×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
در دوره ارتباطات قدرت در دست رسانه هاست

به گزارش تجارت ‌جنوب آنلاین، موسی جاودان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان تبریک هفته و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه گفت :پیشرفت تمدن بشری از چند مرحله عبور کرده است: مرحله اول )غارنشینی( کشاورزوی مرحله دوم انقلاب صنعتی و مرحله سوم دوره فراصنعتی و چهارم عصر ارتباطات.
وی افزود:در عصر ارتباطات بر خلاف دوره های دیگر قدرت کنترل افکار عمومی در دست کسانی است که رسانه در اختیار دارند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان افزود :جامعه ایرانی در حال حاضر در یک دروه گذر از جامعه سنتی به جامعه جدید می باشد که می تواند این امر جامعه را با چالش های فراوانی مواجه کند که در این میان رسانه ها می توانند نقش اثرگذاری در تعدیل مشکلات و مسایل اجتماعی داشته باشند.
هر یک از دوره های تاریخی و فرهنگی-اجتماعی ویژگی های خاص خود را دارند. یکی از مهمترین ویژگی های عصر کنونی حضور انبوه وسایل ارتباط جمعی )رسانه ها( می باشد که به همین دلیل به عصر ارتباطات شهرت دارد.

رسانه های قوی در شکل دهی افکار عمومی نقش برجسته دارند
دکتر جاودان با اشاره به نقش رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی خاطر نشان کرد:رسانه ها ی قوی، افکار عمومی و مطالبات اجتماعی را شکل می دهند و نقش مهمی در تصمیم گیری مردم و حتی مسئولین دارند. رسانه ها از طریق شکل دادن اندیشه ها و احساس مردم بر محیط اجتماعی تاثیر بسزایی دارند. یکی از نقش های اساسی رسانه انعکاس مطالبات اجتماعی و پل ارتباطی بین مردم و مسولین جهت پاسخگویی مسئولین می باشد. رسانه ها با جهت¬دهی ذهنی مردم و برجسته نمودن مطالبات اجتماعی می توانند در انعکاس مسایل اجتماعی نقش اثر گذاری داشته باشندکه این امر می تواند منجر به تلاش مسولین برای بهبود عملکرد ادارای سازمانی و بهبود بخشی به کیفیت زندگی اجتماعی، سالم سازی جو روانی-اجتماعی سازمان ها و ادارات با شند. از آنجا که به دلیل فساد ادارای نوعی بی اعتمادی در مردم در حال شکل گیری است و به نوبه خود یکی از بزرگترین چالش های اجتماعی محسوب می شود، خبرنگاران می توانند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشند.

خبرنگاران با مشکلات اقتصادی و امنیت شغلی مواجهند

وی ضمن تاکید بر توجه مسئولان به حل مشکلات اهالی رسانه یاد آورشد : هر یک از مشاغل و حرف مشکلات و چالش های خاص خودش را دارد. خبرنگاران در حال حاضر با مشکلات اقتصادی، امنیت شغلی، فشارهای روانی و فرسودگی شغلی مواجه هستند. لذا می طلبد همه ما مسولین در جهت کاهش مشکلات موجود گام برداریم

*ده مرکز علمی کاربردی در هرمزگان فعال است* */شش هزار دانشجو مشغول به تحصیل داریم*

وی با تشریح وضع موجود و تعداد مراکز علمی کاربردی در استان گفت :دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در سال 1382 با 10 کد رشته محل در در 2 مرکز علمی کاربردی آغاز به کار کرد و تا سال 1391 همواره تعداد مراکز رو به گسترش بود. اما تحولات اجتماعی و تغییر شرایط فرهنگی و اقتصادی موجب شد که برخی از مراکز علمی کاربردی استان پس از اخذ مجوز نتوانند شروع به کار کنند و تعدادی هم به علت عدم تمایل دستگاه متقاضی پذیرش دانشجو نداشتند. از 15 مرکز باقیمانده با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مراکز وابسته به دستگاه های اجرای اجازه پذیرش دانشجو نیافتند و به این ترتیب 10 مرکز علمی کاربردی فعال در استان باقی ماندند. با توجه به ارزیابی درونی و تاکید بر کیفیت آموزشی دانشگاه 2 مرکز دیگر نیز از پذیرش دانشجو منع شدند و اکنون 8 مرکز در سال تحصیلی 99-1398 می توانند دانشجو پذیرش کنند.
در حال حاضر حدود 6000 هزار دانشجو در 19 مرکز علمی کاربردی استان هرمزگان در 208 رشته )124 کاردانی و 84 رشته کارشناسی( در 7 شهر استان و 4 گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند.

