با ما ارتباط برقرار کن

یادداشت و تحلیل

مردم توقع دارند گروه های مرجع خشم خود را کنترل کنند/چرا نحوه ادبیات مسوولان تغییر کرده است

این روزها حال و هوای هرمزگان به تبعیت از سطح کشور، چه در فضای مجازی و چه واقعی پرخاشگرانه شده است، جبهه گیری سیاسیون یا مسوولان بر علیه یکدیگر از فضای واقعی جلسات و همایشها به فضای مجازی کشیده شده و هرکدام با هوادارانی پیاده نظام از طیف های مختلف به این ادبیات نامناسب دامن می زنند. با گذر زمان و افزایش مشکلات مردم فشار مردم بر مسوولان و نمایندگان بیش از پیش خواهد بود و پرخاشگری نیز گسترده تر. عده ای نیز از این آب گل الود ماهیگیرند! علنی شدن این اختلافات از زمانی کلید خورد که آیت الله نعیم آبادی (البته تحلیل چرایی و دلیل ان در این بحث نمی گنجد) در شورای اداری استان با حضور رییس جمهور کف وهورا مدیران و هواداران دولت را درآورد تا اینکه اوج آن در روز درختکاری، نهال دوستی دولت بدون حضور اکثریت نمایندگان کاشته شد!

منتشر شده

روی

چندی پیش نیز در محافل غیررسمی از اختلاف پشت پرده یکی از نمایندگان همفکر و اعتدالگرا با استاندار بر سرانتصاب معاون سیاسی به گوش می رسید. فشار مردم به نمایندگان و عدم تحقق شعارهایشان از یک طرف و بسته بودن دست مسوولان در راس آن استاندار که برخی فکر می کنند قدرت لایتناهی دارد تا هر کاری انجام دهد، درصورتی که نمیتواند یک بخشدار را جابجا کند از سوی دیگر، باعث پرخاشگری هایی شده که هر لحظه مانند جوی های آب ناشی از بارندگی سر از مسیری نزدیک به هم در می آورد که اگر این خشم های متفرقه و گروهی ادامه پیداکند و جایی بهم وصل شود قابل مدیریت نخواهد بود و طغیان خواهد کرد.طبق نظر جامعه شناسان احساس محرومیت به پرخاشگری می انجامد و در صورت عدم مدیریت به این جهت که به واسطه بسته بودن مرزها سیاسی و تحریمها مشکلاتی بر کشور مترتب شده است، می تواند از فضای مجازی به درون جامعه کشیده شود. کم کاری و بی انگیزگی بسیاری مدیران و همچنین گسترش فساد مالی، بر اساس آمارهایی که دستگاه قضا و انتظامی منتشر می کند بی اعتمادی را به دنبال خواهد داشت و تبدیل به رفتارهایی می شود که ناشی از همان احساس محرومیت در برآورده کردن خواست مردم است. گاهی پرخاشگری یک مقام دولتی به نماینده ای با برچسب زنی از قبیل فریبکاری مردم به دلیل نزدیکی به انتخابات و یا خودخوری و مقصر دانستن دیگران است و این ادبیات آتش خشم را گسترده تر می کند. این دیالوگهای پرخاشگرانه در حالی رد و بدل میشود بدون اینکه به شرایط کشور و زندگی مردم توجهی شود و مسایل کلان سیاسی و اقتصادی کشور را دریابند، بدون اینکه کمی تفکر کنند جامعه با چالشهای جدی روبروست و باید سر یک میز نشست تا مشکلات را گره گشایی کنند و بیش از این به دغدغه و نگرانی مردم دامن نزنند. حداقل انتظار مردم فریاد مطالباتشان توسط نمایندگان آنهاست و نباید صدای نمایندگان را خاموش کرد حتی اگر برای انتخابات باشد. طبیعتا وقتی در سطح کلان نمایندگان قوا در استانها به هم حمله می کنند؛ در سطوح پایین مانند صنوف ، تشکلها و نهادها نیز به دلیل این احساس محرومیت اتفاقات و مناقشاتی را شاهد میشویم.چگونه است که مسوولان و نمایندگان از تعاملات بین المللی سخن میگویند و ریشه تمام مشکلات را در آن می دانند اما خود در یک جامعه محلی از انجام این تعامل ناتوانند و فقط ادای روشنفکران را در می آورند.
در یکی از خبرگزاریها در گفتگو با جامعه شناسان در این خصوص مطالبی منتشر شده که بخشهایی از آن در پی می آید.

