×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از زمين رايگان براي نوسازي بافت فرسوده تا تسهيلات 40 هـزارميليـارد تـوماني بـراي توليـدکننـدگان

رئيس جمهور در آخرين روزهاي بهمن ماه به هرمزگان آمد و سفرش را از غرب اين استان در شهر مرواريدها بندرلنگه آغاز کرد تا به وعده خود به مردم غرب عمل کند. حسن روحاني در پايان سفر خود به استان هرمزگان با حضور در نشست خبري گفت: همراه با استاندار هرمزگان، بازديدي از محله چاهستاني صورت گرفت و به اين نتيجه رسيديم که اينگونه محله‌هاي استان که تعداد آن‌ها به چهارده محله مي‌رسد به يک بازسازي بسيار بزرگ نيازمند است.

وي افزود: پروژه‌هاي بسيار مهمي در اين سفر افتتاح شد که مي‌توان از مهم ترين‌هاي آن‌ها  به افتتاح فاز سوم پالايشگاه نفت ستاره خليج‌فارس، طرح جديد در پالايشگاه بندرعباس و آب انداختن زير دريايي فاتح اشاره کرد که از اهميت زيادي براي کشور و استان برخوردار هستند.

وي با بيان اينکه اين سفر تحت عنوان سفر استاني نبوده، تشريح کرد: بسيار خوشحال هستم که در دولت دوازدهم براي سومين دفعه توفيق حاصل شد که در خدمت مردم استان باشيم هر چند اين سفر تحت عنوان سفر استاني نبوده و بيشتر براي افتتاح چند طرح بود اما ديدار با مردم غرب هرمزگان بسيار محترم بود.

رئيس جمهور اظهار کرد: در اين سفر پروژه‌هايي که تکميل و بهره‌برداري آن‌ها قول داده شده بود افتتاح شد و دوازده پروژه ديگر نيز براي افتتاح به تصويب رسيد که اميدوارم اين طرح ها به زودي اجرايي شود.

روحاني عنوان کرد: بسياري از تحرکات و ورزش‌هاي مردم به دريا مرتبط است و با توجه به اهميت آن، هدف ما گسترش جزاير، بنادر و سواحل است چراکه با گسترش اين موارد مي‌توان از دريا استفاده بيشتري برد.

وي اذعان کرد: بازديدي از محله چاهستاني صورت گرفت و به اين نتيجه رسيديم که اينگونه محله‌هاي استان که تعداد آن‌ها به چهارده محله نيز مي‌رسد به يک بازسازي بسيار بزرگ نيازمند است.

رئيس جمهور با ذکر اينکه حدود 18 هزار نفر در اين بافت‌هاي فرسوده زندگي مي‌کنند، بيان داشت: دولت براي حل اين مشکل در سطح کشور طرحي را از سال گذشته آغاز کرده است که امسال وزارت مسکن در اين زمينه فعال‌تر شده است. وي با اشاره به اين نکته که محله‌هاي فرسوده در سطح کشور بسيار زياد است، اظهار کرد: دولت تسهيلات ويژه‌اي را براي حل اين مشکل اختصاص داده است و به تمام استانداران اعلام شده است که اگر زميني براي تبديل شدن به شهرک فرصت دارد و تملک آن در اختيار دولت است را به صورت رايگان به مردم و سرمايه‌گذاران واگذارکنند و از نيروهاي مسلح نيز خواستاريم که زمين هايي بدون استفاده را براي اجراي اين طرح اختصاص دهند.رييس جمهوري همچنين با اشاره به مساله بافت‌هاي فرسوده در هرمزگان گفت: وزير مسکن قول داده است در سال هاي 98 و 99 در مجموع 400 هزار واحد مسکوني جديد بسازد که بخشي از آن‌ها مربوط به بافت‌هاي فرسوده است.روحاني ادامه داد: با تخريب بافت هاي فرسوده 50 درصد ساختمان هاي جديد با تسهيلات بسيار ارزان قيمت 6 درصد در اختيار خانه اولي ها قرار مي دهيم. وي تشريح کرد: اميدوارم اين استان از پيشتازان اين عرصه شود که هم زندگي مردم بهتر خواهد شد و هم ارزش خانه ها افزايش پيدا ميکند. ما از هر دو طرح پشتيباني لازم را انجام مي دهيم و براي اجراي طرح هاي گردشگري و بازآفريني طرح‌هاي فرسوده در هرمزگان کمک‌هاي لازم از سوي دولت دوازدهم صورت مي گيرد و از مسوولان استاني نيز مي‌خواهيم که در اين زمينه فعال تر شود.

 

مشکلات وراهحل فعالاناقتصادي

روحاني در پاسخ به خبرنگار ما گفت: شرايط فعلي اقتصادي ضمن اينکه براي مردم مشکلاتي را بوجود مي‌آورد اما در عوض فرصت خوبي براي صادرات است تا کالا و خدمات خود را به کشورهاي ديگر صادر کنند و بتوانند از نظر ارز آوري به کشور کمک کنند.

