×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
نخستين موزه پارک المان هاي سنتي  هرمزگان در بنـدرلنگه

سفر کوتاه پايان هفته يمان به بندر کهن لنگه حسابي حالمان را خوش کرد. حتما دعاي خيري ما را بدرقه راه بود تا رستگاري مردمان اين بندر را به نظاره بنشينيم. شهري که به وسعت قلب شهرداري سرشار از نور و روشنايي به نام مهندس شريف شريفي نژاد پر از مهر و گل، گسترده مي شود.

 

بندرلنگه شهر اولين ها

نماد هويتي و مقدس پرچم بندرلنگه اولين پرچم بزرگ کشور است که 12 سال پيش در ساحل زيباي بندرلنگه برافراشته شد و همچنان بر فراز اين شهر مي رقصد.

نخستين طرح جامع شهري کشور در گستره زيبا اين شهر بوده و اين يعني شهر پيشگام با مردماني متعالي نگر.

رکورد دومين فرودگاه کشور پس از فرودگاه قلعه مرغي به نام لنگه ثبت شده است.

مدرسه محمديه پس از دارالفنون و مدرسه سعادت بوشهر؛ سومين مدرسه عالي نوين در ايران است.

حضور کنسولگري هاي مهم بريتانيا، آلمان، هند و پرتغال در اين شهر، لنگه را جزو پيشگامان در عرصه بين المللي و جهاني قرار داده بود.

بلديه(شهرداري ) بندرلنگه سال 1276 راه اندازي شده که از اين حيث در استان مقام نخست دارد و از لحاظ کسب درآمد بعد از شهرداري بندرعباس در جايگاه دوم است.

در عرصه اقتصاد و هنر بعد از مرکز استان، دومين شهر هرمزگان است.

به لحاظ قدمت، بندر مرواريد پيشينه بسيار کهني دارد و از بعد زيبايي و مبلمان شهر به عروس بنادر جنوب ايران نامور است.

گسترش بافت تاريخي

در فرصت 15 ماهه تصدي شهرداري مهندس شريفي نژاد، بافت تاريخي از 45 هکتار به 110 هکتار ارتقاء يافته است و اين در نوع خود يک رکورد محسوب مي شود. تلاش براي هويت بخشيدن به شهر، اولويت نخست شهردار و همکارانشان است. اين 110 هکتار شامل 22 محله از جمله محلات لاري، خوري، سماچ، بحريني، امير آباد، لنگيه، بلوکي و … و بناهاي قديمي نظير مسجد ملک ابن عباس ،مسجد غياث، مسجد افغان، مسجد خداداد، مسجد خالدي، حسينيه غضنفري، خانه بلوکي، خانه بستکي، خانه واحدي، خانه سعدي، عمارت فکري و …است.

ثبت جهاني مرواريد بندرلنگه و تلاش براي ثبت محلات قديمي اين شهر به عنوان ميراث معنوي ايران تا پايان ارديبهشت سال آينده از ديگر اهداف مجموعه شهرداري بندرلنگه است. شهردار براي سامان بخشيدن به بافت تاريخي بندرلنگه نيازمند يک پروسه 5 ساله است تا لنگه بودن لنگه را تکرار کند. کار تيم پژوهشي و باستان شناسي بندرلنگه از يکسال پيش آغاز شده و پس از سالروز پيروزي انقلاب اسلامي با حضور دکتر رضا برومند- مدير کل ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري هرمزگان، در بندرلنگه، تفاهمنامه  همکاري امضا و براي ثبت ديرينگي اين شهر تلاش هايشان را دو چندان خواهند کرد.

 

يکصد و پنجاه حسرت بزرگ

مردمان متمدن شهر تاريخي بندرلنگه حسرت بزرگي بر دل دارند. حسرتي که هميشه با آنان خواهد ماند. تخريب بيش از 150 بناي تاريخي بالاي يک قرن طي 4 سال اخير توسط شهرداري را شهردار فعلي يک غم و حسرت غير قابل جبران تلقي کرد.

شريفي نژاد اين روزها نيز با يک چالش بزرگ مواجه است و آن هم مالکان 12 خانه قديمي هستند که مي خواهند ميراث کهن اين شهر را تخريب کرده و ساخت و ساز کنند و حاضر به فروش ملک خود نيز نيستند.

چشم اندازي به رنگ مرواريد

علي رغم اينکه جزاير کيش و قشم، رونق اقتصادي بندرلنگه را تحت الشعاع قرار داده اند اما درد بزرگ لنگه اي ها چيز ديگري است. به لحاظ کم توجهي  استان و کشور در زمان طولاني، اين شهر به حاشيه رفته است اما شهردار معتقد است که با حضور و توجه دکتر همتي- استاندار هرمزگان؛ دکتر آباد- فرماندار و دکتر شريفي- نماينده مردم غرب استان در مجلس شوراي اسلامي، چشم انداز بسيار زيبا و به رنگ مرواريد براي بندر مرواريد متصور است.

 

دلگرمي ها

شهردار، پشتيباني هاي مردمي و دلگرمي هاي آن ها را قدر مي داند. اشک کهن سالان و لبخند رضايت کم سن و سالها را پس از بازسازي عمارت فکري، هميشه بخاطر مي سپارد. مهندس شريفي نژاد مي گويد: از فرهنگ و هنر براي ماندگاري آثار هويتي شهر استفاده کرده ايم. زمزمه خانه فکري توي فکر مردم است از اين دست کارها بوده و برنامه هاي شاد فرهنگي در اماکن تاريخي براي جذب گردشگر و آشنايي مردم با داشته هاي ارزشمندشان از ديگر کارهاي شهرداري بوده است.

وي چقدر شادمان بود وقتي که مي گفت: استاندار به شهرداران تاکيد کرده که از شهرداري بندرلنگه الگو بگيريد. يا نقاشي ديوار هاي شهر بندرعباس در زمان تصدي گري شهرداري مرکز استان که تحسين  حضرت آيت الله نعيم آبادي در خطبه هاي نماز جمعه را به دنبال داشت. شريفي نژاد از قرارهاي خيريه، ورزشي و فرهنگي مردم بندرعباس زير پرچم ملقب به شريف که توسط وي نصب شده خرسند است و نور پردازي و نشاط بخشيدن به شهروندان را بسيار ضروري تلقي کرد هر چند او را بدين باور با نيش و کنايه بيازرند.

 

شهر متفاوت

ساخت المان برکه در ميدان اصلي شهر بندرلنگه، بيانگر نگاه متفاوت مسئولان شهر است. ايجاد 5 پارک ساحلي زيبا از ديگر دستاوردهاي شهرداري بندرلنگه بوده است. احداث پارک- موزه دريايي بندرلنگه با ساخت المان هاي سنتي استان هرمزگان کار جالب و بسيار پسنديده مجموعه شهر داري  بندرلنگه است که آغاز به کار کرده است. بنابراين لذت سفر به ديار مردمان دريا دل بندرلنگه و همنشيني با شهروندان نجيب و شهردار شريفش را هرگز از دست ندهيد.