با ما ارتباط برقرار کن

یادداشت و تحلیل

پاسخی به توضیحات روابط عمومی اداره بنادر هرمزگان در خصوص بزرگترین حادثه غرق کشتی در بنادر کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی

منتشر شده

روی

توضیحات روابط عمومی اداره بنادر هرمزگان

یادداشت: صبا

در پی حادثه غرق کشتی اس ال استار در واپسین روزهای سال ۹۷ که موجب حیرت کلیه کارشناسان کلیه صاحبنظران حوزه دریایی کشور داشت و حتی بازتاب منفی آن در سطح بین المللی نیز منعکس گردید، در تاریخ ششم فروردین ماه سال ۹۸ روابط عمومی اداره کل بنادر با انتشار یاداشتی توضیحاتی در خصوص این حادثه منحصر به فرد ارایه کرد که به دلیل محتوی مطالب به نظر می رسید این توضیحات، جوابیه تلویحی خطاب به منتقدان و مطالبه گران باشد. بنابراین به درخواست مخاطبان و فعالان بخش خصوصی، تحریریه تجارت جنوب را بر این داشت که توضیحاتی در نقد توضیحات منتشر شده ارایه کند.

در بخش عمده ای از این یادداشت به ارایه آمار کلی ومبهم ازعملکرد اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در سالی که گذشت پرداخت شد و از آنجاییکه اقدامات انجام شده ازجمله افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی خلق الساعه نبوده پروژه هایی با بازه زمان اجرایی حداقل ۷ ساله وبه همت ۴ مدیرکل اسبق اداره کل بنادر و دریانوردی استان در گذشته هم اکنون به ثمرنشسته و در زمان افتتاح نیز با صرف توان بالا پوشش رسانه ای گسترده ای توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز برای انعکاس آن بعمل آمد،لذا در این مجال ضرورتی به بیان مجدد آن نیست و از همین رو مخاطبان بیشمار رسانه تجارت آنلاین جنوب را به برداشت قصدنگارنده بر فرافکنی در خصوص حادثه غرق کشتی سوق داد.

علاوه بر این از آنجاییکه این یادداشت به منظور توضیح حادثه تاسف برانگیز غرق کشتی در بزرگترین بندرکانتینری کشور رخ داد، لذا ارایه آمار وعملکرد بعضاً سایر مدیران زحمت کش در گذشته به نام خود قطعا گرهی از مشکلات مدیریتی لاینحل اداره کل بنادر و دریانوردی استان که دلسوزان حوزه بنادر استان در سال های گذشته بدان پرداخته اند باز نمی کند.

هرچند فرصت برای پرداختن به چرایی این موضوع که اکنون توان عملیاتی بندر شهید رجایی ۵٫۸ میلیون «تی ای یو» است چرا عدم برنامه ریزی ومدیریت صحیح در اداره کل بنادر و دریانوردی استان باعث شده بندر شهید رجایی تنها با ۱٫۵ میلیون تی ای یو یعنی یک چهارم توان عملیاتی خود فعالیت کند و تبعات بی کاری و اعتصابات کارگری را در استان در پی داشته، برای اداره کل بنادر و دریانوردی استان محفوظ است.

در بخشی از توضیحات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به توضیح مباحث نظری و ابتدایی آشنایی با خطوط کانتینری وکشتیرانی و از جمله تعریف نماینده کشتیرانی و توضیح فرآیند ورود و عملیات تخلیه بارگیری کشتی های کانتینری در بنادر پرداخته که از آنجاییکه مطالب ارایه شده جزو بدیهیات ورود هر کشتی کانتینر بر یا حتی سایر کشتی تجاری است درنتیجه دریافته جدیدی را به مخاطب ارایه نمی دهد.

در ادامه گزارش به ارایه توالی زمانی وقایع منتج به حادثه می پردازد و با بیان موضوعاتی همچون تهیه طرح چیدمان توسط عملیات کشتیرانی، تایید طرح توسط ترمینال اپراتور، افسر اول و یا فرمانده ونهایتاً بروز مشکل وکنار گذاشتن طرح چیدمان و مذاکره اپراتور گنتری کرن (کاربرجرثقیل دروازه ای) و عوامل کشتی و تصمیم گیری چند نفر عوامل عملیاتی در خصوص تغییر طرح بارگیری یک کشتی در پیشرفته ترین بندر کشور می انجامد که متاسفانه همین اذعان اداره کل بنادر و دریانوردی ، صحه بر رها بودن بندر شهید رجایی از بعد مدیریت و نظارت که دغدغه صاحبنظران و دلسوزان حوزه بنادر استان است می باشد.

