروها در اتاق، ماهانه هزینه‌های زیادی برای ایاب و ذهاب انجام می‌شود که به دنبال مصارف شخصی رییس اتاق استان به ما تحمیل شده است‌‌.

 

تخلف صدها میلیارد تومانی

حسن روحانی تازیانی عضو هیات‌رییسه اتاق بندرعباس نیز در ادامه به «جهان صنعت» گفت: با بررسی اعضای هیات‌رییسه اتاق بندرعباس، این موضوع به اثبات رسید که تخلفات ذکر شده در اتاق بازرگانی استان به وقوع پیوسته اما نکته قابل تامل در این میان آن است که چرا با وجود اینکه حدود یک سال از علنی شدن موضوع می‌گذرد، موضع‌گیری جدیدی در این خصوص انجام نمی‌شود‌‌. به گفته وی، سال گذشته مدیر کل امور مالیاتی و مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در مورد تخلف یکی از اعضای هیات‌رییسه اطلاعاتی را دادند و اعلام کردند که این موضوع در دست بررسی است اما در حالی که این پرونده تخلف حدود صدها میلیارد تومانی با بدهی مالیاتی ده‌ها میلیارد تومانی را به همراه دارد، در جهت منافع کشور پیگیری نمی‌شود‌‌.

وی ادامه داد: این در حالی است که یکی از مشکلات اساسی کشور ما فسادهای اقتصادی است که مورد توجه مقامات عالی‌رتبه کشور است اما با این حال جای تعجب دارد که چرا بعد از گذشت یک سال از این موضوع، پرونده پیشرفتی نداشته است‌‌.

روحانی افزود: تقاضای جدی ما از دستگاه قضایی این است که این پرونده را در اسرع وقت بررسی و نتیجه را اعلام کند چرا که در این خصوص باید شفاف‌سازی لازم از هر جهت انجام شود‌‌. از طرفی درخواست ما از اتاق ایران این است که آیین‌نامه و برخی قوانین را بازنگری کند چراکه نیاز به اصلاحات اساسی دارد‌‌.

 

رخنه فساد

وی با بیان اینکه هیات نمایندگان اتاق‌ها رکن اساسی اتاق‌ها هستند، گفت: این در حالی است که رییس اتاق استان از هر جهت دارای اختیار است و هیات نمایندگان با توجه به قوانین فعلی، چندان اختیاری برای نظارت بر عملکرد وی ندارند‌‌. بنابراین باید به این موضوع توجه داشت که هر جا قدرت متمرکز می‌شود، فساد نیز رخنه می‌کند و ریشه می‌دواند‌‌. بر این اساس تقاضای ما از وزارت صمت و اتاق بازرگانی ایرانیان است که قوانین را به‌روز کنند تا با افزایش نظارت‌ها، از انحصار و گسترش فساد در بدنه بخش خصوصی جلوگیری شود‌‌.

روحانی افزود: با اینکه هیات‌رییسه و اکثریت اعضای هیات نمایندگان اتاق بندرعباس به جمع‌بندی رسیده‌اند که در این اتاق تخلفاتی رخ داده اما با این حال اتاق بازرگانی ایران اقدامی برای پیگیری این موضوع انجام نمی‌دهد‌‌. از این رو این شائبه به وجود می‌آید که فرد متخلف مورد حمایت افرادی در اتاق بازرگانی ایران است‌‌. این در حالی است که آیین‌نامه و قوانین اتاق‌ها، دست هیات نمایندگان برای مهار رییس اتاق استان را باز نگذاشته که در نهایت چنین فسادی را به دنبال داشته است‌.

عضو هیات‌رییسه اتاق بندرعباس اظهار کرد: با اینکه دو نفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق بندرعباس در متن استعفانامه خود خطاب به معاونت امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران در اردیبهشت سال‌جاری دلایل استعفای خود را مطرح کرده بودند اما باز هم از سوی اتاق ایران بررسی‌های لازم در این خصوص انجام نگرفت‌‌. تا اینکه مجددا در آذرماه هیات‌رییسه با اطمینان به اتاق ایران اعلام کرد که تخلفاتی در این اتاق انجام پذیرفته اما تاکنون هیچ واکنشی از سوی رییس اتاق ایران در این باره صورت نگرفته است‌‌.

