×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امنیت،الویت مهم دادگستری هرمزگان است

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان عنوان کرد:امنیت استان مهم‌ترین اولویت ماست، مردم نیاز به امنیت دارند و بر همین اساس با تشکیل دبیرخانه مدیریت پرونده‌های مهم سعی می‌کنیم پرونده‌های استان را در سریع‌ترین زمان رسیدگی کنیم.

به گزارش تجارت‌جنوب آنلاین، علی صالحی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: ارائه ۱۶ هزار و ۴۰۳ مورد مشاوره، دو هزار و ۳۵۰ مورد ملاقات مردمی با رئیس‌کل، ۴۱ مورد بازرسی از مراجع انتظامی و ضابطین، ۶۹ مورد بازرسی از دستگاه‌های قضایی و رسیدگی به ۱۴ مورد شکایات در این زمینه ازجمله کارهایی است که در یک سال گذشته صورت گرفته است.

صالحی  ارائه ۳۰ ساعت آموزش به ۵۸۳ نفر از ضابطین عام و ۵۵ ساعت آموزش به ۶۸۹ نفر از ضابطین خاص، ارتقای رتبه دادگستری هرمزگان در فعالیت‌های فرهنگی از ۲۲ به چهار، اجرای طرح کمربند سبز به طول ۱۰ هکتار در بندرعباس، ارائه آموزش به ۳۰ هزار دانش‌آموز را بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی از کاهش نرخ وقوع جرم در هشت عنوان در استان هرمزگان خبر داد و بیان کرد: کسب مقام سوم کشوری در توسعه ثبت قراردادهای پیش‌فروش ساختمان در دفاتر اسناد رسمی، کاهش هزار و ۱۰۶ نفر از جمعیت کیفری استان، کسب رتبه هشت بازدید مستمر و هدفمند قضات از زندان‌های استان در سه‌ماهه آخر سال ۹۷ از دیگر فعالیت‌هاست.

صالحی اضافه کرد: رسیدگی به ۱۰ پرونده آلودگی در بخش تالاب‌های بین‌المللی در شهرستان سیریک و رسیدگی به ۲ پرونده ورود پسماند در حوزه غرب استان هرمزگان بخش دیگری از اقدامات انجام شده دستگاه قضایی در سال ۹۷ است.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان از صدور ۱۲ هزار و ۲۵۷ فقره حکم با استفاده از تأسیسات جایگزین حبس، رسیدگی به ۷۷۵ پرونده در حوزه تصرفات اراضی ملی و منابع طبیعی، رفع تصرف از ۱۰۶ هکتار از این اراضی به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان به‌عنوان بخش دیگری از عملکرد دادگستری هرمزگان نام برد و بیان کرد: ۵۵ مورد نیز رفع تصرف از مسیر و حریم رودخانه‌ها در سال گذشته داشتیم.

وی پلمب هزار و ۷۸۴ حلقه چاه غیرمجاز و انسداد ۱۷۸ حلقه چاه غیرمجاز را بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته دادگستری استان هرمزگان در سال گذشته ذکر کرد و افزود: جلوگیری از تعطیلی صنایع بزرگ غرب بندرعباس ازجمله آلومینیوم المهدی و فولاد و برگشت شمار زیادی از کارگران به کار بخش دیگری از فعالیت‌هاست.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان ادامه داد: با تشکیل دبیرخانه پرونده‌های مهم، رسیدگی به ده‌ها  پرونده مهم ازجمله قاچاق سازمان‌یافته ظروف شیشه‌ای سریع‌تر انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مبارزه با فساد عزم جدی و فوری داریم، گفت:پرونده مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در حال رسیدگی است، متهمین اکنون با تأمین قرار وثیقه قانونی آزاد هستند و پرونده در شعبه پنج بازپرسی در حال رسیدگی است، با توجه به پیچیدگی‌ها و حجمی که این پرونده داشته موضوع در حال کارشناسی است، کارشناسان تقاضای مهلت کرده بودند سعی ما بر این است که این پرونده نیز در اسرع وقت رسیدگی شود.

صالحی توسعه دادگستری شهرستان پارسیان، اتصال شوراهای حل اختلاف و واحدهای قضایی مرکز استان به شبکه فیبر نوری را از دیگر اقدامات ذکر و عنوان کرد: افزایش ۳۴درصدی میزان ابلاغیه‌های الکترونیکی  و افزایش ۱۰درصدی  تعداد پرونده‌ای رسیدگی شده از اقدامات خوب دادگستری استان در یک سال گذشته است.

وی با بیان اینکه اولویت ما در استان موضوع امنیت است، تصریح کرد: سعی می‌کنیم پرونده‌ای مهم را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی کنیم و به نتیجه برسیم.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان افزود: در مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر تلاش می‌کنیم با قاطعیت و تمام قدرت مقابله کنیم و برخورد جدی در این حوزه صورت گیرد.

