×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
کشاورزان تولید کننده هستند،نه تاجر!

به گزارش‌تجارت‌جنوب آنلاین، دبیر خانه کشاورز استان هرمزگان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: خانه کشاورز از سال 1380 به همت عیسی کلانتری و با یاری زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به وجود آمد که طی این سال‌ها همواره پشتیبان کشاورزان بوده و انتقادات آنان را به دولت منتقل کرده است.

«ابوطالب جوادی»، با اشاره به اینکه کشت در فضای باز با کشت‌های گلخانه‌ای متفاوت و اصلاً قابل‌مقایسه نیست اما هزینه‌ی ایجاد این گلخانه‌ها برای کشاورزان مهیا نیست، تصریح کرد: پیشنهاد دادیم که با مداخله‌ی سازمان کشاورزی، کشاورزان به حالت گروهی دربیایند تا بتوانند محصولات خود را در حالت گلخانه‌ای تولید کنند.

دبیر خانه‌ی کشاورز استان هرمزگان با بیان اینکه هر هکتار گلخانه حدود ۱میلیارد تومان هزینه دارد که این هزینه در زمان کمی به کشاورز بر خواهد گشت، اظهار کرد: همچنین این نوع کشت بازار فروش آماده‌ای دارد که بازگشت هزینه را برای  کشاورز را بالا می‌برد.
وی بیان داشت: گران شدن نهاده های کشاورزی یکی از عوامل بالا رفتن قیمت های محصولات کشاورزی است که نیاز است دولت هزینه ها را کنترل و نیازها را تامین کند.

جوادی با بیان اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری امسال سال رونق تولید نام‌گرفته است، تصریح کرد: در بحث رونق تولید بیشترین امتیازی که برای کشور حاصل خواهد شد از بخش کشاورزی است.

دبیر خانه کشاورز با اشاره به اینکه خشک‌سالی که در ۲۷سال اخیر به وجود آمد نتوانست مانع پیشرفت کشاورزی در کشور شود چرا که کشاورزان ما به این کار اعتقاد داشتند، اظهار کرد: خانه کشاورز هیچ‌گاه گستاخانه عمل‌نکرده بلکه در کنار دستگاه‌های اجرایی از مواضع بخش کشاورزی دفاع کرده است.

وی با بیان اینکه بااینکه خشک‌سالی در کاهش سفره‌های آب زیرزمینی بسیار اثر داشت و طعم آب مورداستفاده را تغییر داده بود اما بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی تولید محصولات نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: تورم امکاناتی از جمله بذر، سم، کود و سایر هزینه‌های جانبی در حال حاضر مورد بحث و گلایه کشاورزان که زیربنای کشت هرسال را تشکیل می‌دهد.

دبیر خانه‌ی کشاورز استان هرمزگان ادامه داد: در کنار تلاش‌ها و حرکت‌های بخش کشاورزی سازمان حمل‌ونقل و راهداری استان هم برای حمل ویژه تره‌بار کارگروهی تشکیل داده است که برای کنترل کرایه حمل اثر مطلوبی داشته است.

وی اضافه کرد: در این رهگذر سازمان صنعت معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، وزارت امور خارجه و سازمان جهاد کشاورزی اگر همت می‌کردند و پایانه فروش محصولات را در استان هرمزگان به وجود می‌آوردند شرایط کشاورزان بسیار بهتر از حال حاضر بود.

جوادی با بیان اینکه بارها این مسئله را بازگو کرده‌ایم اما تابه‌حال به این موضوع توجه نشده است، عنوان کرد: در خوزستان با تشکیل همین پایانه فروش، تولید خرما تعیین تکلیف شده است اما در استان هرمزگان هنوز بلاتکلیفی وجود دارد.

وی افزود:خرمای درجه یک هرمزگان را دلالان کیلویی2500 تومان از نخلداران خریدندو اکنون کیلویی 22هزار تومان به مردم می‌فروشند.

 

جوادی افزود: یکی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی کمیسیون کشاورزی و آب‌های زیرزمینی است که رئیس این کمیسیون در سفر به بندرعباس جلسه‌ای کوتاهی به نام کشاورزان ترتیب داد که بعید می‌دانم کشاورزان اصلاً به آن دعوت‌شده باشند درحالی‌که به‌اندازه صفحات شاهنامه حرف و سخن داشتم!

وی با بیان اینکه ‌ای‌کاش دولت برای نهادهای کشاورزی کمک‌های بیشتری در نظر بگیرد چرا که بذرهایی که در حال حاضر می‌خریم هزینه‌ی بالایی دارد، اضافه کرد: کشاورزان تاجر نیستند بلکه تنها تولیدکننده هستند و در جهت تأمین تغذیه هم‌وطنانمان تلاش و ایثار می‌کنند.