وی همچنین به استفاده شخصی رییس اتاق بندرعباس از اموال این اتاق به خصوص وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: با اینکه چندین بار در این خصوص به صباغی‌زاده تذکر داده شده اما نه تنها در این خصوص تغییری حاصل نشد بلکه توسط یک نامه از سوی معاونت امور استان‌های اتاق بازرگانی به وی اختیار کامل برای تصمیم‌گیری از هر جهت داده شد‌‌. از این رو سوال ما از معاونت امور استان‌ها این است که آیا استفاده شخصی و خانوادگی از خودروهای اتاق بازرگانی بندرعباس و صدور کارت بازرگانی برای خدمتکار منزل آقای رییس برای واردات ۱۲۶۲ خودروی لوکس خارجی در جهت حسن عملکرد این اتاق است که اختیارات لازم به صباغی‌زاده داده شده است؟

روحانی تازیانی با هشدار به تمام دستگاه‌های مسوول و نظارتی بیان کرد: اگر ماجرای واردات این تعداد زیاد از خودروهای لوکس و فرار مالیاتی و تخلفات آن زودتر مشخص نشود، قطعا فرد بعدی با ایده‌های تخلف بزرگتری برای ریاست در این اتاق وارد عمل می‌شود‌.

 

معضلات یک‌شبه به وجود نمی‌آید

محمد آشینه عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس و اتاق ایران نیز در این رابطه گفت: معضلات اقتصادی و اجتماعی یک‌شبه به وجود نمی‌آید بلکه آنچه امروز برای تجار و بازرگانان استان هرمزگان و ایران پیش آمده، ریشه در چگونگی برخورد با دو رکن اساسی اتاق‌ها یعنی هیات نمایندگان و هیات‌رییسه دارد‌‌.

وی افزود: اگرچه قوانین و آیین‌نامه اتاق‌ها ریاست‌محور است و نیاز به اصلاح دارد اما با این حال بنده بر این عقیده هستم که حتی اگر همین قوانین هم به درستی اجرا می‌شد و نظارت‌های لازم روی آن انجام می‌گرفت، در حال حاضر با چنین تخلفاتی در اتاق بازرگانی بندرعباس روبه‌رو نبودیم‌‌. آشینه با بیان اینکه به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی ایران سازوکار مشخصی برای افزایش نظارت‌ها در اتاق‌های شهرستان ندارد، اظهار کرد: اگر به هیات نمایندگان برای نظارت بر عملکرد هیات‌رییسه اختیار کافی داده می‌شد، چنین مشکلاتی را شاهد نبودیم‌‌. وی افزود: همانطور که گفته شد، اتاق بازرگانی ایران وظیفه داشت که در مقابل ارائه دلایل استعفا از سوی دو نفر از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس، بررسی‌های لازم را انجام دهد اما نسبت به این مساله واکنشی نشان نداد‌‌.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس بیان کرد: در حالی که رییس اتاق بازرگانی استان باید اعضا را از همه قوانین و مصوبات جدید باخبر کند اما ما در اتاق بندرعباس شاهد این هستیم که رییس اتاق خود را همه‌کاره می‌داند و حتی جلسات هیات نمایندگان این اتاق را با برنامه از پیش‌تعیین شده و به موقع برگزار نمی‌کند‌‌.

 

اتاق ضعیف

آشینه با بیان اینکه اتاق بازرگانی بندرعباس اتاق ضعیفی است، افزود: در حالی که انتظار می‌رود با صدور کارت بازرگانی برای تشویق و حضور افراد قوی و کاردان در اتاق بازرگانی بندرعباس، این اتاق تقویت شود اما شاهد این هستیم که رییس اتاق این استان برای حفظ کرسی ریاست، به روش‌هایی همچون احاطه بر صدور کارت‌های بازرگانی و کنترل روی انتخابات روی آورده تا قدرت مانور خود را افزایش دهد‌‌.

وی با بیان اینکه رییس اتاق بندرعباس سال‌هاست روش انحصار را در پیش گرفته است، گفت: تقاضای ما از اتاق بازرگانی ایران این است که مستندات ارسالی هیات‌رییسه این اتاق مبنی بر تخلفات رییس را هرچه سریع‌تر بررسی کند تا شفافیت لازم در این خصوص انجام شود‌‌.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس همچنین به نبود مشاوران اقتصادی، بانکی و مالی کارآزموده برای بهبود وضعیت اتاق بازرگانی استان اشاره کرد و افزود: حتی با وجود اینکه مشاوران اتاق بازرگانی را باید هیات‌رییسه تایید کنند اما شاهد این هستیم که افراد نزدیک به صباغی‌زاده از جمله پسر وی به عنوان مشاور عالی اتاق بازرگانی بندرعباس تعیین شده‌اند‌‌.

وی با بیان اینکه این افراد هیچ یک مورد تایید هیات‌رییسه نیستند، اظهار کرد: این در حالی است که از منابع مالی اتاق به هر یک از این مشاوران ماهیانه حدود سه تا چهار میلیون تومان پرداخت می‌شود اگرچه با توجه به اعتراض هیات‌رییسه، حدود سه ماه است که حقوق سه نفر از این مشاوران قطع شده است‌‌.

