×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان هرمزگان

کارآفرینان متخصص و نوآوران به دلیل ضعف ساختارهای تامین مالی و سرمایه‌گذاری در کشور امکان بروز و ظهور قابلیت‌های فناورانه خود را به قدر توان خود و نیازهای کشور نمی‌یابند. در همین راستا صندوق‌های پژوهش و فناوری، با هدف ارائه خدمات مالی ویژه به کارآفرینان متخصص و نوآور کشور و در راستای کمک به فعالیت‌های پژوهشی، علمی و فناوری بخش غیر دولتی تاسیس شده‌اند.
استان‌های یزد، اصفهان و تهران از اولین استان‌هایی بوده‌اند که صندوق پژوهش و فناوری را راه‌اندازی کرده‌اند در حالی که استان هرمزگان با گذشت حدود 14 سال موفق به راه‌اندازی آن نشده است.
معاون اول رئیس جمهور، مصوبه دولت در خصوص اساسنامه نمونه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی را در شهریورماه سال 1394 ابلاغ کرد. هیات وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با استناد ماده 44 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اساسنامه نمونه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی را تصویب کرد.
ارکان تشکیل دهنده صندوق پژوهش و فناوری، شامل مجمع عمومی (اجتماع صاحبان سهام یا نمایندگان آن‌ها)، هیات مدیره، مدیرعامل و بازرس است.
ایرج حیدری، معاون امور اقتصادی استانداری هرمزگان در جلسه راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان هرمزگان از نمایندگان صنایع غرب حاضر در جلسه (پالایشگاه نفت بندرعباس، آلومینیوم المهدی، فولادهرمزگان و صبافولاد) خواست که حداقل 500 میلیون تومان جهت راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری هرمزگان در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.
پیشتر نیز سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر فروردین ماه خود به هرمزگان با تاکید بر لزوم راه‌اندازی این صندوق، گفته بود: تا زمانیکه صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی در استان هرمزگان راه‌اندازی نشود، مشکلات تامین مالی فراوانی در هرمزگان وجود خواهد داشت.

تشکیل صندوق پژوهش و فناوری مطالبه جامعه علمی استان است
معاون امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: تشکیل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان مطالبه و استاندار و جامعه علمی استان هرمزگان است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حیدری در نشست هماهنگی تشکیل صندوق پژوهش و فناوری استان اظهار کرد: تشکیل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی در استان با مشارکت بخش دولتی و خصوصی می تواند موتور محرک مهمی برای شرکت های دانش بنیان در زمینه تامین سرمایه اولیه آن‌ها باشد.
وی تصریح کرد: استان هرمزگان با توجه به استقرار گسترده صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، تشکیل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان با مشارکت بنگاه های اقتصادی و صنایع برای ایفای مسئولیت اجتماعی آنها ضروری است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در استان ها به برنامه سوم توسعه کشور برمی گردد، عدم تشکیل این صندوق در هرمزگان یک خلاء اساسی برای گسترش فعالیت های علمی با حمایت از شرکت های دانش بنیان می باشد که باید در اسرع وقت این خلاء جبران گردد.
حیدری خاطرنشان کرد: تشکیل صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان مطالبه و استاندار و جامعه علمی استان هرمزگان است.
وی در همین رابطه گفت: صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان با توجه به نقشی که در حمایت از شرکت های دانش بنیان دارد مطالبه مردم استان و همچنین جامعه علمی استان می باشد و مهم است که بنگاه های اقتصادی ، صنایع و مدیران دستگاه های اجرای ذیربط نسبت به تحقق این مهم اهتمام ویژه داشته باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: با توجه به اینکه به زودی صندوق پژوهش فناوری و نوآوری غیر دولتی استان با مشارکت بخش دولتی و خصوصی تشکیل می گردد بنگاه های اقتصادی و صنایع استان در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود نسبت به تامین منابع مالی تشکیل صندوق اهتمام ویژه به خرج دهند.

هیچ صندوق پژوهش و فناوری در کشور شکست نخورده/ مشارکت بخش خصوصی لازمه تشکیل صندوق است
رئیس پارک علم وفناوری استان هرمزگان گفت: تاکنون هیچ صندوق پژوهش و فناوری در کشور شکست نخورده است.

علی فتی رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: صندوق پژوهش و فناوری که در قانون برنامه سوم نیز وجود دارد برای حمایت از فعالان حوزه نوآوری و فناوری تشکیل شده است.
رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان اظهار کرد: حدود 14 سال است که این صندوق در کشور ما تاسیس شده است و مقرر شده بود که حدود سه هزار میلیارد تومان به این صندوق‌ها برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص پیدا کند.
فتی بیان داشت: سالانه نیم درصد از درآمد عمومی نیز به این صندوق داده خواهد شد به عنوان اینکه بتوانند ریسک کنند، یعنی روی یک طرح دانش‌بنیان ریسک شود و در صورت از دست رفتن سرمایه مشکلی وجود نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که به نتیجه رسیده‌اند بالغ‌بر هزار درصد نیز سود دهی داشته‌اند که نمونه‌های موفقی در کشور در این زمینه وجود دارد.
رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان با ذکر اینکه صندوق پژوهش و فناوری کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی شده است، گفت: در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه در حساب خود برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. تنها مکانیزمی که می‌تواند به این شرکت‌‌ها کمک شود این صندوق است.
وی عنوان کرد: ما در صورتی می‌توانیم با صندوق نوآوری ارتباط برقرار کنیم که یک صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی تشکیل شود و دولت نیز نمی‌تواند سهام‌دار عمده صندوق باشد.
رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان از چهار هزار و 500 میلیارد تومان صندوق، توانسته‌اند تنها چهار میلیارد تومان را دریافت کنند.
وی تصریح کرد: این منابع در قالب تسهیلات زیر 10 درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاهی‌ها و اعضای هیات علمی داده خواهد شد.
فتی ادامه داد: سهم بخش خصوصی در این صندوق حداقل باید 51 درصد و سهم بخش دولتی حداکثر 49 درصد باشد.
وی اذعان کرد: استان هرمزگان باید حداقل سه میلیارد تومان سرمایه جهت راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری جمع‌آوری کند و در صورت راه‌اندازی این صندوق، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز 9 برابر سرمایه تامین شده استان را در صندوق سرمایه‌گذاری می‌کند.
رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان اذعان کرد: در حال حاضر پارک علم و فناوری 500 میلیون تومان، دانشگاه هرمزگان 150 میلیون تومان، دانشگاه علوم پزشکی 300 میلیون تومان و پالایشگاه نفت بندرعباس 300 میلیون تومان سرمایه جهت راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان هرمزگان اختصاص داده‌اند.
فتی اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان هرمزگان از نظر مالی مشکلی ندارد اما ترکیب سهام‌داری در این صندوق باید به نحوی باشد که بیش از 51 درصد توسط بخش‌خصوصی سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
وی عنوان کرد: به ازای هر 17 درصد سهام، یک نماینده در هیات مدیره صندوق از طرف سرمایه‌گذار حضور خواهد داشت و جزو تصمیم‌گیران این صندوق خواهند شد که در صورت سود دهی صندوق، سرمایه‌گذاران از سود این صندوق نیز بهره‌مند خواهند شد.
رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان با بیان اینکه تا کنون هیچ صندوق پژوهش و فناوری در کشور شکست نخورده است، ابراز کرد: پس از افتتاح این صندوق، سهام‌داران در صورت لزوم می‌توانند سهام خود را نیز به فروش برسانند.