×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سود و امنیت مولفه های اصلی سرمایه پذیری است

هدف از برگزاری این نشست بحث و گفتگو پیرامون ارائه راه‌کارهایی برای فراهم شدن شرایط سرمایه‌پذیری، ایجاد توسعه پایدار با تاکید بر اولویت‌های توسعه استان و تخصص‌گرایی منطقه‌ای عنوان شد.

بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاری در استان، چگونگی جهت‌گیری سرمایه‌گذاری در استان، ایجاد جنبه‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری، چگونگی ایجاد صنایع محرک و بررسی پنجره جمعیتی استان از دیگر موارد مورد بحث در این نشست بود.

 

نکته مهم در جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در استان توجه به منافع اجتماعی و حقوقی است

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و دکتری اقتصاد مالی در نشست علمی که به مناسبت همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هرمزگان برگزار شد، گفت: علی‌رغل فعالیت‌های خوب انجام شده در استان نتوانسته‌ایم صنایعی را ایجاد کنیم که بتوانند باعث محرک و به اوج رسیدن استان هرمزگان باشند.

دکتر محمد محبی اظهار کرد: ما باید در جهت‌گیری سرمایه‌گذاری استان این مورد را به عنوان یک فاکتور اساسی برای توسعه استان لحاظ کنیم.

وی بیان داشت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و هیچ‌کاری نکنیم. بسیاری از کشورهای جهان از همین محدودیت‌ها فرصت ساختند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: بنده که اقتصاد استان را تا حدودی مطالعه کرده‌ام و از اطلاعات بخشی و زیربخش‌ها آگاه هستم می‌توانم بگویم نرخ سود سرمایه‌گذاری تضمینی در استان هرمزگان به نسبت مناطق دیگر کشور و دنیا بالاتر است.

محبی افزود: دو نوع نرخ سود تضمینی و ریسکی در اقتصاد وجود دارد، تحت بدترین شرایط در استان هرمزگان حوزه‌هایی وجود دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب نرخ سود مناسبی را گرفت.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که باید در سرمایه‌گذاری به آن توجه کرد توجه کردن به منافع اجتماعی و حقوقی است. باید منافع بخش خصوصی به گونه‌ای هدایت شوند تا از جاده منافع اجتماعی و حقوقی عبور کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان اذعان کرد: هم اکنون نیز سودهای کلانی در استان هرمزگان از بخش‌های مختلف در حال برداشت است اما چون در جاده منافع اجتماعی نیستند عملا نمی‌توانند کمکی به توسعه استان کنند.

محبی با بیان اینکه می‌توان این منابع مالی را در مسیر توسعه استان به کار برد، ادامه داد: اگر شرایط سرمایه گذاری در کشور را در صورت ایده‌آل بودن 100 در نظر بگیرید، ما با توجه به فشارهای بین‌المللی نتوانستیم از 70 بالاتر برویم.

وی افزود: اعتقاد بنده این است که ظرفیت‌های خالی در استان هرمزگان به گونه‌ای است که ما هنوز به همان متوسط کشوری هم نرسیده‌ایم. این نکته‌ای اساسی است که برای توسعه استان امیدبخش است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: هنگامی که به سمت تخصص‌گرایی منطقه‌ای حرکت کنیم، می‌توانیم از اقتصاد مقیاس در بخش‌های بازرگانی مرتبط با فعالیت‌ها و در بخش توسعه منابعی که برای آن فعالیت‌ها نیاز است استفاده کنیم. این عمل صرفه‌جویی ‌های ناشی از مقیاس را به دنبال دارد و هزینه‌را کاهش می‌دهد.

محبی تصریح کرد: تخصص‌گرایی منطقه‌ای یعنی یک تقاضای متمرکزی در یک منطقه‌ای ایجاد شود که توسط منطقه دیگری پوشش داده می‌شود.

 

پنجره جمعیتی هرمزگان تا سال 1405 باز خواهد بود/ جهش اقتصادی در استان در صورت استفاده از پنجره باز جمعیتی

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و فعال در زمنیه توسعه پایدار مناطق ساحلی نیز اظهار کرد: به جمعیت افراد دارای صفر تا 14 سال و 65 سال به بالا جمعیت مصرف کننده و افراد دارای سن 15 تا 64 سال جمعیت مولد گفته می‌شود.

