×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
جام‌جهاني قطر،يک فرصت براي توليدکنندگان داخلي

به گزارش تجارت‌جنوب آنلاین، تورج اميري در گفت‌گوي اختصاصي با تجارت‌جنوب گفت: اميدواريم با کمک تمام نهادها بتوانيم از موقعيتي که بندر شهيد‌رجايي و کشورمان دارد استفاده کنيم چرا که اگر ما از اين فرصت ناب استفاده نکنيم فرصت توسط ديگر کشورها ساخته ‌مي‌شود. شايد اگر نمونه اش را بخواهيد بتوانم به بندر «جبل علي» و ترکيه يا دبي اشاره کنم که به خوبي از موقعيت تحريم‌هايي که عليه ما است استفاده کرده‌اند.

معاون امور بندري و اقتصادي بندر شهيد رجايي تصريح کرد:با افتتاح فاز دو بندر شهيدرجايي  ظرفيت ترانزيت اين بندر به هفت و نيم ميليون تن رسيدکه با تکميل شدن  فاز3 ظرفيت بندر شهيد‌رجايي به هشت ميليون خواهد رسيد.

وي با بيان‌اين ساخت يک مگابندر در دستور کار است گفت:با توجه به پدافند غير‌عامل و صلاح و تصميمي که مديران ارشد کشور گرفته‌اند و همانطور که کاپيتان عفيفي پور گفتند ساخت يک مگا بندر در سواحل مکران و توسعه بندر چابهار در اولويت کشور و سازمان بنادر و دريانوردي کشور است.

اميري افزود: هدف ما بهره برداري حداکثري از از تمام مرز سواحلمان است که بتوانيم تمام مرزنشينانمان که در واقع سنگر دارهاي اول ما هستند را در تمام وقايع حمايت کنيم.

وي گفت:در بحث اشتغال‌زايي با نصب اسکله‌هايي در جاسک،چابهار و بندرشيو جمعيت بومي مشغول به کار شده‎ حتي جمعيتي که مي‌خواستند مهاجرت کنند منصرف شده‌اند و درحال حاضر شايد جمعيت اين مناطق دو برابر هم شده است.

اميري با اشاره به اين‌که حال حاضر دنبال اين هستيم که بتوانيم از موقيعت و ظرفيت جام جهاني 2022 قطراستفاده کنيم اظهار داشت:براي اين مراسم در قطر هتل‌هايي درحال ساخت است که صنايع داخلي ما قادر به تامين وسايل مورد نياز آن هستند و ما مي‌توانيم اين محصولات را صادر کنيم.

معاون امور بندري و اقتصادي بندر شهيد رجايي تصريح کرد: همچنين با تغيير سياستي که قطعا حاصل خواهد شد بندر‌شهيدرجايي محل توزيع خودروهاي کره‌اي نه فقط براي کشور بلکه براي کل آسياي ميانه خواهد بود که اين امر خود نمونه‌اي از اشتغال‌زايي در اين بندر است چرا که در بحث نگهداري و ساير امور به نيروي انساني نياز است. همچنين بنابر تقاضاي مشتريان تغييراتي روي اين خودرو‌ها انجام مي شود و حتي پلاک‌گذاري هم در همين بندر انجام و به مشتري تحويل داده‌مي‌شود.

اميري گفت:چيزي تا حدود 4تا5درصد از باري که به اينجا مي آيد به جزاير توزيع مي‌شود همچنين سعي داريم از ظرفيت اسکله بندر‌کاوه هم استفاده کنيم اما چون اين بندر در حوزه‌ي مناطق آزاد است مديريت اين بخش بر عهده‌ي خود مسئولان اين منطقه است.

معاون امور بندري و اقتصادي بندر شهيد رجايي ادامه داد:از ديگر کارهايي که در بندرشهيدرجايي صورت گرفته با توجه به افتتاح فاز دو اين بندر براي صادرات کالاهاي که ما به آن‌ها تميز مي‌گوييم مثل آهن‌آلات است. همچنين انتظار نوبت را کاهش داده‌ايم که بتوانيم از اين ظرفيت بيش از پيش استفاده کنيم و صادرات  را رونق دهيم

وي افزود: در حال حاضر صادرات مواد معدني،فولادي،پتروشيمي و به خصوص ترانزيتي برقرار است يعني با تمام مشکلاتي که دشمنان سعي کرده‌اند براي ما به وجود بياورند صادرات ما از رونق نيافتاده است.

اميري گفت:درحال حاضر بعد از چندين سال مجدداً  واردات گندم را داريم که البته اين گندم وارداتي نيست بلکه گندم مصرفي استان است که از استان خوزستان وارد شده است،حدود 40هزار تن گندم است که از طريق مکنده‌ها‌يمان تخليه‌اش مي‌کنيم و به محل نگهداري گندمي که در اختيار اداره غله است منتقل و در آنجا نگهداري و مديريت مي‌شود.

معاون امور بندري و اقتصادي بندر شهيد رجايي ادامه داد:بندر شهيد رجايي در صادرات نفتي هم موفق شد خوشبختانه درحال حاضر سيصد و هشتاد و پنج هزار تن يا متر مکعب مخزن فعال ، يک ميليون و دويست هزار مخزن ديگر هم در دست ساخت داريم دوازده شرکت فعال داريم و صادرات و واردات نفتي استان را انجام ‌مي‌دهند.

وي اظهار داشت: اتفاق خيلي خوبي که با همت دولت‌مردان صورت گرفت سرمايه‌گذاري در بخش پالايشگاه نفت ستاره بود. ما تا پارسال وارد کننده بنزين بوديم اما در حال حاضر صادر کننده ايم،يعني اگر تلاش مضاعفي صورت نمي‌گرفت و پالايشگاه نفت ستاره به بهره برداري نمي‌رسيد شايد با اين تحريم ها مملکت با مشکل جدي تري مواجه مي‌شد.

اميري با اشاره به اين‌که درحال حاضر از نظر صادرات مشتقات نفتي نه تنها مشکلي نداريم بلکه مازاد هم داريم و صادر مي‌کنيم گفت: دست صنعتگران و همکاران عزيزمان در هر دو پالايشگاه درد نکند که آن ها هم با تلاش شبانه روزي شان حقيقتا اين صنعت را پا برجا نگه داشته‌اند.