×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
آنفلوآنزا بی صدا جان می‌گیرد

✍? شادمهر رکن الدینی

به گزارش تجارت جنوب آنلاین ، براساس آخرین آمار رسمی اعلام‌ شده ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا پایان هفته گذشته ۹ هزار بیمار تنفسی در بیمارستان‌های کشور بستری شدند که از این تعداد، ۳۴۲ نفر مبتلا به آنفلوآنزا بودند و تحت درمان قرار گرفتند. همچنین تاکنون 37 نفر براثر آنفلوآنزا جان خود را از داده‌اند، اما آمار تفکیکی اعلام‌شده از سوی اداره‌های علوم‌ پزشکی استانی، شامل فوت 10 نفر در مازندران، 10 نفر در آذربایجان ‌شرقی، 6 نفر در گیلان، 4 نفر در گلستان، 4 نفر در فارس، 3 نفر در آذربایجان‌ غربی، 2 نفر در کرمانشاه، 2 نفر در بوشهر و 2 نفر در سیرجان بالاتر از این تعداد را نشان می‌دهد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، شیوع این بیماری فصلی را به دلیل رطوبت و سرما در نیمه شمالی کشور بیشتر می‌داند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم دلیل اصلی مرگ این افراد را داشتن بیماری‌ زمینه‌ای مانند بیماری‌های مزمن تنفسی و قلبی می‌داند و شیوع این بیماری را نسبت به سال‌های گذشته بسیار شدید توصیف می‌کند. 
این نکته‌ای است که پیش از این محمدمهدی گویا، رئیس اداره بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر آن تاکید کرده و گفته بود: دلیل عمده فوت بیماران، مراجعه دیرهنگام و داشتن بیماری زمینه‌ای بوده است. 

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بیشترین شیوع آنفلوآنزای انسانی را در استان‌های شمالی و شمال غربی کشور می‌داند و می‌گوید: تاکنون براساس گزارش‌های رسیده، گیلان‏‏، مازندران و گلستان‌،‌ آذربایجان ‌شرقی و همچنین تهران با شیوع بیشتری روبه‌رو بوده‌اند.
 ایرج خسرونیا با بیان اینکه استان‌های مرکزی و جنوبی کمترین درگیری را با این بیماری فصل داشته‌اند‏‎، می‌افزاید: آمار بیشتر مرگ بر اثر آنفلوآنزا در استان‌های مازندران‌‏، آذربایجان‌شرقی و گلستان به دلیل شیوع بیشتر بیماری در نتیجه سرما و رطوبت است.  

رعایت نکات بهداشتی؛ راه پیشگیری

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بهترین کار را تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌داند. ایرج خسرونیا می‌گوید: افراد بیمار در منزل بمانند و در محیط اداری و کلاس درس حاضر نشوند، زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع گسترده بیماری همین حضور فرد بیمار در میان دیگران است. از روبوسی، در آغوش گرفتن و دست دادن خودداری کنید، از وسایل مشترک استفاده نکنید، دست‌ها را مرتب بشویید و به محض داشتن علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید. 
 
   علائم بیماری آنفلوآنزا

علائم بیماری آنفلوآنزا بیشتر شامل ناخوشی، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، افت فشار خون، درد قفسه سینه، سرفه، تهوع، استفراغ و اسهال است. سرماخوردگی معمولا با سوزش و درد گلو آغاز می‌شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می‌کند. گاهی کودکان سرماخورده دچار تب می‌شوند. بنابراین در سرماخوردگی دردهای شدید عضلانی و تب‌های بالا، سردردهای شدید، سرفه و کوفتگی عضلات بسیار کمتر دیده می‌شود.

برچسب ها :