×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شنیدن، دیدن و تصمیم گرفتن سه گام وزیر در سفر به هرمزگان / قدردانی وزیر از تلاش های استاندار

به گزارش تجارت جنوب آنلاین، فرهاد دژپسند در نشست با فعالین اقتصادی و مسئولین تشکل‌های صنفی اظهار کرد: فلسفه این سفر با همراه هیاتی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف درگیر در تجارت خارجی به خصوص واردات انجام شد بررسی میدانی مشکلات و شناسایی و رفع موانع موجود در امر صادرات و واردات است.
وی بیان داشت: از سوی ریاست محترم جمهوری این اختیار به بنده داده شده است که در این سفر نسبت به رفع مشکلات تصمیمات لازم گرفته شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: همه این انتظار را دارند که برنامه‌ای برای گذار از این شرایط داشته باشیم و بتوانیم نقشه‌های دشمن را نابود کنیم و در نتیجه آن مشکلات به حداقل کاهش پیدا کند.
دژپسند عنوان کرد: تصمیات از موضع حاکمیت باید به گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی بتوانند بدون دغدغه‌های مصنوعی و ساخته شده در بدنه اقتصاد، آنچه را که برای تعالی اقتصاد لازم است انجام دهند.
وی اظهار کرد: اینگونه نیست که ما فکر کنیم برون رفت از این مشکلات باید صرفا به دست دولتمردان در سطوح مختلف انجام گیرد. در این شرایط فعالان بخش خصوصی با حضور فعال در اقتصاد باید نقش بسیار پر رنگی را ایفا کنند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: آنچه که حاکمیت موظف است ایجاد کند، بستری آسان، روان و بدون دغدغه برای فعالان اقتصادی است و برای تحقق این برنامه در تلاش هستیم.
دژپسند تشریح کرد: برای اینکه مشکل بخشی از فعالان منطقه آزاد در سال گذشته رفع شود دولت تصمیم گرفت در هر منطقه آزاد برای ورود کالای اساسی سهمیه تعیین کند چون دراین شرایط قوانین می‌تواند به رونق اقتصاد کمک کند به خصوص در زمانی که واردات ما عمدتا به منظور رونق تولید مانند مواد اولیه و کالاهای واسطه انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در ایران عمدتا واردات کالای مصرفی زیر 15 درصد است یعنی 85 درصد از واردات ایران کارکرد رونق و تقویت تولید را دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به موازات آن طبیعتا با ابزار تعرفه به کمک تولید برمی‌آییم. علت امر این است که وقتیکه تولید ما افزایش پیدا کند ظرفیت شغلی نیز ایجاد می‌شود یا ظرفیت شغلی راکد احیا می‌شود
دژپسند عنوان کرد: وقتیکه دشمن می‌خواهد با روش‌هایی از قبیل جلوگیری از تامین کالاهای اساسی به توده مردم فشار وارد کند، دولت بر این مقام بر می‌آید که تامین کالای اساسی هیچ مشکلی نداشته باشد.
وی با اشاره به این نکته که واردرات کالای اساسی نسبت به سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته است، اظهار کرد: 4 میلیون و 200 هزار تن کالای اساسی در بنادر ما وجود دارد که این نشان دهنده عزم جدی دولت در شکست دشمن را نشان می‌دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امسال رشد تولیدات بخش کشاورزی نیز که متضمن کالای اساسی است رشد قابل توجهی داشته و آنچه بر طبل نا امیدی کوبیده می‌شود کاملا نقش بر آب خواهد شد.
وی با ذکر این نکته که تلاش بنادر ما این است که کشتی‌های توقف زیادی نداشته باشند، تصریح کرد: روند ترخیص با یک حرکت شتابدار در حال انجام است و با تصمیاتی که خواهیم گرفت رسوب کالا را به حداقل مقدار خواهیم رساند.
دژپسند تشریح کرد: یکی از مشکل‌هایی که مطرح شد بررسی استانداردها بود که این استانداردهای برای برخی کالاها مانند خوراک دام و طیور که به تغذیه مردم ختم می‌شود بسیار ضروری است و باید دقت لازم لحاظ شود.
وی ادامه داد: تصمیماتی خواهیم گرفت که این دوره بررسی را با استفاده از شیفت زمانی به حداقل زمان ممکن کاهش دهیم یعنی به جای اینکه منتظر ترخیص کالا برای بررسی باشیم می‌توانیم در دوران تخلیه نیز بررسی‌ها را انجام دهیم.
دژپسند عنوان کرد: باید توجه شود که فعال اقتصادی یک وظیفه مهمی را در جنگ اقتصادی بر عهده دارد نباید در این عرصه تنها قرار گیرند.
وزیر امور هماهنگی اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تولید محوریت دارد، تصریح کرد: اگر تولید نباشد صادراتی هم وجود نخواهد داشت و در بخشی از موارد نیازمند اصلاح قانون هستیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت در هرمزگان مناطق آزاد است که برای رونق مناطق آزاد در همین چند ماه گذشته تصمیماتی را گرفته‌ایم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: یکی از این تصمیمات جذب سرمایه‌گذار خارجی بوده که خوشبختانه اتفاق‌های بسیار خوبی در این زمینه در حال رخ دادن است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بال‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی، سرمایه‌گذار داخلی است، خاطرنشان کرد: رتبه ما در شاخص‌های جذب سرمایه‌گذار 128 است در حالی که این رتبه در دولت دهم بهبود پیدا کرده، ما سرمایه‌گذار هنگامیکه تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرد 128 کشور را روان‌تر از ما می‌بیند که این موضوع نگران کننده است.
وی با بیان اینکه نتیجه این سفر یک نتیجه ملی است، اظهار کرد: از استاندار هرمزگان جناب همتی تشکر می‌کنم که تمام تلاش خود را برای انجام این امور در استان تا حصول نتیجه انجام می‌دهند.