×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جذب گردشگر با توسعه فرهنگ میسر می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:اگر قرار است که افق کشور به سمت افزایش جذب گردشگر سوق پیدا کند قطعاً باید به حوزه فرهنگ و هنر توجه بیشتری شود.

به گزارش تجارت جنوب انلاین، سید عباس صالحی یکشنبه شب در نشست با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان هرمزگان اظهار داشت: ما نیاز داریم که کارکردهای خود را در جامعه شناساسیی کنیم و این کارکردها را با بیان واضح به جامعه عرضه کنیم تا با یک درک متقابل بتوانیم جایگاه و شأن فرهنگ و هنر را ارتقا بخشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فرهنگ و هنر هویت ایران است و ایران با این عنوان شناخته می‌شود و به نوعی شناسنامه ما محسوب می‌شود.

صالحی اذعان کرد: حوزه فرهنگ و هنر را نباید به عنوان ضلعی از اضلاع حیات اجتماعی تلقی کرد بلکه فرهنگ و هنر روح آدمی است و اگر از این روح صرف نظر شود از ایرانی بودن خود فاصله می‌گیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گردشگری با فرهنگ و هنر پیوند دارد، تشریح کرد: گردشگری بدون فرهنگ و هنر در هیچ ‌کجا معنی ندارد و موفق نخواهد شد.

صالحی عنوان کرد: اگر قرار است که افق کشور به سمت افزایش جذب گردشگر سوق پیدا کند قطعاً باید به حوزه فرهنگ و هنر توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه بخشی از معظل بیکاری به حوزه فرهنگ و هنر باز می‌گردد، تشریح کرد: باید از زاویه اشتغال نیز به حوزه فرنگ و هنر توجه ویژه کرد.

صالحی اذعان کرد: حوزه فرهنگ و هنر یک حوزه اقتصادی است و صرفاً یک حوزه امدادی محسوب نمی‌شود چراکه می‌توان یک معیشت و اقتصاد درون‌زا و قابل اعتماد بر مبنای هنر و فرهنگ ایجاد کرد.

وی بیان داشت: یک صنعت قابل توجه درحوزه تولید محتوا در دنیا شکل گرفته است که می‌توان در این زمینه نیز اقدماتیانجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: ۵۰۰ شاغل در حوزه مد و لباس فعالیت می‌کنند و به نوعی ۶۸ درصد این فعالیت به حوزه فرهنگی مرتبط است. پنج درصد آموزش، پنج درصد لگو، ۱۰ درصد برندینگ، هفت درصد چاپ، سه درصد جشنواره، پنج درصد بسته‌بندی و دو درصد اطلاع رسانی در حوزه مد و لباس تأثیر گذار هستند.

وی تشریح کرد: در استان هرمزگان که یک سرشت و رنگ هنری خاص دارد وجود دارد فرصت‌های زیادی برای ایجاد صنعت مد و لباس فراهم است.

وی بیان داشت: زیر ساخت‌های اجرای طرح “خیابان‌های فرهنگ و هنر” در ۱۵ شهر کشور فراهم شده است. این خیابان‌ها در جهت تقویت اقتصاد فرهنگ و هویت شهری تأثیرگذار هستند.

صالحی با بیان اینکه طرح “شهرهای خلاق” در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان مقدمات اجرای این طرح را در پنج استان فراهم کرده است.

وی تشریح کرد: هر شهر را با نمادهای دینی و فرهنگی خود آن شهر معرفی می‌کنیم و شبکه شهرهایی که نمادهای دینی و فرهنگی یکسانی دارند را ایجاد خواهیم کیرد تا برای مثال شخصی که از خارج ایران به موضوعی خاص علاقه دارد به این شبکه شهرهای خاص مراجعه کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شهرها می‌توانند در قالب شبکه‌هایی در راستای درآمدزایی و رشد با یکدیگر همکاری کنند و فرصت سازی کنند.

صالحی اذعان کرد: باید به طرف هم‌افزایی در حوزه فرهنگ و هنر حرکت کنیم و به سمتی برویم که منابع کم را با منابع بیشتر مخلوط کنیم و اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم بزنیم.

وی ادامه داد: این مسیر با انعقاد تفاهم‌نامه در استان‌ها طی می‌شود و در هرمزگان نیز این تفاهم‌نامه با مبلغ ۵۰ میلیارد تومان منعقد شد.

صالحی عنوان کرد: در تلاش هستیم با شکل‌گیری پردیس‌های سینمایی امید دیگر شهر بدون سینما نداشته باشیم. نکته مثبت این طرح این است که شهرهای امید در کمتر از یکسال تأسیس خواهند شد.

وی تشریح کرد: تقویت صنوف فرهنگ و هنر از دیگر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید توجه داشت که دولت باید تسهیل‌گر حوزه فرهنگ و هنر باشد و بستر را برای حرکت مردم ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نیازمند این هستیم که صنوف فرهنگ و هنر به درستی شکل گیرند و عمل کنند. در این راستا اقداماتی در حال انجام است و بیش از ۴۰ جلسه با اصحاب فرهنگ و هنر نیز برگزار شده است.

وی بیان داشت: جایگاه فرهنگ و هنر در اتاق‌های بازرگانی بسیبار مهم است و بازاریابی در این حوزه در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برش فرهنگ عامه استان هرمزگان برای ما بسیار پراهمیت است، تشریح کرد: ما اگر بخواهیم منطقه‌های زیبای ایران جایگاه خود را پیدا کنند و انقطاع نسلی ایجاد نشود فرهنگ مردم اهمیت دارد و ما آماده کمک به آن هستیم.

صالحی عنوان کرد: توقف برگزاری جشنواره رضوی بررسی خواهد شد و اگر دلیل قابل قبولی نباشد این جشنواره از سر گرفته خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر اینکه اگر معرفی خوبی از حوزه فرهنگ و هنر وجود داشته باشد، می‌توان خیران اجتماعی را به میدان آورد، تشریح کرد: یکی از مواردی که با رئیس سازمان اوقاف مطرح شده است ایجاد مجمع خیرین عرصه فرهنگ و هنر است.

وی تشریح کرد: فضاهای عرضه آثار هنرمندان نیز در تفاهم‌نامه منعقد شده با استانداری دیده شده است و استاندار این نوید را داد که تمام شهرستان‌های استان یک فضای گالری را داشته باشند.

صالحی گفت: اینکه ادارت دولتی از هنرمندان لوازم و هدایای خود را خریداری کنند بسیار مفید خواهد بود و تلاش استاندار هرمزگان را در تحقق این امر را می‌طلبد.

وی بیان داشت: در خصوص توزیع آگهی‌های در این شرایط تصمیم بر این است که سامانه غیر مکتوب به عنوان مرجع شناخته نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد: اینکه رسانه‌های استان‌های مرزی ما باید از لحاظ تجهیزات و آموزش در نظر گرفته شود نکته درستی است که می‌توان آن را بررسی کرد.

وی تشریح کرد: مشکلاتی در بیمه خبرنگاران وجود دارد که بررسی خواهد شد تا حداقل‌های بیمه افزایش پیدا کند.

صالحی اذعان کرد: ادغام تشکل‌ها قرآنی در دبیرخانه شورای فرهنگی در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن ابلاغ خواهد شد.

وی بیان داشت: سندهای راهبردی حتماً باید پیوست‌های فرهنگی داشته باشد که اگر غیر این باشد خلاء های زیادی به وجود می‌آید.