×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
معجزه مردم در وادي تحريم

به گزارش تجارت جنوب آنلاین ، عصر سه‌شنبه 18ارديبهشت 1397 دونالد ترامپ در جريان سخنراني که 11 دقيقه طول کشيد، اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌اي که در ژوئيه 2015 بين ايران، گروه 5+1 (پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد – چين، فرانسه، روسيه، بريتانيا، ايالات متحده- + آلمان) تحت عنوان  طرح جامع اقدام مشترک خارج مي شود و بازگشت تحريم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.اين آغاز ماجراجويي مردي بود که بي احترامي به عهدنامه هاي بين المللي را طبيعي جلوه داد .غافل از اينکه  ملت ما طعم تلخ تحريمها را مزه کرده بود و از اين محدوديتها در جهت شکوفايي استفاده کرده اند . در اين مجال قصد پرداختن به چرايي و چگونگي ، تاييد يا رد برجام نيست . طبعا برجام محصول عزم همگاني براي نشان دادن حسن نيت ايران و گفتگو با کشورهاي جهان است . اما در اين فرصت مغتنم ، نگاهي به رويکرد توسعه محور هرمزگان خواهيم انداخت : سال 1394بود که مقام معظم رهبري به مناسبت سالروز نيروي دريايي  بر توجه ويژه به منطقه  مکران تاکيد و فرمودند: “در خصوص احياي اين منطقه به دولت سفارشهاي لازم را کرده و خواهيم کرد.”دولت هم نگاه خاصي به هرمزگان داشته و دارد که در کلام رئيس جمهور درسفرش به هرمزگان عينيت يافت “هرمزگان استاني بسيار مهم از لحاظ استراتژيک است دولت موظف است زمينه‌هاي توسعه آن را فراهم کند و با اين توسعه وضعيت اشتغال و معيشت مردم هم بهتر مي‌شود”.رئيس مجلس هم در سفر آذرماه 1397به هرمزگان تاکيد کرد “يکي از نقاطي که براي توسعه ايران در درازمدت جاي کار دارد استان هرمزگان است.”استاندار هرمزگان هم در بدو ورودش به اين استان و تحويل گرفتن سکان استانداري بر ويژگيهاي منحصر به فرد اين ديار تاکيد کرد .

نکته اول : همنوايي ارکان نظام ، مديران ارشد کشور ،مديران و نمايندگان استان بر پتانسيل هاي گونانگون هرمزگان و ضرورت توجه به توسعه آن به عنوان نقطه عطفي است که در هيچ دوره اي سابقه نداشته است .

نکته دوم : کمتر استاني در کشور وجود دارد که ظرفيت هاي متنوع و انحصاري مانند هرمزگان داشته باشد.

نکته سوم : نگاه کلان حاکميت به نقش کليدي استان در زمان تحريم ها  ،مديريت هوشمندانه در استفاده از اين فرصت طلايي در استان از نکات مهمي است که بايد آنها را ارج نهاد .

در دوسال اخير چه اتفاقاتي افتاد که متفاوت با سالهاي گذشته بود . در دوسال اخير تحولي عظيم در حوزه توسعه صنايع ، بنادر ، کشاورزي و شيلات حادث شد .پروژه هاي بزرگي که رئيس جمهور ، معاون اول رئيس جمهور ، رئيس مجلس ، وزراي صنعت ، نفت ،کشاورزي و نيرو يا افتتاح کرده يا عمليات اجرايي آنرا کليد زده اند . در هيچ دوره اي در 40سال اخير اين ميزان توجه و همگرايي براي توسعه هرمزگان وجود نداشت . عليرغم تحريمهاي ظالمانه در سال 1397 فقط در هفته دولت 821 پروژه با اعتباري بالغ هزار و 936 ميليارد تومان از محل اعتبارات بخش دولتي و سرمايه گذاري بخش خصوصي به بهره برداري رسيد .نکته مهم آن سهم بخش خصوصي در سرمايه گذاريها بود. که 213 ميليارد تومان از طريق منابع ملي و 105 ميليارد تومان منابع دولتي و باقي منابع از بخش خصوصي  تامين شد . يعني 5برابر اعتبارات دولتي منابع بخش خصوصي بود که يک رکورد محسوب مي گردد . اين است قدرت مردم .اگر شرايط دولت در زمان تحريم سخت شده است اين مردم هستم که در وادي تحريم معجزه آفريني مي کنند.

براي هفته دولت سال 1398در حالي که به گفته استاندار هرمزگان کشور با فروش روزانه 300هزار بشکه نفت اداره مي شود . 644 پروژه با ارزش بيش از 1840 ميليارد تومان به بهره برداريرسيد که که سهم بخش خصوصي در اين ميان فراتر از يک هزار ميليارد تومان است..يک اتفاق مهم ديگر آغاز عمليات 7125واحد مسکن تحت عنوان طرح اقدام ملي است که نتايج آن اثرگذار خواهد بود . پرداخت مبالغ کلان تحت عنوان ارزش افزوده به دهياريها ، شهرداريها ، ورزش وامور خيريه در هرمزگان افق هاي روشن را پيش روي استان قرار داده است .

مردم با پرداخت ماليات به اقتصاد کشور جان دوباره بخشيدند . در بحث طرحهاي امسال هم اتفاقات شيريني حادث شد . وصول 108درصدي ماليات به معناي حضور مردم در آباداني کشور ، افتتاح 32 طرح صنعتي ، معدني و تجاري ، مشارکت 14هزارميلياردي صنايع در امور عام المنفعه با هدف ايفاي مسئوليت اجتماعي دقيقا به معناي همدلي ، همراهي و حرکت عمومي به سمت توسعه هرمزگان معنا مي شود . هرمزگان به نقطه اي رسيده که به گفته استاندار ” اساس کار واگذاري طرح‌ها به بخش خصوصي و تبديل شدن دولت به يک ناظر و مشوق”تحقق يافته است .

مردم انصافا سختيهاي ناشي از تحريم ، رنجهاي ناشي از فساد که زخم عفوني اقتصاد است ،را تحمل مي کنند و با گذاشتن سرمايه و هستي خود در طبق اخلاص براي توسعه استان ، سرعت بخشي به امور خير از ساخت بيمارستان و مدرسه گرفته ،تا توسعه فعاليتهاي خيرخواهانه در ورزش ، منابع طبيعي ، رفع فقر ، توسعه سلامت به تفکر ترامپيسم ، به انديشه استعماري و به اذهان بيمار و معيوب که تصورو باورشان به زانو در آوردن اقتصاد ايران بود ، نه بزرگ گفتند . اين نه 80واندي ميليون مرتبه تکرار شد . تا دنيا به معجزه وحدت ملي و انسجام عمومي ايرانيان باور داشته باشد .اينست افق روشن هرمزگان و بايد به مجموعه مديران دولت و بخش خصوصي خدا قوت گفت .