×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
حادثه یا ناکارامدی مدیریت و بنادر دریانوردی استان؟

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، صبح امروز کشتی کانتینری ال اس استار در بندر شهید رجایی غرق و علاوه بر صدمه جانی و غرق کالای صادراتی وجهه بزرگترین بندر کانتینری کشور را را مخدوش نمود.

حادثه ای که به ندرت در بنادر جهان اتفاق می افتد، که ساده ترین روش انجام ایمن تخلیه بارگیری کشتی ها، بارگیری براساس پلان بارگیری از قبل توافق شده می باشد که رهابودن بندرشهید رجایی به دلیل انتصاب مدیر پروازی که بیشتر وقت خود را در تهران و به عناوین ماموریت سازمانی سپری می کند محتمل است و این حقیقت را در ناشایسته سالاری در مدیریت پیشرفته ترین مجتمع بندری کشور که به زحمت و از خودگذشتگی ۴ دهه کارگران خدوم بنادر حاصل شده بود را نمایان می کند.

هرچند این حادثه همه دلسوزان و کارشناسان دریایی کشور را بهت فرو برد ولی کسانیکه از نزدیک وقایع دوسال و نیم گذشته را پیگیری می کنند می دانند که وقوع چنین وقایعی دور از پیش بینی نبود.

شایستگی مدیرکل فعلی بنادر و دریانوردی استان از همان روزهای نخست انتصاب مورد تردید جامعه دریایی و بندری کشور قرار گرفت.

ایشان که در زمان معاونت دریایی و بندری روزهای پرتنشی در بدنه اداره کل بنادر و دریانوردی استان ایجاد کرده بود و حوادث تلخی همچون غرق شناورمسافری و جان سپردن ۱۶ نفر از هموطنان عزیزمان در همان زمان معاونت دریایی و بندری را در کارنامه داشت با انتصابات بحث برانگیز و همشهری گرایی در بندر کیش حادثه غرق کشتی مسافری دنا در کیش را در اردیبهشت ۹۶ را منتج گردید.

حدود یک ماه پیش عدم توانایی مدیریت دریایی استان که به دلیل انتصابات فرمایشی و عدم شایسته گزینی در اداه کل بنادر و دریانوردی استان در مدیریت یک طوفان پیش بینی شده باعث به گل زدن ۵ فروند شناور و خسارت به ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه دریایی بخش خصوصی در شرایط حساس و تحریم های ناجوانمردانه بین المللی شد.

ولی از آنجاییکه به رغم عملکرد ضعیف مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و معاونانش در ۲ سال و نیم گذشته که علاوه بر عقب ماندگی در حوزه سواحل و بنادر و افت شدید سطح ایمنی بنادر استان را درپی داشت همواره مورد حمایت بی چون و چرای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی را که از قضا از همشهریان مدیرکل فعلی می باشد برخوردار بوده و نگرانی و درخواست های مقامات اجرایی و نمایندگان  دلسوز را برای ایجاد تغییرات در مدیریت بنادر و دریانوردی استان رد تا امروز حادثه ای دیگرکه غرق کشتی کانتینری را در ذیل چشم خود آنهم در بزرگترین بندر کانتینری شهید رجایی در ویترین سوانح دریایی دوره زمامداری خود به نظاره می نشیند.

مدیر پروازی که توانایی تامین ایمنی جان دریانوردان، سرمایه و تردد ایمن کشتی ها در کنار دفتر کارخود را ندارد چگونه انتظار توسعه دریامحور و هماهنگ ۲۴۰۰ کیلومتر سواحل محروم استان را دارد؟ مدیری که با آمارها و ثبت اقدامات انجام شده توسط دیگران ازجمله نجات ۹ نفر خدمه شناورهای به گل نشسته که توسط پرسنل از جان گذشته آتشنشانی شهرداری بندرعباس حاصل شد را در خبرگزاری ها به نام تیم جستجو و نجات دریایی اداره کل منعکس نمود و علاوه بر افول فاحش ایمنی انواع مسایل در دوره زمانداری ایشان در بندر شهید رجایی و بنادر استان به وقوع پیوسته است و صدالبته حمایت همه جانبه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی را در ۲ سال گذشته داشته همواره تکیه بر منصبی زده که شایستگی آنرا ندارد و به  هیچ مرجع استانی وسازمانی بابت عملکرد و انتظارات استان از ایشان نیز پاسخگو نمی باشد.

پرسش اینجاست حال که عدم توجه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی  به درخواست مکرر جامعه دریایی و بندری استان، بالاترین مقام اجرایی استان، نمایندگان دلسوز در خصوص کج روی ها و ناتوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان آنهم تنها پس از گذشت ۴۸ ساعت از حضور مقام محترم وزارت راه و شهرسازی در استان که به واسطه دغدغه جناب دکتر اسلامی در ایمنی تردد کشتی ها در ایام سفرهای نوروزی به وقوع پیوست را چگونه توجیه خواهندکرد؟!

امیداست استاندار به این موضوع ورود کند تا مردم با خیالی آسوده و ایمن به سفر و کار ادامه دهند و دغدغه ی ایمنی را نداشته باشند والبته مسایلی دیگری از جمله هزینه های سرسام آور انبارداری به جهت قطع چند روزه سیستمها به بهانه اختلال شبکه که شائبه درآمدزایی چندصدملیونی را برای این اداره کل و ضررهای هنگفت برای بخش خصوصی مترتب کرده را به وقت دیگری موکول می کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.