×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
« شغـو» در دست تعمير

به گزارش تجارت جنوب آنلاین ، شهرک توحيد(شغو) يکي از سکونتگاه هاي غير رسمي شهر بندرعباس است که با وسعتي معادل 68. 72 هکتار در شمال شرق شهر بندرعباس واقع شده و از شمال با بلوار امام حسين و از غرب با خيابان علي ابن ابيطالب محصور شده است. اين محله با جمعيتي بالغ بر  9200 نفر، 1.7 درصد از کل جمعيت شهر بندرعباس را در خود جاي داده و داراي تراکم جمعيت معادل 127 نفر در هکتار است.عبور سواره در بلوار امام حسين و خيابان علي ابن ابيطالب بعنوان لبه جدا کننده محله از ديگر محلات عمل مي کند که اين امر موجب جدايي و تفاوت هويتي، فرهنگي، اجتماعي و نوع بافت در شرق و شمال اين معبر مي شود. شهرک توحيد از دوهسته اوليه به وجود آمده است که يکي در شمال غربي و ديگري در جنوب شرقي آن واقع است.  قدمت ابنيه در اين محدوده اين دو هسته به 50 سال مي‌رسد . پس از گذشت زمان ساخت و سازهاي متعدد اين دو هسته به هم پيوسته اند و شهرک غير رسمي توحيد در ادامه شهرک آماده سازي شده توحيد شکل گرفته است. ناهمواري‌هاي زيادي در غرب و شمال غرب محله وجود دارد. توپوگرافي شهرک توحيد در بخش هاي غربي و شمال غربي به بيشترين ميزان خود رسيده و ارتفاعاتي حدود 50 متر نيز ديده مي شود.

دسترسي خوب محله از سه جهت مختلف همچنين وجود لبه تجاري در بلوار اصلي نقاط قوت محله را نشان مي دهد.شهرک توحيد علي رغم قدمت زياد و جاي دادن جمعيت قابل توجه در خود، در سطح مطلوبي از لحاظ  کالبدي و اجتماعي-فرهنگي قرار ندارد که اين امر سبب نارضايتي جامعه ي محلي و نااميدي آنان از اقدامات بهسازي مسئولان شهري شده است در همين راستا با «مارال زماني راد» از کارشناسان شهرسازي پروژه بازآفريني اين شهرک به گفت و گو نشته‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد.

طرح بهسازي شهري از کجا شروع شد تا به اين نقطه رسيد؟

در سال 1393 در راستاي برخي از سياست هاي سند ملي راهبردي، احياء، بهسازي، نوسازي و توانمندسازي بافت هاي فرسوده و ناکارآمد شهري توسط هيات وزيران تصويب شد و به تدوين رسيد.در همين خصوص دستورالعمل اجرايي جريان سازي بازآفريني محدوده ها و محله ناکارآمد شهرک توحيد در شهر بندرعباس  نيز در دستور کار قرار گرفت.

طرح در حال حاظر در چه مرحله‌اي است؟

مرکز توسعه محله شهرک توحيد از مرداد ماه سال 1397 آغاز به کار کرده است و هم اکنون در حال تدوين سند توسعه محله شهرک توحيد بندرعباس توسط کارشناسان شهرسازي، معماري و جامعه شناسي است.

مهم ترين مشکلات ساکنان اين محله چگونه ارزيابي کرده‌ايد؟

با وجود اين‌که اين شهرک در ورودي شهر بندرعباس واقع شده است، از هويت درخور و مناسبي برخوردار نيست و به دليل تصوير بدي که در ذهن ساير شهروندان از اين منطقه ايجاد شده است مي‌بينيم که تمايلي براي  مراجعه به شهرک وجود ندارد و چنين مسائلي سبب بي اعتمادي جامعه¬ي محلي به نهادها و سازمان هاي ذيمدخل شده است.

چه مشکلاتي نارضايتي را در ساکنان اين منطقه افزايش داده است؟

مشکلات زيادي از جمله نداشتن سند مالکيت و قولنامه اي بودن اسناد بسياري از منازل، وجود مرکز خريد و فروش و توزيع مواد مخدر و مشروبات الکلي، کمبود کاربري هاي خدماتي از جمله: فرهنگي، تفريحي،درماني، ورزشي، فضاي سبز و …کمبود روشنايي و ساير تجهيزات در تنها فضاي سبز محله، فقدان فضاي سبز و بازي براي کودکان در بافت و عدم آسفالت و يا آسفالت نامناسب اکثر معابر اصلي و فرعي باعث ايجاد حس ناامني و نارضايتي در اين افراد شده است.

سند چشم‌انداز مورد بحث چطور طراحي شده است و چه اهدافي را دنبال مي‌کند؟

اين سند شامل مواردي ازجمله چشم‌انداز،اهداف،راهبردها و سياست ها بوده که در آخر باعث ايجاد پروژه مي‌شود،پروژه،پروژه اي اجتماع محور است که با همکاري خود مردم صورت مي‌گيرد به اين صورت که تيم ما با گفت و گو و اعتمادسازي سعي کرده است مردم را در اين پروژه همراه کند.

اعتماد سازي چگونه صورت گرفته است و چه هدفي را دنبال مي‌کند؟

کارشناسان دفتر توسعه محله شهرک توحيد، اقدام به تشکيل کارگروه هاي تخصصي از خود جامعه محلي کرده‌اند که هدف از اين اقدام توانمندسازي ساکنان بوده  و با توجه به شناخت از محله و تحليل آن با مشارکت اهالي و برگزاري نشست هايي با گروه ها در طي ماه هاي گذشته ، مسائل و مشکلاتي که از نظر ساکنان و کارشناسان بيشتر حائز اهميت است در اولويت قرار گرفته است.

 

چه چشم‌اندازي را براي اين شهرک پيش‌بيني مي‌کنيد؟

اميدوارم با همراهي و مشارکت جامعه محلي و مطالبه ي آن‌ها و همچنين همکاري مسئولان و مديران شهري شهر بندرعباس، بازآفريني محله ي شهرک توحيد با رويکرد اجتماع محور، هرچه سريعتر در دستور کار اجرا قرار گيرد تا بتوانيم يکي از با قدمت‌ترين محلات شهر را به محله اي ايمن و با برخورداري از خدمات زيربنايي و روبنايي کافي در سطح شهر تبديل کنيم.