درجایی دیگر از این گزارش به درج نادرست وزن کانتینر با وزن واقعی کانتینر اشاره شده که از آنجاییکه کانتینرها حامل کالای صادراتی بوده اند و پس ورود از درب بندر شهید رجایی و عبور از چک پوینت های مختلف که هریک میتوانست این مغایرت را کشف کند که متاسفانه به دلیل نبود نظارت و کنترل های لازم که بی شک نخستین مورد ورود کالا با وزن و اطلاعات مغایر به بندر شهید رجایی نیز نمیباشد به وقوع پیوسته که امروزه جابجایی بار با اطلاعات غلط در هیچ پایانه بارگیری و یا پردازش کالا به گونه ای که در بندر شهید رجایی عمل می شود پذیرفته نیست و خود بیانگر عقب افتادگی بندر شهید رجایی در کنترل های مدیریتی در مقایسه با رقیبان منطقه ای است.

درجایی دیگر علت وقوع حادثه را به عدم اطلاع وقوع شبه حادثه به برج کنترل نسبت داده شده که باز موید نبود هیچ سازوکار استاندارد عملیات و باز متاسفانه نبود هیچ پایش و نظارتی در حوزه های عملیاتی این بندر می باشد که اگر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در دو ، سه سال گذشته به جای برگزاری مانورهای نمایشی و فقط توجه به جنبه کمی و رسانه ای مانورهای ایمنی، اقدام به تحلیل نقاط ضعف خود می کرد و با تحلیل واقعی و برنامه ریزی مدیریتی درستی در جلوگیری و مواجهه با بحران هایی از این دست بر می آمد امروز اعتبار حمل و نقل دریایی کشور زیر سوال نمی رفت.

ولی تاسف بارترین بخش این گزارش عدم مسوولیت پذیری مسولان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در مواجهه با تبعات این حادثه بهت آور و شانه خالی کردن از بار مسوولیت و پذیرش ضعف های مدیریتی که منجر به بروز این حادثه گردیدمی باشد.جا داشت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به جای ساده انگاشتن ذهن مخاطب آگاه و مطالبه گر هرمزگانی و فرافکنی و القاء این موضوع به مخاطب که تقصیر حادثه تنها بر گردن چند اپراتور وافسر کشتی است، به بیان علل ریشه ای ومدیریتی این حادثه می پرداخت.

امروزه همگان واقفند که بروز هر حادثه علل مختلفی دارد که بخش کلیدی جلوگیری از بروز حادثه معرفی علل ریشه ای و بنیادی حادثه است که در این حادثه همان ضعف های مدیریتی و نظارتی اداره کل بنادر و دریانوردی است که در گزارش مذکور مسکوت مانده است.

درپایان یادآوری این نکته ضروریت که آنچه در واقعیت اتفاق افتاده “حادثه غرق یک کشتی حدود صد متری” که درواقع بزرگترین حادثه غرق کشتی در بنادر کشور پس از انقلاب شکوهمند اسلامی است که با هیچ توجیه و فرافکنی مسولان بندر شهید رجایی، مسولیت لایه های مدیریتی آن قابل کتمان نمی باشد.

باز این پرسش بی پاسخ در ذهن جامعه هرمزگانی می ماند که چگونه مدیرانی که توانایی بارگیری ایمن یک کشتی با ظرفیت تنها TEU197 را در بندری با ظرفیت ۵٫۸ میلیون TEU را ندارند چگونه مسوولیت ۲۴۰۰ کیلومتر سواحل استان هرمزگان و اداره پیشرفته ترین بندر کشور را می پذیرند؟!