عباس مرادی، با بیان اینکه نسبت گروه‌های جمعیتی به هم، پتانسیل توسعه اقتصادی استان را نشان می‌دهد، عنوان کرد: از سال 75 یک پنجره جمعیتی در استان باز شد. یعنی درصد جمعیت تولید کننده استان نسبت به جمعیت مصرف کننده بیشتر بود؛ به گونه‌ای که در آمار سال 95 جمعیت تولید کننده 66.5 درصد و جمعیت مصرف کننده 33.5 درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: یعنی به یکباره ما با یک پنجره جمعیتی مواجه هستیم  که می‌تواند پتانسیلی برای توسعه اقتصادی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان بیان داشت: در هرمزگان دو برابر جمعیت مصرف کننده، جمعیت تولید کننده وجود دارد که اگر از این افراد به درستی استفاده شود یک جهش اقتصادی در استان صورت خواهد گرفت ولی اگر این اتفاق رخ ندهد این فرصت دچار یک تهدید خواهد شد. یعنی ما با جمعیت بیکار جوان و جویای کار روبرو خواهیم بود

مرادی ادامه داد: این پنجره جمعیتی نیز برای همیشه باز نخواهد بود و اگر به هرم سنی جمعیت هرمزگان توجه کنید متوجه خواهید شد که این امکان وجود دارد که از سال 1405 به بعد این پنجره جمعیتی بسته شود و جمعیت مصرف کننده نسبت به تولید کننده افزایش پیدا کند. در آن هنگام بار فشار بر اقتصاد بسیار بیشتر خواهد شد اقتصاددانان دچار چالش خواهند شد.

 

اقتصاد را به عنوان یک فرهنگ بپذیریم/ در همایش هفته آینده خوشبختانه تمام مطالعات منطقه‌گرایی و امکان سنجی‌های مطلوب لحاظ شده است

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و متخصص حقوق اقتصادی تطبیقی نیز با بیان اینکه سرمایه عامل نجات دهنده است، اظهار کرد: در حال حاظر که رویکرد اقتصاد نهادی با توجه به بازار در حال بسط است، سرمایه به عنوان عنصر بسط دهنده بازار در حوزه سرمایه‌گذاری مورد توجه است.

محمد صادقی، بیان داشت: در سرمایه‌پذیری سود و حمایت (امنیت) جزو مولفه‌های اصلی است.

وی تشریح کرد: رویکرد همایشی برای برای نهادینه کردن و تقویت این جذابیت‌ها است. بر حسب گزارش‌های سازمان تجارت جهانی و موسسات بین‌المللی، کشورها در حال رقابت برای سرمایه‌پذیری هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: استان را با استراتژی‌های حقوقی مبتنی بر حمایت از سرمایه‌گذار باید وارد فضای رقابت در جذب سرمایه کنیم. وجود تخصص‌های لازم در استان خود می‌تواند مزیت رقابتی را برای هرمزگان داشته باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: به این نوع همایش‌ها باید به عنوان مکانیزم تقویت رقابت پذیری با توجه به ضرورت جذب سرمایه‌گذار نگریست.

وی گفت: هرمزگان مستعد ورود سرمایه‌گذار به اقتصاد جهانی است. آغاز چنین نگرشی برای گذار از اقتصاد دولتی به اقتصاد بخش خصوصی در استان نوید هماهنگی با اهداف توسعه پایداری را می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان عنوان کرد: در سال 2006 حقوقدانان برزیلی با قوانین سختگیرانه‌ای که در زمینه سرمایه‌گذاری وضع کردند باعث شدند که انبوه سازان از مصر به آمریکا مهاجرت کنند. بعد از مدتی از سوی مصر اعلام شد که مسکن‌هایی با کیفیت پایین و تقاضای بالا و توزیع نامتوازن در این کشور وجود دارد.

صادقی بیان داشت: دستورالعمل تجاری سازی مارکت اروپا به شما نشان خواهد داد آنقدر بر رویه‌های ایمن خود در اقتصاد دیجیتالی سخت گرفتند که سبب شد همه سرمایه‌گذاران در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان تشریح کرد: اگر شما در شیوه تولید توانستید روابط را تعریف کنید و بسترهای لازم را فراهم کنید می‌توانید سود را به لول بالا برسانید در نتیجه مزیت دارید و رقابت‌پذیر هستید.

وی خاطر نشان کرد: در همایشی که در هفته آینده برگزار خواهد شد خوشبختانه تمام مطالعات منطقه‌گرایی در لحاظ و امکان سنجی‌های مطلوب لحاظ است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان با بیان این نکته که نیروی انسانی هم عامل توسعه و هم هدف توسعه است، تشریح کرد: نیروی انسانی محرک، عامل اصلی توسعه و هدف توسعه است. هدف توسعه افزایش شاخص‌های نیروی انسانی خود است. پس اگر بتوانیم پلی میان این دو شناسایی کنیم و به رسمیت بشناسیم می‌توانیم به آن انسان شکوفا نزدیک شویم.

 

عکس: ایرنا