وي با بيان اينکه آمار و ارقام يازده ماهه سال‌جاري نشان مي‌دهد که صادرات کشور نسبت به سال گذشته افزايش داشته، تشريح کرد:  براي صادرکنندگان بايد تسهيلاتي فراهم شود و صادر کنندگان نيز بايد بخشي از ارز حاصل از صادرات را به سامانه نيما پرداخت کنند و بخش يگر آنرا در بازار آزاد از طريق صرافي‌ها به فروش برسانند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه در صادرات شاهد تحولات بسيار خوبي هستيم، عنوان کرد: در واردات مشکلاتي وجود دارد که به موضوع کم بودن گردش نقدينگي مربوط است و به همين دليل مقرر شد که حدود 40 هزار ميليارد تومان تسهيلات مالي از طريق بانک‌ها در اختيار توليد کننده‌هايي که اجناس توليدي آن‌ها در داخل يا خارج از کشور بازار دارند قرار داده شود.

وي با ذکر اين نکته که بخش ديگر مشکلات توليد مربوط به تامين مواد اوليه توليد کنندگان است، تشريح کرد: در مناطق آزاد تسهيلاتي براي اشخاصي که واردات مواد اوليه توليدکنندگان را بر عهده دارند فراهم شده است و همچنين مي‌توانند با پول صادراتي خود وارد کننده مواد اوليه توليدشان باشند.

رئيس جمهور با ذکر اينکه بخش بزرگي از مشکلات مردم با حل مشکلات توليد کننده‌گاه حل خواهد شد، عنوان کرد: در سال آينده تسهيلات بيشتري را در اختيار توليد کنندگان قرار مي‌دهيم.

 

تدابير دولت براي رونق استان

روحاني تصريح کرد: استان هرمزگان از لحاظ موقعيت دريايي، حضور واحدهاي نيروي مسلح و مناطق آزاد استان بسيار مهمي براي کشور است.

وي تشريح کرد: برخي بنادر استان بايد توسعه بيشتري داشته باشند مانند بندرلنگه که يکي از بنادر بسيار قديمي استان است که در اين سفر نيز تصميماتي براي توسعه اين بندر گرفته شد.

رئيس جمهور با ذکر اينکه هرمزگان از لحاظ گردشگري، تجاري و گردشگري يک استان بي‌نظيري است، بيان داشت: طرحي بسيار مهم  براي شهرستان جاسک در نظر گرفته شده است که مناقصات آن شروع شده و تجهيزات لازم براي اجرا نيز خريداري شده است. بنده بسيار خرسند خواهم شد که اين طرح در دولت دوازدهم به اتمام برسد و بخشي از صادرات نفت از سوي جاسک صورت پذيرد.

روحاني با بيان اينکه سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي در شرق و غرب استان در حال انجام است، عنوان کرد: بخش زيادي از بزرگراهي که در سراسر استان کشيده خواهد شد (از پارسيان تا مرز سيستان و بلوچستان) عملياتي شده است و بخشي ديگر آن در دست اجرا است که در اين سفر 300 ميليارد تومان براي تکميل آن اختصاص داده شده است.

وي ادامه داد: بزرگترين پالايشگاه جهان، بزرگترين بندرکشور، يک مرکز بسيار مهم فولاد در استان هرمزگان واقع شده است؛ همچنين حمل و نقل کالاها به دليل وجود بنادر در هرمزگان صورت مي‌گيرد. بنابر همين دلايل هرمزگان اهميت خاص و ويژه‌اي براي کشور دارد و به طور طبيعي امروز يک قطب مهم استراتژيک، دفاعي و اقتصادي براي کشور است و دولت موظف است که اين زمينه‌ها را توسعه دهد و شرايط بهتري را براي استان فراهم کنند.

 

عدالت دغده مردم استان است

رئيس جمهور بيان داشت: در هر استاني که يک فعاليت بزرگ اقتصادي در سطح ملي انجام مي‌شود مردم استان بايد از آن طرح استفاده کنند و بهره‌ببرند.

روحاني ادامه داد: همواره تاکيد ما بر اين است که از مردم بومي براي فعاليت‌هاي اقتصادي کارگاه‌هايي که در استان فعاليت مي‌کنند اسفاده شود.

وي در خصوص خصوص عوارض آلايندگي صنايع و پالايشگاه هاي نفت لاوان، سيريک و قشم، تصريح کرد: اينکه بخشي از درآمد اين شرکت‌ها به استان اختصاص پيدا کند نيازمند به لايحه و موافقت مجلس است که دولت مي‌تواند در سال آينده اين نکته را در بودجه پيش بيني کند.

 

طرح دولت براي توسعه جزاير

وي اظهار کرد: آباداني جزاير و سواحل به عنوان يک هدف بسيار مهم دولت است. در دولت دوازدهم براي سواحل جنوب کار خوبي صورت گرفته است اما کافي نيست.

روحاني تصريح کرد: در استان هرمزگان نيز طرح هايي خوبي صورت گرفته است و تمام سواحل جنوب داراي اهميت خاصي هستند. در تمام دنيا سواحل هر کشور شرايط مناسبي دارند اما متاسفانه در کشور ما اينگونه نيست و بايد اين تحول صورت گيرد.

وي تشريح کرد: بودجه اي براي استان‌ها در جهت آباداني جزاير در نظر گرفته شده بود که متاسفانه اين بودجه به دليل شرايط اقتصادي هنوز تامين نشده است که اميدوارم سال آينده اين مشکل حل شود.