در یک جامعه در حال گذار همواره چالش ها و موانع سیاسی اقتصادی و اجتماعی بر سر راه توسعه وجود داشته است. چرا که در چنین جوامعی به علت بالا رفتن سطح انتظارات و آشنا شدن مردم با حقوق اولیه خود از جمله بهره مندی از یک زندگی بدون تنش ناشی از احساس امنیت، سطح نسبتا مطلوب اقتصادی و بهره مندی از آزادی های مصرع و مشروع و از طرفی عدم اقناع مردم در برآوردن این خواسته ها، یک نوع حرکتی سینوس وار از تحولات را شاهد هستیم. افت و خیزهایی که بعضا از لایه های سطوحی جامعه گرفته تا سطح کلان در مقاطع مختلف بروز می یابند. در جامعه ای که تضادهای فکری و سلیقه ای نیز به انحاء مختلف وجود داشته باشد گاه این تعدد دیدگاه ها و سلایق تا عرصه تصمیم سازی و تصممیم گیری هم قدم می گذارد و در برهه هایی اهم و مهم مسایل جای خود را به کنکاش در عقاید و سلیقه های مختلف می دهد.
اما در کشورهایی که چارچوب دموکراسی حاکم است از این منظر که همه امور بر طبق قانون و خرد جمعی پایه گذاری می شود هر مساله و هر سخن جای خود را دارد. منتقدان در چارچوب اصول صحیح انتقادی و به دور از هر گونه احساس ناامنی در بیان، صدایشان را به گوش مسولان و همگان می رسانند و از طرفی دیگر مسولان نیز سخنانشان را در شان و عرف یک ملت به گوش عموم می رسانند تا آنان را از حق دانستن و آگاهی از مسایل و مشکلات جاری محروم نکرده باشند.در این میان فارغ از هرگونه موضع گیری های سیاسی و جناحی و به زعم بسیاری از روانشناسان، نحوه ادبیات مسولان یک کشور بسیار بر مردم آن کشور اثرگذار و حایز اهمیت است
مجید کاشانی، جامعه شناس و رییس مرکز تحقیقات علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با بیان اینکه ریشه واژه های “خشونت” و “عصبانیت” مترادف است، افزود: از دیدگاه روان شناسی هر دو جزء این واکنش های منفی، شخصیتی محسوب می شوند. از دیدگاه جامعه شناسی خشونت یا عصبانیت به معنای نوعی بهم ریختگی و بی سامانی است.

افراد هر جامعه ای نوع رفتار های خود را ازگروه های مرجع الگوبرداری می کنند.
وی ادامه داد: افراد هر جامعه ای نوع رفتار های خود را از نخبگان، رهبران سیاسی، رهبران فکری و در واقع گروه های مرجع الگوبرداری می کنند. گروه های مرجع اشخاصی هستند که مردم سعی می کنند در نکات مثبت از آن ها پیروی کرده و در نکات منفی از آن ها دوری کنند. میزان خشونت در جوامع بنابر فشارهای سیاسی، اقتصادی و… افزایش پیدا می کند.

اگر این دامنه خشونت توسط رهبران فکری و سیاسی، دینی و مذهبی، والدین و… محدود نشود، ممکن است برای جامعه در طولانی مدت دارای عوارض سوء باشد. اما اگر جامعه بر ساختارهای دینی و اصول اخلاقی خود پایدار باشد، دامنه پرخاشگری و عصبانیت محدود می شود.
اگر رفتار رهبران و گروه های مرجع خشونت آمیز باشد، این خشونت به همه آحاد جامعه سرایت می کند.

روایات و احادیث زیادی مبنی بر شباهت مردم با رهبرانشان وجود دارد. مردم عقیده دارند فردی که قدرت نگه داری خشم خود را در مواقع ضروری و در یک مسند مدیریتی ندارد، در شرایط حیاتی تر هم صلاحیت تصاحب مشاغل را ندارد. مردم توقع دارند گروه های مرجع که شامل رهبران سیاسی و عقیدتی، افراد مشهور در عرصه هنر و…. هستند قادر باشند خشم خود را در مواقع ضروری کنترل کنند.
مسئولان باید آستانه صبر خود را بالا برده و سخنان مخالف را بهتر بپذیرند
قدرت درک جامعه بالا است و افراد جامعه متوجه عملکرد موفق یک فرد می شوند، بنابراین اگر رهبران سیاسی قادر باشند تحمل کنند تا حقانیت آن ها شناخته شود، بین مردم محبوب تر خواهند شد.
هنگامی که گروهی از افراد دائما در اندیشه تخریب هستند، چه انتظاری می توان داشت. کاسه صبر برخی هم روزی لبریز می شود. اما شاهدیم عده ای به جای اینکه به مشکلات حوزه خود بپردازند، دائم دنبال بزرگ کردن مشکلات کوچک هستند.

