×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
کمک مسئولان برای تکمیل مسجد جامع بندرعباس ضروری است

 

آیین بهره‌برداری از فاز اول و دوم مسجد جامع بندرعباس با حضور چهره‌های برجسته‌ی کشوری برگزار شد.

به گزارش تجارت‌جنوب، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی در آئین بهره‌برداری از فاز اول و دوم مسجد جامع بندرعباس، افزود: اگر نظام مقدس اسلامی و برکات آن نبود کجا می‌شد چنین مسجدی را ساخت؟ هر چه داریم از برکات انقلاب ۴۰ ساله، خون شهدا و هدایت‌های رهبر فرزانه انقلاب است.

وی با بیان اینکه بنا بود این افتتاح خیلی زودتر انجام شود، افزود: به دلیل اینکه فضای  بیرون بزرگ‌ترین مسجد جامع آماده نبود با افتتاح زودتر از موعد آن مخالف بودیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر، دو فاز مسجد جامع به اتمام رسیده که شامل طبقه پایین و طبقه دوم که بزرگ‌تر از طبقه پائین است.

وی خاطرنشان کرد: فاز سوم مسجد جامع نیز در آینده، متناسب با زمان  اجرای پروژه افتتاح خواهد شد که از دو فاز کنونی  بسیار گسترده‌تر است.

در ادامه مصطفی پورمحمدی با تأکید بر اینکه وسعت 12 هکتاری مسجد جامع بندرعباس این مکان را به پارک فرهنگی دینی تبدیل کرده است، گفت: با وجود تمامی تحریم‌ها و فشارها، ملت ایران اسلامی بار دیگر با افتخار و سربلندی ایستاده و مقاومت می‌کنند زیرا رمز عبور از این موانع تنها ایمان و تقوا همراه با مقاومت و عدم ترس است.

عضو شورای مرکزی مجمع خیرین کشور افزود:وی با گلایه از عدم شرکت برخی از مسئولان هرمزگانی در آیین افتتاح این مسجد، تأکید کرد: مسئولان باید کمک کنند تا این مجموعه فرهنگی هرچه زودتر تکمیل شود.

پورمحمدی با اشاره به اینکه هر کس این مجموعه مسجد جامع بندرعباس را می‌بیند می‌داند که یک فکر روشن و عالمانه پشت ساخت آن بوده است، تصریح کرد: از آیت‌الله نعیم‌آبادی و آقای مومن‌آبادی به جهت ساخت چنین مجموعه کامل فرهنگی باید تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه این بنا تنها یک مسجد فوق‌العاده نیست بلکه یک مجموعه فرهنگی است، اضافه کرد: وسعت 12 هکتاری مسجد جامع بندرعباس این مکان را به پارک فرهنگی دینی تبدیل کرده است که هم برای مردم بندرعباس و هم مهمانان نیز به یادگار باقی خواهد ماند.

دبیر جامعه روحانیت مبارز خطاب به‌تمامی مدیران و مسئولان اجرایی استان هرمزگان با اشاره به اینکه امیدوارم با سعه‌صدر بیشتری با موضوع کمک به تکمیل روند ساخت مسجد جامع بندرعباس برخورد کنند، اظهار کرد: نباید مدیران به بگوومگوها کاری داشته باشند و توجه خود را بدان معطوف کنند؛ آن‌ها باید بدانند ائمه جمعه دلسوز مردم بوده و هستند و باید زبان گویای مردم باشند.

عباس مومن‌آبادی در آیین اففتاح مسجد جامع بندرعباس گفت: آنچه امروز برای بهره‌برداری از دو فاز مسجد جامع بندرعباس انجام‌شده با همه مشکلات صورت گرفته و شما را به این مسجد قسم می‌دهم که مسجد و نماز را سیاسی نکنید، این مجموعه با زحمت و تلاش ساخته‌شده و انصاف نیست با اعتقادات برخورد سیاسی کنیم.

نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: برنامه‌ریزی برای ساخت چنین مکانی از پیش از دهه 70 آغاز اما با حضور آیت‌الله نعیم‌آبادی در استان هرمزگان تا امروز چهار مرحله برای ساخت آن طی شد تا منجر به بنای عظیمی امروز شود.

وی با بیان اینکه در ابتدا نزدیک به 15 سال اعضای هیئت‌امنا برای  تملک این زمین تلاش کردند، خاطرنشان کرد: از سال 85 مرحله اول کار با قراردادی منعقد و تا سال 91 دو بار قراردادها تغییر که مرحله اول با مواجه‌شدن با مشکلات بودجه‌ای و مرحله دوم به دلیل کمبود اعتباری در ساخت مجتمع تجاری واقع در شرق مسجد جامع و روند کند آن از سال 91 مواجه شد.

مومن‌آبادی با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال 91 برنامه‌ریزی برای ساخت مسجد جامع با انباشت بدهی 2 میلیارد و 500 میلیون تومانی وارد دوره چهارم عملیات ساخت شد و طرح مصلی بندرعباس به مسجد جامع بندرعباس تغییر پیدا کرد، افزود: به دعوت آیت‌الله نعیم‌آبادی به‌عنوان نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در استان هرمزگان طراحی و ساخت مسجد جامع بندرعباس آغاز شد.

نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در استان هرمزگان ادامه داد: در آن زمان تنها تعدادی ستون بالا آمده بود که برای طرح جدید مسجد جامع باید تغییر پیدا می‌کرد و اگر امروز شاهد پایان فاز اول و دوم هستیم تنها الطاف الهی و تلاش کارکنان، طراحان، ناظران، اجراکنندگان و تمامی دلسوزان این پروژه بزرگ بوده است.

وی با بیان اینکه در طراحی و ساخت مسجد جامع بندرعباس به دلیل آنکه طرحی جدید بود استفاده از تجربه جهان اسلام و کشور در ساخت مساجد جامع نیز بهره گرفتیم، اظهار کرد: تا آن زمان 28 مسجد مطرح در جهان اسلام وجود داشت که فردی مسلط به زبان انگلیسی و عربی را مأمور کردیم تا طرح این مساجد و قابلیت‌هایشان را بررسی و ترجمه آن را ارائه کند و در این مدت بیش از سه هزار عکس و مستند را جمع‌آوری کردیم.

وی با بیان اینکه بیش از 30 هزار از نخبگان استان هرمزگان در ساخت این مسجد مشارکت داشته‌اند، خاطرنشان کرد: با تلاش تمامی دلسوزان امروز تنها به پیمانکار 381 میلیون تومان بدهی داریم که آن هم به‌زودی تسویه می‌شود.

نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در استان هرمزگان با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مساجد جامع کشور را اگر بررسی کنیم بازهم به عظمت مسجد جامع بندرعباس پی خواهیم برد، افزود: مسجد جامع قزوین از شروع تا انتها یک هزار و 100 سال ساختش به طول کشید یا مسجد گوهرشاد با 7 شبستان و ظرفیت 7 هزار و 500 نفری در مدت 12 سال ساخته شد یا مصلی تهران با بودجه یک هزار میلیارد تومانی تاکنون تنها یک شبستان از چهار شبستانش به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: شبستان‌های مسجد جامع بندرعباس با زیربنا 11 هزار و 517 مترمربعی دارای سه شبستان که تاکنون دو شبستان آن به بهره‌برداری رسیده و اکنون 6 هزار و 73 مترمربع آن تکمیل‌شده و 5 هزار و 444 مترمربع آن باقیمانده است.

مومن‌آبادی با بیان اینکه مجموع زیربنا این مسجد جامع را 22 هزار و 500 مترمربع دانست که تاکنون 15 هزار و 85 مترمربع آن تکمیل و 7 هزار و 415 مترمربع آن باقی‌مانده است، تصریح کرد: فاز اول مسجد جامع بندرعباس سال گذشته و  فاز دوم نیز در طبقه بالا با ظرفیت 5 هزارنفری امروز به بهره‌برداری رسید، فاز سوم نمای بیرونی و فاز چهارم تکمیل شبستان غربی و اصلی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت داخلی دو شبستان با احتساب رواق‌ها 11 هزار و 930 نفر است، خاطرنشان کرد: از مجموع هزینه‌هایی که در این مجموعه انجام‌شده است 43 درصد آن از محل فروش زمین، سهم دولت 6 درصد(که دو میلیارد تومان آن در دولت نهم و دهم پرداخت‌شده است)، سهم کمک مردم 0.5 درصد و 50.70 درصد آن با برنامه‌ریزی همکارانم محقق شده است.

نماینده شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در استان هرمزگان با بیان اینکه همچنین برنامه‌ای برای این مسجد جامع در نظر گرفته‌شده که گنجایش 3 هزار ماشین، دوطبقه پارکینگ، وضوخانه و سرویس بهداشتی در نظر گرفته‌شده است که باید تا سال 93 انجام می‌شد.

مومن‌آبادی با اشاره به اینکه از مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌خواهم در تکمیل این پروژه همکاری و احساس تکلیف کنند تا این نیاز مردم تکمیل شود، تصریح کرد: آنچه انجام‌شده با همه مشکلات صورت گرفته و شما را به این مسجد قسم می‌دهم که مسجد را سیاسی و نماز را سیاسی نکنید، این مجموعه با زحمت و تلاش ساخته‌شده و انصاف نیست با اعتقادات برخورد سیاسی کنیم.

وی با بیان اینکه عضو هیچ باند و گروهی نبوده و نیستم اما کاری که آیت‌الله نعیم‌آبادی شروع کرد کار بزرگی بود و انصاف نیست جایگاه امروز مسجد جامع بندرعباس را نادیده بگیریم و ذخایر نظام را مورد هدف قرار دهیم، اضافه کرد: بنده با تمامی مشکلات جسمی در این مدت فعالیت کردم و اگر نتوانم به دلیل شرایط جسمی به فعالیتم ادامه دهم از تمامی دلسوزان عذرخواهی می‌کنم.