×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سفر به تنگه شوتاريکو پارسيان هرمزگان

چگونه به  پارسيان سفر کنيم؟

تنگه آب دبه و شوتاريکه در روستاي چک چک در 25 کيلومتري شرق شهرستان پارسيان اســـتان هرمزگان قرار گرفته اســـت. شايد نام پارسيان براي شما کمي ناآشنا باشد و اين شهر را بيشتر با نام قديمي «گاوبندي» بشناسيد. براي رسيدن به آب دبه بايد با راهنمايي يک راهنماي محلي به محل موردنظر برويد. خودروي خود را پارک کرده و پيمايش را آغاز کنيد. پارسيان در فاصله 62 کيلومتري بندر مقام، 62 کيلومتري عسلويه و 404 کيلومتري بندرعباس قرار دارد. براي رفتن به شهرستان پارسيان يا بايد از طريق خطوط هوايي يا ريلي، خود را به نزديک‌ترين شهري که فرودگاه يا ايستگاه قطار دارد، برسانيد. از آن‌جا با تاکسي يا اتوبوس به اين شهر برويد. همچنين ميتوانيد از ابتدا با تاکسي، اتوبوس يا خودروي شخصي سفر کنيد.

روستاي چک چک

بخش خاصي از کوه‌هاي روستاي چک چک از دو قسمت تشکيل شده اســـت. بخش اول چشمه و تنگه که به شوتاريکه يا شوتاريکو معروف اســـت. قسمت ديگر هم چشمه و آبشار که تنگه آب دبه يا در زبان محلي اودبه ناميده مي‌شود. هريک از اين‌ها مسير متفاوتي دارند. البته براي رسيدن به اين زيبايي طبيعت بهتر اســـت به همراه راهنماي محلي برويد؛ چرا که مسير طولاني اســـت و احتمال گم شدن و پيدا نکردن چشمه و آبشار وجود دارد.

 پس از حدود يک ساعت پياده‌روي به نسبت ساده در بستر يک رودخانه فصلي که گاهي آب در آن جاري مي‌شود، به يک دو راهي مي‌رسيد. سمت راســـت به چشمه شوتاريکو و تنگه آن مي‌رسد و سمت چپ به چشمه آب دبه و آبشار. بهتر اســـت ابتدا به ديدن تنگه شوتاريکه برويد؛ چرا که مسير دشوارتري دارد و زمان بيشتري از شما مي‌گيرد. پس از آن اگر هنوز فرصت بود، از آبشار هم ديدن کنيد.

مسير تنگه کمي پيچيده اســـت. براي گذر از آن بايد از تعدادي صخره بالا برويد و از قسمت‌هاي غارمانند وسيع و البته تاحدودي کم ارتفاع عبور کنيد. سپس به يک فضاي رويايي مسقف (تنگه) مي‌رسيد که پر از گودال‌هاي آب اســـت. رنگ فيروزه‌اي و سبز آب آنقدر زيباســـت که شما را مبهوت مي‌کند. همين‌طور که پيش مي‌رويد، پرندگان مختلفي برفراز سرتان پرواز مي‌کنند. از قسمت باز سقف بيرون مي‌روند و داخل مي‌آيند. يکي از جذابيت‌هاي اين فضا گياهان بسيار زيبايي هستند که از جاي‌جاي سقف و ديواره‌ها بيرون زده‌اند. همچنين نوري که از بخش‌هاي مختلف به داخل مي‎تابد و محيط تنگه را سحرآميز ميکند، از ديگر زيبايي‌هاي آن اســـت. بازديد از اين چشمه فيروزه‌اي حدودا يکي دو ساعت زمان ميبرد. اگر به عکاسي علاقه داشته باشيـــد، مي‌توانيد تصاوير بسيار جالبي به ثبت برسانيد.