یادداشت و تحلیل

کم سابقه ،کم حادثه

یاداشت حسین روحی زلزله ۲۳آبان ۱۴۰۰:

منتشر شده

روی

به وسیله

یاداشت حسین روحی زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری از زمین و زلزله دیگری با بزرگی ۶.۳ ریشتر در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه، به فاصله یک دقیقه در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، یکشنبه ۲۳ آبان ماه استان هرمزگان را لرزاند.و البته بعد از آن مردم شمال هرمزگان بیش از ۱۵۰پس لرزه را تجربه کردند . شاید این حادثه کم سابقه و البته کم حادثه جانی بود که لطف الهی شامل مردم گردید . حضور به موقع مسئولان ، تیم های امدادی ، گروههای جهادی و دریک کلام همدلی مردم و مسئولین ،الام این زلزله را کاهش داد . متاسفانه در این زلزله بیش از ۳۰۰۰خانوار سرپناهشان یا تخریب شده یا آسیب جدی دیده است ، بنا به گفته استاندار هرمزگان برای بازسازی واحدهای مسکونی ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است . ۱۷۶کلاس درس در مناطق زلزله زده نیازمند تخریب بازسازی ومقاوم سازی است .خسارت ۱۲میلیارد ریالی به قلعه تاریخی فین ،خسارت ۳۰۰میلیارد تومانی به راه های روستایی ،و۳۰میلیارد تومانی به تاسیسات و شبکه برق از جمله برآوردهایی است که متولیان اعلام کرده اند .آنچه مسلم است عنایت الهی از یکسو و اقدامات موثر مردم مسئولین از سوی دیگر موجب شد ،نقایص و کمبودها که البته پس از وقوع هر حادثه غیر مترقبه طبیعی به نظر می رسد ،کمتر آزار دهنده باشد . زلزله دوقلو در هرمزگان هرچند از نظر شدت کم سابقه بود اما دلایلی متفاوتی برای کاهش خسارات اعلام شد برخی سازندهای رسوبی (در اصطلاح زمین شناسی ) را موجب امواج لرزه‌ای و کاهش قدرت تخریب اعلام کردند و بعض دیگر به کانون و عمق زلزله اشاره دارند . از طرفی عده ای معتقدند وقوع این زمین لرزه در روز موجب شده که مردم به سرعت واکنش نشان دهند.
هر چه بود این زمین لرزه می توانست خسارات به مراتب بیشتری را متوجه مردم نماید ، اگ کمکهای امدادی به سرعت نمی رسید ، اگر استاندار و معاون اول رئیس جمهور ، مدیران دستگاههای خدمات رسان و تدبیرهای مدیریتی نبود ، باید عوارض و هزینه های بیشتری را متحمل می شدیم .
این اتفاق یک درس بزرگ برای مدیران و مسئولان و البته مردم داشت .با توجه به به اینکه این منطقه از نظر زلزله‌خیزی حالت فعالی دارد .کارشناسان معتقدند در محدوده شمال تنگه هرمز و در بخش انتهایی ایالت زاگرس به لحاظ زمین‌شناسی یک گسل‌هایی وجود دارد که در بخش زاگرس شانه‌ انتهایی آنها به‌ یکدیگر می‌رسند. در این محدوده یک سیستم گسلی دیگری هم وجود دارد که شامل نواحی غرب مکران می‌شود که با گسل شمالی جنوبی محدوده زاگرس تلاقی تکتونیکی دارد.
ایجاد آمادگی لازم ، ساخت و سازهای مقاوم ، مدیریت بحران ، اهمیت قایل شدن به پیش لرزه ها به عنوان هشدارهای مهم ، احداث و تقویت ایستگاههای لرزه نگاری ، امداد و نجات سریع ،توجه به مسیرهای اصلی تردد و تسریع در بازگشایی این مسیر ها ، نظارت جدی فنی بر ساخت و سازها ، ایجاد سازه ای مقاوم برای احشام روستاییان ، سرعت در تجهیزفضا برای اسکان موقت ، رعایت اخلاق و وجدان کاری و اقدامات موثر در حوزه تقویت روانی ، درسهایی مهمی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