نقد دولت، حق افراد است، به شرطی که این نقد منطقی باشد. رئیس جمهور رای پیشین او بیش از ۱۸ میلیون و دور بعد رای او قریب به۲۴میلیون رسیده است، اما برخی انتقادات به گونه ای است که مانند شمشیر از رو کشیدن است ودوران طلایی برجام را سیاه نمایی میکنند.

یک جامعه شناس اعتقاد دارد اصل، اعتماد است. چه در سطح افقی و چه در سطح عمودی. منظور از سطح افقی ارتباط مردم با یکدیگر و منظور از سطح عمودی ارتباط متقابل بین مردم و مسئولان است. وقتی مردم مشاهده می کنند مسئولان و نمایندگانشان را مورد هجمه قرار می دهند، چگونه اعتماد سازی افقی و عمودی شکل بگیرد؟
دنیای امروز عرصه تعاملات است نه کنکاش و فحاشی!

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس هم گفته: رفتار برخی افراد همانند جهان سوم است، جهان سوم، ویژگی خاص خود را دارد. یکی از شاخص های جامعه شناسی جهان سوم این است که مسولان آن احساسی صحبت می کنند نه ادراکی و بر مبنای منطق و آمار اما دنیای امروز، دنیای تعاملات است نه دنیای کنکاش و فحاشی.
تعداد الفاظ نامناسبی که علیه رئیس جمهور به کار برده شده است هم کم نیست.

رئیس جمهور دشمن یک کشور نیست، افراد منتخب مردم هستند که از هویت ملی، قدرت ملی، اقتصاد ملی، نظام کشور و… دفاع می کنند. چرا باید کاری کنند که یک مسول مودب ناچار شود از الفاظ نه چندان مناسب استفاده کند.

🔍 پایگاه خبری تجارت جنوب
🖍 یادداشت و تحلیل مدیر مسوول

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

جشنواره بیست چهارم شهید رجایی در هرمزگان

منتشر شده

روی

حسین روحی؛ یادداشت : بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی در استان هرمزگان (سطح استانی ) در حالی برگزار شد که دولت  سیزدهم بر سرکار آمده و البته  مدیریت در سطح  استان دستخوش  تغییر نشده است . شاید مهمترین تفاوت این دوره با هفت دوره گذشته ، تغییر مدیریت کلان اجرایی باشد . اما قبل از پرداختن به تفاوتها ضرورت دارد در خصوص  ماهیت این جشنواره توضیحاتی ارائه گردد . به استناد مصوبه ستاد مركزي جشنواره شهيد رجايي و با هدف ترويج و اشاعه موضوع ارزيابي با رويكرد فرهنگ‌سازي، دستگاه‌ها در ۴ سطح “سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي وابسته و نهادهاي عمومي غيردولتي (سطح يك)، معاونت‌هاي ستادي وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي مستقل، نهادها (سطح دو)، واحدهاي استاني(سطح سه) و واحدهاي شهرستاني (سطح چهار) در ۸ محور و ۲۴ شاخص” مورد ارزيابي قرار گرفته و دستگاه‌هاي منتخب معرفی می شوند . در سال ۱۳۸۱ و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با تصويب و ابلاغ آيين‌نامه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور بر اساس “موضوع مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ هـ تاريخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هيأت وزيران” انتخاب دستگاه-هاي‌ نمونه علاوه بر سطح ملي، انتخاب دستگاه نمونه در “سطح استاني” نيز به جشنواره شهيد رجايي اضافه شد.در واقع این جشنواره به منظور شناسايي و تقدير از تلاشگران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي و نهادينه‌كردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سطوح مختلف برگزار می شود . شورای راهبری توسعه مدیریت استان به عنوان ستاد جشنواره شهید رجایی استانو دبیرخانه ستاد  در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مستقر می باشد

بیست و چهارمین دوره جشنواره در هرمزگان در حالی برگزار شد تفاوتهایی در محتوا ، شکل و اجرا ملموس بود .مهمترین تفاوت در محتوا ورود بخش خصوصی و شرکت های بزرگ اقتصادی به این رقابت بود . صنایع ،کارخانجات و اتاق بازرگانی در کنار نهادهای دولتی و دستگاههای اجرایی در این دوره شرکت داشته و صاحب رتبه هم شدند .