 

مدیران اتاق بنگاه‌دار نباشند

محمد یوسف‌زاده دبیر مستعفی اتاق بازرگانی بندرعباس نیز به سابقه ۱۰ساله خود در این اتاق اشاره کرد و گفت:‌ ای کاش در سراسر کشور، مدیران اتاق‌های بازرگانی از اعضای هیات نمایندگان و هیات‌رییسه نبودند‌‌. اگر تنها برای یک دوره این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت و مدیرانی خارج از مجموعه اتاق بازرگانی با حمایت هیات نمایندگان بر مسند ریاست می‌نشستند، شاید میزان تخلفات در بدنه بخش خصوصی تا حد قابل توجهی فروکش می‌کرد‌‌. این در حالی است که در حال حاضر با توجه به بنگاه‌دار بودن روسای اتاق‌ها، مطالبه‌گری لازم برای حل مشکلات فعالان اقتصادی انجام نمی‌شود چرا که روسا نگران کارشکنی دولتمردان در روند فعالیت‌های تجاری خود هستند‌‌. از این رو برای حل مسائل تجار، چندان صدای رسایی ندارند‌‌.

به گفته وی، تصور برخی روسای اتاق بازرگانی نظیر صباغی‌زاده بر این است که اتاق بازرگانی ملوک‌الطوایفی آنهاست که باید هرطور شده آن را حفظ کنند و با وجود تمام بی‌تجربگی‌ها و ناکارآمدی‌ها باید کرسی ریاست را به دیگر اقوام خود بسپارند‌‌. همان‌طور که در حال حاضر چنین برنامه‌ای در حال پیاده‌سازی توسط رییس اتاق بندرعباس است‌‌. این در حالی است که با وجود مخالفت‌های هیات‌رییسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با عملکرد متخلفانه این فرد، رییس اتاق استان سعی بر این دارد که این افراد را برای حفظ اعتبار خود، با خود همراه نشان دهد‌‌.

وی با بیان اینکه صباغی‌زاده ۱۶ سال است بر کرسی ریاست این اتاق تکیه زده، گفت: جای تامل دارد که چرا رییس اتاق جای خود را به جوان‌ترها و یا افراد جدید و باتجربه نمی‌دهد تا بلکه با تغییر ایده‌ها و استراتژی‌ها، شرایط برای پیشرفت اتاق بازرگانی بندرعباس فراهم شود‌‌. در حال حاضر این سوال مطرح می‌شود که آیا منافعی در این اتاق وجود دارد که رییس اتاق استان حاضر به ترک مقام نیست؟

یوسف‌زاده با بیان اینکه هزینه‌های هنگفتی صرف هدایا و تبلیغات در اتاق بازرگانی بندرعباس شده است، گفت: شواهد نشان می‌دهد که تاکنون هیچ حرکت مثبتی به نفع اتاق بازرگانی استان انجام نشده است و تنها برای حفظ سمت و منافع رییس، این هزینه‌ها صورت پذیرفته است‌‌.

 

راز استعفای دبیر اتاق

دبیر مستعفی اتاق بازرگانی بندرعباس که سابقه دوستی چندین و چندساله با رییس اتاق استان را دارد، افزود: با اینکه همواره نسبت به عملکرد رییس اتاق انتقاد داشته و حتی در برخی موارد مخالفت خود را اعلام کردم، اما نتوانستم حریف تخلفات رییس بشوم تا در نهایت توسط وی کنار گذاشته شدم‌‌، چراکه میل صباغی‌زاده برای سودجویی از موقعیت، بیشتر از آنچه است که بتوان فکرش را کرد‌‌.

یوسف‌زاده با بیان اینکه بنده پس از اطلاع از مسیر انحرافی که رییس در پیش گرفت، استعفای خود را اعلام کردم، افزود: از شهریور ماه که از اتاق بازرگانی بندرعباس استعفا دادم، سکوت در پیش گرفتم اما آنچه باعث شد تا در نهایت لب به سخن باز کنم، این است که صباغی‌زاده اخیرا نامه‌نگاری‌هایی را علیه بنده آغاز کرده که به دنبال آن تهمت خروج اسناد و مدارک مالی اتاق بازرگانی بندرعباس توسط بنده زده شده که به هیچ عنوان واقعیت ندارد‌.

وی با بیان اینکه در سال ۸۷ اتاق بازرگانی بندرعباس را به عنوان مدیر مالی با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان منابع مالی تحویل گرفتم، گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی، منابع مالی اتاق بازرگانی را به ۱۶ میلیارد تومان رساندم‌‌. این در حالی است که اگر ریخت‌وپاش‌های رییس اتاق متوقف می‌شد، منابع مالی اتاق به عددی بیشتر از اینها می‌رسید‌‌.