×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
عدم مشورت با کشاورزان در خصوص مسائل مرتبط با این حوزه توجیهی ندارد/صادرات محصولات کشاورزی با حمایت تمامی دستگاه‌‌ها میسر می‌شود

به گزارش تجارت‌جنوب آنلاین «ابوطالب جوادی» با بیان این که عدم بهره‌گیری از نظرات و تجربیات کشاورزان در تصمیم‌گیری‌هایی که مربوط به امور آن‌هاست مورد انتقاد این جامعه است گفت:اینکه با نزدیک شدن به آغاز سال زراعی جدید وضعیت توزیع بذر، الگوی کشت، استفاده از منابع آب و سایر موارد به چه صورت است همچنان برای جامعه کشاورزی هرمزگان مبهم است.

وی درباره مصرف غیر بهینه آب در بخش کشاورزی گفت: مصرف آب و صرفه‌جویی در زمینه سفره‌های زیرزمینی آب نیازمند برنامه‌ریزی مدون و حساب‌شده است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان هرمزگان اظهار کرد: یکی از پیشنهاد‌های وزیر کشاورزی در کنگره قبلی خانه کشاورز برای صرفه‌جویی در مصرف سفره آب زیرزمینی این بود که هفته‌ای یک روز همه موتور تلمبه‌های کشور تعطیل شوند اما پیشنهاد من این است که این موتور تلمبه‌ها هفته‌ای دو روز تعطیل شوند.

جوادی ادامه داد:نکته دیگر این است که بهترین راه صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده از سیستم آبیاری تحت‌فشار و مهار کشت است.موضوع موردتوجه دیگر صادرات محصولات کشاورزی است که نیازمند تعامل با بسیاری از دستگاه‌های دولتی و خصوصی ازجمله اتاق بازرگانی است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز ضمن انتقاد از عملکرد اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتاق بازرگانی هیچ احساسی نسبت به کشاورزی ندارد و کاملاً بیگانه است همچنین بارها گفته‌شده که اتاق بازرگانی بندرعباس نیاز به تحول دارد؛پیشنهادم این است اگر اتاق کشاورزی آمادگی همکاری با خانه کشاورز و جامعه کشاورزی ندارد بهتر است نام کشاورزی از پسوند اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی حذف گردد.

جوادی در خصوص  زیرساخت‌های حمل‌ونقل در بخش کشاورزی ادامه داد: خوشبختانه برای حمل‌ونقل محصولات کشاورزی از 3 سال پیش کارگروه حمل محصولات تره‌بار و کالاهای اساسی تشکیل‌شده و از زمان تشکیل این کارگروه کرایه‌ها ثابت است و زیر نظر اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌ها اداره می‌شود.

وی اشاره‌ای نیز به عرضه بذر در استان کرد و گفت: باید به کشاورزی استان در زمینه عرضه بذرها توجه بیشتری شود زیرا در حال حاضر بازار فروش بذر در استان نامناسب و در تولید نهال نیز اقدام لازم صورت نگرفته است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان هرمزگان اظهار داشت:برخی از نهال‌های موجود در استان از شهرهایی مانند جهرم آورده می‌شود که دارای آفت است درحالی‌که مناطق زیادی در استان مستعد تولید نهال است. جهاد کشاورزی هرمزگان باید از کسانی که آمادگی سرمایه‌گذاری در زمینه تولید نهال دارند،حمایت کند.

جوادی به بیمه محصولات کشاورزی اشاره و عنوان کرد: بیمه محصولات کشاورزی نیز بیمه فعالی نیست زیرا ثمر برخی محصولات دارای بیمه است درحالی‌که تنه و اصل درخت بیمه نیست. همچنین باید صندوق بیمه محصولات کشاورزی از بانک کشاورزی خارج‌شده و استقلال پیدا کند.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی همکاری با سایر دستگاه‌ها گفت: شرط همکاری این است که در سایر دیگر دستگاه‌ها نیز علاقه‌مندی متقابل وجود داشته باشد.