جشنواره بیست چهارم شهید رجایی در هرمزگان

منتشر شده

روی

حسین روحی؛ یادداشت : بیست و چهارمین جشنواره شهید رجایی در استان هرمزگان (سطح استانی ) در حالی برگزار شد که دولت  سیزدهم بر سرکار آمده و البته  مدیریت در سطح  استان دستخوش  تغییر نشده است . شاید مهمترین تفاوت این دوره با هفت دوره گذشته ، تغییر مدیریت کلان اجرایی باشد . اما قبل از پرداختن به تفاوتها ضرورت دارد در خصوص  ماهیت این جشنواره توضیحاتی ارائه گردد . به استناد مصوبه ستاد مركزي جشنواره شهيد رجايي و با هدف ترويج و اشاعه موضوع ارزيابي با رويكرد فرهنگ‌سازي، دستگاه‌ها در ۴ سطح “سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي وابسته و نهادهاي عمومي غيردولتي (سطح يك)، معاونت‌هاي ستادي وزارتخانه‌ها، سازمان‌هاي مستقل، نهادها (سطح دو)، واحدهاي استاني(سطح سه) و واحدهاي شهرستاني (سطح چهار) در ۸ محور و ۲۴ شاخص” مورد ارزيابي قرار گرفته و دستگاه‌هاي منتخب معرفی می شوند . در سال ۱۳۸۱ و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، با تصويب و ابلاغ آيين‌نامه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي كشور بر اساس “موضوع مصوبه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱ هـ تاريخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۱ هيأت وزيران” انتخاب دستگاه-هاي‌ نمونه علاوه بر سطح ملي، انتخاب دستگاه نمونه در “سطح استاني” نيز به جشنواره شهيد رجايي اضافه شد.در واقع این جشنواره به منظور شناسايي و تقدير از تلاشگران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي و نهادينه‌كردن فرهنگ ارتقاء و بهبود عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در سطوح مختلف برگزار می شود . شورای راهبری توسعه مدیریت استان به عنوان ستاد جشنواره شهید رجایی استانو دبیرخانه ستاد  در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مستقر می باشد

بیست و چهارمین دوره جشنواره در هرمزگان در حالی برگزار شد تفاوتهایی در محتوا ، شکل و اجرا ملموس بود .مهمترین تفاوت در محتوا ورود بخش خصوصی و شرکت های بزرگ اقتصادی به این رقابت بود . صنایع ،کارخانجات و اتاق بازرگانی در کنار نهادهای دولتی و دستگاههای اجرایی در این دوره شرکت داشته و صاحب رتبه هم شدند .

در حالیکه بر اساس بخشنامه سازمان امور استخدامی عملکرد دستگاهها در دوبخش عمومی شامل عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي درمحورهاي اصلاح ساختار سازماني، توسعه دولت الكترونيك، مديريت سرمايه انساني، مديريت بهره‎وري نظام اداري، توسعه فرهنگ سازماني، ارتقاي سلامت اداري و صيانت از حقوق مردم در نظام اداري و نظارت و ارزيابي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. که  برگرفته از برنامه‌هاي اصلاح نظام اداري – دوره دوم و سياست‌هاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري است و شاخص‌هاي اختصاصي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي با درنظرگرفتن اسناد بالادستي، از منابع مختلف همچون قانون برنامه توسعه، قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي، وظايف، مأموريت‌ها و اهداف تخصصي هر دستگاه تدوين و ابلاغ شده است. اعلام برخی محورها و رتبه بندی ها براساس معیارهایی که در دستورالعمل ها به چشم نمی خورد از نکات قابل توجه بود .

برخی معتقدند در این دوره تعدد منتخبان نسبت به ادوار گذشته قابل توجه و بررسی است . اینکه در این دوره تعدد و تکثر منتخبان وجود داشت می تواند نقطه عطفی در تاریخ جشنواره های شهید رجایی در سطح استانی باشد . شاید این تعدد و تکثر بتواند انگیزه بیشتری را در دستگاهها ، بخش و خصوصی و شرکت های معظم ایجاد نماید تا عملکرد خود را ارتقا ببخشند .