آب دبه پارسيان

با درنظر گرفتن زمان لازم براي بازگشت، اگر توانستيد سري هم به آبشار کوچک آب دبه بزنيد. اين آبشار سمت چپ دوراهي قرار دارد. براي رسيدن به اين چشمه و آبشار زيبا هم بايد حدود 20 دقيقه تا نيم ساعت پياده‌روي کنيد. البته مسير آن بسيار ساده بوده و ارزشش را دارد. در اين جا هم به يک آبشار کوچک اما بسيار زيبا مي‌رسيد که آب آن داخل حوضچه‌اي سبزآبي مي‌ريزد. اگر خوش شانس باشيـــد و سطح آب بالا باشد، مي‌توانيد تني هم به آب بزنيد. ميزان آب اين آبشار به ميزان بارش‌هاي منطقه بستگي زيادي دارد. حجم آب ممکن اســـت در عرض يک هفته، تغييرات زيادي داشته باشد. بنابرين زماني که بخواهيد در اين مکان سپري کنيد، به سطح آب آن وابسته بوده و ممکن اســـت ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند.

 گروه‌هاي کوهنوردي بسياري به اين منطقه زيبا مي‌روند. به‌ويژه گروه کوهنوردي کودکان که براي تمرين، چندين بار در طول سال اين مسير زيبا را طي مي‌کنند. درست اســـت که مسير اول از داخل بستر رودخانه و بين کوه‌ها مي‌گذرد و خشک اســـت؛ اما کنده‌کاري‌هاي طبيعي زيبايي روي کوه قرار دارد. اگر دقت کنيد مي‌توانيد گياهان جالب و دارويي زيادي را در طول مسير خود ببينيد و از رايحه خوششان لذت ببريد. همچنين گياهاني که در قسمت‌هاي جالبي مانند لبه کوه يا روي ديواره آن روييده‌اند، منظره زيبايي ايجاد کرده‌اند. علاوه‌براين در کل راه سمت چپ روي ديواره کوه مي‌توانيد يک مسير کنده شده ببينيد که به گفته مردم محلي، قدمت زيادي دارد. گفته مي‌شود اين مسير در گذشته، محل عبور آب بوده اســـت. درحال‌حاضر هم لوله‌هاي بزرگ آب را درونش قرار داده‌اند تا آب را از دل کوه به بخش‌هاي ديگر برساند.

بهترين زمان بازديد از شوتاريکه

به دليل گرماي بالاي اين منطقه در طول سال، فصل زمستان و اوايل فصل بهار را براي بازديد از آب دبه پيشنهاد ميکنم. درصورتي‌که در فصول ديگر سال مانند تابستان بخواهيد سري به اين جاذبه طبيعي بزنيد، بايد صبح زود حرکت کنيد تا بتوانيد از هواي خنک‌تر و سايه کوه داخل دره اســـتفاده کنيد.

نکات احتياطي در بازديد از آب دبه

همانطورکه گفتم به‌دليل بکر بودن مسير، بهتر اســـت که از يک راهنماي محلي براي يافتن راه کمک بگيريد. البته مي‌توانيد از مسيرهاي آماده در اينترنت هم اســـتفاده کنيد. همچنين بايد توانايي چند ساعت پياده‌روي زير تابش آفتاب را داشته باشيـــد. بعضي افراد در تنگه آب دبه آب‌تني مي‌کنند؛ اما به گفته مردم محلي به‌دليل آن که پرندگان فضولات خود را از قسمت بالا داخل آب مي‌اندازند، بهتر اســـت مسائل بهداشتي را رعايت کرده و در اين آب شنا نکنيد.

 امکانات نزديک آب دبه

نزديکي تنگه آب دبه پارسيان، امکانات رفاهي خاصي وجود ندارد. بهتر اســـت مواد غذايي و تجهيزات مناسب و ضروري را به همراه داشته باشيـــد. بعنوان مثال داروهاي ضروري، آب کافي، مواد خوراکي، عينک و کلاه آفتابي، کرم ضدآفتاب، کفش و لباس مناسب و… را با خود برداريد.

اقامت در پارسيان شما مي‌توانيد بنا به‌ سليقه خود در اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي و همچنين هتل‌هاي شهر پارسيان اقامت داشته باشيـــد. همچنين مي‌توانيد در قسمتي از طبيعت زيباي تنگه آب دبه پارسيان کمپ بزنيد. البته پيش از کمپ حتما به نکات امنيتي توجه فرماييد. بهتر اســـت با اطلاعات قبلي يا مشورت با مردم محلي در جاي مناسب چادر بزنيد .

برچسب ها :