×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مناقشـه ماليـات پـزشکان

حجت ملکي

مدرس و مشاور مالياتي

 

 

ماليات بر درآمد پزشکان بحث مناقشه برانگيزي است که هر ساله در آستانه تصويب لايحه بودجه سالانه کشور، جدال هاي ناتمامي داشته و همواره با مخالفت هاي زيادي از سوي تشکل هاي پزشکي روبرو مي باشد . در اين نوشتار سعي برآن شده است که موضوع ماليات بر درامد پزشکان مورد بررسي اجمالي قرار گيرد .

بر اساس جديدترين گزارش سازمان نظام پزشکي ، اين سازمان داراي بيش از 220 هزار عضو بوده که از اين تعداد 120 هزار عضو در گروه پزشکي و ما بقي در ساير گروه ها قرار دارند .

طبق آخرين آمارهاي حسابهاي ملي سلامت که توسط مرکز آمار در سال 95 منتشرشده، هزينه عمومي سلامت حدود 121 هزار ميليارد تومان بوده است . از طرفي بر اساس گفته عضو کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي درآمد پزشکان و دندانپزشکان سالانه  به رقمي بالغ بر 29000 هزار ميليارد تومان ميرسد که با احتساب نرخ مالياتي مربوطه ، ماليات متعلقه مبلغي بيش از 7200 ميليارد تومان خواهد بود که بنا بر گفته رييس سازمان امور مالياتي کشور تنها 150 ميليارد تومان ماليات سالانه از پزشکان وصول مي شود  که اين امار نشان دهنده عدم وصول ماليات به مبلغ بيش از 7000 ميليارد تومان ( 98%) يا به عبارتي فرار مالياتي بوده که نمايندگان مجلس و دولت تصميم دارند در قانون بودجه کشور در سال 1398 تدبيري بيانديشند تا از اين ميزان فرار مالياتي جلوگيري نمايند .

اصولا درآمد پزشکان از منابع زير تحصيل مي شود :

1- درآمد حاصل از تدريس در دانشگاه ها و مراکز علمي به عنوان اعضا هييت علمي و يا حق التدريس و حق تحقيق وپژوهش

2- درآمد حاصل از اشتغال تمام وقت در مراکز درماني و آموزشي تحت نظر وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکي

3- درآمد حاصل از فعاليت در مراکز درماني خصوصي

4- درآمد حاصل از فعاليت در مطب هاي شخصي

در مورد درآمد حاصل از بند اول ، دوم و سوم فوق الذکر ، ماليات متعلقه برابر مفاد مواد قانوني ( فصول سوم و چهارم باب سوم و مواد 169 و 169 مکرر قانون مالياتهاي مستقيم ) قابل دريافت و يا رديابي بوده که بر اساس مکانيزم  مربوطه و فرايند هاي قانوني وصول خواهد شد و به نظر ميرسد که در اين گونه موارد فرار مالياتي به ندرت اتفاق خواهد افتاد .

ولي در مورد ماليات بردرآمد حاصل از فعاليت در مطب هاي شخصي وضع موجود نشان دهنده بيشترين درصد فرار مالياتي مي باشد . البته درآمدهاي که از طريق بيمه هاي درماني تحصيل مي شود با توجه به الزام سازمانه هاي بيمه گر به ارسال گزارش عملکرد به سازمان امور مالياتي وفق مواد 169 و 169 مکرر ، ماليات متعلقه قابل رديابي و وصول خواهد بود .

به منظور جلوگيري از فرار مالياتي پزشکان ، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روزچهارشنبه يکم اسفند در جريان  رسيدگي به لايحه بودجه 98 بند (ج) تبصره 6 ماده واحده اين لايحه را به تصويب رساندند.

(( به موجب مصوبه مجلس، تمامي صاحبان حرف و مشاغل پزشکي، پيراپزشکي، داروسازي و دامپزشکي که مجوز فعاليت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، سازمان نظام پزشکي ايران و يا سازمان نظام دامپزشکي ايران صادر ميشود، مکلفند در چارچوب آيين نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالياتهاي مستقيم مصوب 04/12/1366 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن از ابتــــداي سال 1398 از پايـانه فـروشگاهي

 (کارت خوان ) استفاده کنند.))

ضمن اينکه بر اساس سياست هاي سازمان امور مالياتي ، پرونده هاي مالياتي  پزشکان در صوت عدم استفاده از کارت خوان و يا عدم ارسال اظهارنامه مالياتي به صورت خاص مورد رسيدگي قرار گرفته و از طريق سامانه هاي جامع مالياتي به ويژه رسيدگي به حساب هاي بانکي شخصي مورد حسابرسي قرار خواهند گرفته و ضمن برخورد سخت گيرانه نسبت به پذيرش هزينه و تعيين درآمد مشمول ماليات، علاوه بر محاسبه ماليات متعلقه ، جرايم قانوني مرتبط اعمال خواهد شد .

ضمن اينکه مردم همواره قدردان زحمات بي دريغ جامعه پزشکي بوده انتظار دارند که اين قشر نسبت به اداي تکليف و پرداخت ماليات به صورت شفاف اقدام لازم بعمل آورند . از طرفي از عموم مردم که نسبت به معضل فرار مالياتي بي‌تفاوت نيستند درخواست ميشود در صورت مشاهده مواردي که مصداق فرار مالياتي است از جمله عدم وجود دستگاه کارت خوان بانکي ، آن را از طريق شماره تلفن 1526 و يا سامانه رسيدگي به شکايات به آدرس www.intamedia.ir  به سازمان امور مالياتي کشور گزارش دهند و اطمينان داشته باشند ضمن محرمانه بودن گزارشات واصله ، وجود اين اطلاعات موجب برخورد جدي‌تر با فرار مالياتي و گسترش عدالت مالياتي خواهد شد .