ادامه ی خواندن

یادداشت و تحلیل

امید دوباره

منتشر شده

روی

دولت‌ها و مسئولان مختلفی آمدند و رفتند ولی بندرعباسی ها همچنان منتظر وعده ای هستند که با سلامت شان پیوند دارد . وعده ای که مشکلاتش انگار چونان زنجیره بهم متصل هستند .ترمیم شبکه فاضلاب در صورتی محقق می شود که بافت فرسوده احیا گردد ، احیای بافت فرسوده منوط به تامین مسکن ساکنان این مناطق است .پساب آلوده صنایع معطل تصفیه‌خانه و تصفیه‌خانه چشم‌به‌راه بازسازی از سوی شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس می باشد . در واقع دهه هاست که مردم شهر بندرعباس از معضل بزرگی بنام فاضلاب رنج می برند . فعالان محیط زیستی و رسانه ها نیز به کرات روی این موضوع حساسیت هایی را نشان داده اند ،هشدار مدیرکل محیط زیست استان مبنی بر ورود فوری و حل مشکل فاضلاب ، ورود دستگاه قضایی ، و توجه ویژه استاندار به این مسئله موجب شد تا دغدغه مهم مردم به طور جدی مورد توجه واقع شود .و ماحصل نشست های مکرر و تعامل همه دستگاهها این شد که شرکت زیر ساخت متشکل از شرکت فولاد هرمزگان جنوب، گروه سرمایه گذاری ارزش (مادکوش)، ایمیدرو، صبافولاد خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایشگاه نفت بندرعباس،منطقه ویژه خلیج فارس، شرکت ملی فولاد ایران و ستاره سیمین هرمز به عنوان سهامداران شرکت پای کار بیایند . ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۴شرکت آبفا پیمانکار پروژه را معرفی نمود و مقرر شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۶این طرح به بهره برداری برسد حتی دو سال دیگر هم فرصت داده شد اما در نهایت پیمانکار خلع ید شد به گفته مدیرعامل آبفای استان با انتقال قرارداد سرمایه گذاری شرکت «ژرف کار جم» به شرکت جدید، طرح ارتقا و بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، تصفیه و بازچرخانی پساب و اجرای خط انتقال پساب جهت استفاده مجدد در صنایع غرب توسط سهامداران شرکت زیر ساخت اجرا می‌شود. و شرکت زیر ساخت با جدیت درپی سامان بخشیدن به مسئله مهمی است که دیگر ادامه آن قابل تحمل نیست .

فاضلاب شهر بندرعباس که از چندین نقطه از جمله «خور (آبراه) گورسوزان»، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن»و نقاط دیگر شهر (حدود ۴۰نقطه) سرازیر دریا می‌شود؛ می تواندتهدید کننده جدی سلامت مردم ، نابود کننده محیط زیست دریایی ، و تبدیل کننده سواحل بندرعباس به آلوده ترین سواحل جهان باشد .درحالیکه همین امروز هم کدری آب دریا ، رشدفزاینده جلبکی ، سخنان چندی قبل مدیر عامل آب فاضلاب هرمزگان مبنی بر عدم تحقق این طرح در موعد مقرر نگرانی های جدی را دوباره ایجاد نمود اما خبرهای خوش استاندار هرمزگان در بازدید روزهای پایانی تیرماه از روند فعالیت ها دوباره امید را در دل مردم و علاقه مندان محیط زیست ایجاد کرد. فریدون همتی معتقد است کیفیت پساب ورودی به دریا از ۳۵۶به ۱۷۰رسیده، نخستین هدف ما حل معضل ورود پساب دریا به منطقه شهری است که قرار است در یک پروسه شش ماهه تمام شود و سپس انتقال آن به سمت صنایع غرب بندرعباس و منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار قرارگیرد . او با انتقاد از عملکرد آبفا افزود : آب و فاضلاب نه خود توانایی اجرا داشت و نه سرمایه گذاری که انتخاب کرده بود و اگر به همان منوال پیش می رفتیم حداقل چهار یا پنج سال دیگر درگیر همان مسئله بود و وزارت نیرو هم چنین منابع مالی و امکانات برای اجرای این پروژه نداشت؛ بنابراین می‌توانستیم این پروژه را انجام ندهیم و مردم همچنان در عذاب باشند اما این کار به لطف خدا در مسیر درستی قرار گرفته است. در مجموع با اجرای طرح، یک تهدید شهری و محیط زیستی به یک فرصت بسیار خوب و تاثیرگذار در تمام ابعاد آن تبدیل می شود که امیدواریم با دعای خیر مردم هر چه زودتر بتوانیم این کار را به پایان برسانیم.

در واقع طرح تصفیه و انتقال پساب فاضلاب بندرعباس جهت استفاده در صنایع می تواند به عنوان ماندگارترین فعالیت اقتصادی و البته اجتماعی در استان به ویژه بندرعباس باشد . به این ترتیب امیدواریم در شش ماه آینده شاهد پایان ورود ۷۰۰لیتر فاضلاب در ثانیه به دریا باشیم و با انتقال آن به صنایع از هدر رفت منابع آبی جلوگیری شود .

ادامه ی خواندن
آگهی
آگهی

پر بازدیدها