×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
” شادی ” بنیان فرهنگ هرمزگان

به گزارش تجارت جنوب آنلاین ،ریتم موسیقی “بندری ” رقصیدن را جان می بخشد و خوشحالی را پرحجم پدید می آورد. موسیقی هرمزگان، متاثر از طبیعت، از جنس گرما و شور و لبریز نیرو، حرارت و حرکت است. موسیقی که با موسیقی مهاجر و وحشی افریقا و موسیقی دیوانه کننده اسپانیا پیوند دارد. موسیقی رمانتیک بلوچی در شرق هرمزگان و موسیقی دلپذیر همجنس نی انبان بوشهری در غرب به غنای شادکامی هرمزگانی ها می افزاید.
از سوی دیگر دسته بندی موسیقی کار، نواحی، سرهیشی و … بیانگر دیرینگی و تنوع آن در این دیار است. موسیقی در هرمزگان، زن و مرد نمی شناسد. زمانی که اسم فاطمه و حوا رضایی و زیبا شیروان می آید یعنی همه باید شاد باشند.
تولد خوانندگان و نوازندگان صاحب سبک و جایگاه؛ نظیر زنده یاد” دوستک، نصرک، علی فدایی، علی خان حبیب زاده، ابراهیم منصفی، ارسلان عطایی، غلام مارگیری “صدای ماندگار موسیقی نواحی ایران”، جعفر اوج هرمزی، علیکو بریم، عزت عشرتی، حسن پیغان، جلال اللهیاری، ناصر عبدالهی “صدای ماندگارجنوب” و … و استادان هنرمند موزیسین و خواننده ای نظیر ابراهیم شهدوستی، صالح آتون، غلامعلی توسلی، احمد قاسمی، حسین قدسی نژاد(کارلوس، یارچغلو)، شیخ علی علوی، حسین وفادار، محمد منصور، علی محبوب، علی میراشکال، مرشد میررستمی، خالو قنبر راستگو، رضا صادقی، غلامرضا صنعتگر و … و بیش از یکهزار خواننده و نوازنده در استان پدید می آید بیانگر اتمسفر شاد این جغرافیا است.
کلام و زبان بندری نیز، تند، ریتمیک و شاد است. در همکلامی با یک بندری انگار نوازنده چیره دستی ساز زهی شادی می نوازد. پوششان هم سرشار رنگ، هنر و زیبایی است. جغرافیای هرمزگان با همسایگی دریای خلیج فارس و دریای مکران، که پر از رنگ فیروزه ای و موسیقی امواج است، آکنده از شادمانی می باشد.
جالب است بدانید توجه به سوگواری در فرهنگ فولکلور هرمزگان، چندان پررنگ نبود. به فرض مثال اگر در پایان سال مرگ و میری، متوجه خانواده ای می شد حتی پس از یک روز که سال نو می آمد. می گفتند: سال پشت کرد یا سال گذشت و جامه عزا را از تن بیرون می آوردند و شادی سال نو را جشن می گرفتند.
بازی ها در فرهنگ سنتی مردم هرمزگان در شادی مردم نقش اساسی داشت. بازی های عصرگاهی، شبانه، بازی های آبی و خشکی، بازی های چوبی، بازی های توپی و غیر توپی، بازی های دو نفره و جمعی، بازی های دخترانه و پسرانه و …بیانگر این موضوع است.
مشاغل سنتی نیز لبالب از هیجان و شادی بود. پر از احساس همدلی و مهربانی. در معاشرت هم هرمزگانی ها گرم و صمیمی اند تا جایی که عنوان خونگرم ترین مردم این سرزمین به آن ها اطلاق می شود.
? از موارد قابل توجه در شادی و عزای مردم بومی استان، این است که مراسم عزا در پهنه هرمزگان، سه روز و جشن عروسی، هفت شبانه روز بود. حتی برای ختنه سوران هم جشنی به کیفیت عروسی بر پا می کردند.
بنابراین فطرت و اساس زندگی ساکنان این دیار، شادکامی و هنر است. در هر پست، مسئولیت و جایگاهی که هستیم باید به فرهنگ فولکلور آن منطقه احترام بگذاریم. با این تفاسیر یکی از بهترین نوع احترام نهادن به مردم شاد هرمزگان، تولید محتوا بر اساس ذائقه و فرهنگشان است. مطالب امید بخش، شاد و جالب، تولید کنیم تا به دلشان بنشیند و ذوق کنند و لذت ببرند. با مطالب ناگوار، اوقاتشان را تلخ نکنیم. گاهی یک کلام، یک مطلب، عکس و یا ویدئو به ظاهر ساده می تواند کانون گرم یک خانواده را ویران کند.” قانون اثر پروانه ای می گوید:
جا به جایی هوا بر اثر بال زدن یک پروانه در جنگل های آمازون می تواند باعث بوجود آمدن طوفان در آمریکای شمالی بشود!
مراقب تفکرات و کارهای کوچک مان باشیم”!
این را هم می دانیم که یکی از ویژگی های این دنیا پژواک آن است که هر اتفاقی برای هرکسی رقم بزنیم به همان شکل به خودمان باز می گردد. بزرگی گفته است:” آنچه را که بیندیشیم، خلق خواهیم کرد.آنچه را که احساس کنیم، جذب خواهیم کرد.
آنچه را که تصور کنیم،همان خواهیم شد.زیرا زندگی یک پژواک است. هرآنچه می فرستیم باز می گردد. هرآنچه می کاریم درو می کنیم. هرآنچه که می دهیم باز می گیریم و هر آنچه که در دیگران می بینیم در ما وجود دارد. زندگی یک پژواک است، همیشه به سمت ما باز می گردد پس همیشه خوبی کنیم”! شادی بیافرینیم تا شادکام تر شویم.

برچسب ها :