در حالیکه بر اساس بخشنامه سازمان امور استخدامی عملکرد دستگاهها در دوبخش عمومی شامل عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي درمحورهاي اصلاح ساختار سازماني، توسعه دولت الكترونيك، مديريت سرمايه انساني، مديريت بهره‎وري نظام اداري، توسعه فرهنگ سازماني، ارتقاي سلامت اداري و صيانت از حقوق مردم در نظام اداري و نظارت و ارزيابي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. که  برگرفته از برنامه‌هاي اصلاح نظام اداري – دوره دوم و سياست‌هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري است و شاخص‌هاي اختصاصي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي با درنظرگرفتن اسناد بالادستي، از منابع مختلف همچون قانون برنامه توسعه، قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي، وظايف، مأموريت‌ها و اهداف تخصصي هر دستگاه تدوين و ابلاغ شده است. اعلام برخی محورها و رتبه بندی ها براساس معیارهایی که در دستورالعمل ها به چشم نمی خورد از نکات قابل توجه بود .

برخی معتقدند در این دوره تعدد منتخبان نسبت به ادوار گذشته قابل توجه و بررسی است . اینکه در این دوره تعدد و تکثر منتخبان وجود داشت می تواند نقطه عطفی در تاریخ جشنواره های شهید رجایی در سطح استانی باشد . شاید این تعدد و تکثر بتواند انگیزه بیشتری را در دستگاهها ، بخش و خصوصی و شرکت های معظم ایجاد نماید تا عملکرد خود را ارتقا ببخشند .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

امید دوباره

منتشر شده

روی

دولت‌ها و مسئولان مختلفی آمدند و رفتند ولی بندرعباسی ها همچنان منتظر وعده ای هستند که با سلامت شان پیوند دارد . وعده ای که مشکلاتش انگار چونان زنجیره بهم متصل هستند .ترمیم شبکه فاضلاب در صورتی محقق می شود که بافت فرسوده احیا گردد ، احیای بافت فرسوده منوط به تامین مسکن ساکنان این مناطق است .پساب آلوده صنایع معطل تصفیه‌خانه و تصفیه‌خانه چشم‌به‌راه بازسازی از سوی شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس می باشد . در واقع دهه هاست که مردم شهر بندرعباس از معضل بزرگی بنام فاضلاب رنج می برند . فعالان محیط زیستی و رسانه ها نیز به کرات روی این موضوع حساسیت هایی را نشان داده اند ،هشدار مدیرکل محیط زیست استان مبنی بر ورود فوری و حل مشکل فاضلاب ، ورود دستگاه قضایی ، و توجه ویژه استاندار به این مسئله موجب شد تا دغدغه مهم مردم به طور جدی مورد توجه واقع شود .و ماحصل نشست های مکرر و تعامل همه دستگاهها این شد که شرکت زیر ساخت متشکل از شرکت فولاد هرمزگان جنوب، گروه سرمایه گذاری ارزش (مادکوش)، ایمیدرو، صبافولاد خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس،منطقه ویژه خلیج فارس، شرکت ملی فولاد ایران و ستاره سیمین هرمز به عنوان سهامداران شرکت پای کار بیایند . ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۴شرکت آبفا پیمانکار پروژه را معرفی نمود و مقرر شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۶این طرح به بهره برداری برسد حتی دو سال دیگر هم فرصت داده شد اما در نهایت پیمانکار خلع ید شد به گفته مدیرعامل آبفای استان با انتقال قرارداد سرمایه گذاری شرکت «ژرف کار جم» به شرکت جدید، طرح ارتقا و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، تصفیه و بازچرخانی پساب و اجرای خط انتقال پساب جهت استفاده مجدد در صنایع غرب توسط سهامداران شرکت زیر ساخت اجرا می‌شود. و شرکت زیر ساخت با جدیت درپی سامان بخشیدن به مسئله مهمی است که دیگر ادامه آن قابل تحمل نیست .