*۲۷مرداد آغاز پذیرش دانشجو همزمان با سراسر کشور*

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان از آغاز ثبت نام متقاضیان در مراکز علمی کاربردی افزود: ثبت نام دوره کاردانی از تاریخ 27 مرداد 1398 در 60 رشته تحصیلی و از دوم شهریور در 39 رشته تحصیلی کارشناسی در 8 مرکز آموزشی ( چهار مرکز در بندرعباس، بندرلنگه، قشم، کیش و پارسیان جمعا به تعداد 99 کد رشته محل شروع می شود.

*ورود ۷۶درصدی فارغ التحصیلان علمی کاربردی به بازار کار*

دکتر جاودان در ادامه یاد آورشد:تا کنون بیش از 31 هزار نفر از مراکز علمی-کاربردی استان هرمزگان در رشته های کاردانی و کارشناسی دانش اموخته شده اند )22 هزار کاردانی و 9 هزار کارشناسی( که بر اساس پیگیرهای صورت گرفته از جمله تماس با تعدادی از دانش اموختگان و بررسی تاییدیه های تحصیلی ، بیش از 76 درصد از دانش آموختگان این دانشگاه در بخش های خصوصی و نیمه دولتی، کارخانه ها، سازمان های دولتی و به صورت خود اشتغالی و کارآفرینی مشغول به کار هستند.

وی با تشریح زیر نظام‌های آموزش عالی اظهار داشت :در بین 11 زیر نظام اموزش عالی، دانشگاه علمی-کاربردی تنها نظامی است که علاوه بر دوره های مقطع دار، می تواند دوره های آموزش آزاد، تک درس و تک پودمان را برای بروز شدن و افزایش بهره وری پرسنل ، آشنایی با فناوری های جدید و همچنین تقویت دانش نیروی انسانی ماهر سازمانها، شرکت ها و کارخانه ها ارائه دهد که این امر نقش مهمی در صلاحیت حرفه ای افراد دارد.

*دانشگاه آماده همکاری برای تاسیس مراکز علمی کاربردی*

دکتر جاودان آمادگی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت تأسیس مراکز علمی کاربردی را اعلام کرد و گفت :با توجه به عدم پذیرش دانشجو توسط دستگاه های اجرایی پس از مصوبه دولت در دی ماه 96، کلیه متقاضیانی که در زمینه فنی و صنعت، فرهنگ و هنر، کشاورزی و تربیت بدنی دارای محیط واقعی کار باشند، دانشگاه آمادگی دارد تا در راستای تاسیس مراکز جدید با شرکت ها، کارخانه ها، فدراسیون های ورزشی نهایت همکاری را داشته باشد. همچنین، برای جایگزینی مراکز وابسته به دستگاه اجرایی، این دانشگاه آمادگی دارد با موسسات دارای محیط واقعی کار همکاری لازم را داشته باشد.