صالحی عنوان کرد: از اقداماتی که در دستور کار آینده بنده است اختصاص روزهای سه‌شنبه به ملاقات مردمی بوده و از سراسر استان خواستیم لیست ملاقات مردمی را جهت پیگیری اعلام کنند، امنیت استان مهم‌ترین اولویت ماست، مردم نیاز به امنیت دارند و بر همین اساس با تشکیل دبیرخانه مدیریت پرونده‌های مهم سعی می‌کنیم پرونده‌های استان را در سریع‌ترین زمان رسیدگی کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره واردات یک‌هزار و ۲۶۲ دستگاه خودرو با استفاده از کارت بازرگانی صادر شده برای یک زن خدمتکار موسوم به پرونده اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: این پرونده یکی از پرونده های بزرگ و مهم فرار مالیاتی استان است که با توجه به حجم و گستردگی ابعاد آن، همچنان در حال رسیدگی است.

صالحی با تأکید بر اینکه پرونده‌ها از بدو تشکیل تا انتها رسد می‌شوند، خاطرنشان کرد: در رسیدگی به قاچاق کالا و مواد مخدر برنامه داریم با تمان قوا با مرتکبین این جرم برخورد قاطع داشته باشیم.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان عنوان کرد: در مبارزه با فساد چه در حوزه دستگاه قضا و چه سایر دستگاه‌ها عزم جدی و فوری داریم، امیدواریم در حوزه پیشگیری جرم بخصوص در حوزه جرائم خشن تلاش کنیم تا ورودی را کنترل کنیم و این مورد نیز از اولویت‌های اساسی ماست، همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها از برنامه‌های مدنظر بنده است.

صالحی تصریح کرد: مردمی بودن، کنار مردم بودن و استفاده از نیروهای انقلابی، ولایی و عملیاتی نیز از اولویت‌های دیگر بنده است.

وی در تشریح برنامه‌های دادگستری استان هرمزگان در هفته قوه قضاییه اظهار کرد: برنامه‌ها را با حضور در منزل شهید مدافع حرم شهید تختی نژاد و حضور و عطرافشانی در گلزار شهدا آغاز کردیم، از صد نفر از ایثارگران و خانواده شهدای دستگاه قضا تقدیر شد، عصر امروز به منزل 4 شهید دستگاه قضا و یک شهید مدافع حرم خواهیم رفت،  فردا دیدار مردمی در مصلا نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه را خواهیم داشت.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان ادامه داد: همچنین در روزهای آینده دیدار با نماینده ولی‌فقیه، دیدار با امام‌جمعه اهل سنت، بازدید از زندان مرکزی، جلسه شورای اقتصاد مقاومتی، جلسه کمیته راهبردی با نیروی انتظامی و جلسه یادواره شهدای 7 تیر را خواهیم داشت.

صالحی در خصوص اطلاع‌رسانی پرونده‌های جاری در دادگستری هرمزگان، عنوان کرد: محدودیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهند تا زمانی که حکمی قطعی نشود اطلاع‌رسانی کنیم.

وی عنوان کرد: در خصوص حریم دریا و ساحل برنامه‌های جدی داریم، ما به‌عنوان خدمت‌گزار مردم موظف به پایداری و حراست این امانت هستیم تا هرکس هر تعرضی چه به خشکی چه دریا داشته باشد برخورد کنیم، در خصوص پرونده فرار مالیاتی مربوط به اتاق بازگانی با توجه به گستردگی این پرونده آن را به کارشناس حسابرسی واگذار کردیم و سعی می‌کنیم در اسرع وقت به نتیجه برسد.

صالحی با بیان اینکه پرونده شیمیدور به دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی ارجاع شده و در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: ورود فاضلاب به دریا را به‌صورت جدی پیگیری می‌کنیم و به دستگاه‌های مربوطه تأکید به رعایت می‌کنیم، برخی موضوعات پروژه‌های ملی است و تعیین تکلیف پساب بندرعباس و آلودگی‌های ایجاد شده و موضوعات مرتبط با سواحل سال‌هاست مورد پیگیری قرار دارد، لازم به ذکر است که این موضوع اصلاً قضایی نبوده و  کاملاً دولتی است و وزارت نیرو، استانداری، شهرداری، اداره کل آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های مربوطه مسئولیت‌هایی دارند و توضیحات و دفاعیات مختلفی هم دارند و شرح و بسط طولانی هم دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان اضافه کرد: اینکه آقای قصمی، مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان نیز متعهد شد پیگیری کند مربوط به این بود که تصفیه‌خانه بندرعباس در حال تعمیر بود و فاضلاب را با سطح پایین‌تری از تصفیه وارد خور می‌کردند؛ تعمیرات را انجام دادند و ازنظر آب و فاضلاب بندرعباس پساب آلودگی نداشت، محیط‌زیست هم معترض نشده است، اما ازاین‌جهت که پساب بازیافت شود برنامه‌های درازمدتی دارد که هنوز به سرانجام نرسیده است، ما نیز در راستای پیگیری حقوق عامه موظف به پیگیری هستیم.

صالحی تصریح کرد: در خصوص پرونده قتل زوج فرهنگی همه دست‌اندرکاران در حال تلاش برای دستگیری مظنونین پرونده هستند اما کار پلیس آگاهی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی بیان کرد: واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی تخلفاتی داشته که پرونده‌اش در تهران تشکیل‌شده و درنهایت واگذاری ابطال و از تصرف آن شخص خارج شده است.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان عنوان کرد: برای پرونده مشهور به تمساح خلیج حکم صادر شده، دو نفر از متهمین به اعدام و 17 نفر دیگر نیز به حبس محکوم شدند و پرونده مفتوح است و در حال طی کردن مراحل قانونی به سر می‌برد.