فاضلاب شهر بندرعباس که از چندین نقطه از جمله «خور (آبراه) گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن»و نقاط دیگر شهر (حدود ۴۰نقطه) سرازیر دریا می‌شود؛ می تواندتهدید کننده جدی سلامت مردم ، نابود کننده محیط زیست دریایی ، و تبدیل کننده سواحل بندرعباس به آلوده ترین سواحل جهان باشد .درحالیکه همین امروز هم کدری آب دریا ، رشدفزاینده جلبکی ، سخنان چندی قبل مدیر عامل آب فاضلاب هرمزگان مبنی بر عدم تحقق این طرح در موعد مقرر نگرانی های جدی را دوباره ایجاد نمود اما خبرهای خوش استاندار هرمزگان در بازدید روزهای پایانی تیرماه از روند فعالیت ها دوباره امید را در دل مردم و علاقه مندان محیط زیست ایجاد کرد. فریدون همتی معتقد است کیفیت پساب ورودی به دریا از ۳۵۶به ۱۷۰رسیده، نخستین هدف ما حل معضل ورود پساب دریا به منطقه شهری است که قرار است در یک پروسه شش ماهه تمام شود و سپس انتقال آن به سمت صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرارگیرد . او با انتقاد از عملکرد آبفا افزود : آب و فاضلاب نه خود توانایی اجرا داشت و نه سرمایه گذاری که انتخاب کرده بود و اگر به همان منوال پیش می رفتیم حداقل چهار یا پنج سال دیگر درگیر همان مسئله بود و وزارت نیرو هم چنین منابع مالی و امکانات برای اجرای این پروژه نداشت؛ بنابراین می‌توانستیم این پروژه را انجام ندهیم و مردم همچنان در عذاب باشند اما این کار به لطف خدا در مسیر درستی قرار گرفته است. در مجموع با اجرای طرح، یک تهدید شهری و محیط زیستی به یک فرصت بسیار خوب و تاثیرگذار در تمام ابعاد آن تبدیل می شود که امیدواریم با دعای خیر مردم هر چه زودتر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم.

در واقع طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع می تواند به عنوان ماندگارترین فعالیت اقتصادی و البته اجتماعی در استان به ویژه بندرعباس باشد . به این ترتیب امیدواریم در شش ماه آینده شاهد پایان ورود ۷۰۰لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا باشیم و با انتقال آن به صنایع از هدر رفت منابع آبی جلوگیری شود .

ادامه ی خواندن

اجتماعی

رانندگان اتوبوس و تاکسی، قربانیان یک بام و دوهوای مسئولین درمانی

منتشر شده

روی

یادداشت؛یعقوب دبیری نژاد:در حالی که تزریق واکسن کرونا به اقشار مختلف جامعه در حال فراگیر شدن است، رانندگان بخش حمل و نقل عمومی بعنوان یکی از پرخطر ترین شغل های در معرض قرارگیری ویروس کرونا همچنان مظلومانه در آتش کرونا در حال سوختن ایستاده اند.

صبح امروز خبرگزاری ها از قول کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا ودارو بلاخره خبر باز شدن سامانه ثبت نام واکسن برای رانندگان اتوبوس و تاکسی شهری را منتشر نمودند و نور امید را در جان بی رمق رانندگان زنده نمودند، اما ظاهرا این قشر که از اولین روزهای شیوع کرونا ، علاوه بر معیشت و درآمد که سلامت و جان خودشان را نیز از دست دادند حالا باید در یک بام و دو هوای شو آف های تبلیغاتی مسئولین بهداشتی دست و پا بزنند. چرا که علی رغم انتشار خبر تزریق واکسن به رانندگان، در سامانه خبری از این امر نیست و کسی هم قصد ندارد تکلیف این قشر مظلوم را مشخص نمایند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز که این روزها سنگین ترین فعالیتش اعلام آمار کشته شدگان کرونا است، کمافی السابق پاسخگو نیست.

ظاهراً مسئولین بهداشتی فراموش کرده اند که در پی تدبیر آنها، افراد مبتلا به کرونا باید یا در قرنطینه بمانند و یا خودشان در به در به دنبال دارو ،کپسول اکسیژن و ویزیت پزشک و . . . بروند. فقط اگر یک درصد از این ترددها با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود میزان آسیب پذیری رانندگان تاکسی و اتوبوس مشخص خواهد شد.

مدیران فعلی بهداشت و درمان کشور که میراث دولت تدبیر و امید هستند، برای جا خوش کردن در قلب دولت جدید بهتر است به جای انتشار اخبار کذب، ضمن عذرخواهی از تاخیر در تزریق واکسن رانندگان بخش حمل و نقل عمومی هرچه سریعتر نسبت به این مهم اقدام نمایند تا در این آخرین روزهای تکیه بر مسند ریاست، شاید مشمول حلالیت اقشار آسیب دیده از بی تدبیری ها گردند./ دریا

ادامه ی خواندن
آگهی
آگهی

پر بازدیدها