*۱۴۰۰مدرس با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری دارند*
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان در دانشگاه علمی کاربردی آماری از مدرسین فعال این دانشگاه را ارائه و نحوه جذب مدرسین را شرح داد و گفت : عمدتا دو نوع مدرس وجود دارد اموزشی و خبره(.در بخش مدرسین آموزشی در حال حاضر 1400 مدرس فعال در مراکز علمی-کاربردی استان هرمزگان مشغول به تحصیل هستند با توجه به اینکه در سال ۹۶ برای نخستین‌بار دانشگاه علمی کاربردی کد مدرسی را در چارچوب قانون هیات عالی جذب ارائه داد و مدرسینی که در این فرایند شرکت نکرده باشند، از نیم سال اول تحصیلی 99-98 کد مدرسی آنان غیر فعال خواهد شد و از این پس امکان تدریس در مراکز علمی-کاربردی وجود ندارد. در صورت تمایل به تدریس می باید در فراخوانی که هر سال یک بار و اغلب در شهریور اعلام می شود، شرکت کنند و کلیه مراحل را طبق آیین نامه اجرایی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی کنند که شامل مراحل زیر می باشد
انتخاب یک مرکز آموزشی علمی کاربردی،
ثبت مشخصات شخصی توسط خود داوطلب در سامانه جامع آموزش هم آوا )سامانه سجاد قدیم(
در صورت تائید داوطلب توسط مرکز موافق با تدریس داوطلب، بایستی مستندات آموزشی و اجرائی داوطلب توسط امور مدرسان آن مرکز به واحد استانی ارسال می شود و پس از ارزیابی مدارک به جلسه مصاحبه با کارگروه های تخصصی دعوت شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند. دارا بودن حد اقل مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با رشته درخواستی، معدل بالاتر از ۱۶ و حداقل ۳ سال سابقه تدریس در آموزش عالی و یا تجربه کاری در حوزه تخصصی ذیربط از شرایط اولیه شرکت در فراخوان هستند.
وی افزود :مدرسین خبره نیز می توانند در مراکز علمی کاربردی فعالیت علمی به عنوان استاد کار فعالیت داشته باشند و درس های علمی، کارورزی و کاربین مشارکت موثر و لازم داشته باشند. شرایط لازم برای دریافت کد خبرگی و تدریس در مراکز علمی-کاربردی )داشتن حد اقل تحصیلات دیپلم و 10 سال سابقه کار مرتبط با رشته مورد تقاضای تدریس می باشد(. برای دریافت کد مدرسی خبرگی نیازی به شرکت در فرخوان ندارد و هر فردی که شرایط لازم را داشته باشد بدون محدودیت زمانی پرونده خود را به مرکز علمی –کاربردی مرتبط تحویل داده و مرکز پس از بررسی به دانشگاه علمی کاربردی استان ارسال می کند و دانشگاه استان پس از بررسی صلاحیت عمومی و تایید مدارک را جهت حضور در کمیته تخصصی به ستاد مرکزی در تهران ارسال می کند که پس از این مرحله داوطلب به جلسه مصاحبه با کارگروه های تخصصی دعوت شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد که در صورت قبولی کد مدرسی به وی اختصاص داده می شود.

*کیفی سازی و تربیت نیروی کارآفرین هدف ماست*

دکتر موسی جاودان راهبرد دانشگاه را تشریح کرد و اظهار داشت :شعار اصلی دانشگاه علمی -کاربردی کیفی سازی و تربیت نیروی کارآفرین و متخصص برای ورود به بازار کار است چرا که مهمترین رکن تولید و اشتغال در جهان امروزی داشتن هم دانش و هم مهارت برای ورود به بازار کار، تولید داخلی و توسعه پایدار است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده آمار دانشجویان مهارتی علمی کاربردی تا پایان برنامه ششم توسعه باید به ۳۰ درصد افزایش یابد. با توجه به شرایط نه چندان مطلوب اشتغال، برا ی حل این معضل والدین، نظام آموزش و پرورش، رسانه ها و فضای اجتماعی باید تلاش کنند نگاه جامعه به سمت رشته های خوداشتغال و کارآفرین سوق دهند. اما فضای کنونی جامعه در حال حاضر به گونه ای است که نگاه چندان مثبتی به رشته‌های مهارتی وجود ندارد و در استان کمتر به آن توجه شده است. در حال حاضر ، دانش آموزان اغلب مباحث نظری در مدارس فرامی گیرند و حتی در زمان انتخاب رشته هدف خاصی را هم دنبال نمی کنند و به امید آینده می نشینند. در چنین باوری صد هزار نفر با بی انگیزگی و بی هدف وارد دانشگاه می شوند و پس از دریافت مدرک تحصیلی به دنبال کار می گردند. یکی از مهمترین کمک به بهبود فرهنگ موجود شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان در مدارس دورنمای روشنی از آینده شغلی برای خود داشته باشد و این امر با اجرای صحیح هدایت تحصیلی و راهنمایی دانش آموزان و خانواده ها در هنگام انتخاب رشته ضروری و حیاتی به نظر می رسد.